مدیرکل آموزش و بهسازی نیروی انسانی شرکت هواپیمایی آسمان با تأکید بر اینکه هواپیمای حادثهدیده آسمان به هیچ وجه نقص فنی نداشت، گفت: بسیاری از کشورها خواهان خرید هواپیماهای ATR ما هستند، با اینکه عمر آنها زیاد است.
به گزارش فارس، بهادر عشایری شب گذشته در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بیان کرد: پرواز هواپیمای ATR تهران - یاسوج تاخیر نداشت و رأس ساعت مقرر یعنی 7 و 55 دقیقه پرواز کرده است.
وی ادامه داد: در هر حادثه هواپیمایی تا زمانی که FDR و یا CVR هواپیما خوانده و پیاده نشود هیچ مقامی در هیچ رده ای مجاز به تشخیص یا پیش بینی علت حادثه نیست.
عشایری گفت: سازمان هواپیمایی کشور که متولی بررسی این سانحه است صلاحیت اظهار نظر دارد.
وی با اشاره به اینکه حجت الله فولاد ،خلبان هواپیمای حادثه دیده پرواز تهران - یاسوج، در زمینه پرواز با هواپیمای ATR با تجربه ترین خلبانان در کشورن و معلم منتخب سازمان هواپیمایی کشوری است، افزود: وی 17 هزار و 700 ساعت پرواز با هواپیمای ATR را در کارنامه خود دارد، بنابراین وی و همچنین کمک خلبان، مشکلی نداشتند.
عشایری با اشاره به اینکه چکهای هواپیما هم به طور کامل انجام شده بود، گفت: مرکز کنترل، این هواپیما را در مسیر تا 14 مایلی فرودگاه یاسوج بر روی رادار داشت.
وی با بیان اینکه لاشه هواپیما هنوز پیدا نشده است، تاکید کرد: نمی دانیم دقیقاً چه اتفاقی برای هواپیما افتاد و باید برای روشن شدن این موضوع صبر کنیم.
عشایری با اشاره به اینکه سال ساخت این هواپیما سال 1993 است، گفت: شرکت هواپیمایی آسمان 6 فروند هواپیمای "ای تی آر" دارد که موتورها و ملخ آن ساخت کانادا، ابزار دقیق و سیستم داخلی آن ساخت آمریکا و خود هواپیما ساخت فرانسه و ساخت همان کارخانهای است که هواپیمای ایرباس را میسازد.
وی افزود: برای چندین سال، هواپیمایِ «ای تی آر» پرواز تهران - یاسوج که از روی رادار محو شد، به علت تحریم و نبود قطعه، زمین گیر بود و مدتها بود قطعهای نداشتیم که این هواپیما کار کند.
عشایری گفت: به محض آنکه پس از برجام کمی توانستیم قطعه تهیه کنیم این هواپیما فعال شد، این هواپیما اورهال نشده و هیچ شرکت هواپیمایی مجاز به اورهال نیست بلکه ما چک ها را انجام میدهیم.
مدیرکل آموزش و بهسازی نیروی انسانی شرکت هواپیمایی آسمان گفت: برخی چک ها به نام چک A هر 500 ساعت و برخی چک ها به نام چک c، هر 5 هزار ساعت انجام میشود و این هواپیما در چک C بوده است.
عشایری افزود: این هواپیما از آخرین چک C حدود 800 ساعت پرواز کرده و حدود 4 هزار و 200 ساعت دیگر میتوانست پرواز کند.
وی ادامه داد: آخرین چک این هواپیما در اکتبر سال 2017 میلادی یعنی حدود 6 تا 7 ماه پیش بوده است.
عشایری افزود: هر دو موتور این هواپیما یکی در سوئد و یکی در فرانسه، چک و تعمیر اساسی شد و تاکنون این هواپیما 28 هزار و 857 ساعت پرواز داشته است و مجموع پروازهای ART شرکت آسمان تاکنون 166 هزار ساعت بوده است.
وی اضافه کرد: سقف پرواز هواپیمای ATR عدد 25 هزار پا است و در مسیر تهران - یاسوج تا 15 هزار و 500 پا هواپیما می تواند ارتفاع کم کند و هواپیمای ما در این مسیر معمولاً در 19 هزار یا 20 هزار پا پرواز می کند و در برخی اوقات به علت وجود ابر تا ارتفاع 25 هزار پا هم پرواز میکند.
عشایری با اشاره به اینکه هواپیمای ATR از جمله هواپیماهای بسیار پیشرفته و مدرن است، گفت: این هواپیما مجهز به ELT بوده و استانداردهای لازم موقعیت یاب را داشته است.
مدیرکل آموزش و بهسازی نیروی انسانی شرکت هواپیمایی آسمان گفت: به علت تحریم ها مشکلاتی داریم امّا محال است که هواپیمایی را که دچار مشکل است به خط پرواز بیاوریم.
وی با تاکید بر اینکه هواپیمای ATR پرواز تهران - یاسوج اشکالی نداشت، افزود: بسیاری از کشورها خواهان خرید هواپیماهای ATR ما هستند با اینکه عمر سنّی آن ها زیاد است.
* عضو کمیسیون عمران مجلس: 50 درصد هواپیماهای ناوگان هوایی زمینگیر است
در ادامه این برنامه خبری رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه بخش حمل و نقل یکی از اساسیترین بخش های توسعه پایدار است، گفت: این بخش رابطه مستقیمی با اقتصاد دارد و ارزش افزوده این بخش با تولید داخلی هر کشوری ارتباط تنگاتنگ و مستقیم دارد.
سید احسن علوی افزود: هر کشوری که در بخش حمل و نقل سرمایهگذاری کند در واقع به بخش اقتصادی کمک کرده است.
وی با اشاره به اینکه در بخش حمل و نقل در کشور کمبود امکانات اعتباری و تجهیزاتی داریم، اضافه کرد: در اجرای دستور رئیس مجلس شورای اسلامی درباره حادثه هواپیمای ATR کمیته بحران را با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاونان و تعدادی از مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل دادیم.
علوی گفت: با وجود گذشت 14 ساعت از سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج به علت صعب العبور بودن و وضعیت بد آب و هوایی منطقه هنوز لاشه هواپیما پیدا نشده است.
رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه شنیدهایم این است که حدود 7 سال این هواپیما زمین گیر شده بود و در آبانماه هم تعمیر شد.
وی با بیان اینکه ارتفاع پرواز این هواپیما با قله دنا بسیار کم است، ادامه داد: ریسک این پرواز بسیار بالا بوده است و پرسش این است که در چنین شرایط آب و هوایی و جو ناپایدار منطقه آیا امکان انتخاب مسیر جایگزین نبوده است؟
علوی با اشاره به اینکه 270 فروند هواپیما در ناوگان داریم، گفت: حدود 50 درصد این هواپیماها به علت تحریم و مشکلات اقتصادی زمینگیر است.
وی افزود: هواپیمای ATR که دچار حادثه شد حدود 24 سال و 6 ماه عمر داشت.
علوی اضافه کرد : متوسط عمر هواپیماها در جهان 11 سال و در کشورهای حاشیه خلیج فارس6 سال و برای ما 24 سال است که اخیراً پس از برجام با ورود هواپیماهای جدید این رقم در کشور ما به 22 سال رسیده است.
وی با اشاره به اینکه تعصب ملی و انگیزه در کشور کم شده است، گفت: با همین امکانات، باید مشکلاتمان را مدیریت کنیم و باید بلندمدت فکر کنیم.
علوی افزود: در قانون برنامه توسعه و قانون بودجه، خرید هواپیما از طریق بخش خصوصی و فاینانس و همچنین با کمک صندوق توسعه ملی انجام خواهد شد.