کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

«ارتش آزاد سوریه» با مسکو مذاکره می‌کند/ مواضع جنجالی دونالد ترامپ

ادامه موافقت ها و مخالفت با برجام پس از اجرایی شدن آن، پیامدهای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، نشانه های تغییر موازنه قوا در خاورمیانه به ضرر آمریکا، اظهارات جدید دونالد ترامپ درباره خاورمیانه، موافقت ارتش آزاد سوریه با مذاکره با مسکو و انتقاد سفیر عربستان در انگلیس از رهبر حزب کارگر، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۴۲۲۶۱
|
۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 26 October 2015
|
13499 بازدید
«ارتش آزاد سوریه» با مسکو مذاکره می‌کند/ مواضع جنجالی دونالد ترامپادامه موافقت ها و مخالفت با برجام پس از اجرایی شدن آن، پیامدهای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، نشانه های تغییر موازنه قوا در خاورمیانه به ضرر آمریکا، اظهارات جدید دونالد ترامپ درباره خاورمیانه، موافقت ارتش آزاد سوریه با مذاکره با مسکو و انتقاد سفیر عربستان در انگلیس از رهبر حزب کارگر، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب مهم امروز مطبوعات جهان، به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری «اسپوتنیک» از ادامه موافقت ها و مخالفت ها با توافق هسته ای ایران، با وجود وارد شدن آن به مرحله اجرایی سخن می گوید. این خبرگزاری می نویسد، موافقت آمریکا با این توافق و اجرایی شدن آن، عصبانیت منتقدان آن را درپی داشت که مدعی هستند توافق به دست آمده، منجر به این شود که سرانجام ایران به یک کشور مجهز به سلاح هسته ای تبدل خواهد شد که ثبات خاورمیانه را تهدید می کند، به تروریسم دامن می زند و متعهد به نابودی رژیم اسرائیل است. با این حال، طرفداران توافق هسته ای ایران می گویند، این توافق می تواند برنامه هسته ای ایران، به ویژه توانایی این کشور را در زمینه ساخت تسلیحات، در ازای کاهش تحریم های اقتصادی، کاهش دهد.

*****

با وجود این، مخالفان توافق همچنان به دنبال یافتن راه های جایگزینی علیه ایران هستند. در این زمینه، روزنامه «واشنگتن پست» به بررسی احتمال پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی پرداخته و به بررسی این موضوع می پردازد که عضویت ایران در این سازمان، چه تأثیری برای ابزارهای اقتصادی آمریکا برای اعمال فشار بر ایران خواهد داشت. این روزنامه می نویسد به طور کلی، سازمان تجارت جهانی در ارتباط با اعضای خود رفتاری یکسان دارد. از این رو، به محض اینکه ایران به این سازمان بپیوندد، اگر آمریکا به صورت خاص تجارت با ایران را محدود کند، احتمالاً قوانین این سازمان را نقض خواهد کرد. در عین حال، مشخص نیست که تحریم‌های اقتصادی و مالی از نظر فنی بر اساس قوانین این سازمان مجاز است یا خیر. در صورتی که آمریکا قوانین سازمان تجارت جهانی را با محدود کردن تجارت با ایران نقض کند، ایران می‌تواند از آمریکا به دادگاه این سازمان شکایت کند.

*****

در مطلبی دیگر درباره ایران، روزنامه «وال استریت ژورنال» به روند جدید موضع گیری مقامات غربی درباره ایران و تأکید آن ها بر ضرورت نقش آفرینی ایران در حل و فصل بحران های منطقه ای اشاره کرده و می نویسد، این موضع گیری ها، نشانگر تغییر توازن قوا در منطقه خاورمیانه است. به نوشته این روزنامه، آمریکا ضرورتی جدید برای تعامل با ایران و روسیه در خاورمیانه احساس می‌کند. وال استریت ژورنال معتقد است جان کری، وزیر خارجه آمریکا و متحدان اروپایی‌اش، تلاش جدید خود برای ارتقای ثبات در منطقه خاورمیانه را به شدت به دو کشوری متکی کرده‌اند که واشنگتن پیشتر، آن ها را عامل تضعیف ثبات می دانست؛ یعنی ایران و روسیه. در حال حاضر، ساختار امنیتی و ائتلافی که واشنگتن طی پنج دهه گذشته در خاورمیانه ایجاد کرده، با خطر فروپاشی روبه روست، زیرا کشورهای عربی اکنون به اندازه کاخ سفید، به روسیه نیز چشم دارند. 

***** 

در میان دیگر مطالب، شبکه خبری «راشا تودی» خبر داده که در پی مخالفت های اولیه گروه «ارتش آزاد سوریه» با پیشنهاد کمک روسیه در مبارزه علیه داعش، اکنون این گروه آماده مذاکره با مسکو در این زمینه است. فهد المصری، از سران این گروه اظهار داشته که ارتش آزاد، به مسکو پیشنهاد کرده در قاهره درباره همکاری برای حل و فصل مسائل سوریه مذاکره کنند. وی افزود: «همان طور که پس از دیدار اخیر با میخاییل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه در پاریس اعلام کردم، ارتش آزاد برای مذاکره با روسیه آمادگی دارد... باید دیدار دیگری داشته باشیم تا بتوانیم موضع خود را تشریح و درخصوص هماهنگی اقدامات با روسیه مذاکره کنیم. در این مذاکرات می توانیم درباره کمک هایی که روسیه می تواند به ارتش آزاد سوریه ارائه کند، مذاکره کنیم».

*****

مواضع جدید نامزد جنجالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از جمله دیگر موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دونالد ترامپ اظهار داشته، اگر دیکتاتورهایی مثل صدام و معمر قذافی هنوز در قدرت بودند، شاید جهان مکان بهتری بود. به عقیده وی، خاورمیانه در دوران باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق این کشور، «منفجر شده است». وی در ادامه ضمن نام بردن از عراق با عنوان «هاروارد تروریسم»، اظهار داشته: «عراق به یک مکان آموزشی برای تروریست ها تبدیل شده است... البته نمی خواهم بگویم که صدام، انسان خوبی بوده است. او یک فرد وحشتناک بود، ولی اوضاع عراق بهتر از الان بود». ترامپ همچنین گفته، راهبرد سیاست خارجی باید متمرکز بر افزایش قدرت نظامی آمریکا باشد.

*****

در نهایت، روزنامه «دیلی تلگراف» مطلبی را به قلم سفیر عربستان سعودی در لندن منتشر کرده که وی در آن، به شدت از جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس انتقاد کرده است. محمد بن نواف در این مطلب از کوربین به دلیل حملات اخیرش علیه سعودی ها در موضوع نقض حقوق بشر، انتقاد کرده و گفته، وی با بر هم زدن توافق دستگاه های قضایی انگلیس و عربستان سعودی، به این کشور «بی احترامی» کرده است. وی همچنین با عصبانیت تلاش کرده، به اتهام های وارده علیه عربستان به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب مخالف و حمایت از افراط گرایان پاسخ دهد. محمد بن نواف در یادداشت خود همچنین افزایش رویکرد ضد سعودی در انگلیس را «هشداردهنده» خوانده است.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟