ابراهیم اصغرزاده برای رئیسجمهور، نسخه سختی پیچید
دیدار معاون وزیر خارجه با آیتالله مصباح یزدی و انتقادات وی از دولت، از مهمترین مسائل روزنامههای امروز است. شیوه تعامل رئیسجمهور با دیگر جناحها، راست و دروغ در مورد مذاکرات هستهای و موج جدید تنش بر سر اظهارات وزیر ارشاد، دیگر مطالب مهم روزنامههای امروز است.
کد خبر: ۳۸۳۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲ 04 March 2014
کد خبر: ۳۸۳۹۶۵
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲ 04 March 2014
|
28821 بازدید
28821 بازدید
دیدار معاون وزیر خارجه با آیتالله مصباح یزدی و انتقادات
وی از دولت، از مهمترین مسائل روزنامههای امروز است. شیوه تعامل
رئیسجمهور با دیگر جناحها، راست و دروغ در مورد مذاکرات هستهای و موج
جدید تنش بر سر اظهارات وزیر ارشاد، دیگر مطالب مهم روزنامههای امروز
است. ابراهیم اصغرزاده برای رئیسجمهور نسخه سختی پیچید
امروز
نشانههایی از دو شیوه برخورد رئیسجمهور با گروههای اصولگرا در
روزنامهها صبح دیده میشود؛ شیوه نخست خبری است که شرق درباره دیدار
«رهروان» با رئیسجمهوری داده و نوشته است: فراکسیون رهروان ولایت ۱۹اسفند
به دیدار «حسن روحانی»، رئیسجمهوری خواهد رفت. این دیدار میتواند اعلام
مواضع جدیدی برای مجلس و دولت باشد. اما هرچه هست آنطور که بهروز نعمتی،
نایبرئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، گفته است: «برگزاری نشست
مشترک دولت و مجلس میتواند افزایش تعاملات دولت و مجلس را بهدنبال داشته
باشد».
به گفته او قرار بود که این نشست دوشنبه هفته گذشته
برگزار شود، اما به علت سفر رئیسجمهوری به استان هرمزگان به آینده موکول
شده است. حالا زمان مناسبی برای دامنزدن به اختلاف دولت و مجلس نیست، فرصت
کوتاه است و همگرایی داخلی در بزنگاه مذاکره هستهای، میتواند عبور از
این گردنه را سادهتر کند. فراکسیون رهروان ولایت تاثیرگذارترین فراکسیون
مجلس نهم است که توانست در انتخابات هیأترئیسه بر فراکسیون اصولگرایان
غلبه کرده و «علی لاریجانی» را به ریاست مجلس بنشانند.
لاریجانی که
روزی مذاکرهکننده ارشد هستهای ایران بود، بهدلیل برخی اختلافها با
شخص محمود احمدینژاد از مذاکرات کناره گرفت و حالا در مقام رئیس مجلس
دشواریهای پیش رو تیم مذاکرهکننده را خوب میداند و به دلیل عضویت در
شورایعالی امنیت ملی از نکاتی خبر دارد که شاید همه نمایندگان مجلس از آن
مطلع نباشند. او به تازگی در نشستی غیرعلنی بهطور غیرمستقیم پیامهای اصلی
خود را به برخی نمایندگان مجلس مخابره کرده است. نمایندگانی که از هر
فرصتی برای نقد و گاهی تخریب تیم مذاکرهکننده هستهای استفاده میکنند و
مدام سؤال و تذکر روی میز وزیر امورخارجه میگذارند. تجربه هستهای رئیس
مجلس به او کمک کرده تا امروز شناخت درستی از اوضاع و مسائل داشته باشد و
بتواند به راحتی خطوط برخی خبرها و اظهارنظرها و تأثیر آن بر مذاکرات را
به درستی تشخیص داده و بهنگام، به نمایندگان تذکر دهد. حالا او در راس
فراکسیون رهروان ولایت به دیدار حسن روحانی خواهد رفت تا هرکدام مواضع خود
را بهطور شفاف مطرح سازند. تجربههای مشترک هستهای و همکاریهای
جستهوگریخته پیشین رؤسای دوقوه مجریه و مقننه بدون شک در نشست آینده
فراکسیون رهروان و کابینه یازدهم تعیینکننده خواهد بود.
اما ابراهیم اصغرزاده در گفتوگو با قانون، راه دیگری را پیشنهاد کرده است. در بخشهایی از این گفتوگو که با تیتر «بدون سازماندهی جنبش اجتماعی روحانی حریف تندروها نمیشود»
منتشر شده، آمده است: زمزمهها حول محور ورود زود هنگام جناحهای سیاسی به
انتخابات مجلس و همچنین حرف و سخنهای تأثیر اصلاحطلبان بر رأی آوری
روحانی سبب شد تا سراغ یکی از اصلاحطلبانی برویم که کمتر وارد بحثهای
بیاساس گروههای سیاسی میشود و بیشتر اوقات سخنانی را بیان میکند که
حکایت از تار و پود مباحث سیاسی روز دارد. ابراهیم اصغرزاده، سیاستمداری که
هیچ گاه دست رد به درخواستهای روزنامه «قانون» نزده است، در این گفتوگو
به سؤالات ما پاسخ میدهد. آیا انتخابات ۹۲ را با انتخابات ۷۶ میتوان مقایسه کرد؟
انتخابات
سال ۹۲ بسیار مهم بود و حتی از سال۷۶ نیز مهمتر بود. درسال ۷۶ کشور وارد
مرحله جدیدی شد و ۱۶ سال است ما شاهد آثار انتخابات آن سال هستیم. از ۷۶ به
بعد در کنار هر انتخابات و قبل از مراحل حقوقی انتخابات یک جنبش اجتماعی
پدیدار میشود و آن جنبش اجتماعی شعارها و مطالبات خود را سازماندهی
میکند و بعد که انتخابات شروع میشود، این شعارها و مطالبات خود را به
احزاب و کاندیداها تحمیل میکنند. درسال ۷۶ طبقه متوسط نقش آفرینی کرد ولی
در ۹۲ یک ائتلاف طبقاتی تشکیل شد یعنی اینکه گروههای پایین دست جامعه به
کمک طبقات متوسط جامعه آمدند.
این گروهها چه مطالباتی داشتند؟
مطالباتشان
به گونهای بود که کاندیداهای جناح راست نیز شعارهایی دادند که به تبار و
سابقه آنها نمیخورد. این اتفاق از این منظر که فرصتهایی را در کشور
ایجاد کرد مهم است و دولت آقای روحانی باید از آن استفاده کند. شاخصههای
این انتخابات، اولا این بود که حکومت برای اولین بار پذیرفت مخالفانی در
کشور حضور دارند و باید به پای صندوق رأی بیایند، دوما مشخص شد دولت با یک
اپوزیسیون داخلی نجیب به نام اصلاحات رو به رو است. مشخص است اصلاحطلبان
مخالف شرایط موجود هستند ولی حاضرند در چارچوب قانون اساسی برای کشور کار
کنند و حاضر نیستند مطالبات رادیکالی که دولت روحانی را با مشکل رو به رو
میکند بیان کنند. این در حالی است که در سال ۷۶ افرادی بودند که حتی قصد
داشتند از قانون اساسی عبور کنند. آیا این اصلاحطلبان میتوانند کمکی در اداره دولت داشته باشند؟
اصلاحطلبها
و منتقدان فرصتی برای آقای روحانی ایجاد میکنند که بتواند پایگاه اجتماعی
و تفکرات خود را توسعه دهد. ائتلاف میان طبقه متوسط و تنگ دست که نسبت به
سیاستهای احمدینژاد معترض بودند و وجود یک نیروی منتقد نجیب مانند
اصلاحطلبها به آقای روحانی برای به قدرت رسیدن کمک زیادی میکند. از نقش آقای هاشمی و خاتمی در موفقیت روحانی بگویید.
آقای هاشمی و خاتمی هم ناچار شدند و هم تیز هوشانه سوار بر موج دوران انتخابات شدند و به نفع روحانی حرکت کردند. چالشهای پیش روی این ائتلاف چیست؟
مشکل اینجاست که این ائتلاف شکننده وناپایدار است. چرا ناپایدار؟
چون
سازماندهی ویژهای ندارند و توده وارند واگر آقای روحانی به اصلاحطلبان و
هوادارانش کمک نکند که این تودهها را سازمان دهی کنند دولت اعتدال از
درون دچار آشفتگی و مشکل میشود. راهکاری که شما ارائه میدهید، چیست؟
این
ائتلافها یکسری خواسته دارند که اگر به آنها توجه نشود از هم میباشند و
به متفرقین تبدیل و مطالبات آنها تکثیر میشود. از سوی دیگر بسیاری از
گروهها جای اینکه به روحانی کمک کنند، پراکنده و دولت روحانی در سالهای
آینده عمر خود با یک خلأ مواجه میشود. در همین راستا روحانی میتواند این
تهدید را به فرصت تبدیل کند البته به شرط اینکه به نیروهای منتقد و طرفدار
اجازه دهد این ائتلافها را به وسیله احزاب و نهادهای مدنی سازمان دهند. تبعات از بین رفتن این ائتلاف چیست؟
اگر
این ائتلافها از بین برود مخالفان و دشمنان روحانی به صحنه برمیگردند و
سازمان رأی را به نفع خود مصادره میکنند. برای همین روحانی باید زمینه
ساز تشکل بخشیدن به تودهها باشد و این افراد تشکل پیدا نمیکنند مگر اینکه
در سازماندهی آنها نخبگان و هنرمندان و جمیع افرادی که در حال حاضر فعال
هستند به کمک گرفته شوند. شما میبینید وقتی روحانی قصد دارد حرکتی انجام
دهد، توسط نیروهای رقیب و راست افراطی جلوی آن گرفته میشود. برای اینکه
میدانند اگر این نیروها سازماندهی و تبدیل به تشکل شوند، دیگر جایی برای
آنها در فضای سیاسی کشور نخواهد بود و روحانی موفق خواهد شد. روحانی برای موفقیت در این خصوص باید چه کند؟
رئیسجمهور
باید تمام تلاش خود را داشته باشد تا بتواند این ائتلافها را تا انتخابات
مجلس دهم رهبری کند و در این صورت مجلس از نمایندگانی تشکیل میشود که
اکثریت مردم را رهبری میکند. برای رسیدن به این آرمان چه مشکلاتی وجود دارد؟
بله.
اولین مشکل بر سر راه دکتر روحانی، شورای نگهبان است. شورای نگهبان با حق
استصوابی که برای خود قائل است امکان دارد برای مجلس مشکل ایجاد کند و
روحانی به عنوان رئیس جمهور نه به عنوان رئیس جمهوری باید با شورای نگهبان
گفتوگو کند و از حقوق مردم دفاع کند. مطمئنا گوشهای شنوایی در شورای
نگهبان وجود دارند که صدای انتخابات ۹۲ را شنیده باشند و بخواهندشأن شورای
نگهبان را حفظ و ارتقا ببخشند. گفتوگوی آقای روحانی با شورای نگهبان
میتواند کاری کند انتخابات مجلس رقابتیتر باشد. به نظر من این وظیفه اصلی
روحانی است و وی نیازی ندارد مجلسی دولت ساخته به وجود بیاورد بلکه مردمی
که به او رأی دادند، افرادی را روانه مجلس میکنند که به صورت طبیعی از
روحانی حمایت میکنند و فقط باید این بستر آماده باشد.
الزامات این انتخابات چیست؟
دولت
روحانی نباید در خواب خرگوشی به سر ببرد و شاهد باشد تمام افرادی که
صلاحیت لازم را برای شرکت در انتخابات دارند رد صلاحیت شوند و افرادی به
مجلس بیایند که جلوی اقدامات و اصلاحات روحانی را بگیرند. این اقدام سودی هم برای اصلاحات دارد؟
اگر
روحانی اقدامات لازم را انجام دهد، اصلاحطلبان نیز خود به خود سود خواهند
برد چرا اینکه اصلاحطلبان بعد از دولت احمدینژاد دارای یک جایگاه ممتازی
در جامعه شدهاند و حتی اصولگرایان خردورز نیز حرفهایی را میزنند که از
زبان اصلاحطلبها نیز شنیده نمیشد. اگر روحانی بستر را برای برگزاری
انتخابات دموکراتیک آماده کند، ما مجلس مقتدری خواهیم داشت و قطعا تشکیل
مجلس مقتدر آینده به نفع روحانی است. ولی اگر روحانی سرگرم مسائل سیاست
خارجی شود و تنها به دنبال پیروزی در آن باشد، راستها این پیروزی را
مصادره میکنند و اگر پشتوانه سیاست خارجی سیاست داخلی نباشد پیروزیها
ناپایدار خواهد شدو باید اشاره کنم در دنیا دولتی را مقتدر میدانند که
پشتوانه مردمی داشته باشد. شما چه راهکاری برای حفظ پشتوانه مردمی پیشنهاد میکنید؟
برای
مثال بعد از انتخابات ریاست جمهوری که روحانی رأی آورد، تودههای خودجوش
مردمی به خیابانها آمدند و یکپارچه مطالباتی درباره وقایع ۸۸ را فریاد
زدند و روحانی باید به این خواستهها احترام بگذارد. به نظر شما دکتر روحانی به تنهایی میتواند در برابر این بحثها تصمیم بگیرد؟
میشود.
روحانی باید با طرفهای دیگر بنشیند و بگوید اگر میخواهید من و کشور موفق
شویم و تنشها رفع شود باید به من کمک کنید. اگر این مشکلها رفع شود در
عرصه بینالملل نیز مشخص میشود دولت تمام حکومت را اداره میکند و این به
نفع روحانی است و از سوی دیگر با احترام به خواستههای مردم، شکاف میان
دولت و ملت نیز کم میشود ولی من معتقدم این تصمیمات تنها به دست دولت نیست و نهادهای دیگر تصمیمگیر نیز هستند که تاثیرگذارند، درست است؟
بله
درست است. ولی روحانی فراتر از یک رئیسجمهور، نماینده یک جنبش اجتماعی
است. این جنبش شاید پنهان شود ولی از بین نمیرود. این اسب چموش باید به
کنترل در بیاید، وگرنه به یک نیروی مخرب تبدیل میشود و کشور باید بتواند
تهدید را به فرصت تبدیل کند.
به نظر شما این صحبتها عملی است؟
چطور
راستهای افراطی میتوانند هر کاری که میخواهند بکنند و به دولت فشار
بیاورند و این در حالی است که هیچ جایگاهی در کشور ندارند ولی روحانی که
رئیس جمهور مملکت است نمیتواند در برابر آنها بایستد و از فشارها
جلوگیری کند. گفتمان آقای روحانی حاکمیت یگانه و بسیار خوب است. این رویکرد
میتواند سبب یک استحکام درونی شود و روحانی را محبوبتر کند و از سوی
دیگر به ایران در مذاکرات بین المللی جایگاه ویژهای دهد.
صحبتهای شما صحیح است ولی باید به این نیز توجه داشت که کشور ۸سال در اختیار دولتی مانند دولت احمدینژاد بود.
قبول
دارم. دولت یازدهم به دلیل شخصیت خود آقای روحانی دارای سابقه است. روحانی
مانند احمدینژاد که بیآدرس و چتر باز نبوده است و سابقه او در امنیت
ملی، جبهه و سایر منصبهای حکومتی مشخص است. ولی دولت احمدینژاد از افرادی
ترکیب شده بود که آدرسی نداشتند و ناگهان وارد فضای سیاسی کشور شدند. ما
نیز به همین علت نباید انتظار داشته باشیم روحانی مثل احمدینژاد باشد ولی
روحانی باید بداند زمان به سرعت میگذرد و باید ابتکار عمل دولت افزایش
پیدا کند.
به نظر شما چگونه میتواند از پس این کار بر بیاید؟
دولت
روحانی دولت احمدینژاد نیست که پارتیزانی عمل کند و باید دایم با خلق
فضاهایی اجازه عرض اندام به نیروهای افراطی را ندهد و طوری نباشد که آنها
طرح مسئله کنند و روحانی جواب دهد. برای مثال روحانی میتواند پا در یک کفش
کند و بگوید این کادری که صدا و سیما را اداره میکند و برنامههای دولت
را تخریب میکند عوض شود و حتی در رابطه با سخنان برخی ائمه جمعه تندرو هم
پاسخ محکم بدهد و در قد و قامت یک رئیس جمهور ظهورپیدا کند. واکنشهای جالب به سخنان وزیر ارشاد
اگر
روزنامههای اصلاحطلب دیروز به استقبال از سخنان وزیر ارشاد رفتند، امروز
نوبت واکنش به سخنان وی است. ابتکار ضمن اشاره به اینکه جنتی امروز به
مجلس میرود درباره «جزئیات شکایت برخی نمایندگان از وزیر ارشاد»
نوشته: سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: به منظور رسیدگی به
شکایت نمایندگان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی سه شنبه آینده به
مجلس فراخوانده میشود.
مصطفی افضلی فرد، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰
مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با مهر، با تایید خبر شکایت برخی نمایندگان
از علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کمیسیون گفت: به منظور
رسیدگی به این شکایت وزیر ارشاد برای روز سه شنبه هفته آینده به مجلس دعوت
شده است. وی افزود: شکایت نمایندگان از وزیر ارشاد به دلیل روند رو به
گسترش هتک حرمت و توهین به مقدسات است.
این نماینده مجلس ادامه داد:
در جلسه روز سه شنبه علی جنتی به سؤال نمایندگان شاکی پاسخ خواهد داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دو روز پیش اظهاراتی بر زبان آورد که مورد
انتقاد برخی از اصولگرایان قرار گرفت. وی از احتمال بازگشایی انجمن صنفی
مطبوعات، رفع فیلترینگ شبکه اجتماعی فیس بوک، فعالیت محمدرضا شجریان از آن
جمله بود. موضوعاتی که همواره منتقدان و مخالفانی جدی در میان اصولگرایان
داشته است.
اعتماد نیز سخنان معاون دادستان کل کشور را با تیتر «ادعای وزیر ارشاد کذب است»
مورد توجه قرار داده و نوشته است: معاون قضایی دادستان کل کشور گفت:
کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هیچ تصمیمی در خصوص رفع فیلتر فیس
بوک نگرفته و برنامهای هم برای رفع فیلتر آن ندارد. عبدالصمد خرم آبادی،
معاون قضایی دادستان کل کشور در گفتوگو با تسنیم اظهار کرد: کارگروه
تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هیچ تصمیمی در خصوص رفع فیلتر فیس بوک نگرفته
و برنامهای هم برای رفع فیلتر آن ندارد.
وی ادامه داد: آنچه
آقای جنتی در مورد رفع فیلتر فیس بوک اعلام کردهاند آمال و آرزوهای خودشان
است و ارتباطی به تصمیمات و برنامههای کارگروه ندارد. به نظر من مسأله
فیس بوک خیلی کم اهمیتتر از آن است که وزیر محترم ارشاد این همه از جایگاه
خود برای تبلیغ آن هزینه کند. معاون قضایی دادستان کل کشور خاطرنشان کرد:
تاریخ انقضای فیس بوک نزدیک است و این سایت به تدریج کاربران خود را از دست
میدهد و ریزش کاربران فیس بوک به قدری جدی است که مدیر آن برای جلوگیری
از ورشکستگی دست به دامن «واتس آپ» شده و اپلیکیشن واتس آپ را ۱۹ میلیارد
دلار خریداری کرده است.
خرم آبادی گفت: ادعای وزیر ارشاد مبنی بر
اینکه فیس بوک چهار میلیون کاربر ایرانی دارد کذب است و تبلیغ نابجا برای
این سایت صهیونیستی محسوب میشود. دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای
مجرمانه افزود: قیاس فیسبوک با ویدیو قیاسی مع الفارق است، چرا که ویدیو
یک ابزار است که استفاده و مدیریت آن به طور مطلق در اختیار کاربر است ولی
فیس بوک صرفا یک ابزار نیست بلکه نمونهای از یک ابزار است که حاوی محتوای
مجرمانه فراوان است و هدایت و مدیریت آن در اختیار دشمنان نظام جمهوری
اسلامی ایران قرار دارد. من از قیاس وزیر محترم ارشاد تعجب میکنم، آیا اگر
هیات نظارت بر مطبوعات یک روزنامه متخلف را به خاطر یکی از مطالب آن توقیف
کرد، این به آن معناست که وزارت ارشاد با پدیده روزنامه و روزنامه نگاری
مخالف است؟ قطعا این گونه نیست. معاون دادستان کل کشور اعلام داشت: آقای
جنتی وزیر محترم ارشاد طوری صحبت میکنند که گویی فیس بوک تنها شبکه
اجتماعی جهان است، در حالی که فیس بوک یک شبکه در میان انبوهی از شبکههای
اجتماعی است و ایشان باید بدانند که فیلتر آن به معنی مخالفت با پدیده
شبکههای اجتماعی نیست.
کیهان نیز در آغاز یکی از اخبار ویژه خود با تیتر «دزد حاضر و بز حاضر! شکایت را مگر میشود پس گرفت؟!»
نوشته: وزیر ارشاد میگوید وزارت اطلاعات شکایت خود از انجمن صنفی
روزنامهنگاران را پس گرفته و بازگشایی انجمن مشکلی ندارد. این اظهارات
بلافاصله مورد استقبال سردبیر نشریات زنجیرهای تندرو قرار گرفت. درست و غلط درباره مذاکرات هستهای
کیهان در تیتر نخست امروز خود خطاب به خوشبینهای داخلی از قول اوباما نوشته: «۹۵ درصد تحریمها هرگز حذف نمیشود!» جدای از این تیتر غیرواقعی، روزنامه شهروند نیز در مطلبی به تصمیم شورای نظارت بر صدا و سیما در مورد مسأله هستهای پرداخته است.
به
نوشته این روزنامه: شورای نظارت بر صداوسیما به صورت رسمی موضع رئیس صدا و
سیما در حمایت از توافقات ژنو و دستاوردهای ایران در مذاکرات هستهای را
به چالش کشید و خواستار برگزاری مناظره میان موافقان و مخالفان این مذاکرات
و به عبارتی پوشش دیدگاههای مخالفان توافقات ژنو شد. این مطلب را برای
نخستینبار شجاعی کیاسری، عضو شورای نظارت بر صداوسیما به خبرنگار پارلمانی
«شهروند» گفت.
موضوع زمانی آغاز شد که برخی از منتقدان
دیپلماتهای ارشد در نامهای از رئیس صداوسیما خواستند که بیش از آنچه تا
به امروز فرصت داشتند، در برنامههای خبری صداوسیما به عملکرد تیم
مذاکرهکننده هستهای انتقاد کنند.
در واکنش این درخواستها،
عزتالله ضرغامی رئیس صداوسیما پاسخی مکتوب ارسال و تأکید کرد: «در این
مقطع زمانی، سیاست رسانه ملی در موضوع مذاکرات هستهای کاملا تبیینی و
حمایتی است و تضعیف دولت و دستگاه دیپلماسی کشور با به چالش کشیدن سیاستها
و اقدامات در حال انجام به صلاح کشور نیست».
در رابطه با این
موضوع و همچنین مواضع صداوسیما در حوزه سیاست خارجی و عرصه بینالملل،
«شهروند» با سیدرمضان کیاسری، نماینده ساری و عضو ناظر مجلس در شورای نظارت
بر صداوسیما گفتوگویی انجام داده که وی در آن از جمله اظهار داشته است:
در
جلسه روز شنبه شورای نظارت بر صداوسیما به صورت مفصل موضوع نامه ریاست
صداوسیما و مباحث مطرح شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نظر شورای نظارت
این است که مباحثه و مناظره اگر مخل مذاکرات نبوده و برای تبیین و روشن شدن
ابعاد و زوایای مذاکرات باشد، اشکالی ندارد.
این موضوع مصوبه شورا
بوده و در جلسه شنبه گذشته تصویب شده است. البته برای جمعبندی موضوعات و
تنظیم صورتجلسه چند روزی زمان نیاز است و فردا یا پسفردا (سهشنبه یا
چهارشنبه) ابلاغ میشود.
نگرانی آیتالله مصباح از دولت روحانی
دیدار
معاون وزیر خارجه با یکی از اصلیترین منتقدان دولت موضوعی است که مورد
توجه بیشتر روزنامههای امروز قرار گرفته است. قانون، تیترهای «دیدار عجیب معاون ظریف با تندروترین منتقد دولت» و «عراقچی گزارش داد مصباح حمله کرد» را برای توصیف این دیدار بهتر دانسته است.
اعتماد
نگرانی اصلی آیتالله را چیز دیگری دانسته و نوشته: یک طرف برایشان دعای
خیر کردند و کمی آن طرفتر از انتقادات مبنایی صحبت میشود. تیم مذاکره
کننده این روزها به سپر مخالفان دولت تبدیل شده است. عدهای به کارشان
اعتماد دارند و عدهای کارهایشان را سؤال برانگیز میخوانند. اعضای تیم
مذاکره کننده این بار در ادامه روند گزارش دادنهایشان به قم سفر کردند.
اما آیت الله مصباح که در شش سال گذشته یکی از نزدیکترین افراد به او
مسوولیت مذاکرات را بر عهده داشت انتقادات خاص خودش را به سیاستهای این
تیم داشت. علاوه بر انتقاد به تیم مذاکره کننده، انتقادهای مبنایی هم به
دولت دارد. هرچه هست گویا آیت الله مصباح و هوادارانش قصد کوتاه آمدن در
مورد دولت را ندارند. هوادارانش که در انتخابات ریاست جمهوری شکست
خوردهاند در مجلس یا سایر تریبونها سخت مشغول نشان دادن مخالفتشان با
دولت و سیاستهایش هستند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت، نگرانی اصلی
ما از این است که سیاستهای فرهنگی دولت که نظیر سیاست تساهل و تسامح دولت
اصلاحطلبان است، زمینه را برای فتنهای خطرناکتر از فتنه ۸۸ فراهم کند.
سید
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای
یکشنبه شب با آیت الله مصباح ملاقات کرد. در این ملاقات که در مؤسسه آموزشی
و پژوهشی امام خمینی (ره) انجام شد، ابتدا عراقچی درباره عملکرد تیم
مذاکره کننده توضیحاتی را ارائه داد. در ادامه این ملاقات آیت الله مصباح
یزدی به بیان دیدگاه خود در این زمینه پرداخت و اشاره کرد: صرف نظر از
محتوای مذاکرات، نحوه عملکرد مسئولان امر در تبیین و توجیه کارهایشان سؤال
برانگیز است و از جمله پیامدهای آن پدیدآمدن سوءظن و کم اعتمادی نسبت به
دولت جدید است.
وی در ادامه افزود: مذاکره کنندگان میتوانستند با
آگاهی بخشی به مردم نسبت به واقعیات مذاکرات، ضمن جلوگیری از سوءتفاهم و کم
شدن اعتماد مردم، از مخالفتهای احتمالی آنان به عنوان عاملی برای چانه
زدن در مذاکره استفاده کنند. عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بعضی از
سخنان دولتمردان امریکا، گفت: تیم مذاکره کننده میتوانست در برابر کسانی
که ملت ایران را مورد دشنام و ناسزاگویی قرار دادند، به جای این توجیه که
سخنان آنها مصرف داخلی داشته است، زورگویی و زیاده طلبی آنان را تقبیح
کنند و در برابر اعتراض احتمالی آنها، بگویند که سخنان ما مصرف داخلی
دارد. آیت الله مصباح در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تاکید فراوان
بر مشکلات ناشی از تحریمهای اقتصادی، مخصوصا تصریح به خالی بودن خزانه و
وانمود کردن نیاز بخش عظیمی از مردم به چند عدد تخم مرغ کار درستی نبود و
اگر سخنرانیها و شعارها به گونهای مطرح میشد که عزت و استغنای ملت را
نشان میداد، برای موفقیت در مذاکره هم موثرتر بود. وی در پایان اضافه
کرد: ما انتقادات مبنایی نسبت به دولت داریم که مربوط به موضوع مذاکرات
هستهای نیست.
روزنامه دولتی ایران نیز با توجه به دیدار مدیر حوزههای علمیه کشور با عراقچی از «حمایت حوزههای علمیه از مذاکره کنندگان هستهای»
خبر داده و نوشته: عباس عراقچی چند روز قبل از موعد سخنرانیاش در
پانزدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری عازم قم شد تا با برخی از روحانیون ارشد
قم دیدار کند. معاون امور حقوقی و بینالملل وزیر امور خارجه که عصر
یکشنبه به قم سفر کرده بود علاوه بر دیدار با «حجتالاسلام سیدهاشم حسینی
بوشهری» مدیر حوزههای علمیه کشور با آیتالله مصباح یزدی نیز دیدار کرد.
روزنامه
دولت ترجیح داده به تأثیر سخنان وزیر خارجه بر طرف مقابل تمرکز کند و
نوشته: آیتالله مصباح یزدی که تا پیش از این دیدار انتقادهای شدیداللحنی
علیه توافق ژنو مطرح کرده بود، پس از شنیدن توضیحات عراقچی گفت:
«مذاکرهکنندگان میتوانستند با آگاهیبخشی به مردم نسبت به واقعیات
مذاکرات، ضمن جلوگیری از سوءتفاهم و کم شدن اعتماد مردم، از مخالفتهای
احتمالی آنان به عنوان عاملی برای چانهزدن در مذاکره استفاده کنند».