در بحبوحه تصادف دو قطار، زخم کهنه دعوای دو وزیر تازه شد!

قطار تبریز ـ مشهد با عمری حدود چهل سال به دلیل یخ‌زدگی در سیستم ترمز، زمینۀ فاجعه خونین روز جمعه را رقم زد. متأسفانه به دلیل عدم اقبال وزارت راه به نوسازی ناوگان ریلی با تکیه بر توان داخلی، هم صنعت واگن سازی از نفس افتاده، هم نوسازی ناوگان ریلی. منافع چه کسانی در واردات واگن‌های دست دوم بیست ساله چراغ صنعت داخلی را خاموش می‌کند؟
کد خبر: ۶۴۴۱۷۴
|
۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲ 27 November 2016
|
19509 بازدید
|
بهمن ماه سال گذشته، رسانه‌های روسی، خبر واردات 5000 واگن باری را که متعلق به شرکت "اورال واگن زاوود" بودند، منتشر کردند. در آن موقع، معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران، خرید این واگن‌ها از روسیه را تکذیب کرد، ولی محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت در شهریور امسال خبر خرید 5000 واگن باری از روسیه را تأیید کرد و آن را کم سلیقگی وزارت راه دانست. نعمت زاده با تأکید بر توانمندی داخلی برای تولید این واگن‌ها اعلام کرد که روی ریل می‌ایستد و از ورود 5000 واگن باری به کشور جلوگیری می‌کند!

به گزارش تابناک اقتصادی، وزیر راه که شاید انتظار این موضع گیری را از سوی وزیر صنعت نداشت، طی نامه‌ای به رئیس جمهور اعتراض خود را مبنی بر دخالت نعمت زاده اعلام کرد. او در نامۀ خود، با اشاره به اینکه اقدامات صورت گرفته برای خرید 5000 واگن روسی به منظور جذب مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی جهت سرمایه گذاری در تأمین ناوگان ریلی است، ممانعت از ثبت سفارش واردات واگن‌های باری از سوی وزارت صنعت را غیررسمی و مغایر با مفاد قانون صادرات و واردات دانست و به کنایه گفت که این اقدام در شرایطی انجام پذیرفته که همزمان واردات انواع وسایل نقلیه موتوری برای حمل و نقل جاده‌ای به سهولت انجام شده و مجوز ثبت واردات آنها صادر می‌شود. این کشمکش در حالی است که كارشناسان بر نياز ايران به 4000 واگن باري تأكيد مي‌كنند و در اینجا اصرار آقای وزیر بر واردات 5000 واگن باري از روسيه چندان درك شدنی نيست.

از واگن باری که بگذریم، مدیرعامل شرکت حمل و نقل رجا پیشتر اعلام کرده بود که 200 واگن مسافربری دست دوم از کشورهای دیگر خریداری و گفته شده که این قطارها میانگین 20 سال عمر دارند. آماری که برای جایگزینی در یک پروسه پنج ‌ساله وجود دارد، نیاز کشور را به اضافه شدن 1500 دستگاه واگن مسافربری در ناوگان ریلی نشان می‌دهد.

این‌ها در حالی است که ما در کشور خود هفت شرکت واگن ساز داریم که به دلیل واردات واگن از سایر کشورها و همچنین عدم تخصیص بودجه، حدوداً با 25 تا 30 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. برخی از این شرکت‌ها در حال ورشکسته شدن هستند و با مشکلات مالی بسیاری رو به رو شده‌اند.

به گفته محمدرضا مختاری، مدیر عامل شرکت واگن پارس در این شرکت حدود 1200 نفر فعال هستند و این در حالی است که با آغاز به کارِ تمامِ توانِ تولیدی کارخانه، می‌توان انتظار داشت که این رقم به 3000 نفر برسد. واگن پارس در طول سال‌های گذشته به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکت‌هایی که در این حوزه فعال بوده، توانسته قرار‌دادهای کلانی با طرف‌های خارجی ببندد. فروش حدود 2000 واگن باری به سوریه 550 واگن به کوبا، 300 واگن به سودان و 66 واگن به بنگلادش تنها بخشی از این قرار‌دادها را می‌سازد.

مختاری پیشتر گفته بود که واردات واگن‌های دست دوم و در پی آن به هم ریختگی جو بازار موجب شده است تا این شرکت تنها با ۲۵ درصد از ظرفیتش ادامۀ فعالیت داشته باشد. او گفته بود: به‌ دلیل قیمت ارزان واگن‌های دست‌دوم، شرکت‌های مسافری این واگن‌ها را وارد می‌کنند.

علاوه بر ارزان بودن واگن‌های دست دوم، عده‌ای در پاسخ به اینکه چرا از واگن سازهای داخلی حمایت نمی‌شود، این پاسخ را می‌دهند که زمان تحویل این واگن‌ها از سوی تولید کنندگان داخلی بسیار طولانی‌تر از رقبای خارجی آن‌هاست. اما مسلماً نیاز کشور به تهیه واگن یکباره به وجود نیامده است. می‌توان در مقابل آن‌هایی که کند بودن تحویل واگن‌ها را بهانۀ واردات واگن دست دوم قرار می‌دهند، این را پرسید که آیا برای سال‌های آتی به واگن سازهای داخلی سفارش تولید واگن داده‌اند یا خیر؟

از آنجا که صنعت واگن سازی یک صنعت استراتژیک و اساسی برای کشور است، بهتر است به جای واردات واگن‌های دسته دوم، صنعت واگن سازی داخلی را که در حال ورشکستگی است، حمایت کنیم و فعال نگه داریم.

با توجه به اینکه متوسط عمر ناوگان ریلی کشور چهل سال است، نیاز به نوسازی واگن‌ها و لوکوموتیوها باید جزو اولویت‌های وزارت راه باشد. روز جمعه در حادثۀ خونین ریلی، 44 تن از هموطنان ما، جان خود را از دست دادند و بیش از صد تن مصدوم راهی بیمارستان‌ها شدند.

همچنین در 15 خرداد 93 نیز یک قطار مسافربری در مسیر تهران ـ مشهد در ایستگاه امروان دچار سانحه شده بود. در این سانحه نیز، بر اثر برخورد قطار مسافربری با یک قطار باری متوقف در ایستگاه یک تن کشته و 31 تن مجروح شده بودند.

در حادثۀ جمعه صبح، قطار تبریز - مشهد به دلیل یخ‌زدگی در سیستم ترمز متوقف می‌شود و پس از آن قطار سمنان - مشهد به موجب سهل انگاری و خطای انسانی به آن برخورد می‌کند. قطار تبریز ـ مشهد، با نام "خلیج فارس" از همان قطارهای قدیمی است که ساخت آلمان شرقی با سنی حدود چهل سال است. یخ‌زدگی در سیستم ترمز، خود شاید به دلیل فرسودگی این سیستم و عمر بالای قطار باشد.

به هر حال خوب است آقای وزیر به جای واردات صنایع دسته دوم از غربی‌ها، اخلاق حرفه‌ای دست اول آن‌ها را بگیرد و شجاعت آن را داشته باشد که مسئولیت اتفاق پیش آمده را بپذیرد و ضمن معذرت خواهی از مردم، به ویژه خانواده‌های داغدار و آسیب دیده، از سمت خود استعفا دهد.


اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۳۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
این مایه شرمساری است
اتفاقات تلخ پشت سر هم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
افکار عمومی انتظار داشت تا عباس آخوندی، به عنوان بالاترین مقام اجرایی حوزه حمل و نقل کشور با پذیرش قصور و کوتاهی‌های انجام شده در حادثه برخورد دو قطار، از سمت خود کناره گیری کند. استفعای معاون وزیر کافی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
سوریه و بنگلادش و کوبا که دیگه خارج نیست
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۰۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
مهم ارزآوری است چه بنگلادش و کوبا و سوریه و سودان چه آلمان و سوئد و دانمارک.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
مهمترین مسائل اینها هستند
پس پول کجاها خرج میشه اینجاها خرج نمیکنن؟
نه اتوبوسرانی درست و درمونی داریم نه مترو و نه قطار بین شهری
بی ارتی هم که شلوغ پلوغ ادم خفه میشه
مترو هم که بیست دیقه یکبار میاد
اونوقت میگن ماشین شخصی استفاده نکنید
شما سازمان حمل و نقلتو نوسازی کن ما قول میدیم استفاده کنیم
پاسخ ها
محمد
| Germany |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
ان شا الله بوئینگ 748سوار خواهیم شد وچشم شما کوردلان از حدقه خارج مگردد
Mohsen
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
شما رو به خدا خجالت بکشید . قند تو دلتون آب شد از این مصیبت .
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
واردکنندگان واگنها همانهایی که به اقتصاد داخلی ضربه می زنند همانهایی که هستند که به دلیل سود بالا مخالف پروپا قرص برداشته شدن تحریم هستند.... امریکا رو ولش اینها رو بچسب!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
این حرفتون حقه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
خدایا تو خودت به این ملت رحم کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
این وزیر محترم راهی جز استعفا ندارد.این یک فریب بزرگ است که آقای پورسید آقایی باا امتیاز منفی 60 کنار زده شده و یک باندبازی حرفه ای که بیشترین نقش در انزوای کارشناسان واقعی راه آهن را داشته است یعنی آقای تقی زاده با امتیاز منفی 100 رییس راه آهن شود.
تا رو
تا روز جمعه پرسنل راه آهن برای عزل یا رفتن آقایی دستشان به آسمان بود اما با معرفی تقی زاده بعنوان مدیرعامل بقول دکتر زیباکلام پرسنل راه آهن چراغ بدست دنبال آقایی هستند.
بنظر من همین استعفای تاکتیکی و پوپولییستی هم برگ دیگری بز بی کفایتی آخوندی برای فریب افکار عمومی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
خودرو هاي. توليد. داخل. چه. غلطي كرده اند كه واگن هاي توليد داخل. بكنند؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!؟
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
مگه سایپا و ایران خودرو قراره واگن طراحی کنن؟ هرچی که باشه از دست دوم بادوام تر خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
استعفا !!!! این جناب وزیر که من حرفاشو گپش دادم خیلی بیشتر از اینا ‌‌‌.....
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟