محسن امیریوسفی، تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی «آشغالهای دوست داشتنی» که پروانه نمایش فیلمش را به همراه «خانه پدری» و «عصبانی نیستم» دریافت کرده، فرم حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده است و بدین ترتیب تنها کارگردان سینمای ایران است که در اصراری بیسابقه در پنج دوره از جشنواره فیلم فجر، درخواست حضور در مهمترین رویداد فرهنگی کشور را داشته است.
به گزارش «تابناک»؛ محسن امیریوسفی، تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی «آشغالهای دوست داشتنی» در سی و دومین و سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری علیرضا رضاداد، درخواست حضور فیلمش را در این رویداد ارائه کرد؛ اما با طرح این موضوع که این فیلم پروانه نمایش ندارد، این فیلم برای هیأت داوران نمایش داده نشد. امیریوسفی در دورههای سی و چهارم و سی و پنجم نیز درخواست مشابهی را ارائه کرد اما همچنان با طرح این موضوع که فیلمش پروانه نمایش ندارد، پشت خط ماند.
سرانجام «آشغالهای دوست داشتنی» در ماههای اخیر پروانه نمایش گرفت اما همچون «عصبانی نیستم» همچنان به اکران در نیامده و اکنون مشخص شده محسن امیریوسفی قصد دارد پیش از اکران عمومی، فیلمش را در جشنواره فجر به نمایش درآمد. در همین راستا، امیریوسفی برای پنجمین بار فرم حضور در جشنواره فجر را پر کرد و متقاضی حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شد.
امیریوسفی با این درخواست، در این زمینه رکوردار شد و البته این بار رد کردن درخواست او دشوارتر است، چون فیلم این کارگردان این بار پروانه نمایش دارد. در جریان سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز شهاب حسینی به بهانه اینکه این فیلم از سوی دبیر جشنواره «معضل» خوانده شده، از سمت مشاوره جشنواره کناره گیری کرد و در صورتی که این بار درخواست حضور این فیلم رد شود، احتمال باید منتظر واکنشهای مشابهی باشیم.
فیلم سینمایی «آشغالهای دوست داشتنی» روایت یک مادر است که دخترش در جریان درگیریهای سال 1388 دستگیر شده و حال مادر از سوی یکی از دوستان دخترش ترغیب میشود تا برای آنکه دخترش بیش از این به دردسر نیفتد، وسایلی را به سطل آشغال بریزد و در این مسیر اتفاقات جالبی رخ میدهد. سوای داستان این فیلم سینمایی، «آشغالهای دوست داشتنی» یکی از آثار قوی در حوزه جلوههای ویژه محسوب میشود و در حوزه فنی سینمای ایران، یک گام به جلوست.
شهاب حسینی، حبیب رضایی، اکبر عبدی، نگار جواهریان، هدیه تهرانی، صابر ابر و شیرین یزدان بخش بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند. باید دید با توجه به رویدادهای رخ داده و صدور پروانه نمایش برای این فیلم، بالاخره شاهد نمایش آخرین اثر سینمایی امیریوسفی در سینماهای جشنواره خواهیم بود یا محافظه کاری که مانع از اکران «عصبانی نیستم» شد، دامان «آشغالهای دوست داشتنی» را نیز میگیرد؟
در فاصله چهل روز تا آغاز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، ترکیب متقاضیان جدی حضور در این رویداد آهسته آهسته مشخص میشود؛ جشنوارهای که بر خلاف دوره گذشته به جای نمایش سرمایه سینمای ایران، تنها 22 تا 24 فیلم در آن به نمایش درمیآید و برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره نیز حذف شده تا اهمیت این جشنواره به حداقلِ ممکن کاهش یابد و با حاشیهای شدن جشنوارهای که به مهم ترین رویداد فرهنگی کشور تبدیل شده، هزینه وقایع رخ داده در آن برای مدیران کاهش یابد.
بنابر اگر فیلمهای مهم که اکرانشان محل بحث و نظر میشود، از این جشنواره بیرون گذاشته شد، تا حواشی جشنواره برای مدیران کاهش یابد، نباید تعجب کرد. البته در عین حال باید از قضاوت شتابزده نیز پرهیز کرد، چرا که این امکان وجود دارد فضای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از فضای کنونی مدیریت سینمای ایران متفاوت باشد و قابل تاملتر از دورههای پیشین باشد؛ رویدادی که محل رونمایی از کارنامه کاری مدیران سینمایی و ویترین سینمای ایران برای سال 1397 است.