کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

واکنش‌ها به نتایج انتخابات ترکیه/ ادعای مقام اماراتی علیه ایران

واکنش رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکیه به نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه و نارضایتی کردها از این نتایج، درخواست سرکرده القاعده از پیروان این گروه، انتقال تروریست های داعش به اوکراین برای مبارزه با نیروهای مردمی، ادعاهای یک مقام اماراتی علیه ایران و حمایت حاکم دبی از صدام، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۴۳۹۷۲
|
۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 02 November 2015
|
14112 بازدید
واکنش‌ها به نتایج انتخابات ترکیه/ ادعای مقام اماراتی علیه ایرانواکنش رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکیه به نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه و نارضایتی کردها از این نتایج، درخواست سرکرده القاعده از پیروان این گروه، انتقال تروریست های داعش به اوکراین برای مبارزه با نیروهای مردمی، ادعاهای یک مقام اماراتی علیه ایران و حمایت حاکم دبی از صدام، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، در پی مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه، بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به این موضوع اختصاص دارد. خبرگزاری «آناتولی» مواضع رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه را درباره این موضوع بازتاب داده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته نتایج انتخابات پارلمانی نشان داد که مردم حمایت از فضای ثبات و اطمینان را برگزیده اند. وی همچنین گفته، پیام این انتخابات برای «پ.ک.ک» این است که خشونت و تهدید و کشتار نمی تواند با دموکراسی و حاکمیت قانون سازگار باشد. از سوی دیگر، احمد داوداوغلو، نخست وزیر ترکیه از احزاب سیاسی این کشور خواستار نشست و توافق برای تدوین قانون اساسی جدید شده است. 

*****

همزمان، خبرگزاری «رویترز» از اعتراض کردهای ترکیه به نتایج انتخابات روز گذشته خبر داد. به نوشته این خبرگزاری، پلیس ترکیه برای پراکنده کردن تظاهر کنندگان در شهر کردنشین دیاربکر، از گاز اشک آور استفاده کرد. تظاهرکنندگان به نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ترکیه اعتراض داشتند. در انتخابات پنج ماه پیش، حزب دموکراتیک خلق ها که از احزاب طرفدار کردهای ترکیه است، موفق شده بود کرسی های بیشتری را به دست آورد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، حزب دموکراتیک خلق ها را به داشتن ارتباطات با «پ.ک.ک» متهم کرده؛ اما این حزب، هر گونه ارتباط خود را با «پ.ک.ک» را رد کرده است. برخی از منتقدان اردوغان، وی را به سرکوب کردها برای تثبیت جایگاه حزب عدالت و توسعه متهم کرده اند.

*****

در میان دیگر موضوعات، پیام جدید سرکرده گروه تروریستی القاعده و درخواست وی برای اتحاد افراطیون، مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته پایگاه اینترنتی «آروتز شوا»، ایمن الظواهری، سرکرده گروه تروریستی القاعده، از حامیان این گروه خواست برای مقابله با تهدید غرب و روسیه در سوریه و عراق متحد شوند. وی در پیام صوتی منتشر شده در اینترنت گفت: «آمریکایی ها، روس ها، ایرانی ها، علوی ها و حزب الله در جنگ علیه ما هماهنگ هستند. آیا ما قادر به توقف جنگ در بین خودمان و هدایت تمام تلاش هایمان علیه آنها نیستیم»؟ ناظران از این پیام صوتی به عنوان تازه ترین نشانه دال بر وحدت بیشتر بین القاعده و گروه تروریستی داعش یاد کرده اند. به نظر می رسد این پیام به تازگی و پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در سوریه ضبط شده باشد.

*****

این در حالی است که اخبار برخی منابع روسی، از انتقال شماری از تروریست های عضو داعش به اوکراین برای مقابله با نیروهای مردمی در این کشور حکایت دارد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ایگور کواسنیوک، کارشناس مرکز مطالعات راهبردی اوکراین در روسیه اظهار داشته، افراد مسلحی از داعش برای مبارزه با نیروهای مردمی به اوکراین انتقال داده شده اند. وی در این زمینه گفته: «شمار تندروها در خط مواجهه بین جمهوری های دونتسک و لوگانسک اوکراین روبه افزایش است. ما معتقدیم شماری از تروریست های داعش از خاورمیانه به دونباس انتقال داده شده اند تا بجنگند. آن ها کار دیگری به جز جنگیدن بلد نیستند». به گفته این کارشناس، افراد مسلح از مرز ترکیه عبور کرده و پس از آن به رومانی رسیده اند و از آنجا، از طریق دریا به اوکراین آمده اند. شمار زیادی از تروریست ها در اودسا هستند.

*****

در مطلبی مربوط به ایران، روزنامه «نشنال» امارات اظهارات یک مقام ارشد اماراتی را منتشر کرده که ادعاهایی را درباره نقش ایران در یمن مطرح کرده است. به نوشته این روزنامه، انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه گفته، نفوذ ایرانی ها منجر شد حوثی ها دولت و نهادهای دولتی یمن را تضعیف کنند. وی افزوده امارات تحمل نخواهد کرد که یمن به کشور شبه نظامیان مانند حزب الله که مورد حمایت ایران است، تبدیل شود. این مقام اماراتی در ادامه اظهار داشته: «یمن برای چهار دهه یکی از بزرگترین دریافت کننندگان کمک های امارات متحده عربی بود. این کشور با وجود این کمک ها، از قدیم به دلایلی که به قرن ها قبل بازمی گردد، کشوری بی ثبات بوده است. آنچه امسال تغییر کرد، نفوذ ایرانی ها بود که منجر شد حوثی ها دولت و نهادهای دولتی را تضعیف کنند». 

*****

در نهایت باید اشاره کرد به جز این مقام اماراتی، حاکم دبی نیز در اظهاراتی از دیکتاتور معدوم عراق حمایت کرده است. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نائب رئیس دولت امارات و رئیس هیأت وزیران و حاکم دوبی در مصاحبه با مجله آمریکایی «نیوزویک» گفته سرنگونی صدام، آغازی بر هرج و مرج و تروریسم و طائفه گری در منطقه بوده است. وی افزود، آغاز بحران بزرگ و هرج و مرج در منطقه خاورمیانه با اشغال عراق و منحل کردن ارتش این کشور آغاز شد. محمد بن راشد در ادامه این مصاحبه اظهار داشته: «بحران‌های عراق پس از اشغال شدن ضررهایی برای کل منطقه به همراه داشته و آثار این بحران تا ده‌ها سال ادامه خواهد داشت». 
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟