رئیس انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران با توضیح درباره پیش فعالی به عنوان اختلال شایع دوران کودکی ما مداخلات درمانی به ویژه دارو درمانی را راه کار مناسب رفع این مشکل دانست.
به گزارش فارس، حمید یعقوبی بیش فعالی را مربوط به دوره کودکی دانست و گفت: پیش فعالی به طور عمده مربوط به دوره کودکی است اما برخی علائم تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا میکند.
وی درباره علائم مبتلایان به این اختلال گفت: تکان خوردن زیاد، پرحرفی، بیقراری و کلا پرتحرکی جزو علائم مبتلایان به پیشفعالی است.
وی افزود: مبتلایان به پیشفعالی وسط حرف دیگران میپرند و در مهمانیها خیلی اذیت میکنند.
رئیس انجمن علمی بالینی ایران اظهار داشت: مشکل مبتلایان توجه و تمرکز است، آنها معمولا وسایلشان را گم میکنند و یا در مدرسه جا میگذارند.
اما اینها پایان ماجرا نیست، مبتلایان به پیش فعالی مشکلات دیگری نیز دارند که در عملکرد تحصیلیشان اختلال ایجاد میکند. بیشتر این مشکلات در زمینه نوشتاری است.
یعقوبی در این باره گفت: این کودکان در مدرسه به دلیل عدم تمرکز و توجه در دیکته و نوشتن مشکل دارند، اغلب تشدید، سرکش و دندانه حروف و کلمات را نمیگذارند.
* پیش فعالی عقب ماندگی نیستوی افزود: متاسفانه گاهی به آنها برچسب تنبلی و حتی عقبمانده زده میشود در حالی که آنها عقب مانده نیستند.
رئیس انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران تصریح کرد: البته معلمان این گونه برچسبها را به آنها نمیزنند اما از آنها به عنوان دانشآموزانی که هوش خوبی داشته اما به اندازه کافی تلاش نمیکنند یاد میکنند.
یعقبوی گفت: حواسپرتی این کودکان به دلیل مشکل در بخشی از ساختار مغزی و فیزیولوژیکی آنهاست که موجب عدم توجه آنها به جزئیات میشود.
وی افزود: ممکن است برخی والدین بگویند فرزندشان موقع تماشای برنامه کودک آرام و قرار دارد. باید گفت این کودکان به برخی فعالیتها توجه نشان داده اما در زمینه درس و یادگیری بی علاقه هستند.
* مبتلایان به پیش فعالی دل به کار نمیدهنداین عضو هیئت علمی دانشگاه اذعان داشت: متاسفانه مبتلایان به پیش فعالی انگیزه کافی برای یادگیری ندارند و همه چیز را آسان میگیرند.
وی افزود: بینظمی و شلختگی ویژگیهای دیگر مبتلایان است.
یعقوبی بار دیگر با تاکید بر سالم بودن هوش کودکان مبتلا به پیشفعالی گفت: این کودکان عقب مانده نیستند و مشکل ذهنی و هوشی ندارند. تنها مشکل آنها توجه و تمرکز است. به عبارتی دل به کار نمیدهند.
وی افزود: نباید از این کودکان کارهای خسته کننده و پیچیده خواست چرا که آنها علاقهای به این نوع فعالیتها ندارند.
رئیس انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران درباره پیامدهای اجتماعی این کودکان در خانوادهها گفت: معمولا والدین این کودکان ترجیح میدهند که به مهمانی نروند چرا که کودکانشان درگیر قید و بندهای رفتاری برای حضور در مهمانیها را ندارند.
وی افزود: این راه کار خوبی برای حل مشکل نیست و ملاحظات درمانی باید از سوی روانشناسی و روانپزشک صورت بگیرد.
* به کودکان پیش فعال پاداشهای کوچک و فوری بدهیداین متخصص بهداشت روانی با اشاره به اقدامات درمانی مرتبط با این اختلال گفت: بخشی از درمان این اختلال روانشناختی بوده و رویکردهیا رفتاری مانند روشهای تقویت رفتار، محرومیت از برخی امتیازها و پاداشدهی بسیار مؤثر است.
وی افزود: این کودکان به پاداشهای فوری بسیار اهمیت میدهند. اگر پاداش کوچک اما فوی باشد به مراتب مؤثرتر از پاداشهای بزرگ اما با تعویق است.
یعقوبی تصریح کرد: این کودکان به دلیل ظرفیت تحمل پائین نمیتوانند صبور باشند. البته این به معنی توجه به هر خواست و تامین خواستههای این کودکان نیست.
وی درباره درمان دارویی رایج این اختلال گفت: معمولاً دارو را قبل از سن مدرسه میدهند اما اگر اختلال شدید باشد آن را هم ادام میدهند.
* مصرف دارو نگران کننده نیستیعقوبی اظهار داشت: دلیلی برای نگرانی والدین از مصرف این گونه داروها وجود ندارد.
وی افزود: پیامد این اختلال در صورت عدم درمان به مراتب بدتر از عوارض ناشی از مصرف دارو است.
یعقوبی گفت: تنها عارضه دارو در مبتلایان به پیش فعالی کم اشتهایی است که میتوان آن را بعد از صرف غذا به کودک داده بنابر این نگرانی والدین از اختلال در روند رشد کودک نیز از بین میرود.
وی با معرفی «نورو فیدبک» به عنوان درمان جدید این اختلال اظهار داشت: «نوروفیدبک» از طریق آموزش کنترل و مدیریت امواج مغزی موجب افزایش توجه کودک میشود. این درمان در صورتی که با سایر درمانها همراه شود موثر است و به تنهایی نمیتواند اختلال را درمان کند.
یعقوبی پیش فعالی را نوعی اختلال ژنتیک عنوان و نگرانی بانوان را درباره بارداری و زایمان در سنین بالا به دلیل ابتلاء کودک به پیش فعالی بیاساس دانست: سن بالای مادر موجب زایمان کودک عقب مانده میشود و تاکنون شواهد علمی مبنی بر ارتباط سن بالای مادر با زایمان کودکان پیش فعال تائید نشده است.
ADHD نوعی اختلال شایع در کودکان است که از آن به عنوان پیش فعالی با کمبود و نقص در توجه و یادگیری یاد میشود.