یکی از فاکتورهای مهم در آلودگی هوای کلانشهرها، وجود بنزینهای غیراستاندارد تولید داخل تشخیص داده شده است. پس از روی کار آمدن دولت جدید، وزارت نفتو سازمان محیط زیست تمرکز بسیاری بر اصلاح این حامل انرژی در سطح کلانشهرها کرده و مدتی است، از بنزین یورو۴ در برخی از شهرهای کشور استفاده میشود.
به گزارش «تابناک»، در دولت گذشته به دلیل برخی رخدادها، بعضی از پالایشگاها و پتروشیمیهای کشور، همه فعالیت خود را روی تولید بنزین معطوف کردند؛ هرچند ایران به لحاظ کمی توانست در تولید این محصول به خودکفایی لازم دست پیدا کند، از لحاظ کیفی در پایینترین سطح کیفی است.
بنا بر این گزارش، بروز برخی ناهنجاریها و بیماریهای ناشی از این عامل، باعث شد تا وزیر نفت دولت یازدهم اعلام کند، برای تهیه سوخت پاک نیاز به واردات آن است که البته این گفته زنگه، واکنشهای زیادی به همراه داشت، به گونهای که میرکاظمی، نماینده مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق دوره احمدینژاد به این تصمیم دولت واکنش نشان داد و اعلام کرد از مسئولان وزارت نفت در مورد علت واردات بنزین گزارش خواستیم.
میرکاظمی گفت: متأسفانه در دورههای گذشته، هیچ اهتمامی نسبت به ساخت پالایشگاه در کشور نشد و تنها در دولت دهم بود که ساخت پالایشگاه در کشور آغاز شد و مسئولان اسبق تنها بر این باور بودند که نفت خام تحویل بدهیم و بنزین بگیریم و این گونه شد که امروز گرفتار از این دست سیاستهای گذشته هستیم؛ بنابراین، اگر کارهایی در دولت دهم نشده بود، هم اکنون اوضاع کشور بدتر بود و باید حجم بسیاری بنزین وارد کشور میکردیم.
وی با اشاره به اینکه باید آقایان از دیدگاههای گذشته خود دست بردارند و به دنبال ساخت پالایشگاه و تکمیل آنها و طرحهای نیمه تمام پالایشگاهی در کشور باشند، خاطرنشان کرد: با این کار، به تدریج از خامفروشی خارج خواهیم شد و به فرمایشهای مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی عمل خواهیم کرد.
این گزارش میافزاید، به نظر میرسد در مجلس شورای اسلامی، برخی دیگر از نمایندگان نیز با نظر میرکاظمی موافقاند.
بهروز نعمتی در گفتوگو با تابناک در این باره اظهار داشت: وزارت نفت در بحث تولید بنزین به عنوان یک محصول استراتژیک و کالایی اساسی در کشور، باید دندان واردات را بکشد. مهم این است به سمتی برویم که بنزین یورو ۴ تولید کنیم. نباید از یاد ببریم هنگامی را که آقای زنگنه از وزارت نفت رفت و گفت، نزدیک به ۳۰ هزار سال تجربه در صنعت نفت داریم و باید از این تجربه استفاده شود.
وی افزود: دلیلش هم این بود که در آن سالن نزدیک به هزار کارمند نشسته بودند که هر یک سی سال در نفت خدمت کرده بودند. باید از تجربیات کارشناسان و دانشگاهیان و علوم و فنون جدید برای تولید بنزین بهره گیریم تا بتوانیم پاسخگوی مردم باشیم. برگشتن به سمت واردات بنزین، جفایی است در حق ملت. آقای زنگنه و تیمشان باید به دنبال این کار باشند.
وی در مورد آلایندگی بنزین تولید داخل گفت: سلامت مردم نیز باید در اولویت باشد اما میتوانیم هزینههایی که صرف واردات بنزین میکنیم، روی تجهیزات و صنایع نفت سرمایهگذاری و مشکلات بنزین تولید داخل را برطرف کنیم. در غیر این صورت، اگر به واردات دل خوش کنیم، به دنبال بالا بردن کیفیت نخواهیم بود. ما از نظر کمی به میزان مورد نیاز کشور رسیدهایم، ولی از نظر کیفیت باید روی تولیداتمان کار کنیم و این کار نیازمند سرمایهگذاری است.
وی همچنین در پاسخ به اینکه در همه جای دنیا نخستین اولویت، سلامت مردم است و پس از آن موارد دیگر و این اولویت در ایران نادیده گرفته میشود، گفت: به هر حال برای رسیدن به رشد و شکوفایی هزینه لازم است. در اینجا نیز اولویت اول سلامت مردم است، با این حال من تأکید دارم واردات بنزین نباید انجام گیرد.
این نماینده در پاسخ به اینکه آیا نمیتوان در کنار واردات به فکر بالا بردن کیفیت تولید داخل نیز بود، گفت: شاید برخی از پالایشگاههای ما مشکلاتی داشته باشند؛ اما در برخی از پالایشگاهها به استانداردهای لازم رسیدهایم و این نشان میدهد در دیگر پالایشگاهها هم میتوانیم این کار را انجام دهیم. اگر به دنبال اصلاح سیستمها باشیم میتوانیم این کار را انجام دهیم.
من مخالف وارداتم و بر این باورم با کیفی کردن تولید داخل به استانداردها برسیم. من مخالف واردات محصولاتی هستم که میتوانیم آن را تولید کنیم