پشت پرده عدم معرفی نام وزیر امور خارجه دونالد ترامپ +ویدیو

پست های مختلف دولت جدید آمریکا به ریاست دونالد ترامپ اندک اندک در حال مشخص شدن است؛ اما هنوز برای یک پست بسیار کلیدی، یعنی وزارت امور خارجه، گزینه نهایی معرفی نشده است. در شرایطی که نام های مختلفی تاکنون برای احراز این سمت مطرح شده، دلیل عدم معرفی نهایی گزینه وزارت امور خارجه جدید آمریکا چیست؟
کد خبر: ۶۴۳۴۸۹
|
۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 25 November 2016
|
20518 بازدید
|
۱
پست های مختلف دولت جدید آمریکا به ریاست دونالد ترامپ اندک اندک در حال مشخص شدن است؛ اما هنوز برای یک پست بسیار کلیدی، یعنی وزارت امور خارجه، گزینه نهایی معرفی نشده است. در شرایطی که نام های مختلفی تاکنون برای احراز این سمت مطرح شده، دلیل عدم معرفی نهایی گزینه وزارت امور خارجه جدید آمریکا چیست؟

به گزارش «تابناک»، پس از معرفی برخی از سمت های کلیدی دولت جدید آمریکا، اکنون همه منتظر اعلام گزینه هایی دونالد ترامپ برای وزارت خارجه این کشور هستند. در این میان، برخی رسانه های آمریکایی وجود اختلاف نظر میان طیف های مختلف حزب جمهوری خواه را دلیل اصلی تأخیر در معرفی گزینه نهایی می دانند. 

روزنامه «واشنگتن پست» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد طیف های رقیب در داخل حزب جمهوری خواه، رقابت سختی را با یکدیگر آغاز کرده اند تا برای انتخاب گزینه نهایی وزارت امور خارجه، بر رئیس جمهور منتخب آمریکا تأثیر بگذارند. در حال حاضر، دو نام اصلی، یعنی میت رامنی و رودی جولیانی از سوی این گروه های مختلف برای سمت مذکور مطرح شده است.

به نوشته این روزنامه، این دو گزینه در واقع نماینده دو جریان اصلی در حزب جمهوری خواه هستند؛ یک جریان وابسته به ساختار تشکیلات حکومتی در آمریکا که البته از ابتدا شانسی برای پیروزی ترامپ در انتخابات قائل نبودند و یک گروه دیگر از چهره های جدیدتر و خارج از تشکیلات که دلیل اصلی حمایتشان از ترامپ، به چالش کشیدن ساختار قدرت در واشنگتن بوده است.

در حال حاضر، موضوع مهمی که از سوی گروه دوم مطرح می شود این است که آیا میت رامنی که در جریان مبارزات انتخاباتی آنطور شدید و بی پروا از ترامپ انتقاد می کرد، می تواند فرد وفاداری به وی باشد؟ با این حال، به گفته یکی از دستیاران ترامپ، خودِ وی بر این عقیده است که رامنی می تواند گزینه مناسب برای این سمت باشد. البته این در حالی است که ترامپ در گفت و گوهای اخیر خود جولیانی را نیز ستوده است.

اما در طرف مقابل، آن هایی که با معرفی جولیانی به عنوان وزیر خارجه مخالفند، چنین استدلال می کنند که این شهردار پیشین نیویورک – که البته از یاران وفادار ترامپ بوده – مجموعه ای از وابستگی های مالی به خارج دارد که همین امر، تأیید نهایی وی را دشوار می سازد. این گروه همچنین معتقدند جولیانی قدرت لازم برای ایفای نقش در عرصه بین المللی را ندارد.

گفتنی است هم رامنی و هم جولیانی، تاکنون تمایل خود را برای به دست گرفتن سمت مذکور در دولت ترامپ ابراز داشته اند که در این میان، جولیانی به شکلی علنی تر اقدام به این کار کرده؛ تا حدی که در مقاطعی سبب خشمگین شدن ترامپ هم شده است. رامنی در این زمینه رویکرد آرام تری را در پیش گرفته است.

اما در این میان، مناقشه بر سر دو گزینه مذکور سبب شده بحث از احتمال مطرح شدن نام سوم هم در تیم ترامپ دربگیرد. یک گزینه محتمل در این زمینه، ژنرال جان کلی، فرمانده سابق «فرماندهی جنوبی ایالات متحده» است. دیگر نام ها نیز شامل دیوید پترائوس، ژنرال بازنشته و رئیس سابق «سیا» و همچنین سناتور باب کورکر است. 

در صورتی که رامنی به عنوان وزیر خارجه انتخاب شود، نمایانگر تفاوتی در رویکرد ترامپ خواهد بود که افرادی تندرو را برای دیگر سمت ها معرفی کرده است. در این میان، افرادی همچون استفن بانون، استراتژیست ارشد ترامپ، ضمن اشاره به انتقادات سابق رامنی از ترامپ، می گویند نگرانند که وزارت خارجه در صورت تصدی رامنی، به یک «سازمان سرکش» تبدیل شود.

در میان، جنجال های جولیانی هم کار را برای خود وی سخت کرده است. به فاصله اندکی پس از انتخاب ترامپ، جولیانی اظهار داشت که معتقد است سمت وزارت خارجه برای اوست. اما تکرار این موضع، به ویژه زمانی که وی در گفت و گویی با «وال استریت ژورنال» گفت که در مقایسه با جان بولتون گزینه بهتری برای وزارت خارجه است، سبب ناخرسندی ترامپ شد.

همان گونه که اشاره شد، مسئله ارتباطات مالی خارجی جولیانی، یک دردسر دیگر برای وی به شمار می رود. شرکت وی تحت عنوان «جولیانی و شرکا» ارتباطاتی با دولت قطر دارد و شخص وی نیز ضمن پول گرفتن از سازمان مجاهدین خلق (گروهک منافقین) در مجامع آن ها شرکت و برایشان سخنرانی کرده است.

در مجموع، طی روزهای اخیر، بحث از احتمال معرفی گزینه ای به جز این دو نفر برای وزارت خارجه، در داخل تیم انتقالی ترامپ بالا گرفته و ژنرال کِلی شانس بیشتری در این زمینه دارد. کلی در زمانی که لئون پانه تا وزیر دفاع آمریکا بود، سمت دستیار ارشد نظامی وی را بر عهده داشت. پس از آن نیز به وی به سمت فرمانده قرارگاه جنوبی آمریکا منصوب شد که فرماندهی کلیه فعالیت های نظامی ایالات متحده در آمریکای جنوبی و مرکزی را بر عهده دارد. انتخاب وی همچنین می تواند در راستای تحقق یکی از شعارهای ترامپ باشد که گفته بود می خواهد افرادی با تجربه نظامی را در سمت های ارشد سیاست خارجی بگمارد. 
 
تعداد بازدید : 24
دانلود 
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
بازشمارى أراء تاوان عدم معرفى وزىران كليدى توسط اقاى ترامپ است
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟