وظایف کلی مدیریت مالی:
در راستای هدف اصلی مدیریت مالی، مدیر مالی وظایفی بعهده دارد تا بتواند به اهداف مزبور دست یابد:
1) تجزیه و تحلیل و برنامهریزی مالی(وظایف مربوط به سودآوری): شامل متناسب ساختن ساختار داراییها، بدهیها و حقوق صاحبان سهام، بهبود عملکرد شرکت و برنامهریزی آتی. در قالب این نوع تصمیمات، مدیر مالی با بررسی سلامت مالی شرکت، نیاز مالی آن را متناسب با عملکرد فعلی و رشد مورد انتظار آتی تعیین میکند. به عبارتی دیگر میتوان این وظایف را شامل: 1- کنترل هزینهها؛ 2- قیمتگذاری؛ 3- پیشبینی سود؛ 4- تحلیل بازده و ریسک در تصمیمات مالی.
2- تصمیمات سرمایهگذاری: تخصیص وجوه تأمین شده بین داراییهای فیزیکی و مالی به نحو بهینه و برای تحصیل بیشترین بازده و بر مصارف سرمایه تاکید دارد و تعیین کننده ترکیب دارایی های شرکت است.
3- تصمیمات تأمین مالی (تصمیمات مربوط به ساختمان مالی و سرمایه): تعیین و انتخاب بهترین شیوه تأمین مالی و ترکیب آن و بر منابع سرمایه تاکید دارد که این توانایی مدیریت از طریق صورت سود و زیان قابل مشاهده است.
شرح وظایف مدیر مالی :
- تهیه وتدوین صورتهای مالی موسسه از طریق نظارت مستمر بر عملیات امورمالی و محاسباتی وتنظیم حسابها بر اساس آئین نامه ومقررات حاکم بر تحریر دفاتر وضوابط مربوطه وصحت وسلامت آنها وتهیه گزارشات موردی مدیریت
- نظارت بر عملکرد مالی رئیس حسابداری واحدهای اجرائی تابعه و واحدهای وابسته
- نظارت وهماهنگی در اجرای قوانین ومقررات حاکم بر عملیات مالی موسسه و حفظ وحراست از اسناد و دفاتر مالی
- تبادل اطلاعات مالی موسسه حسب مورد با دستگاههای نظارتی قانونی با هماهنگی مقام مسئول موسسه مکاتبه با واحدهای تابعه دانشگاه حسب ضرورت
- نگهداری وتحویل وتحول وجوه نقدینه ها وسپرده ها واوراق بهادار وپیگیری ونظارت مستمر بر وصول به موقع درآمدهای موسسه
- اجرای کدینگ (طبقه بندی ) حسابها بر اساس شکل متحدبه منظور ایجاد وحدت رویه وقابلیت مقایسه گزارشات مالی بین موسسات پس از تصویب رئیس موسسه و هیئت امناء.
- شناسایی ونگهداری حساب مقداری و ریالی اموال ،ماشین آلات و تجهیزات ودارائی ها ی موسسه
- اطلاع وکنترل کلیه تفویض اختیارات جهت امضاءها ی مجاز در مصرف منابع وفراهم نمودن شرایط هماهنگی بین آنان
- اجــــرا ی آن بخش از عملیـــات مالی موسسه که درچارچوب بودجه تفضیلی مصوب هیئت امناء برعهده مدیر امورمالی می باشد
- پیگیری و به روزرسانی مانده حساب های سنواتی
- نظارت براجرایی نمودن روش های متداول حسابداری درموسسه و اجرای دستورالعملهای پیش پرداخت و علی الحساب ، تقسیط بدهی و تضمینات و انبارگردانی ،رسیدگی ،دارائی های ثابت وتنخواه گردان و مسئول اجرای این فرآیند
واحدهای زیر نظر :
- اداره حسابداری منابع وتامین اعتبار
- اداره حسابداری پرسنلی(شاغلین و بازنشستگان)
- اداره نظارت و پایش عملكرد مالی
- حسابداری سایر واحدها (اورژانس –دانشگاه و...)