سالهاست مصرفکنندگان ایرانی، از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند و آزردگی به بخشی از تجربه آنها از خرید این محصولات تبدیل شده و این در حالی است که هیچ یک از خودروسازان داخلی نیز نتوانستهاند اقدام لازم در این باره انجام داده و از حیثیت خودروی ایرانی، دفاع کنند.
به گزارش «تابناک»؛ این در حالی است که مصرفکنندگان ایرانی حق دارند پس از پرداخت چند ده میلیون تومان برای خرید یک خودروی داخلی، راحت و بیدغدغه از وسیله نقلیه خریداری شده به بهترین شکل استفاده کنند.
با وجود این، دولت و برخی دیگر شرایط را نیز به گونه ای رقم زده که اگر کسی هم بخواهد از استفاده خودرو داخلی صرف نظر کند، نمی تواند و یا باید مبالغ کلانی را که گاهی از سه برابر ارز واقعی یک خودرو بیشتر است، هزینه خرید یک خودرو خارجی کند.
افزایش یک شبه تعرفه خودرو به بهانه حمایت از تولید داخلی، باعث شد تا قیمت ها یکباره چند برابر شده و جالب آنکه کسی هم معترض این موضع نشد؛ یعنی با اینکه دیوان عدالت در این کار ورود کرد، به نتیجه مشخصی نرسید و دولت از رأی دیوان تمکین نکرد؛ بنابراین، این عامل باعث نارضایتی بسیاری از نمایندگان مجلس شد. این در حالی است که حتی طرح دو فوریتی نیز از سوی برخی نمایندگان مجلس برای کنترل دولت در زمینه خودرو تهیه شد، ولی هنوز این طرح به سرانجام نرسیده و همچنان نمایندگان ناراضی به دنبال راهی برای کاهش قیمت ها هستند.
محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: نظام تعرفه ای، یک نظام تعرفه ای هوشمند برای مدیریت بازار در شرایط کنونی، ضرورت به حساب می آید و بهتر است از سایر گزینه ها و روش ها برای کنترل بازار بهره گرفته شود.
وی گفت: اعتقاد من این است که در نهایت باید به سمت ایجاد قابلیت تولید رقابت پذیر برای صنایع خود حرکت کنیم تا نیاز صنایع ما برای ماندگاری و توسعه کاهش یابد و به مواردی مانند تعرفه گذاری و امثال آن کمتر نیازمند باشیم؛ آن هم تعرفه گذاری هایی با رقم بالا.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: اگر این اتفاق رخ دهد، نه تنها ما نیاز و دغدغه ای نخواهیم داشت، بلکه باید یک نگاهی هم به ارکان سیاست های اقتصاد مقاومتی که توسعه صادرات را تبیین می کند داشته باشیم و در این مسیر گام برداریم.
وی گفت: برای این کار باید آسیب ها و مشکلات صنایع خودروسازی خود را به سمت توسعه ببریم تا خودروسازی های ما هم از نظر کیفیت شرایط بهتری پیدا کنند و هم طول عمر آنها افزایش یابد و خدمات پس از فروش آن بهتر شود. تنها در این صورت است که این رانت و این حمایت چند ده ساله حاکمیت از این بخش از صنعت کشور شکل دقیق تر به خود می گیرد.
این نماینده افزود: هم اکنون ما می بینیم سال هاست که مردم از این صنعت دفاع می کنند، ولی این صنعت همچنان درجا می زند و همه ذینفعان از آن رضایت ندارند. البته هنگامی که از ذینفعان صحبت به میان می آید، منظور، مردمی است که از این محصول استفاده می کنند و همواره باید به خاطر حمایت از این محصول، زیان های بسیار حاصل از حوادث و تصادفات که در بسیاری از آنها منجر به از دست دادن جان آدم ها می شود را نیز تحمل کنند؛ علاوه بر این آلودگی هوا، از بین رفتن سوخت و .. هم بر آنها اضافه می شود.
وی در ادامه یادآور شد: بنابراین هم اکنون نیاز به یک تحول بنیادین در این حوزه است و اگر نیاز است که حمایت تعرفه ای از این محصول باشد، باید در یک دوره مشخص با برنامه ریزی مشخص و نتیاج مشخص صورت گیرد؛ مثلا باید تعیین شود که این حمایت ها تا چند سال و با چه ویژگی هایی باید صورت گیرد و در هر سال چه میزان ارتقا در محصولات باید رخ دهد.
باید این کار را در این مدت مشخص انجام داد و در آخر دوره این صنایع بتوانند با حریفان خارجی خود رقابت کنند؛ در غیر این صورت، کمک ها قطع می شود و باید از خیر این صنعت گذشت.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: حمایت به این شکل که مردم مکلف باشند یک کالایی را بخرند و نتیجه آن این شود که خودروساز ما عزم لازم برای رساندن خود به جایی که مستقل از این حمایت ها به حیات خود ادمه دهند و کاماکان اسباب هزینه های سنگین به دوش ملت و نظام شوند قابل قبول نیست و نیازمند تغییر برنامه و نحوه عمل است بنابراین حمایت ها نمی تواند مادام العمر و بدون هیچ حساب و کتابی صورت گیرد.