حاشیه‌نگاری بر سقوط هواپیمای ناجا؛

تا کی نقص فنی هواپیماها پس از پرواز معلوم خواهد شد؟!

آنچه ورای ابهامات درباره چگونگی بروز حادثه اهمیت دارد، رقم خوردن یک حادثه خونین دیگر برای هواپیماهای ایرانی است که به مانند بسیاری از حادثه‌های مشابه به «نقص فنی» مرتبط شده است؛ حادثه‌هایی که اینقدر تکرار می‌شوند که سال‌هاست نام کشورمان را به سوانح هوایی جهان پیوند زده و موجب شده، ‌یک‌چهارم جان‌باختگان حوادث اینچنینی در جهان را ایرانیان شکل دهند.
کد خبر: ۴۴۱۶۵۷
|
۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۳ 12 October 2014
|
27067 بازدید
|
باز هم نقص فنی یک هواپیمای دیگر پس از پرواز آشکار شد تا رویداد تلخ دیگری در تاریخ صنعت هوایی کشورمان رقم بخورد.

به گزارش «تابناک»، به فاصله دو ماه از سقوط خونین هواپیمای ایران ۱۴۰ در تهران، شب گذشته، یک فروند هواپیمای متعلق به نیروی انتظامی ـ که چند تن از کار‌شناسان زبده این یگان را برای بررسی ابعاد حادثه تروریستی روزهای گذشته در سراوان به سوی این دیار می‌برد ـ سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان به جان آفرین تسلیم کردند.

آن گونه که رئیس پلیس ناجا گفته، علت بروز این حادثه خونین، نقص فنی بوده، ولی نه نقصی که موجب سقوط هواپیما شود، بلکه خلبان متوجه اشکال بروز کرده شده و تلاش داشته، «توربو کماندر» را به فرود اضطراری هدایت کند که دید ناکافی این عملیات را ناکام گذاشته و سرانجام ‌سایه مرگ بر سر همه سرنشینان گسترده شده است.

هواپیمای سقوط کرده که با نام توربوکامندر معرفی شده، از نوع Aero Commander - 690A بوده که در مجموع 245 فروند از آن توسط کمپانی آمریکایی «راک ول» ساخته شده است؛ تولید هواپیماهای این خانواده در سال 1986 میلادی متوقف شده است ولی هواپیماهای تزریق شده از این نوع به ناوگان هوایی کشورمان، قدیمی تر هستند و سال 1353 شمسی خریداری شده‌اند.
هواپیمای سقوط کرده که با نام توربوکامندر معرفی شده، از نوع Aero Commander - 690A بوده که در مجموع 245 فروند از آن توسط کمپانی آمریکایی «راک ول» ساخته شده است؛ تولید هواپیماهای این خانواده در سال 1986 میلادی متوقف شده است ولی هواپیماهای تزریق شده از این نوع به ناوگان هوایی کشورمان، قدیمی تر هستند و سال 1353 شمسی خریداری شده‌اند.

البته سردار احمدی‌مقدم اشاره‌ای نداشته که چگونه برج‌های مراقبت و مسئولان کنترل این هواپیمای بسیار کوچک مسافربری از نوع ملخ‌دار از این نقص فنی آگاه نشده و تا ساعت‌های متمادی پس از وقوع رویداد، همچنان خارج شدن این پرنده از رادار‌ها، سرنوشت هواپیما و سرنشینانش را مبهم و رازآلود جلوه دهد؛ گویی یا قطع ارتباطات رادیویی هواپیما با مرکز کنترل هم جزیی از نقص فنی این پرنده بوده یا کسی از این مرکز درباره آخرین مکالمات انجام گرفته با خلبان پرواز چیزی نپرسیده است!

اما آنچه ورای ابهامات از چگونگی بروز حادثه یا اطلاع‌رسانی درباره آن اهمیت دارد، رقم خوردن یک حادثه خونین دیگر برای هواپیماهای ایرانی است که به مانند بسیاری از دیگر حادثه‌های هوایی کشورمان، به «نقص فنی» مرتبط شده است؛ حادثه‌هایی که اینقدر تکرار می‌شوند که سال‌هاست نام کشورمان را به سوانح هوایی جهان پیوند زده و موجب شده که حدود یک‌چهارم جان‌باختگان حوادث اینچنینی در جهان را ایرانیان شکل دهند!

همین مؤلفه‌ها کافی است به این نتیجه برسیم که گویا قرار نیست عادت بد سقوط کردن هواپیما در کشورمان ترک شود که اگر این گونه بود، شاهد کشف نشدن این همه نقص فنی پس از برخاستن هواپیما‌ها از زمین نمی‌بودیم!

آنگونه که ویکی پدیای انگلیسی درباره خانواده هواپیمای سقوط کرده ناجا نوشته، از این محصول، هجده فروند در کشورمان مشغول به کار بوده‌اند که یک فروند از آنها (که متعلق به هوانیروز بوده) در سالهای جنگ، بعد از فرود اضطراری به کوه برخورد کرده و از بین رفته بود.
آنگونه که ویکی پدیای انگلیسی درباره خانواده هواپیمای سقوط کرده ناجا نوشته، از این محصول، هجده فروند در کشورمان مشغول به کار بوده‌اند که یک فروند از آنها (که متعلق به هوانیروز بوده) در سالهای جنگ، بعد از فرود اضطراری به کوه برخورد کرده و از بین رفته بود.

به عبارت بهتر، اگر در صنعت هوایی مرسوم است همه موارد فنی هواپیما متناوت و دوره‌ای و حتی پیش از پرواز، زمانی که پرنده روی زمین است، چک و کنترل شده و در صورت لزوم، تمهیدات لازم برای تعویض و تعمیرشان اندیشیده شود، ظاهرا در کشورمان اهتمام کافی به این امور صورت نمی‌گیرد که نتیجه آن بروز حوادثی از این دست است.

بی‌توجهی به بدیهیات استانداردهای پرواز تا آنجا در تار و پود صنعت هوایی کشورمان راه یافته ‌که وقتی ‌پشت سر نگاه می‌کنیم، با کمال ناباوری، درخواهیم یافت‌ از بوئینگ تا ایرباس و از توپولف و آنتونوف تا مورد اخیر، توربوکماندر، همه گونه هواپیمای ریز و درشت ساخته شده در کشورها‌ در فهرست سوانج هوایی کشورمان نقش داشته‌اند و بیشتر به یک دلیل ساده به پل ارتباط سرنیشنانشان به دیار باقی تبدیل شده‌اند؛ نقص فنی!

اینجاست که هر چه بخواهیم، تحریم‌های غیر انسانی اعمال شده علیه کشورمان در ‌سالیان متمادی را عامل بروز حوادث هوایی بدانیم، باز نخواهیم توانست به این پرسش پاسخ دهیم که اگر این هواپیما (یا هواپیمای مشابه قبلی) نقص فنی داشته، چگونه نقص آن پیش از پرواز کشف و رفع نشده است؟ آیا می‌دانستیم که نقص فنی داشته و مانع پروازش نشدیم یا نمی‌دانستیم؟ اگر به این نقص آگاه نبودیم، آیا اتفاقی طبیعی رخ داده یا کوتاهی در بازرسی و کنترل پیش از پرواز رخ داده است؟

یک منبع آگاه به ایلنا خبر داده که هواپیمای سقوط کرده ناجا فاقد جعبه سیاه بوده است؛ یعنی رازهای سقوط این هواپیما هرگز کامل آشکار نخواهد شد و می‌بایست به شواهد و قرائن و سخنان مقامات در این باره بسنده کرد.
یک منبع آگاه به ایلنا خبر داده که هواپیمای سقوط کرده ناجا فاقد جعبه سیاه بوده است؛ یعنی رازهای سقوط این هواپیما هرگز کامل آشکار نخواهد شد و می‌بایست به شواهد و قرائن و سخنان مقامات در این باره بسنده کرد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸۰
انتشار یافته: ۳۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
اولین دشمن مردم ما همین هواپیماها هستند...
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
نچ
پراید و نیسان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
پیشنهاد می دهم تعداد حوادث هواپیمایی سالهای مختلف در دولتهای مختلف را مقایسه کنید
لر بختياري
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
مي خواهم از حديث امام علي استفاده كنم و بگم:
اولين و آخرين دشمن ما، نه هواپيما و نه پرايد و نيسان، بلكه جهل ما است.
جهل ما نسبت به وظايفمان و اهميت وظايفمان.
جهل ما نسبت به حقوقمان.
جهل ما نسبت به علم روز.
و ...

كه اگر جهل ما نسبت به اهميت وظايفان نبود اينقدر كارها رو سرسري انجام نميداديم كه هواپيما با نقص فني پرواز كند. قطار با نقص فني حركت كند. اتوبوس با نقص فني مسافر سوار كند...

و تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل
لر بختياري
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
تابناك جان مقالات پر مغزي مي نويسي. و مشكلات رو خوب رسانه اي ميكني. به شخصه ازت ممنونم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
تو سایت خبرده نوشته علت سقوط هواپیما ، کمبود سوخت بوده
آن فرد ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
این کوتاهی بوده که نقص فنی چک نشده.

اما همه شاهدیم که یک کشور بدون سابقه صنعت هوایی، با همکاری یک شرکت روسی اقدام به تولید هواپیما کرد، کاری که معدود کشورهایی در دنیا جرات می کنند وارد آن شوند، اسم آن هواپیما را ایران-140 گذاشتند، سقوط کرد، همه کل پروژه رو محکوم کردن و گفتن باید کل صنعت هوایی ایران جمع بشه

حالا فکرش رو بکنید که اگه مخترعین اولیه هواپیما و مهندسین آمریکایی اینقدر روحیه ضعیف خود کم بینی (مثل منتقدان ایران 140) داشتند آیا اصلا امروز هیچ هواپیمای مسافربری ای در دنیا پرواز می کرد؟ خیر نمی کرد.

حاصل تلاش هزاران ساعت-نفر مهندس ایرانی و روسی رو یک شبه به باد فحش و ناسزا نگیریم، بلکه بهشون کمک بشه که اشکالات کار رو رفع کنند.

مطلب حاشیه ای بود در ارتباط با مسئله دیروز و در واقع راجع به پروژه هواپیمای مسافربری ایرانی.
پاسخ ها
هم وطن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
ناشناس عزیز:
خواهشا برای تجربه در هواپیما سازی از جان مردم مایه نذار .خودت حاضری سوار هواپیمای ساخت داخل جهت تست بشی؟؟
این فرد ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
تلاش هزاران ساعت !!!! بنده یک پراید اسقاط به قیمت خودروی بنز سال 2020 به شما میدم وشما هم مدام باهاش میرید سفر تا اینکه بلاخره یجا ترمز میبره وشما مرحوم میشد حالااین وسط هزاران ساعت تلاش دقیقا کجای ماجراست
شایان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
مخترعین؟؟؟ موتور هلیکوپتر رو گذاشتن رو هواپیما به زور میپره اونم ساخت اکراین بود نه ایران چی فکر کردی؟ کشوری قطعات پراید رو نمیتونه بسازه هواپیما میسازه!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
به چه قیمتی جناب این صنعت ادامه پیدا کنه . جان انسانهای بیگناه .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
ان مخترعین اروپایی به این راحتی با جون مردم بازی نکردند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
خوب روحيه را حفظ کنند اما خودشون و فک وفاميلشون سوار شوند؛چرا مردم را مجبور به اين کار ميکنند.همه کارها رو که نبايد با ازمون و خطا انجام داد.ارزونتر از جون مردم چيزي پيدا نکردند؟
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
agar dastam be in naghse fani miresid ,
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
میگن خدا انسان را آفرید و انسان توجیه را.
این تحریم ها باعث شد که بعضی ها بهانه های کافی برای توجیه بی مدیریتی ها و بی تدبیری های خود داشته باشند.
شاید هم به همین خاطر از رفع تحریم ها نگرانند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
اي واي كه ما چه نخبه هايي را اينجوري از دست ميديم
بايد عزا گرفت...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
احسنت بر شما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
تا زمانیکه فامیل سالاری جای شایسته سالاری را میگیرد تشخیص واقعه بعد از وقوع خواهد بود - مثلا تا 2 سال دیگه خب میدن که الان کجا چه کار غیرضروری و هزینه ساز انجام میشه! در حالیکه مردم امروز میدانند ولی قدرتی جهت رفع آن ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
چرا مزخرف میگی!!!!یه چیزی یاد گرفتی همش میای میگی!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
جواب میخواهی؟!
بنگاه خبرپراکنی تابناک
زمانی قطعه نداریم با چی تعمیرات انجام بدن؟
هواپیما فرسوده میشه و سقوط میکنه همین
تا زمانی نخواهیم قبول کنیم همینه
پاسخ ها
بهادر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
تابناک عزیز؛ فکر کنم متن شما منصفانه نبود. با وجود محدودیت های موجود در کشور که شما به همه ابعاد آن واقف هستید، بهتر بود با تامل بیشتری گزارش تهیه می نمودید. بچه های ناجا خیلی زحمتکش و پرتلاش هستند.
ناشناس
| United States |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
با ماشین سفر کنند ..... وقتی شما موتور هواپیما نداری یا چتر نجات نداری ، مجبور نیستی با موتور خراب هواپیما را پرواز بدی با یک تویوتا الوند کروز که تمام لوازمش را هم داریم میتونستیم سفر کنیم !
شما از همونایی هستی که مثلا پول ندارن لاستیک نو بخرن بندازن زیر ماشینشون ، ولی حتما باید با خانواده با ماشین برن شمال ؟ نیستی ؟!!!!!!
ناشناس
|
United States
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
وای وای وای وای افسوس و صد افسوس. جان همه انسان ها به یک اندازه ارزش دارد، ولی آیا می دانید چقدر هزینه شده تا آن عزیزان کارشناسان ارشد و زبده ای شوند که نظیرشان کم پیدا می شود؟ آیا از دست این سرمایه های انسانی کم مصیبتی است؟
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
سلام، تسليت به خانواده محترم شهداوتسليت به خانواده بزرگ نيروي انتظامي
تا کی نقص فنی هواپیماها پس از پرواز معلوم خواهد شد؟!
تا زمانيكه دوست داريم تجربه را با خون بدست بياوريم.متاسفانه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
تا زمانی که خرد جمعی به این نقطه برسد که هر کسی جای خودش بشینه.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟