بازتاب گسترده تغيير لاريجاني در رسانه‌هاي جهان

«آسوشيتدپرس» استعفاي لاريجاني را يك پيروزي بزرگ براي احمدي‌نژاد خواند و تحليل كرد: كنار رفتن مهره‌اي كه به رغم تندرو بودن متمايل به ادامه مذاكرات با غرب بود مي تواند اين فرصت را در اختيار احمدي‌نژاد قرار دهد كه نفوذ خوبي را روي سعيد جليلي كم تجربه در مقام جايگزيني لاريجاني داشته باشد تا ايران موضع سخت تري را در برابر غرب اتخاذ كند.
کد خبر: ۳۱۶
|
۲۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۳ 20 October 2007
|
92597 بازدید
تعويض رئيس تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران، بازتاب گسترده‌اي را در رسانه‌هاي خارجي جهان داشت.

به گزارش «تابناك»، «آسوشيتدپرس»، «رويترز»، «بي.بي.سي»، خبرگزاري فرانسه، «سي.ان.ان»، «فاكس‌نيوز»، «لوس‌آنجلس‌تايمز»، «نيويورك‌تايمز»، «شينهوا»، «شبكه 4 انگليس» و شبكه «CBS» با انتشار خبر استعفاي رئيس تيم مذاكره‌كننده اتمي ايران را در غرب محور اخبار خود را بر اختلاف لاريجاني و احمدي‌نژاد در ماه‌هاي اخير گذاشتند.

«آسوشيتدپرس» در خبر خود با اعلام استعفاي وي توسط غلامحسين الهام، سخنگوي دولت ايران، هيچ دليل خاصي را براي استعفاي وي و پذيرش سريع آن مطرح نكرد و تنها اعلام كرد كه لاريجاني قصد دارد تا بر فعاليت‌هاي سياسي ديگر متمركز شود.

«آسوشيتدپرس» اشاره كرد كه احتمال دارد تا سعيد جليلي، معاون وزير امور خاجه ايران در امورد اروپا و آمريكا، جانشين لاريجاني در اين سمت شود و ادامه داد كه لاريجاني از چهره‌هاي مورد اعتماد در ميان جناح تندرو‌هاي ايران بوده است كه به تازگي‌ اختلافاتي بين وي و احمدي‌نژاد به وجود آمده بود. غيبت وي در ديدار هفته گذشته «ولاديمير پوتين» با آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر ايران ،باعث تعجب همگان شده بود.

«رويترز» هم در خبر خود تأكيد‌ كرده بود كه مهم‌ترين عنصر رابط بين ايران و غرب در مورد برنامه اتمي ايران، از سمت خود استعفا كرده است.
اين خبرگزاري هم تأكيد‌ كرده بود كه برخي منابع خبري از اختلافات لاريجاني و احمدي‌نژاد در مورد تاكتيك برخورد با غربي‌ها خبر داده بودند، اگر چه هر دوي آنها مخالف تعليق برنامه اتمي ايران در برابر نگراني‌هاي رو به افزايش غرب بودند.

«رويترز»‌ به نقل از يكي از مقامات سفارت ايتاليا اعلام كرد، برگزاري ديدار روز سه‌شنبه كه قرار بود بين خاوير سولانا و لاريجاني براي ادامه مذاكرات صورت بگيرد، منوط به تصميم سولانا خواهد بود.

خبرگزاري فرانسه هم با انعكاس اين خبر اعلام كرده بود، احمدي‌نژاد روز جمعه در موضعي مخالف با لاريجاني وجود هرگونه پيشنهاد هسته‌اي از جانب پوتين را رد كرده بود. لاريجاني روز چهارشنبه اعلام كرده بود كه پوتين براي خروج از بن‌بست اتمي در گفت‌وگو‌ با رهبر ايران پيشنهادي خاص را مطرح كرده است اما احمدي‌نژاد وجود هرگونه پيشنهادي را رد كرده است.

لاريجاني و سولانا به رغم چندين مرحله مذاكره در طي سال گذشته موفق به خروج از بن‌بست هسته‌اي ايران نشده بودند. سولانا قرار است تا قبل از اواسط سپتامبر نتيجه مذاكرات خود در مورد تمايل ايران به تعليق برنامه غني‌سازي اورانيوم را به انگليس، فرانسه، آلمان، روسيه، چين و آمريكا ارائه دهد.

«بي.بي.سي»‌ هم در تحليل اين خبر از اختلافات ميان و احمدي‌نژاد و لاريجاني براي پيشبرد مذاكرات اتمي ايران خبر داد و ادامه داد كه لاريجاني متمايل به ادامه مذاكرات با غرب بود در حالي كه احمدي‌نژاد خواستار اتخاذ موضعي تند در برابر آنها بوده است.

«بي.بي.سي» هم با اشاره به اختلاف بين اين دو در انتشار خبر پيشنهاد هسته‌اي پوتين نوشت: لاريجاني يكي از نزديكان به احمدي‌نژاد از نظر فكري بود اما كم كم دچار اختلاف شده و به نظر مي‌رسد كه جانشين وي نيز يكي از نزديكان به احمدي‌نژاد باشد.

«آسوشيتدپرس» استعفاي لاريجاني را يك پيروزي بزرگ براي احمدي‌نژاد خواند و تحليل كرد: كنار رفتن مهره‌اي كه به رغم تندرو بودن متمايل به ادامه مذاكرات با غرب بود مي تواند اين فرصت را در اختيار احمدي‌نژاد قرار دهد كه نفوذ خوبي را روي سعيد جليلي كم تجربه در مقام جايگزيني لاريجاني داشته باشد تا ايران موضع سخت تري را در برابر غرب اتخاذ كند.

«لوس‌آنجلس‌تايمز» هم كنار رفتن لاريجاني را يك شوك بزرگ براي غربي‌ها خواند كه اميدوار بودند با وجود او بحران اتمي ايران به خوبي حل شود.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۸۶/۰۷/۲۸
برای ما هم شوک بزرگی بود.
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۸۶/۰۷/۲۸
اين اقدام كاملا غير منطقي و شتابزده بود، بويژه درشرايط حساس كنوني اين استعفا يا بركناري شوك بزرگي به وضعيت پرونده هسته اي ايران وارد خواهد كرد، واقعا مسئولين به عواقب اين اقدام توجه ندارند؟!!!!
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟