کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

طرح سه قطعنامه جدید در کنگره علیه برجام/ موضع‌گیری دو چهره جمهوری‌خواه علیه توافق هسته‌ای/ هشدار درباره عضوگیری داعش در داخل آمریکا

طرح سه قطعنامه جدید در کنگره علیه توافق هسته ای ایران، احتمال گفت و گوی بان کی مون و اوباما درباره برجام، موضع گیری های دو نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا علیه توافق هسته ای و هشدار در آمریکا درباره عضوگیری داعش در داخل این کشور، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۳۰۵۸۷
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳ 10 September 2015
|
9706 بازدید
طرح سه قطعنامه جدید در کنگره علیه برجام/ موضع‌گیری دو چهره جمهوری‌خواه علیه توافق هسته‌ای/ هشدار درباره عضوگیری داعش در داخل آمریکاطرح سه قطعنامه جدید در کنگره علیه توافق هسته ای ایران، احتمال گفت و گوی بان کی مون و اوباما درباره برجام، موضع گیری های دو نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا علیه توافق هسته ای و هشدار در آمریکا درباره عضوگیری داعش در داخل این کشور، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوع توافق هسته ای ایران اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» از جایگزین شدن قطعنامه مخالفت با توافق هسته ای با سه قطعنامه جدید توسط نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد، نمایندگان جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه رأی‌گیری درباره نخستین قطعنامه درباره توافق هسته‌ای ایران را ـ که قطعنامه رد توافق هسته ای بود ـ به تعویق انداختند. اواخر روز چهارشنبه، نمایندگان جمهوری‌خواه، برنامه‌ای برای تدوین سه قطعنامه جدید درباره توافق هسته‌ای آماده کردند که هیچ یک تأثیر فوری بر اجرای آن نخواهد داشت. یکی از این سه قطعنامه می‌گوید، اوباما اطلاعات بسیار اندکی درباره توافق به کنگره ارائه کرده است. دیگری با هدف شکست قطعنامه تأیید این توافق تدوین خواهد شد. سومین قطعنامه نیز تلاش برای لغو اختیارات اوباما در توقف اجرای تحریم‌هاست.

*****

در همین حال، خبرگزاری «اسپوتنیک» از احتمال گفت و گوی دبیرکل سازمان ملل با رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته ای ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، سخنگوی بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، اعلام کرد، بان احتمالاً درباره توافق هسته ای ایران با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت و گو خواهد کرد. معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل درباره بازنگری کنگره آمریکا در خصوص توافق هسته ای ایران گفت: «قطعاً این مسأله، فرآیند داخلی است و ما نمی توانیم پیش از آنکه کنگره آمریکا تصمیم گیری کند، در این زمینه اظهار نظر کنیم. اما قطعاً شما از حمایت دبیر کل از این توافق که میان شش کشور و ایران امضا شد، آگاه هستید. وی امیدوار است این توافق توسط همه طرفین اجرا شود». وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا احتمال دیدار دبیر کل سازمان ملل با اوباما و گفت و گو درباره توافق هسته ای ایران وجود دارد، گفت: «این موضوع قطعا محتمل است». 

*****

از سوی دیگر، موضع گیری های مخالفان توافق هسته ای در آمریکا علیه این توافق نیز همچنان ادامه دارد. رند چال، سناتور جمهوری خواه و از جمله نامزدهای احتمالی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، در گفت و گویی با «سی ان ان» توافق هسته ای را فاقد اهرم های کافی برای واداشتن ایران به تبعیت از تعهداتش دانسته است. پال در پاسخ به اینکه آیا در راهپیمایی مخالفان توافق هسته ای در مقابل کنگره حضور خواهد یافت، گفت: نه من در این راهپیمایی شرکت نخواهم کرد؛ اما با توافق هسته ای ایران مخالفم. علت مخالفت من با توافق هسته ای ایران، مخالفت من با مذاکرات نیست. علت مخالفت من با توافق هسته ای این است که به نظر من در این توافقنامه به اندازه کافی اهرم وجود ندارد که ایران را وادار به تبعیت و پیروی کند».

*****

اما بر خلاف پال، دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری، در تظاهرات مخالفان توافق شرکت و موضع گیری هایی را مطرح کرده که «آسوشیتدپرس» آن را اغراق آمیز توصیف کرده است. این خبرگزاری می نویسد، مخالفان توافق هسته ای ایران روز چهارشنبه در بیرون محوطه کنگره آمریکا علیه این توافق تظاهرات کردند، در حالی که تقریباً اطمینان داشتند، تلاش های آنها در کنگره علیه توافق محکوم به شکست خواهد بود. در این میان، دونالد ترامپ در یک سخنرانی اغراق آمیز خطاب به جمعیت شرکت کننده که بیشتر آنها را اعضای جنبش محافظه کاران ضد دولت فدرال و فعالان گروه های حامی اسرائیل تشکیل می دادند، اعلام کرد در صورتی که وی رئیس جمهور آینده آمریکا شود، آن ها باید به پیروزی عادت کنند.

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، خبرگزاری فرانسه هشدار دادستان های آمریکایی را بازتاب داده که گفته اند گروه تروریستی داعش در حال عضوگیری در داخل آمریکاست. به نوشته این خبرگزاری، دادستان‌های آمریکایی، روز چهارشنبه هشدار دادند، گروه تروریستی داعش به شدت در حال جذب نیرو از میان جوانان شهر مینیا‌پلیس در ایالت مینه سوتا است، حال آنکه یک جوان آمریکایی در این شهر روز چهارشنبه اذعان کرد، قصد پیوستن به داعش را در سوریه داشته است. وی از جمله 19 نفری است که در ماه آوریل به اتهام پیوستن به داعش بازداشت شدند. آندرو لوگار، دادستان بخش مینه‌سوتا گفت: «پیگرد کیفری بهترین راه باقی‌ مانده برای متوقف‌ کردن این افراد و حفظ جان آنهاست».
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟