به بهانه تکرار ضرب و شتم دانش آموزان در رودبار جنوب و بازداشت معلم خاطی؛

تنبیه دانش‌آموز با جریمه هم تخلف است؛ مگر می‌شود معلمی نداند؟!

در مهرماه سال گذشته، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، از تعداد شکایات والدین دانش آموزان درباره تنبیه بدنی فرزندانشان خبر داد. به گزارش ایلنا، رحیم میرشاه ولد، از ثبت حدود 2000 شکایت طی سالهای 93 و 94 خبر داد؛ آماری عجیب که بیانگر بی قانونی در سطحی گسترده است.
کد خبر: ۶۸۷۹۸۲
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰ 24 April 2017
|
60772 بازدید
|
سیلی زدن، ضربه با خط کش فلزی، شلاق، ضرب و شتم، لگد، پیچاندن گوش، فحاشی، فرو رفتن مداد در سر بر اثر شدت ضربه وارده و...؛ اینها تنها چند مورد از تنبیه های بدنی است که به تازگی در مدارس سراسر ایران رخ داده و رسانه‌ای شده است؛ آن هم در حالی که نزدیک دو دهه از ممنوعیت تنبیه بدنی در مدارس می گذرد و قانونگذار مواردی خفیف‌تر از تنبیه بدنی را نیز غیرمجاز دانسته است.
به گزارش «تابناک»، آخرین نمونه از این دست، اتفاقی است که از جنوب کرمان به رسانه‌ها راه یافته و بازتاب وسیعی در جامعه داشته است؛ اتفاقی که به استعفای مدیر آموزش و پرورش شهرستان منجر شد و حالا به فاصله چند روز از وقوع، به بازداشت معلم خاطی نیز منجر شده است. البته تنبیه بدنی در مدارس ایران اتفاقی بی سابقه نیست، آنقدر که می‌ببینیم مورد اخیر در جایی رخ داده که چندی پیش، تصویر هولناکی از تنبیه دانش آموز به دست معلم منتشر شده بود؛ تصویر فرو رفتن مداد در سر دانش آموزکه دلخراش بود و چندی پس از تنبیه شماری از دانش آموزان این شهرستان به دلیل عجز از پرداخت شهریه رخ می‌داد!
 
تنبیه بدنی در شوش خوزستان، تنبیه بدنی در کرمان، تنبیه بدنی در الیگوردز در سال 94، تنبیه بدنی در استان گلستان، تنبیه بدنی با شلاق به دلیل عدم پرداخت شهریه در استان کرمان در مهرماه 95، تنبیه بدنی در استان شیراز در آبان ماه95، تنبیه بدنی در مدرسه ای در روستای تولوز از توابع خدابنده در زنجان در مهرماه 95، تنبیه بدنی در مدرسه ای در منطقه9 تهران در مهرماه 95، تنبیه بدنی با خط کش فلزی در رودبار جنوب در فرودین سال جاری و... . اینها تنها نمونه های محدودی از اتفاقات مشابهی هستند که مجال رسانه ای شدن یافته اند اما به رغم بحث ها و اظهارنظرهایی که از سوی کارشناسان این حوزه، اهالی رسانه و مردم صورت گرفته، تدبیری برای جلوگیری از تکرارشان اندیشیده است.

تنبیه بدنی ممنوع!

در سال 1379 تنبیه بدنی طی آیین نامه اجرایی مدارس به طور کلی و به هر شکلی ممنوع اعلام شد. ماده 77 این آیین نامه مقرر می دارد: «اعمال هرگونه تنبیه دیگر از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع و در اعمال تنبیهات نباید بین دانش آموزان تبعیض و استثنایی قائل شد.» صراحت این ماده قانونی به اندازه ای است که هر کسی با حداقل سواد هم می تواند متوجه منع اکید مقنن درباره تنبیه بدنی در مدارس شود. با این حال چطور ممکن است معلمین استخدامی آموزش و پرورش این یک سطر قانون را متوجه نشده باشند؟ آیا نمی توان این گونه تصور کرد که بسیاری از معلمین حتی یک بار هم به قانون اصلی شغلشان رجوع نمی کنند؟

از سوی دیگر، قانونگذار در متن این ماده بیان کرده است که تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه هم ممنوع است؛ بنابراین وقتی تعیین تکلیف برای تنبیه منع شده، چطور می شود دانش آموزان را تنبیه جسمی کرد؟

گفتنی است، در سطح بین الملل هم قوانین بسیاری برای جلوگیری از تنبیه بچه ها در نظر گرفته شده است. کنوانسیون حقوق کودک مورخ نوامبر 1989 از جمله این قوانین است که در فصل های گوناگون به حمایت از کودکان پرداخته است. همچنین است، قانون حمایت از کودکان مصوب 1381 در مجلس شورای اسلامی که در ماده 5 خود مقرر می دارد: «کودک آزاری از جرایم عمومی بوده و احتیاج به شکایت شاکی خصوصی ندارد» و این به آن معناست که اگر ما تنبیه دانش آموزان در مدارس را مصداق کودک آزاری بدانیم، معلمین خاطی مجرم عمومی تلقی شده و بخشوده نخواهند شد!

در مهرماه سال گذشته مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش  از تعداد شکایات والدین دانش آموزان درباره تنبیه بدنی فرزندانشان خبر داد. به گزارش ایلنا، رحیم میرشاه ولد خبر از ثبت حدود 2000 شکایت در سال های 93 و 94 خبر داد؛ آماری عجیب که بیانگر بی قانونی در سطحی گسترده است.

آسیب شناسی تنبیه بدنی در مدارس

برخی بر این باورند که تنبیه های بدنی در مدارس کشور، دلایل و ریشه های بسیاری دارد و برای حل این معضل ابتدا باید به این مشکلات رجوع کرد و در پی از بین بردن آنها برآمد. محمدرضا خوانساری، روانشناس بالینی و کارشناس در این حوزه در مصاحبه با خبرنگار تابناک گفت: «بسیاری از بچه هایی که به مدرسه می آیند، آموزش های لازم را در خانه ندیده اند و  بخشی از مشکلات تربیتی منزل این دانش آموزان به مدرسه وارد می‌شود و معلم در عین اینکه باید تربیت تحصیلی دانش آموز را به عهده داشته باشد، مجبور است تربیت اخلاقی دانش آموز را هم انجام دهد.» خوانساری ادامه داد: «باید توجه کرد که شرایط مالی معلمین و استرس کلاس داری و شرایط اجتماعی آنها همه دست به هم می دهند و باعث بوجود آمدن اتفاقات این چنینی می شوند. ما انسان ها زمانی که عصبی می شویم مشکلاتمان را بر سر در دسترس ترین افرادی که اطراف ما هستند خالی می کنیم و معلم هم مشکلات خود را بر سر دانش آموزان خود خالی می کند.»

اما باید دید اساسا تنبیه دانش آموزان کارکردی در تربیت آنها خواهد داشت یا خیر؟ محمدرضا خوانساری در این باره نیز به تابناک گفت: «به طور کلی تنبیه و سرزنش بچه ها چه در منزل توسط والدین انجام بگیرد و چه در سیستم آموزشی انجام شود، آموزشی برای بچه در بر نخواهد داشت و تنها باعث می شود تا موقتا بچه رفتاری را که به خاطر آن مورد تنبیه واقع شده است از خود نشان ندهد. بهترین روش برای یادگیری، تشویق و تقویت بچه و ایجاد مسئولیت پذیری در اوست، تشویق درست هم تشویق گام به گام است.»
 
وی همچنین درباره تفاوت های استعدادی دانش آموزان با یکدیگر گفت: «فردی از نظر استعداد در سطح مشخصی است و توانایی او هم برای همان سطح است. بعضی وقتها اما معلم ها انتظار دارند که دانش آموز فراتر از استعدادش ظاهر شود و فراتر از توانایی دانش آموز از او تکلیف می خواهند. در این صورت بچه علاوه بر اینکه احساس ناتوانی می کند، دچار مشکلات روانی هم می شود. حتی خود معلم هم دچار سرخوردگی می شود. به این دلیل که انتظار بیش از اندازه از دانش آموز دارد و وقتی که انتظار او برآورده نمی شود از دست دانش آموز عصبانی می شود و ممکن است دانش آموز را تنبیه کند.»
 
تنبیه دانش‌آموز با جریمه هم تخلف است؛ مگر می‌شود معلمی نداند؟! 
گزاره قدیمی و منطقی وجود دارد، مبنی بر اینکه در پس هر معلولی، علتی نهفته است. از این نظر باید دید تنبیه های صورت گرفته در مدارس چه علتی دارند. بسیاری، معلمین را تماما تخطئه می کنند و اما در این بین هستند کسانی که در پی ریشه های این دست اتفاقات اند.

خوانساری در این باره تصریح کرد: «بخشی از این موضوع به سطوح بالای جامعه برمی گردد که باید حق و حقوق مناسب و مطلوبی برای معلمین در نظر گرفته شود تا با علاقه بیشتر به کارشان بپردازند، بخش دیگری هم به خانواده برمی گردد که نیاز است خانواده سهم خوبی در تربیت فرزندان خود داشته باشند، بخش دیگری هم به ویژگی های خود معلم برمی گردد. معلم به رغم این مشکلات باید سعی کند که هدف اولیه اش رفتار صحیح و خوب با دانش آموزان و همچنین تشویق آنها به یادگیری باشد و نباید نیازهای بیش از اندازه از داتنش آموزان داشته باشد.»

او همچنن گفت: «مشکل دیگری هم که به سیستم آموزش و پرورش ما آسیب وارد کرده، گزینش های آموزش و پرورش است. بعضا پیش می آید که در سیستم آموزش، افراد به صرف اینکه مثلا آدم های مذهبی هستند در آموزش و پرورش استخدام می شوند. بدون بررسی سایر صلاحیت های دیگر آنها از جمله اینکه آنها تحصیلات مناسبی داشته باشند، یا از نظر اخلاقی انسان های مناسبی باشند، یا اینکه از نظر روانی در شرایط مناسبی باشند. به همین دلیل است که روز به روز سیستم آموزش و پرورش ما به سمت قهقرا می رود.»

گفتنی است، نزدیک به صد سال از ممنوعیت تنبیه بدنی در بسیاری از کشورهای اروپا می گذرد. همچنین در خیلی از ایالات آمریکا هم تنبیه بدنی همراه با ممنوعیت است. حالا که نزدیک به دو دهه از تصویب قانون منع تنبیه بدنی در مدارس در ایران گذشته، گویا لازم است تا پدرومادران حقوق فرزندان خود را بشناسند. بدون شک، اگر موارد پیش آمده با شکایات و پیگیری های جدی تری رو به رو می شدند، امکان تکرار آنها به وجود نمی آمد. از سوی دیگر، آموزش و پروش می تواند با ایجاد فضایی آرامتر برای معلمین و با به خرج دادن وسواس بیشتری در گزینش آنها، مانع تکرار این حوادث شود.


اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۵۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
تا زمانیکه افرادی در قالب نیروهای شرکتی ، سربازمعلم ، حق التدریس و ازاد باعنوان معلم بدون شرایط لازم وارد اموزش و پرورش می شوند باید منتظر این اخبار بود.
peyman
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
با سلام .نمیشه از کار این معلم ها دفاع کرد ولی شمام بی انصافی رو از حد گذروندید .دانش آموز درس نمیخونه تکلیف انجام نمیده شیطنت هم میکنه .حالا به نظر شما معلم قراره چطور درس رو خالی کنه؟ اگه یاد هم نگیرن آموزش و پرورش گیر میده بهشون دیواری کوتاه تر از معلم نیست نه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
چقدر معلم بیکار ریخته تو تابناک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
دانش اموزی که هرچه بهش نصیحت می کنی ...به هیچ صراطی مستقیم نیست و دائم بقیه را اذیت می کند را چطور باید فهماند که مدرسه و جامعه طویله و جنگل نیست؟
نتیجه قانونهایتان را همه روزه در جامعه می بینیم
البته من مخالف تنبیه برای درس و تکلیف هستم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
تو اول مشکلت را با خودت حل کن. جمله اولت با جمله آخر در تضاد است. خدا شفات بده
روانشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
شما اگر سواد برخورد با دانش آموز و برخورد روانشناسی داشتی توهین به جامعه ای که خودتم داخلش بزرگ شدی نمیکردی
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
اگر عرضه دارین دو خط مطلب هم واسه معلمایی که فقط به خاطر بیان مشکلات صنفی زندانی هستن بنویسین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
آموزش و پرورش بیشترین پرسنل و در عین حال کمترین خلاف و فساد رو نسبت به دستگاهای دیگه داره.
اما شما طوری مطلب مینویسین که انگار نه انگار اون معلم خاطی فقط یک نفر از این جامعه بزرگه.

شماکه کشورهای اروپایی رو مثال میزنی بگو چه چیز ما شبیه به اروپاست که معلمین ما باید باشن؟
معلمین ما مثل اونا حقوق و مزایا میگیرن؟
معلمین ما مثل اونا امکانات آموزشی دارن؟
معلمین ما شان و‌منزلت و احترام اونا رو دارن؟

معلمی که دهم ماه حقوقش تموم میشه چه انتظاری ازش داری؟
معلم 25 سال سابقه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
معلمین قراردادی (شرکتی) جدید با حقوق 700 هزار تومانی که هر شش ماه بخشی از آن پرداخت می شود و هر کدام چندین سال معوقه دارند + والدینی که در تربیت فرزندان خود عاجز مانده اند و انتظار دارند فرزندشان در مدرسه تربیت شود + توقع تربیت و آموزش تمام و کمال از معلمینی که انگیزه شان گرفته شده است + تبعیض شدید در حقوق و مزایای کارکنان آموزش و پرورش و سایر دستگاهها +مطالب درسی عهد عتیق و غیرکاربردی + مدیران ستادی جناحی نالایق = وضعیت امروز آموزش و پرورش
چه توقعی از این سیستم دارید ؟؟؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
۲۰۰۰شکایت از معلمین در طی دوسال تعداد معلمان کشور بیش از یک میلیون نفر هستش که دو هزار از یک میلیون در دوسال به نظرم چیزی نیست حالا تعداد مسئولین کشوری و تعداد اختلاسها رو حساب کنید ببینید فکر نمیکنم مدیر رده بالایی پیدا بشه که اختلاس نکرده نمیدونم چه سیاستیه که این همه معلمان کشور رو که کمترین حقوق رو در بین کارمندان کشور دارند در حالی که باسوادترین قشر کشور هستن میخوان زیر سوال ببرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
باید به آقای خوانساری بگویم تا کنون قانون گزینش آموزش و پرورش را مطالعه کردند یا مثل همان معلم که به قول خودشان می گوید قانون را مطالعه نکرده است باید به اطلاع ایشان برسانم از اصلی ترین موضوعاتی که در بررسی و تحقیق داوطلبان خدمت در آموزش و پرورش بررسی می شود اخلاق نیکو و مسوولیت پذیری است و این چهت که شخص با تحصیلات کم و به قول ایشان مذهبی که خودش جای سوال است امروز بهترین دانشجویان و با مدرک کارشناسی و بالاتر جذب می شوند لطفا با مطالعه سخن بگویم و دست از تخریب بیش از پیش فرهنگیان شریف که با سختی های زیاذ بار فرهنگ را به دوش می کشند بردارید لطفا حتما نظر ما را منشر کنید
معلم.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
بیاییدواقع بین باشیم، ایا تو مدت این همه سالهایی که آموزش با تنبیه همراه بود نسلهای مودبتر و با سوادتری داشتیم یا طی مدت این 20 سال پیشرفت در سطح سواد و ادب دانش آموزان به وجوداومده؟!؟!
الان معلمان هیچ حربهای، تاکید میکنم هیچ حربه ای برای کنترل دانش آموزان سر کلاس ندارند. تنبیه که ممنوعه، نمره هم که کیلوییه،امتحانات هم که الی ماشاالله در نوبتهای متعدد و به صور مختلف برای هل دادن دانش آموزان به اون طرف مدرک دیپلم برگزار میشه، ردی هم که کلا از نظام آموزش حذف شده.
باور کنید در سطح عمومی سواد به خاطر همین تساهل و تسامح در آموزش و پرورش کلی افت کرده...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
معلم آن زمان که شما بچه ها رو میزاید ده شصت و هفتاد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
بسیار خوب تنبیه بدنی ممنوع اما چیزی جایگزین ان شود تا معلم از ان استفاده کند.در غیر این صورت مسئولان ومردم عزیز بدانند این ره که میروید به ترکستان است.دوستان،خشکسالی ونابودی محیط زیست به چشم قابل دیدن وقابل لمس است امااضمحلال آموزش در نسل اینده این سرزمین تاثیر منفی خواهد گذاشت ومتاسفانه تا چشمها را خوب باز نکنیم قابل دیدن نیست.دوستان،معلم باید فراغ بال داشته باشد تا بتواند در ساعاتی که در کلاس مشغول تدریس نیست شیوه های نوین اموزش را تمرین ومطالعه کند.اگر امروز معلمین را منکوب وابزارهایی که دست انهاست بی اثرکنیم نتیجه اش افزایش دزد وقاچاقچی در جامعه بجای مهندس ودکتر وکاسب منصف و...خواهد بود.انشالله همه عاقبت بخیر شویم ولی این مسائل پیش امده نشان میدهد نیاز به تدوین قوانین جدید وشیوه های نوین در بخش اموزش داریم.هیچ کشوری در دنیانیست که بخش اموزش ان پیشرو باشد وان کشور دربین جهان سوم قرار گیرد وهیچ کشوری نیست که از اموزش ضعیف برخوردار باشد ودر زمره کشورهای قدرتمند دنیا قرار داشته باشد.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟