اکران نوروزی ۱۳۹۳ از سه روز پیش عملاً آغاز شد و تا فرارسیدن نخستین روز سال نوی هجری شمسی و تکمیل ظرفیت هر گروه سینمایی با فیلمهای نوروزی، پیاده سازی پروسه اکران استمرار خواهد داشت؛ اما آیا سینمای ایران در مهمترین اکران سال، توان فروشی حدود یکسوم فروش مورد انتظار برای سال آینده را خواهد داشت؟ این را کارگردانها و تهیهکنندگان این آثار برآورد کردهاند!
به گزارش «تابناک»، در جشن آغاز سال نوی سینمای ایران و همزمان با رونمایی پنج فیلم به نمایش درآمده در پنج گروه اصلی سینمای کشورمان، ویدئویی به نمایش درآمد که در آن، تهیهکنندگان و کارگردانهای این آثار به تخمین رقم فروش آثارشان پرداختند و پس از یک کش و قوس و اصرار و انکار، عدد مورد انتظار و پیشبینیشان را بر زبان آوردند و در واقع، دورنمای حداقلی و حداکثری مورد انتظار برای بلیت فروشی آثارشان را مشخص کردند.
در همین چهارچوب، برای «ایران برگر» اثر مسعود جعفری جوزانی ۵ تا ۶ میلیارد تومان، برای «استراحت مطلق» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی ۲ میلیارد تومان، برای «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داودی ۴ میلیارد تومان، برای «طعم شیرین خیال» به کارگردانی کمال تبریزی ۴ تا ۶ میلیارد تومان و برای «روباه» ساخته بهروز افخمی ۳ میلیارد تومان توسط کارگردان و تهیه کنندگان این آثار بلیت فروشی تخمین زده شد؛ البته برخی از این برآوردها نیز شگفتانگیز بود و عدد قابل تأمل ۲۱ میلیارد تومان را شکل میدهد!
این ارقام بیش از آنکه جنبه تبلیغاتی داشته باشد، برای سازندگان این آثار مسئولیتساز خواهد بود. به همین دلیل، قریب به اتفاق ایشان در درجه اول تلاش کردند، رقمی اعلام نکنند، زیرا اگر این میزان بلیت فروشی برای پنج اثر سرگروه اکران نوروزی حاصل نیاید، میتوان شکست آثار دست نیافته به هدفگذاریشان در اکران را اعلام کرد و این ارزیابی خوشایندی برای صاحبان این پنج فیلم نخواهد بود.
البته سال آینده برای سینمای ایران دشوارتر خواهد بود، زیرا تقریباً هیچ فیلم جدی و قابل تأمل سینمای ایران با هزینه کمتر از ۸۰۰ میلیارد تومان ساخته نشده و طبیعتاً برای بازگشت هزینه فیلمی با هزینه تولید ۸۰۰ میلیونی ـ با احتساب بازگشت ۳۵ درصد رقم خالص فروشِ واقعی به صاحب فیلم ـ باید چنین اثری، حدود دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان در گیشه فروش داشته باشد تا اصل سرمایه بازگردد.
با احتساب چنین معادله نه چندان پیچیدهای ـ که در نظر گرفتن ۴۷.۵ درصد سهم صاحب فیلم از بلیت فروشی و کسر حق پخش و هزینه تبلیغات از تولید اثر است ـ تخمین سازندگان و کارگردانهای فیلمهای به نمایش درآمده در اکران نوروزی، همان رقمی است که اصل سرمایهگذاری را با سود منطقی بازمیگرداند.
هرچند این اعداد برای اقتصاد کوچکِ سینمای ایران، بزرگ محسوب میشود، به ظاهر تنها حصول این اعداد بزرگ است که میتواند تولید این آثار را سودآور نماید و با فروشی کمتر از آنچه این فیلمسازان تخمین زدهاند، تولید برخی از این آثار ـ دستکم برای سرمایهگذار یا سرمایهگذاران اصلی ـ میتواند زیانده باشد و از منطق اقتصادی قابل پذیرشی پیروی نمیکند.
با توجه به آنکه تقریباً همه فیلمهای سینمایی ایران در سال ۹۳ با هزینهای بیش از هشتصد میلیون تومان ساخته شدهاند، فیلمهایی که فروشی کمتر از دو و نیم میلیارد تومان در سال آینده داشته باشند، زیانده بوده و یا هزینههایش از محلی تأمین شده که ارتباطی با پروسه معمول اقتصادی نداشته است. با این اوصاف، اگر کارگردانی نتوانست از گیشه سربلند بیرون بیاید و همچنان در مسیر تولید باشد، باید با دقت بیشتری به منابع سرمایهگذاری جهت ادامه روند فیلمسازیاش نگریست!
هماکنون با نیمنگاهی به برآورد سازندگان پنج فیلم اکران نوروزی درباره میزان بلیت فروشی آثارشان در تهران و شهرستانها و سپس همزمان با اکران این آثار، به قضاوت درباره اقتصاد سینمای ایران در سال آینده بنشینید؛ سینمایی که بدون احتساب افزایش قیمت بلیت، باید حداقل ۶۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد.