آيا کاکا بازنده اصلي اين جدال بود؟

کد خبر: ۳۳۷۴۱
|
۰۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۶ 22 January 2009
|
2230 بازدید
در ترمينال اختصاصي فرودگاه لينت شهر ميلان، تلفن همراه گري کوک مدير اجرايي باشگاه منچسترسيتي زنگ خورد و او گوشي تلفنش را به اين اميد پاسخ داد که خبر اميدوارکننده يي از جلسه ملاقات همان روزش با پدر کاکا، بازيکن برزيلي آث ميلان ايتاليا بشنود، اما آنچه مترجم از آن سوي خط به او گفت شبيه هيچ يک از تصورات ذهني «کوک» نبود، در حالي که پيشنهاد سران باشگاه انگليسي مي توانست اين برزيلي را به ثروتمند ترين فوتباليست حال حاضر کره زمين تبديل کند.

به نوشته اعتماد و به نقل از تايمز، تلاش هاي او در کنار حمايت هاي روساي سرمايه دار من سيتي براي راضي کردن اين پدر و پسر برزيلي تبديل به يک چالش بزرگ در طول هفته هاي اخير شده بود اما در نهايت کاکا و بوسکو (پدرش) اسير اين وسوسه پرزرق و برق نشدند. بعضي ها اين ديدگاه را داشتند که پروژه سنگين قيمت من سيتي حتي براي بازيکني مثل کاکا که درخشش فوق العاده يي دارد،کاربردي نيست، اما کمتر کسي تصور مي کرد که اين فرصت استثنايي مالي که حتي باشگاه ايتاليايي هم بي ميل به پذيرشش نبود از سوي خود بازيکن مردود اعلام شود.

شايد مساله اصلي و مهم اين بود که بوسکو نتوانست خيلي خوب و واضح اين نکته را براي سايرين جا بيندازد که پسرش شخصاً امتياز تصميم اختياري دارد و اين سايرين نيستند که مي توانند روي او قيمت بگذارند، بلکه خودش است که در کمال صحت و سلامت تصميم مي گيرد.ناديده گرفتن اين مساله از سوي کوک و سيمون پيرس نمايندگان شيخ منصور مالک باشگاه سيتي باعث شده در نهايت تسليم جواب رد مهاجم برزيلي شوند.

قراردادي که کاکا با ميلان ايتاليا دارد دستمزدي معادل 175 هزار يورو در هفته و 1/9 ميليون را برايش رقم مي زند. در کنار آن او قراردادهاي مالي ريز و درشتي هم با برندهاي صاحب نامي همانند آديداس که سالانه چيزي حدود 7 ميليون يورو برايش درآمدزايي مي کند، دارد. اينها اعداد و ارقامي هستند که ممکن است دهان هواداران معمولي فوتبال را آب بيندازد، اما تاکيد و اصرار گري کوک روي اين مساله است که بازيکن برزيلي مي تواند با قبول اين پيشنهاد آينده حرفه يي اش را به شکلي غيرمعمول و دور از انتظار تضمين کند و نامش پاي سنگين ترين قرارداد مالي بين باشگاهي فوتبال در تاريخ اين ورزش ثبت شود.

با قبول اين قرارداد دستمزد سالانه او به چيزي حدود 25 ميليون يورو افزايش پيدا مي کرد.

جزئيات جلسه يي که ميان نمايندگان منچسترسيتي و کاکا و پدرش رد و بدل شد در اختيار عموم قرار نگرفته. کوک هم قصد ندارد مصالح باشگاه را به خطر بيندازد اما جمله يي که او پس از اين جلسه به زبان آورد گوياي نکات بسياري بود. او صراحتاً اعلام کرد کاکا بيشتر از منچسترسيتي با نپذيرفتن اين پيشنهاد ضرر کرده است؛ ضرري که مي تواند باعث افسوس او در همه عمرش شود.

به عقيده کوک بازيکنان طراز اول بسياري هستند که مي خواهند با مبالغي کمتر از اين راهي منچسترسيتي شوند و آينده شان را براي مدت هاي مديد تامين کنند.

اما چيزي که شايد نه تنها کوک به آن توجه نکرده بلکه سران عرب اين باشگاه انگليسي هم به آن اهميتي ندادند، اين است که بازيکنان طراز اولي همچون ليونل مسي و فرناندو تورس هم از قبول پيشنهاد آنها سر باز زده اند و کريستيانو رونالدو نيز با هوشياري تمام خواسته آنها را در هاله يي از ابهام گذاشت. رونالدينيو حضور در ميلان را به پوشيدن پيراهن من سيتي ترجيح داد. تنها کسي که در ماه سپتامبر و در آخرين لحظه هاي بازار نقل و انتقالات پاي قرارداد با آنها نشست، روبينيو بود که شرايطش در رئال به بن بست رسيده و بهترين گزينه اش رفتن به سيتي بود.

عدم پذيرش پيشنهادهاي سنگين باشگاه من سيتي از سوي ستارگان فعلي فوتبال را در تعلق خاطر و وابستگي شان به باشگاهي که پيراهن آن را به تن دارند بايد دانست و زماني که عرق و تعصب اين بازيکنان به پايين ترين حد ممکنش مي رسد پول مي تواند چاره ساز باشد.ديروز عصر گري کوک تمام تلاش خود را کرد تا به کاکا و پدرش اثبات کند اشتباه مي کنند، اما نتيجه يي به دست نياورد. او اميدوار بود با توجه به اينکه ميلان حاضر به فروش بازيکنش شده و در نهايت روي رقم 103 ميليون يورو با آنها به توافق هاي ضمني رسيده راضي کردن خود بازيکن با توجه به فريبنده بودن مبلغ قرارداد کار چندان دشواري نباشد. کوک مي گويد؛ «ما درباره موضوعي صحبت کرديم که مي توانست تصوير زيبايي باشد. بحث کردن در خصوص يک اتفاق خوشايند که به سود صددرصد هر دو طرف اين ماجرا است نياز به همفکري و صبوري زيادي دارد. او اسپانسرها و حاميان مالي زيادي دارد که با همه آنها به توافقات همه جانبه يي رسيده، اما بخشي از اين توافقات منوط به باشگاهي است که در آن بازي مي کند، چرا که وجهه عمومي و بين المللي باشگاه تاثير کاهنده يا افزاينده يي روي تامين خواسته هاي حاميان مالي اش دارد. اين بخش ماجرا مورد قبول است که آنها نمي توانستند به سادگي پاسخگوي خواسته ما باشند اما با بررسي هاي بيشتر راه براي ادامه همکاري و قبول اين قرارداد چشمگير وجود داشت.»

آنچه از سوي رابط مستقيم در فرودگاه «لنيت» به اطلاع کوک رسيد معادلات او و روسايش را براي ثبت گران ترين نقل و انتقال تاريخ فوتبال به هم زد.

ساعاتي بعد کاکاي برزيلي در حالي که در اطراف منزل شخصي اش هزاران نفر از هواداران او و ميلان حلقه زده بودند، در بالکن ايستاد و در حالي که پيراهن ميلان را بالا گرفته بود، اعلام کرد در ميلان خواهد ماند. و دقايق بعد سيلويو برلوسکوني مالک باشگاه و نخست وزير پيشين ايتاليا در يک گفت وگوي زنده تلويزيوني اعلام کرد مذاکرات به پايان رسيده و کاکا به منچسترسيتي نخواهد رفت. در همان زمان شيخ منصور نيز از طرف کوک و پيرس مطلع شد جلسه نهايي کاکا و پدرش بي نتيجه مانده و انجام خواسته اش غيرممکن است.

و اين پروژه نيز به معاملات عقيم مانده سرمايه دار عرب در جذب يکي ديگر از ستارگان دنياي فوتبال افزوده شد. اگرچه شيخ منصور خودش عقيده ديگري دارد؛ «ما در ابتداي راه هستيم. يک برنامه 15ساله با فراز و نشيب هاي زيادي روبه رو است و ما فقط 16 هفته از اين 15 سال را سپري کرده ايم؛ مدت زماني بسيار کوتاه که نمي توان نسبت به آن قضاوت عادلانه يي داشت. تنها سوالي که باقي مي ماند اين است که آيا باشگاه به اندازه کافي بزرگ است يا بايد تمهيداتي ديگر به کار برد تا بتوان موفقيت بيشتري در راه خريد بازيکنان در آينده به دست آورد؟ بازيکناني مثل کاکا در جهان فوتبال کم هستند. اما ما بايد روي يک فرد ديگر برنامه ريزي کنيم؛ کسي که بخواهد پيراهن منچسترسيتي را بپوشد.»
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟