کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

طرح جدید یک سناتور جمهوری‌خواه علیه ایران/ «عکس سلفی» ایران در موضوع هسته‌ای!/ فرانسه کشورهای مخالف پناهجویان را تهدید کرد

طرح جدید یک سناتور آمریکایی برای کارشکنی در روند توافق هسته ای ایران، افزایش بهانه جویی ها درباره روند بازرسی از برنامه هسته ای ایران، تأکید مقام انگلیسی بر نقش آفرینی ایران در سوریه، طرح رئیس سابق سیا درباره سوریه و تهدید اولاند علیه کشورهای مخالف پناهجویان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۳۳۷۳۶
|
۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱ 23 September 2015
|
8575 بازدید
طرح جدید یک سناتور جمهوری‌خواه علیه ایران/ «عکس سلفی» ایران در موضوع هسته‌ای!/ فرانسه کشورهای مخالف پناهجویان را تهدید کردطرح جدید یک سناتور آمریکایی برای کارشکنی در روند توافق هسته ای ایران، افزایش بهانه جویی ها درباره روند بازرسی از برنامه هسته ای ایران، تأکید مقام انگلیسی بر نقش آفرینی ایران در سوریه، طرح رئیس سابق سیا درباره سوریه و تهدید اولاند علیه کشورهای مخالف پناهجویان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب مهم امروز مطبوعات جهان، به مباحث مربوط به موضوع توافق هسته ای ایران اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» از تلاش جدید جمهوری خواهان علیه این توافق خبر داده و می نویسد تد کروز، سناتور جمهوری خواه آمریکایی، روز سه شنبه گفت کنگره باید از قانون تأمین بودجه دولت برای وادار کردن دولت اوباما به ارائه اطلاعات بیشتر درباره توافق هسته ای با ایران استفاده کند. وی افزود، هرگونه قانون درباره تأمین بودجه دولت پس از 30 سپتامبر باید دولت را ملزم به ارائه اطلاعات درباره «موافقتنامه های جانبی محرمانه»، از جمله بازرسی ها از تأسیسات هسته ای ایران کند. کروز در گذشته نیز تلاش کرده بود، از لوایح بودجه به عنوان ابزاری برای کارشکنی در طرح های اوباما، از جمله تغییر سیاست مهاجرت و تغییر در خدمات بهداشتی استفاده کند.

*****

این در حالی است که همزمان، بهانه جویی برخی رسانه های وابسته به جمهوری خواهان از روند بازرسی ها از برنامه هسته ای ایران نیز آغاز شده است. در همین راستا، روزنامه «وال استریت ژورنال» مشارکت ایران در فرآیند نمونه‌برداری را «عکس سلفی» تهران از خود خوانده و نوشته است،  با این نمونه‌ها نمی‌توان به تصویری کلی و کامل از فعالیت‌های ایران دست یافت. این روزنامه با اشاره به اظهارات یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس که گفت اصالت و صحت نمونه‌های برداشته شده توسط ایران را تأیید می‌کند، نوشته است: «اما مسأله اینجاست که اصالت و صحت، مهمترین موضوعات نیستند. آنچه مهم است، اینکه آیا آن‌ها تصویری کامل از فعالیت‌های هسته‌ای سابق ایران ارائه می‌کنند یا خیر».

*****

اخبار و گزارش های مربوط به سوریه، از جمله دیگر موضوعات مهم و مورد توجه امروز به شمار می رود. «بی بی سی» در گزارشی اقدام به بازتاب دادن مواضع کریسپین بلانت، نماینده مجلس عوام انگلیس و رئیس کمیته امور خارجه این مجلس کرده که بر اهمیت نقش آفرینی ایران در حل مسئله سوریه تأکید می کند. وی گفته: «اقدامات کشورهایی همچون ترکیه، ایران و عربستان سعودی نقش بسیار بیشتری برای حل این مسأله می توانند ایفا کند. در پشت پرده نیز دو کشور روسیه و آمریکا می توانند نقش بسیاری برای حل این مسأله ایفا کنند. البته انگلستان نیز در جریان ائتلاف بین المللی می تواند نقش خودش را ایفا کند؛ به طوری که اقدامی بین المللی با مجوز قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد». 

*****

این در حالی است که آمریکایی ها در حال بررسی طرح های جدیدی برای سوریه هستند. خبرگزاری «شین هوا» اظهارات دیوید پترائوس، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را بازتاب داده که گفته، آمریکا باید مناطقی بسته را در داخل سوریه ایجاد کند. وی در جلسه ای با نمایندگان کنگره اظهار داشته: «من از ایجاد مناطق بسته در سوریه که مورد پشتیبانی هوایی ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا باشد، حمایت می کنم. می توان در این مناطق به حمایت از یک نیروی سنی میانه رو پرداخت و همچنین نیروهای بیشتری را در آنجا آموزش داد. در چنین مناطقی همچنین افرادی که آواره شده اند، می توانند پناه بگیرند و مخالفان سوری نیز می توانند در آنجا سازماندهی شوند». 

*****

از سوی دیگر، موضوع افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه نیز همچنان محل بحث های فراوانی در آمریکا و دیگر کشورهاست. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا هنوز در مورد نیات نظامی روسیه در سوریه مطمئن نیست، اما قصد ندارد گفت و گوهای بیشتری انجام دهد، مگر آنکه مسکو موافقت کند در مذاکرات به منظور یافتن راه حل سیاسی برای جنگ داخلی سوریه مشارکت داشته باشد. پیتر کوک افزود کارتر این پیام را در تماس تلفنی روز جمعه با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به منظور گفت وگو درباره تقویت حضور نظامی روسیه در سوریه و چگونگی جلوگیری از درگیری احتمالی نیروهای دو طرف در جنگ علیه داعش در عراق و سوریه اعلام کرده است.

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، بحث بحران پناهجویان در اروپا، رئیس جمهور فرانسه را به موضع گیری شدید در این زمینه واداشته است. بر اساس گزارش «یورو نیوز»، فرانسوا اولاند گفته کشورهای اروپایی مانند مجارستان و اسلواکی که با پذیرش آوارگان مخالف هستند، در صورتی که طرح تقسیم بندی اتحادیه اروپا را اجرا نکنند،‌ ممکن است با تحریم هایی مواجه شوند. این اظهارات پس از آن مطرح می شود که وزرای کشور اتحادیه اروپا، روز سه شنبه با اکثریت آرا «برنامه تقسیم بندی» 120 هزار مهاجر را درون این اتحادیه تصویب کردند. با وجود این، جمهوری چک، اسلواکی، محارستان و رومانی به این طرح رأی مخالف دادند.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟