کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

شروط اردوغان برای همکاری با ایران و روسیه/ ادعای مقام صهیونیست علیه ایران

شروط جیش الاسلام برای مذاکره با دولت سوریه پس از کشته شدن علوش، ابراز امیدواری دی میستورا به برگزاری مذاکرات صلح سوریه، شرط و شروط اردوغان برای همکاری ضدتروریستی با ایران و روسیه، بررسی وضعیت سال گذشته میلادی در اروپا و آمریکا و ادعای مقام اسرائیلی علیه ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۵۶۷۸۱
|
۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 27 December 2015
|
25313 بازدید
شروط اردوغان برای همکاری با ایران و روسیه/ ادعای مقام صهیونیست علیه ایرانشروط جیش الاسلام برای مذاکره با دولت سوریه پس از کشته شدن علوش، ابراز امیدواری دی میستورا به برگزاری مذاکرات صلح سوریه، شرط و شروط اردوغان برای همکاری ضدتروریستی با ایران و روسیه، بررسی وضعیت سال گذشته میلادی در اروپا و آمریکا و ادعای مقام اسرائیلی علیه ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، در دومین روز پس از کشته شدن زهران علوش، سرکرده گروه تروریستی جیش الاسلام در سوریه، همچنان بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های منطقه ای و بین المللی به این موضوع و پیامدهای آن اختصاص دارد. در این راستا، شبکه خبری «الجزیره» از شروط جدید جیش الاسلام برای مذاکره با دولت سوریه خبر داده است. یک عضو دفتر سیاسی گروه تروریستی جیش الاسلام گفته این گروه برای حل و فصل بحران سوریه به شیوه مسالمت آمیز آمادگی دارد؛ البته به شرط توقف بمباران غیرنظامیان و کناره گیری بشار اسد از قدرت. محمد علوش گفته: «مطلب مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که تا زمانی که نشانه های حسن نیت نظام پدیدار نشود امکان شرکت در مذاکرات وجود ندارد». به گفته وی، مهمترین نشانه های حسن نیت عبارتند از اینکه بمباران ها متوقف شود، مداخله روسیه در سوریه پایان یابد و حملات جنگنده های روسی متوقف شود.

*****

با وجود این، نماینده ویژه سازمان ملل سازمان ملل در امور سوریه ابراز امیدواری کرده مذاکرات میان گروه های معارض و دولت این کشور، در زمان مقرر برگزار شود. به نوشته «میدل ایست آی»، استفان دی میستورا گفته: «امیدواریم نشست آتی درباره سوریه بین نمایندگان دولت و مخالفان را در روز بیست و پنجم ژانویه در ژنو برگزار کنیم». در بیانیه دی میستورا آمده است: «ما تلاش های خود را برای برگزار کردن گفت و گوها چند برابر کرده ایم و امیدواریم که طیف وسیعی از نمایندگان مخالفان دولت سوریه در این گفت و گوها حاضر شوند. در راستای پارامترهای ذکر شده در قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت سازمان ملل، نماینده ویژه دبیر کل رایزنی های خود را در اوایل ژانویه به پایان خواهد رساند». 

*****

شرط و شروط اردوغان برای همکاری با ایران و روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم، موضوعی است که مورد توجه خبرگزاری «اسپوتنیک» قرار گرفته است. به نوشته این خبرگزاری، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده تا زمانی که بشار اسد در سوریه در رأس قدرت است، ترکیه با روسیه، ایران، عراق و سوریه در زمینه مبارزه با داعش همکاری نمی کند. اردوغان اظهار داشته: «سوریه، عراق، ایران و روسیه یک ستاد هماهنگی در بغداد برای مبارزه با تروریست های تکفیری داعش تشکیل دادند و از ما خواستند به آنان ملحق شویم؛ اما من به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفتم نمی توانم با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بر سر یک میز مذاکره بنشینم و تا زمانی که اسد در قدرت است، ترکیه همکاری نخواهد کرد». 

*****

اما در آستانه سال جدید میلادی، بخشی از مطالب رسانه های بین المللی به مرور و تحلیل وقایع یک سال اخیر در سطح جهان اختصاص یافته است. خبرگزاری «رویترز» در این راستا به بررسی وضعیت جاری و آتی اروپا پرداخته و با اشاره به وقوع بحران های متعدد در سال 2015 برای کشورهای اروپایی، سال بعد را از این نظر حتی بدتر ارزیابی کرده است. رویترز می نویسد طی سال 2015 بحران‌های زیادی در بطن اتحادیه اروپا پدید آمد و موجبات تشدید بحران‌هایی که از قبل در این اتحادیه به وجود آمده بود، فراهم کرد. اروپا از زمان سقوط دیوار برلین در سال 1989 تاکنون مشکلات حاد و وخیمی را تجربه نکرده بود. در این میان، یکی از مسائلی که خطر وخیم‌تر شدن اوضاع در سال 2016 را در پی دارد، ضعف سیاسی رهبران اصلی اروپا و مشغولیت بیش از حد آن‌ها به چالش‌ها و مشکلات داخلی کشورهایشان است.

*****

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» همین موضوع را در آمریکا مورد بررسی قرار داده است. در نظرسنجی مشترک این خبرگزاری و مؤسسه «تایمز اسکویر الاینس» اهالی آمریکا حملات مرگبار در سن برناردینو، کالیفرنیا و پاریس به اضافه جنایت‌های داعش را جزو بدترین رویدادهای سال 2015 برشمردند. بر این اساس، 57 درصد پرسش شوندگان سال جاری را بدتر از سال قبل دانستند و تنها 10 درصد سال 2015 را بهتر از سال 2014 دانسته و 32 درصد نیز اعلام کردند، این دو سال تفاوتی چندان با هم نداشت. همچنین سه رویداد در سال 2015 از دید مردم آمریکا در فهرست مهمترین‌ها قرار گرفت. 68 درصد پرسش شوندگان تیراندازی‌های آمریکا را جزو مهمترین اخبار این کشور در سال جاری نام نهادند. 64 درصد نیز حملات پاریس، شارلی ابدو و بازار یهودیان در فرانسه را جزو دیگر حوادث مهم نام نهادند. گروه سوم نیز با 63 درصد بی رحمی‌های داعش را مهمترین رویداد سال 2015 نام نهادند.

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، شبکه خبری «المیادین» ادعای جدید مقامات رژیم اسرائیل علیه ایران را بازتاب داده است. وزیر جنگ رژیم اسرائیل مدعی شده ایران تلاش می کند در منطقه جولان جبهه ای علیه اسرائیل بگشاید. موشه یعلون در پاسخ به سؤالی که در خصوص آمادگی رژیم اسرائیل برای مقابله با پاسخ احتمالی حزب الله به ترور سمیر القنطار پرسیده شده بود، گفت: «اسرائیل هر اقدامی را جدی می گیرد». وی همچنین ضمن اعتراض ضمنی به دست داشتن این رژیم در ترور سمیر القنطار، اظهار داشت: «ایران و دبیر کل حزب الله باید خود را مواخذه کنند، زیرا آن ها تلاش می کنند در جولان جبهه ای بگشایند». 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟