کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

مواضع جان کری درباره لغو تحریم‌های ایران/ اقدام بی‌سابقه ایسلند علیه رژیم اسرائیل/ آمریکا، اوکراین را رها خواهد کرد؟

مواضع وزیر خارجه آمریکا درباره روند برداشته شدن تحریم های ایران، تأکید مقام آلمانی بر برگزاری کنفرانس خاورمیانه با مشارکت ایران، افزایش اختلافات داخلی در طالبان افغانستان، احتمال کاهش حمایت آمریکا از اوکراین و اقدام ایسلند در حمایت از فلسطینی ها، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۳۲۹۴۲
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱ 20 September 2015
|
19487 بازدید
مواضع جان کری درباره لغو تحریم‌های ایران/ اقدام بی‌سابقه ایسلند علیه رژیم اسرائیل/ آمریکا، اوکراین را رها خواهد کرد؟مواضع وزیر خارجه آمریکا درباره روند برداشته شدن تحریم های ایران، تأکید مقام آلمانی بر برگزاری کنفرانس خاورمیانه با مشارکت ایران، افزایش اختلافات داخلی در طالبان افغانستان، احتمال کاهش حمایت آمریکا از اوکراین و اقدام ایسلند در حمایت از فلسطینی ها، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، مواضع وزیر خارجه آمریکا درباره روند برداشته شدن تحریم های ایران، از جمله موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته روزنامه «تایمز اسرائیل»، جان کری به پرسش های جو ویلسون، عضو کنگره آمریکا که در قالب یادداشتی در همین روزنامه منتشر شده بود، پاسخ داد. کری در واکنش به این پرسش ها گفت: «تا زمانی که ایران گام های مهم هسته ای را برندارد، شاهد هیچ تخفیفی در تحریم ها نخواهد بود». وی افزود: تا زمانی که ایران براساس توافق هسته ای با قدرت های جهانی، اقدام به از بین بردن تقریباً کل ذخایر اورانیوم غنی شده خود نکند، دو سوم سانتریفوژهای خود را برنچیند و تدابیر شفاف سازانه ضد فریبکاری در این توافق را اجرا نکند، شاهد هیچ تخفیفی در تحریم ها نخواهد بود.

*****

در مطلبی دیگر درباره ایران، خبرگزاری «ایتارتاس» از تأکید یک مقام آلمانی بر برگزاری کنفرانس خاورمیانه با مشارکت ایران و روسیه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، از دولت آلمان خواسته کنفرانسی بین المللی را درباره اوضاع خاورمیانه با شرکت ایران و روسیه برگزار کند. وی گفته: «نه استقبال گسترده از موج آوارگان به اروپا و نه تشدید مقررات کنترل مرزی، هیچ یک در درازمدت نمی تواند راه حلی برای معضل هجوم آوارگان به اروپا باشد». ایشینگر در ادامه اظهار داشته: «چرا ما نباید به دنبال سازماندهی و برگزاری کنفرانسی بزرگ در خصوص مشکل پناهجویان و آوارگان خاورمیانه باشیم تا برای پایان دادن به رنج و آلام این آوارگان و جلوگیری از ورود میلیون ها انسان ـ که از خاورمیانه به سمت اروپا هجوم آورده اند ـ تدابیر لازم اتخاذ و برای این معضل چاره اندیشی شود»؟

*****

اما در همسایگی ایران، یعنی افغانستان، اختلافات داخلی میان طالبان کار را به جایی رسانده که خبرگزاری «رویترز» از احتمال انشقاق یا حتی از هم پاشیدن این گروه سخن گفته است. به نوشته این خبرگزاری، یک سخنگوی طالبان افغانستان گفته، این گروه ممکن است به دو بخش تقسیم شود، زیرا آن ها نمی توانند در مورد اینکه چه کسی باید پس از مرگ سرکرده طالبان جانشین وی شود، به توافق برسند. این اختلاف ممکن است مذاکرات صلح متزلزل بین این گروه ستیزه جو و دولت افغانستان را از مسیر خود منحرف کند و زمینه را برای گسترش گروه داعش در یکی از ناآرام ترین مناطق جهان هموار سازد. این اختلاف و کشمکش پس از آن به وجود آمد که دستگاه اطلاعاتی افغانستان، ماه گذشته گزارشی منتشر و اعلام کرد ملا عمر، سرکرده طالبان، بیش از دو سال است که مرده.

*****

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «اسپوتنیک» از احتمال تجدیدنظر آمریکا در سیاست های خود نسبت به اوکراین خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد، یک نشریه اوکراینی با اشاره به صحبت های مایکل کارپنتر، مشاور جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرده بایدن به پترو پوروشنکو، رئیس جمهور و ارسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین، «هشداری ناگهانی و ملموس» داده است. این منبع اعلام کرده معاون رئیس جمهور آمریکا به شدت نگران وسعت فساد در اوکراین است و به همین دلیل، به رئیس جمهور و نخست وزیر اوکراین هشدار داده، اگر اوضاع تغییر نکند، شاید حمایت آمریکا از اوکراین در آینده کاهش پیدا کند. کارپنتر در سخنانی مقابل خبرنگاران از هشدار ملموس به مقامات اوکراینی خبر داد؛ اما به محتوای آن اشاره ای نکرد. به گفته وی، کاخ سفید نگران است که سطح فساد در اوکراین کاهش نیابد. 

*****

اظهارات رهبر جدید حزب کارگر انگلیس درباره اوضاع خاورمیانه، از جمله دیگر موضوعات مورد توجه امروز به شمار می رود. به نوشته پایگاه اینترنتی «میدل ایست آی»، جرمی کوربین ظهور گروه تروریستی داعش را نتیجه مداخله جویی غرب در منطقه خاورمیانه می داند. وی درباره سیاستی که به عنوان رهبر حزب کارگر در قبال داعش در پیش خواهد گرفت، گفته: «تلاش می کنم آن ها را به لحاظ اقتصادی منزوی کنم. برای متحد کردن دیگر گروه ها در منطقه تلاش خواهم کرد. برای نمونه، از اعطای خودمختاری به گروه های کرد حمایت می کنم. باید بپذیریم سلاح هایی که در اختیار عربستان سعودی قرار می گیرند، در نهایت از جایی سر در خواهند آورد و از آن ها استفاده خواهد شد. بمباران هوایی سوریه که هم اکنون غربی ها دارند اجرا می کنند، فقط هرج و مرج را بیشتر می کند، زیرا مشخص نیست چه کسی با چه کسی در آن کشور متحد است». 

*****

در نهایت، روزنامه «واشنگتن تایمز» در مطلبی به اقدام دولت ایسلند در حمایت از فلسطینی ها پرداخته است. به نوشته این روزنامه، ایسلند در حمایت از فلسطینیان، واردات خود از سرزمین های اشغالی را متوقف کرد. اعضای شورای شهر ریکیاویک، پایتخت ایسلند، روز چهارشنبه رأی به ممنوعیت واردات کالاهای اسرائیلی به ایسلند در حمایت از فلسطین دادند. شورای شهر ریکیاویک این ممنوعیت را تا زمانی که اشغال سرزمین های فلسطینی ادامه داشته باشد، ادامه خواهد داد. یکی از اعضای شورای شهر ریکیاویک در این زمینه گفت: «این ممنوعیت، نشانه ای از حمایت از کشور فلسطین و محکومیت سیاست نژاد پرستانه اسرائیل است». در همین حال، وزارت خارجه رژیم اسرائیل با انتشار بیانیه ای این اقدام شورای شهر ریکیاویک را آتش فشانی از نفرت توصیف کرد.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟