پس از عقد قرارداد خرید ده ها فروند هواپیمای مسافربری با ایرباس و بوئینگ، اکنون نوبت روس ها شده که با عقد قراردادی با کشورمان، پرنده های غول پیکرشان را روانه آسمان ایران کنند.
به گزارش «تابناک»؛ به فاصله چند روز از پایان نمایشگاه مشهور دوسالانه هوافضای روسیه، این خبر را مقامات این کشور به رسانه ها اعلام کرده و میگویند: مقدمهای برای فروش شمار بیشتری از هواپیماهای مسافربری ساخت روسیه و حتی راه اندازی خط تولید قطعات و تجهیزات این پرنده در ایران است.
به گزارش اسپوتنیک، الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه و رئیس روسی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه در این باره میگوید: ایران قرارداد خرید 12 فروند هواپیمای پیشرفته مسافربری سوخو سوپرجت 100 را در حاشیه برگزاری نمایشگاه هوافضای ماکس 2017 با روسیه امضا کرده است؛ قراردادی که بنا بر سخنان این مقام روس، مقدمهای برای همکاری های بیشتر است، به این صورت که «احتمال دارد دو کشور در آینده نیز قراردادی برای فروش سی هواپیمای دیگر امضا کنند.»
این در حالی است که پیشتر ولادیسلاو ماسالوف، یک مقام روسی در امور هواپیماهای مسافربری گفته بود: فروش این هواپیما به ایران نیازمند موافقت تولیدکنندگان آمریکایی قطعات هواپیما است، چون در تولید سوخو سوپرجت های 100 روسی، چندین کشور، از جمله فرانسوی ها و ایتالیایی ها همکاری دارند و علاوه بر ایشان، امثال شرکت های آمریکایی مانند بوئینگ نیز از مشاوران شرکت روسی به شمار میآیند.
همکاری که بر اساس آن، فروش سوخوهای مسافربری به کشورهایی مانند ایران نیازمند پیمودن مراحل و دریافت مجوزهایی ویژه (مانند مجوز اوفک) از آمریکاست؛ موضوعی که با توجه به موافقت اوفک با فروش محصولات بوئینگ به ایران و همچنین موافقت آمریکایی ها با فروش هواپیماهای ATR به کشورمان، احتمالا با مشکلی مواجه نخواهد شد.
این در حالی است که هنوز مشخص نیست، چه زمانی سوخوهای مسافربری روسی به کشورمان تحویل خواهد شد؛ هرچند با توجه به قراردادهای عقد شده میان این شرکت روسی و چندین مشتری دیگر و در صف تولید و تحویل قرار داشتن سوپرجتهای 100 به این مشتریان، بعید است به زودی آسمان ایران شاهد تردد این پرنده های خریداری شده باشد.
از جمله دیگر ابهامات این قرارداد، خریدار ایرانی این هواپیماهاست که هنوز مشخص نیست کدام ایرلاین ایرانی است؛ ابهامی که با توجه به حضور نمایندگان وزارت دفاع کشورمان در نمایشگاه هوافضای ماکس در روسیه و عدم حضور نمایندگان ایرلاین های ایرانی در این نمایشگاه، این ظن را تقویت میکند که شاید سوخو سوپرجت های خریداری شده توسط مقامات دولتی کشورمان برای هواپیمایی ملی ایران یا مصارف دیگر خریداری شده باشد.
این گمانه زنی ها زمانی تقویت میشود که بدانیم چندی پیش وزیر انرژی روسیه، از اعلام آمادگی کشورش برای راه اندازی خط تولید قطعات و تجهیزات هواپیماهای روسی در ایران خبر داده بود و حالا پیرو آن، خبر خرید 12 فروند هواپیمای میان پروازِ باریک پیکر، با ویژگی های مورد نیاز برای تردد در خطوط هوایی کشورمان منتشر میشود.
اتفاقی که میتواند برد تبلیغاتی زیادی برای این شرکت روسی داشته باشد و از آن سو، راه خوبی برای تأمین نیازمندی های کشورمان در این زمینه باشد. به ویژه آنکه اخبار رسیده حکایت از نرخ بسیار پایین پرنده های روس در قیاس با محصولات مشابه امثال ایرباس دارد؛ تفاوتی بسیار بزرگ که میتواند خرید سوخو سوپرجت های 100 روسیه به قیمت 36 میلیون دلار را در قیاس با ایرباس 320 های حدود 100 میلیون دلاری را موجه جلوه دهد.
با این ملاحظه که سوخوسوپرجت های 100 که تولیدشان از سال 2008 میلادی آغاز و در چند نوبت بهینه سازی هایی روی آنها شده، در چند کلاس و با ظرفیت بین 75 تا 100 تن تولید میشوند که برای توسعه خطوط پروازی داخلی در کشورمان بسیار مورد نیاز هستند؛ به ویژه آنکه این پرنده میتواند در وضعیتهای جغرافیایی متفاوت تا سقف شش پرواز در روز فعالیت کند.
همه اینها در حالی است که در کارنامه سوخو سوپرجتهای تحویل شده به شرکتهای هواپیمایی مختلف در جهان، یک سقوط خونین و تلخ در سال 2012 میلادی در یک پرواز آزمایشی در اندونزی به ثبت رسیده که نقطه تاریکی در سابقه این پرنده به شمار میآید. با این ملاحظه که از سال 2005 تا کنون، قرارداد فروش 384 فروند از این پرنده با شرکت های مختلف به امضا رسیده و از سال 2011 که تحویل آن آغاز شده، 112 فروند از آن در اختیار شرکت های مختلف قرار گرفته و در حال خدمت است.