اخیراً یکی از وزیران در یک نشست خبری اعلام کرد که تولید پراید در سال گذشته به 34 درصد رسیده و امسال نیز با رسیدن به 28 درصد، برنامه از چرخه تولید خارج کردن این خودرو در سال 97 انجام خواهد شد.
به گزارش تابناک، اینکه اعداد و آمار اعلام شده تا چه میزان صحت دارد، جدول زیر از اطلاعات تولیدی خودروهای سایپا در سه ماهه اول سال استخراج شده و بیانگر 44.4 درصد تولید انواع پراید در این دوره می باشد که تناسبی به عدد 28 درصد اعلامی ایشان ندارد.
خودروهای تولیدی مجموعه خودروسازی سایپا؛ شامل سایپا، پارس خودرو و زامیاد در سه ماهه اول سال 1396
سایپا S300 (زوتای چین) 844 دستگاه
برلیانس H320 چین 1671 دستگاه
برلیانس H230 چین 469 دستگاه
پیکاپ ریچ چین 614 دستگاه
سراتو 3575 دستگاه
چانگان cs35 چین 1585 دستگاه
برلیانس H330 چین 3393 دستگاه
زامیاد وانت 2021 دستگاه
ساندرو 9661 دستگاه
تیبا 16469 دستگاه
لوگان 8018 دستگاه
وانت پادرا ، چین 79 دستگاه
انواع پراید 38685 دستگاه
حال دلیل اینکه آقای وزیر برای از رده خارج کردن پراید و جایگزین کردن آن با چیزی که الان با محصولات رده پایین چینی عملا در شرکتهای خودروسازی در حال وقوع است واقعاً برای چیست را باید از خودشان پرسید، معمولاً دلایلی از جمله خودرو روز نبودن و امنیت نداشتن از طرف ایشان مطرح می گردد، در صورتی که اگر منظور آقایان از خودرو روز این خودروهای بی کیفیت و گران قیمت چینی می باشد که هم اکنون خط تولید شرکتهای داخلی را بدون سر و صدا پر کرده اند، باید گفت بینش تجاری، صنعتی و سلامت جامعه در این خط مشی دیده نمی شود.
خودرو پراید که البته به کرات به جای سعی در اصلاحات فنی و امنیتی سعی در تعویض نام آن گردیده است همان فورد فستیوای آمریکایی مدل دهه 1980 است که بعداً حق لیسانس تولید آن توسط شرکت کیاموتورز کره جنوبی خریداری شد و نام آن به کیاپراید (یعنی افتخار کیا) تغییر پیدا کرد.
این خودرو:
1- از همان ابتدا و اندکی هم با سیستم انژکتوری که بعداً روی آن نصب گردید جزو کم مصرف ترین خودروهای حال حاضر دنیا می باشد.
2- با توجه به طراحی ساده و موفق و مقیاس تولید در ایران قیمتی غیر قابل رقابت در کشور داشته و دردسر بزرگ شرکتهای چینی برای فروش محصولات بی کیفیتشان شده است.
3- همه طبقات جامعه و بخصوص طبقات متوسط و کم درآمد را سالهاست که از درسرهای بی ماشینی در این کشور رها نموده است و در آینده هم می تواند همین خدمت را به جامعه ایرانی انجام دهد. تاکنون این خودرو کمک حال میلیونها خانواده ایرانی بوده است.
4- برعکس سایر محصولات ایرانی هرچه تولیداتش جدیدتر شده کیفیت تولید بالاتر رفته و استهلاک آن نسبت به مدلهای قبلی تفاوت چشمگیری داشته است.
5- هزینه نگهداری و تعمیرات بسیار پایین که بیشتر به هزینه نگهداری موتورسیکلت شباهت دارد آن را از خودروهای دیگر کاملا متمایز کرده است.
6- برعکس خودروی پیکان که هیچ گونه مزیت و امکانات خاصی نداشت ، تقریباً تمامی امکانات اصلی خودروهای روز دنیا را همانند کولر خوب ، فرمان هیدرولیک ، شیشه برقی ، سیستم ترمز ABS و ایربگ را داراست.
7- شغل ایجاد شده در سراسر کشور از کسانی که دست اندکار تولید قطعات آن میباشند تا تمامی مراحل تولید و تعمیرات آن نزدیک به 300 هزار شغل و با احتساب جمعیت خانواده هایی که از بابت تولید این خودرو امرار معاش می نمایند بیش از یک میلیون نفر است ، این مهم باعث جلوگیری مبلغ عظیمی از ارز در سالهای گذشته تاکنون گردیده است که با قطع تولید آن این تعداد شغل و ارز به یک باره نصیب کشور چین خواهد شد.
8- تنها خودروهای دنیا که با این قیمت ولی با کیفیت اسف بار تولید می شوند خودروهای تاتای هندوستان هستند که چیزی بین خودروهای اسباب بازی و خودرو میباشند.
9- پراید از ظاهری زیبا برخوردار است و طراحی ساده اولیه این خودرو باعث شده که با استفاده مداوم افت ظاهری کمی داشته و با یک بازسازی ساده و ارزان قیمت و تعویض چراغها و لاستیکها همانند نو میشود.
باید به این نکته توجه کرد که وقتی امکانات و شرایط خودرو مقایسه می گردد ، منظور خودروهای هم رده روز دنیا مانند رنو کلیو ، فیات پاندا و چنین خودروهایی است و مقایسه با خودروهای گران قیمت آلمانی همان اشتباهی است که مدیران ما مرتکب می شوند ، باید توجه نمود که وقتی شانس خرید پراید را از جامعه حذف می کنیم ، جامعه را به سمت ایمن ترین و جدیدترین بنز یا بی ام و سوق نمی دهیم بلکه جامعه به سمت بی کیفیت ترین و ارزان ترین خودروی چینی موجود در بازار حرکت خواهد کرد.
هیچ کس از این مدیران محترم نمی پرسد، با این قیمتی که یک خانواده ایرانی صاحب خودرو می شود ، شما از تمام خودروهای دنیا کدام ها را جایگزین در نظر گرفته اید؟
با مقایسه خودروهای ارزان قیمت روز دنیا به این نتیجه خواهیم رسید که هیچ نکته خاص یا خارق العاده ای آنها را با پراید از نظر فنی متمایز نمی نماید ، چه رسد به سایر مزایای تعمیراتی و قیمتی که به هیچ وجه جایگزین وزینی برای پراید نمی توان جست ، البته در این میان خودروهای برقی بعنوان یک انقلاب جدید مبحث دیگری هستند و مطمئنا در آینده بهترین جایگزینها برای تمامی خودروهای ارزان و گران قیمت خودروهای برقی خواهند بود ، بله خودروهای برقی تهران و شهرهای بزرگ ایران را مجدداً برای ما زیبا و قابل سکونت خواهند نمود نه اینکه پراید را با چند محصول بی کیفیت مجدداً جایگزین نماییم.
در انتها اگر واقعا دغدغه مسئولین محترم امنیت این خودرو است که البته خودروهایی که بعد از این خودرو بعنوان جایگزین در سطع کشور شاهد هستیم همین وضعیت و چه بسا بدتر خواهند داشت منهای تمام مزیتها و قیمت پراید ، چرا بجای توقف بدون درنظر گرفتن جایگزین, فکری و از آن مهمتر عملی در راستای تقویت فریم و دوبل شدن ستونها و اصلاحات امنیتی و ارتقاء تست تصادف این خودرو به پنج یا حداقل چهار ستاره نمی نمایند؟
جواب آن بسیار ساده است ، با اینکه این تغییرات در مقابل علم کنونی طراحی خودرو کاری بسیار ساده است و اگر بابت هر خودرو، سرباری در حد 500 هزار تومان تا حتی 2 میلیون تومان اضافه گردد، هنوز هم از نظر مزایا و قیمت فاصله رقابتی بسیار زیادی با خودروهای دیگر دارد ، همین هم برای مدیران پشت میز نشین ما سخت می نماید و مانند همیشه ترجیح میدهند بجای حل مشکل، بدون اینکه به وضعیت مالی فعلی جامعه و خانواده ها بیاندیشند کلاً صورت مساله را پاک کنند.