بازدید 11484

هزینه احیای دریاچه ارومیه معادل اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی است

بحران دریاچه ارومیه و دیگر تالاب‌ها‌ که دچار این بحران دچار شده‌اند، باید با جدیت ‌حمایت شوند. بر پایه بررسی‌های انجام شده، راهکارهای گوناگونی‌ برای احیای این دریاچه پیشنهاد کرده‌اند که مستلزم هزینه هستند؛ البته برخی از این هزینه‌کرد‌ها، می‌تواند پیامدهای زیست‌محیطی دیگری داشته باشد.
کد خبر: ۳۵۶۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۱ 06 November 2013
زارعیدریاچه ارومیه به سرطان پیش رونده مبتلا شده ‌که بهبودی ندارد، زیرا با کاهش میزان آب‌های زیر‌زمینی در دل خود، موجب شور شدن چاه‌های اطراف این منطقه و وزش بادهای سوزان و مخرب نمکی به هفت شهرستان استان‌های آذربایجان شرقی و غربی شده است.

به گزارش «تابناک»، تاکنون ایده‌ها و نظریات گوناگونی از سوی کار‌شناسان و مسئولان برای نجات دریاچه ارومیه ارائه شده است، اما یک دیدگاه جدید از سوی پدر کویر‌شناسی ایران مطرح شده که حاکی از آن است که بهترین راهکار برای دریاچه مرده ارومیه، تبدیل آن به یک پارک ملی است.

بنا بر آخرین گزارش‌ها از وضعیت این دریاچه، اکنون بیش از ۷۰ درصد آب آن خشک شده و چندی پیش، بادهایی همراه با نمک نیز از بستر دریاچه به هوا برخاسته که زنگ خطری برای محیط زیست منطقه است؛ البته تاکنون‌ کارهای بسیاری برای نجات دریاچه انجام شده که بی‌نتیجه بوده است.

بر این اساس غلام رضا نوری به تابناک گفت: بحران دریاچه ارومیه که هم‌اکنون ‌‌بحران ملی در کشور مطرح است، مدت‌هاست ‌اذهان عمومی را به خود مشغول کرده‌ و خوشبختانه دولت یازدهم از نخستین برنامه‌های کاری خود مبارزه با چنین بحران‌هایی را گذاشته است.

این نماینده مجلس گفت:بحران دریاچه ارومیه و دیگر تالاب‌ها‌ که دچار این بحران دچار شده‌اند، باید با جدیت ‌حمایت شوند. بر پایه بررسی‌های انجام شده، راهکارهای گوناگونی‌ برای احیای این دریاچه پیشنهاد کرده‌اند که مستلزم هزینه هستند؛ البته برخی از این هزینه‌کرد‌ها، می‌تواند پیامدهای زیست‌محیطی دیگری داشته باشد.

عضو فراکسیون محیط زیست افزود: یکی از راهکارهای مهم و اساسی که می‌تواند برای این کار صورت پذیرد که علاوه بر احیای دریاچه ارومیه، نوعی سرمایه‌گذاری برای کشور باشد، مدیریت آب مصرفی بخش کشاورزی است. اگر ما بتوانیم راندمان آبیاری را در حوزه آبریز دریاچه ارومیه ساماندهی کنیم، می‌توان گفت که می‌توان این راندمان را تا دو برابر افزایش دهیم.

وی گفت: اگر بتوان این سیاست را در این حوزه اجرایی کرد، می‌توان امیدوار بود که آب لازم برای دریاچه ارومیه تأمین شود، برای این کار طبق محاسبات، ‌سه هزار ملیارد براورد شده است تا بتوان این کار را عملی کرد.

موسس فراکسیون حمایت از دریاچه ارومیه افزود: نحوه انجام آن هم ‌این گونه است که در جاهایی لازم است که مانع کشت شویم و یا در جایی امکان دارد نحوه آبیار‌ها را اصلاح کنیم و مجموع آن هزینه مبلغی است که گفته شد، حال باید تصمیم‌گیری شود که این هزینه را در این برهه انجام دهیم یا بگذاریم چندین برابر آن را صرف جابجایی شهر‌ها و درمان بیماری‌های ناشی از عوارض خشکی دریاچه کنیم.

اولین چیزی که شاید پس از خواندن این مصاحبه به ذهن هر کسی برسد، مقایسه رقم پیشنهادی برای نجات دریاچه ارومیه و فساد مالی بزرگ، چیزی که بیش از هر چیز دیگر خودنمایی می‌کند، بی‌توجی مسئولانی هست که به راحتی به این وضوع چشم می‌بندند حتی راضی نیستند در‌باره آن اندکی فکر کنند.

آن گونه که این نماینده مجلس عنوان کرده است، نجات دریاچه ارومیه بسته به هزینه‌ای معادل مبلغ اختلاس سه هزار میلیاردی است که در دولت قبل اتفاق افتاد، امید این می‌رود که این بار مسئولان درست عمل کنند و به جای مجوز به افراد سودجو شرایطی فراهم کنند تا این میراث ملی نجات پیدا کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۸
انتشار یافته: ۳۷
چرا اختلاس سه هزار ملياردي اينقدر بزرگ شده بقيه سه هزار ملياردى ها چى لطفا يك سرى به مديران گذشته و حال ايران خودرو بزنيد رسانه ها وسايتها قسمتى از ثروت باد اورده يكي از مديران را نوشته اند پانصد مليارد تومان بقيه اش را هم ميتوانيد در همين شركت خودرو سازى اگر بخواهيد پيدا كنيد كه هرساله تكرار ميشود
پاسخ ها
آشنا
| - |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
هی گفتیم و گفتیم و گفتیم ولی دیدی که چیزی نشد. اعصابتو خورد نکن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
البته می توان چنبن کرد که:
جمعیت یارانه بگیر 70 میلیون باشد:
70000000* 45500=3185000000000
واقعا اگر فاجعه ملی است می توان یارانه یک ماه را به این امر اختصاص داد
یعنی هم مردم ارومیه سفره های آب زیر زمینی رو مصرف کنند هم 3000 میلیارد پول خرجشون کنیم . خوب درست مصرف کنند!!
پاسخ ها
نور
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
ببخشید ناشناس شما از جیب بابات خرج می کنی اینطور با اطمینان سخن پراکنی می کنی؟
هرسال میلیونها دلار برای حوادث غیر مترقبه بودجه تعیین می کنند این خشک شدن دریاچه هم جز همین حوادث غیر مترقبه است
بابک
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
عاشق طرز فکرتم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
عزیزم چی رو درست مصرف کنند؟؟؟؟ دریاچه ارومیه به تمام ایران تعلق دارد نه فقط ارومیه، فکر می کنید نمک دریاچه گریبان گیر شما نمیشه!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
سفره های آب زیرزمینی رو برای خودشون استفاده نمی کنند بلکه برای زراعت و آبیاری باغات وباغچه ها استفاده می کنن که شما میوه 1500 تومنی رو 15000 تومن نخوری
در نظر داشته باش اگه محصول میوه ارومیه نباشه وتو سرخانه ها ذخیره نشه اون وقت شما باید تو عید کل عیدیتو بدی میوه بخری !!!!
حميدي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
ناشناس جان، بهتره با ديد ملي و مطالعه كافي نظر بدهيد. اگر نگاهي به نقشه ايران بياندازي خواهي ديد كه اين درياچه بنام اروميه هست ولي وسعت و حوضه آبريز درياچه شامل پهنه گسترده اي است. اينطور نيست كه مردم اروميه زياد آب مصرف كردند به دريا نرسيده باشد. ضمنا آنموقع كه شهرهاي ديگر صنعتي مي شد دولت هاي قبلي با بي توجهي و عدم مديريت امنطقه آذربايجان غربي را قطب كشاورزي كشور مي ناميدند بدون توجه به تبعات آتي گسترش كشاورزي بيش از حد منطقه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
عزیز دل چه عجب پیشنهاد ندادی خیار شور بکارند؟
اختلاس کنندگان را مجبور کنید با سطل از اقیانوس آب بیاورند برای دریاچه
وقتی جایی شور و نمک هست چطوری پارک ملی بشه؟!!
چرا با هزینه دریاچه مقایسه می کنید ؟
بگویید گره مشکل چند میلیون نفر با اون پول باز می شد ؟
بحران دریاچه ارومیه یک معضل ملی است وبرای نجات آن نیاز به عزم ملی است. همه مردم وبخصوص مردم منطقه حومه دریاچه باید با همت والای خود کمک کنند تا انشااله روزی مجددا شاهد زنده شدن واحیای آن باشیم.
تا یک نفر می گوید نجات دریاچه 3000 میلیارد هزینه دارد فورآ همه باور می کنند یا لااقل در مورد آن بحث می کنند. آخر این کارشناس این رقم را از کجا آورده چطور محاسیه کرده است. حداقل در ظاهر که راهکار ارائه شده ایشان بی ثمر است دریاچه ارومیه را سیاست های سد سازی از بین برده .
البته تاکنون اقدامات زیادی برای نجات دریاچه انجام شده که بی نتیجه بوده است..........کدوم اقدامات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟میشه بگین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اقا نفرمایید 3000 میلیارد
با ارقام بسیار کمتری امکان پذیر است
من برای دو سال و هر سال با 500 میلیارد تومان تراز مصرف را اصلاح می کنم .
مردم باید کمک کنند تا فاجعه ای رخ ندهد
خشکیدن یک فاجعه است

سلسله مراتب خطر - بلا - فاجعه را درک کنیم ما در مرحله خطر هستیم و هنوز آستانه بلا نرسیدیم
چرا بگذارید اینجوری بشه که بعد اینقدر خرجش بشه! همه کارهایتان همینطوری است!
بهترین کار این هست چه همون باقیمانده سهمیه اب دریاچه را اختصاص بدهند به کشاورزی و نمک های دریاچه را هم به روش مالچ پاشی بپوشونندو یا گیاهان مقاوم به شوری بکارندوبا سه هزار ملیارد تومان کلی اشتغال ایجاد بکنند...........اخه جوان بیکار دریاچه میخواد چیکار....اونایی هم که دلشون در یاچه میخواد چند کیلومتر اینورتر بیان کنار دریای خزر و حالشو ببرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
عزیز دل برادر پول رو که به خود دریاچه نمیدهند . با این پول به قدر نیاز کار و اشتغالزایی در مملکت ایجاد میشه
داداش کشش نده.
چرا با استفاده از موتور پمپهای HV و استفاده از خطوط انتفال آب همانند آنچه در صنعت انتقال نفت مرسوم است از انتقال اب دریای خزر به دریاچه رضائیه استفاده نمیکنید تا هم مشکل دریاچه ارومیه و هم مشکل پیش روی آب دریاچه خزر همزمان حل شود. محاسبات و تجهیزات و ایستگاههای چند مرحله ای قطعا" مشکل اختلاف ارتفاع حدود 1500 متری را با این ارقامیاز هزینه ها که مطرح میشود، را حل خواهد کرد.
دوست ناشناس عريز سفره هاي آب زيرزميني را مردم اطراف درياچه اروميه مصرف نكردند بلكه افرادي مثل تو كه در ساير نقاط كشور هستيد از طريق محصولات كشاورزي اين منطقه مصرف كرده ايد . سهم اين منطقه هم استفاده از طوفان هاي نمك وبيماري هاي ناشي از آن است .
الان 15سال است كه درمورددرياچه اروميه فقط مطالب متنوعي رامي خوانيم عملا چيزي ديده نمي شودآنقدر حرف مي زنندتا كلا خشك شودوبگويند ديگر نيازي به احياي آن نيست فرداجواب يونسكوويونيسف و...راچي خواهيدداد.اين مساله داخلي نيست بين المللي مي باشد.بخوابيدوبخوابيدتانمك همه شمارابپوشاند.
"البته تاکنون اقدامات زیادی برای نجات دریاچه انجام شده که بی نتیجه بوده است."
میشه دقیقا بگید کدوم اقدام؟!! مگه در چنین موارد بحرانی اقدامی هم صورت میگیره؟؟؟
بدین ترتیب اخرین مشگل نیز حل گردید و دیگر هیچ
اختلاس 3000 میلیارد تومانی با دلار 1000 تومانی بود. اذا آنرا فعلا باید معادل 10000 میلیارد تومان لحاظ کرد. یعنی هزینه حل مشکل دریاچه ارومیه ثلث اختلاس مذکور است و نه معادل آن.
سلام با تشکر بخاطر اهمیت دادن مشکلات زیست محیطی کشور.
من خودم کارشناس کشاورزی هستم ودر کنار دریاچه ارومیه 7 سال زندگی وتولید کشاورزی کردم. اصلی ترین دلیل مشکل نداند حق آبه دریاچه از 19 رودخانه است که گاها بروی هر کدام حتی دو سد زده شده. سد حسنلو را درست چسبیده به دریاچه در شهر ستان نقده زدند ونتیجه آن ایجاد ده شغل برای ماهیگری فصلی بوده. البته چاه های غیر مجاز هم زیاد شده. ولی نقدا باید سریعا با قانون مجلس 50 درصد از آب رودخانه ها را در هر شرایط هر ساله به دریاچه اختصاص داد با یک کمیسیون ملی که نظارت بکند. چون استان های کردستان وآذربایجان شرقی تمکین نمی کنند
نابودی دریاچه اورمیه باعث خواهد شد تا ۱۲ میلیون نفر از ساکنان استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، اردبیل،زنجان و قزوین در میان مدت با مشکل زیستی مواجه گردند که ۸۰ درصد این افراد مجبور به مهاجرت خواهند بود. این مهاجرت گسترده در شهرهایی که میزبان مهاجران خواهند بود نیز مشکلات بسیار جدی ای ایجاد خواهد نمود. تهران،کرج، قم، اصفهان و شمال کشور مهمترین نقاطی خواهند بود که مهاجران به آنجا خواهند رفت.اما این مهاجرت ضمن ایجاد دهها میلیارد دلار هزینه برای دولت باعث افزایش مشکلات در شهرهای میزبان و دهها مشکل اجتماعی و اقتصادی دیگر خواهد گردید.
از این رو باید هزینه نجات دریاچه را پرداخت چرا که در مقابل ضرر ناشی از خشک شدن دریاچه، این هزینه ناچیز است.
پاسخ ها
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
از قزوین و زنجان مهاجرت میکنند کرج و تهران؟؟نمک پشت هشتگرد متوقف میشه؟قم که خودش آب مصرفیشم شوره کناره دریاچه نمکه چطوری این مهاجرپذیر میشه اون مهاجر فرصت اونم به خاطر نمک؟
کی میتونه بگه هزینه هایی که منطقه ناشی از خشک شدن دریاچه میشه تقریبا چقدره؟؟؟!!!!
تنها راه نجات دریاچه ارومیه انتقال آب از دریای خزر به آن دریاچه می باشد.
سلام ،دریاچه ارومیه چند سالی است که دچار کم آبی شده واهمیت آن نیز بیشتر از جنبه های زیست محیطی است ولی از دریاچه هامون که اهمیت اقتصادی،اجتماعی سیاسی،فرهنگی ،زیست محیطی ،گردشگری و....دارد وبیش از بیست سال است که دچار کم آبی وبی آبی شده وموجب مهاجرت صدها هزار نفر از مردم منطقه سیستان شده حرفی به میان نمی آید؟هیچکس مخالف اهمیت احیای دریاچه ارومیه نیست واین کار حتما باید صورت گیردولی آیا باید برای یک کار زیست محیطی از نفوذ استفاده کرد وصدایی باید شنیده شود که بلند تر است وصداهای ضعیف مردم منطقه سیستان که ناامنی ها هم مشکلات آنهارا مضاعف کرده نشنید ونسبت به آنها بی توجه بود؟دو دهه است که غبار حاصل از رسوبات دریاچه هامون توسط بادهای صدوبیست روزه که با سرعت 80 تا100 کیلومتر در ساعت می وزند ریه ها،چشمان و...وزندگی سیستانیها را نابود کرده و هیچکس در کشور به این مصائب توجهی ندارد وتنها خبری که در این خصوص می شنوند در وضعیت آب وهوای اخبار سراسری بصورت وزش باد وگرد وغباردر منطقه سیستان است ولی نمی دانند که این باد در نبود آب دریاچه هامون زندگی مردم منطقه سیستان را سیاه کرده است.چرا مسئولان کشور احیای دریاچه هامون را از یاد برده اند؟آیا نمی شود دادن امتیازات به دولت افغانستان را منوط به تحویل حق آبه دریاچه هامون کرد؟می توان این کار را کرد ولی متاسفانه اراده قوی پشت اینکار نیست وصدای ضعیف سیستانیها این شیعیان وفادار مولا علی (ع) را که در دوره خلافت بنی امیه وبنی عباس اجازه ندادند در منابر منطقه سیستان کسی لب به ناسزای علی(ع) بگشاید نمی شنوند.از مسئولان وزارت امورخارجه ،وزارت کشور،وزارت نیرو،سازمان محیط زیست ومنابع طبیعی وسایر وزارتخانه ها وسازمانهای مسئول می خواهیم که مسئله احیای دریاچه هامون بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور را در کنار احیای دریاچه ارومیه مورد رسیدگی وپیگیری مجدانه وعاجل قرار دهند.
ای که دستت می رسد کاری بکن
اگه هزینه اش زیاده از خیرش بگذریم دکتر جان!
اگر با هزینه کردن جان مان هم که باشد باید اورمیه را احیا کنیم
طبق برآوردها در صورتی که به داددریاچه ارومیه نرسند ، فاجعه و بلا نیمی از استانهای کشور را فرا خواهد گرفت ، کم به فکر سیاسی بازی باشید اقدام عملی کنید
زمان جنگ از همین آذربایجان کلی شهید تقدیم انقلاب وکشور شد حالا هم باید به حرمت همون خونها به حال این دریاچه یه فکری کنند تا مردم آذربایجان بدونن که خون شهیدانشون ارزش زیادی داشته .
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات