تابناک گزارش می دهد

خواب آمریکا و فرانسه برای لبنان پس از نصرالله؛ تعیین رئیس جمهور در اولویت قرار گرفت!

پس از شهادت سید حسن نصرالله تلاشهای فرانسه و امریکا برای استفاده از شرایط حاکم، برای آینده سیاسی لبنان وارد فاز جدیدی شده است.
کد خبر: ۱۲۶۳۷۹۸
|
۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹ 05 October 2024
|
1569 بازدید

بین الملل تابناک: یک روز بعد از ترور سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان، وزیر خارجه فرانسه وارد لبنان شد و با «نجیب میقاتی» نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

«ژان نوئل-بارو»، وزیر خارجه فرانسه در جریان سفرش به لبنان، بر خاتمه بخشیدن فوری حملات رژیم صهیونیستی علیه لبنان تاکید کرد.

وی گفت: ما بر اولویت انتخاب رئیس جمهور در لبنان و حمایت از لبنان و مردم آن در همه سطوح تاکید می‌کنیم. ما علاقه‌مندیم در این شرایط حساس از ارتش لبنان حمایت کنیم.

ازسوی دیگر، نخست‌وزیر لبنان و وزیر خارجه فرانسه درجریان دیدار با یکدیگر بر لزوم برقراری فوری آتش‌بس به‌منظور آغاز روند دیپلماتیک جهت توقف جنگ تاکید کردند.

وزیر خارجه فرانسه بر اهمیت برقراری آتش‌بس دائمی و افزایش تلاش‌های فرانسه و شرکای آن برای تکمیل توافق آتش‌بس درسایه خطرات شرایط کنونی و نگرانی بین‌المللی نسبت به وخامت اوضاع و تلاش برای دستیابی به راهکار یا فرمول مورد رضایت طرف‌ها تاکید کرد.

وی تاکید کرد اولویت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تلاش و همکاری برای توقف درگیری‌های مسلحانه است و فرانسه از لبنان و مردم آن و نیز ارتش این کشور در تمامی زمینه‌ها حمایت و در این شرایط حساس به آنها کمک می‌کند.

در همین رابطه، میقاتی تاکید کرد که تنها راهکار توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و برقراری آتش‌بس است.

در همین راستا، «ولید غیاض» مسؤول اطلاع‌رسانی اسقف مارونی‌های لبنان اعلام کرد سفر وزیر خارجه فرانسه بیانگر همبستگی، مطلع شدن از تحولات لبنان و پیشبرد پرونده‌های اساسی و مهم است.

ولید غیاض همچنین اظهار کرد وزیر خارجه فرانسه درجریان رایزنی‌اش با بشاره الراعی، اسقف مارونی‌های لبنان بر اهمیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان یک مسأله اولویت‌دار و مهم تاکید کرد.

همچنین دو روز بعد از ترور و شهادت نصرالله، نجیب میقاتی در دیدار با رئیس پارلمان لبنان نبیه بری، از توافق با وی بر سر ضرورت انتخاب فوری رئیس‌جمهور برای این کشور خبر داد و گفت که «توافق شد یک رئیس‌جمهور توافقی انتخاب شود».

این تحولات در حالی است که اکسیوس به نقل از مقامات آمريكايى گزارش داده است که کاخ سفید قصد دارد از ضربات بزرگ اسرائیل به رهبری و زیرساخت‌های حزب‌الله براى انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان در چند روز آینده استفاده کند.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان اخیرا اعلام کرده بود که این کشور باید هرچه سریع‌تر برای حفظ اتحاد مردم و کشور رئيس جمهوری انتخاب کند. وی همچنین اعلام کرد که دولت لبنان آماده بررسی مسئله اجرای قطعنامه 1701 سازمان ملل و اعزام ارتش به جنوب لیتانی و اجرای بیانیه آتش‌بس بین‌المللی عربی در لبنان است.

لبنان از زمان پایان دوره میشل عون، رئیس جمهوری پیشین این کشور در سال ۲۰۲۲ دچار بن‌بست سیاسی شده و موفق به انتخاب رئيس جمهوری جدید نشده است.

جوزف عون، فرمانده نیروهای مسلح لبنان که مورد حمایت آمریکا و فرانسه است، یکی از نامزدان اصلی انتخابات دوران پسا جنگ لبنان محسوب می‌شود.

در سفر وزیر خارجه فرانسه به لبنان نیز وی بر حمایت از ارتش این کشور تاکید کرده بود.

ایالات متحده قصد دارد از فرصت روزهاى پس از سيد حسن نصرالله برای کاهش نفوذ حزب‌‌الله در نظام سیاسی لبنان استفاده کند.

دیدار میقاتی با نبیه بری نیز نشان از این دارد که تعیین رئیس جمهور در دستور کار جدی است. 

حتی برخی ناظران معتقد هستند موضوع انتخاب رئیس جمهور ممکن است قبل از آتش بس رخ دهد و جه بسا یکی از شرایط آتش بس باشد.

با این وجود نبیه بری در دیدار با میقاتی کرده که به‌محض آتش‌بس، وی درخواست انتخاب رئیس‌جمهور توافقی را اعلام خواهد کرد.

بر این اساس در حالیکه نزدیکان حزب الله انتخاب رئیس جمهور را به بعد از آتش بس موکول می کنند، جناح رقیب با کمک حامیان خارجی از جمله فرانسه و آمریکا در تلاش هستند در شرایط ضعف حزب الله این امر رخ دهد و بتوانند معادلات سیاسی لبنان را در شرایط کنونی تعیین کنند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟