بهرام پاسایی در گفت وگو با «تابناک»؛

وقتی مافیای خودرو، طرح ساماندهی بازار خودرو را به نفع خود تغییر می‌دهد!

طرح ساماندهی بازار خودرو که در اردیبهشت ماه سال جاری،کلیات آن تصویب شده بود،انگار بنا نیست به سر انجامی برسد؛این طرح که دلیل شرایط اقتصادی کشور،شش ماه مسکوت مانده بود، هم اکنون در کمیسیون صنایع آنچنان تغییر پیدا کرده است که به گفته طراحانش، دچار تغییرات ساختاری شده به گونه ای تصویب آن با تغییرات انجام شده نه تنها به نفع مردم نیست که به زیان آنهاست.
کد خبر: ۸۵۳۶۶۲
|
۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶ 21 November 2018
|
15454 بازدید
|

طرح ساماندهی بازار خودرو که در اردیبهشت ماه سال جاری،کلیات آن با رای 205 نفر از نمایندگان مجلس تصویب شده بود،انگار بنا نیست به سر انجامی برسد؛این طرح که به دلیل نوسانات ارزی و شرایط اقتصادی کشور،شش ماه مسکوت مانده بود، هم اکنون در کمیسیون صنایع و معادن آنچنان اصلاح و تغییر پیدا کرده است که به گفته یکی از طراحانش، دچار تغییرات اساسی ساختاری شده به گونه ای که اکنون تصویب آن با تغییرات کنونی نه تنها به نفع مردم نیست که به زیان آنهاست.

بهرام پاسایی، طراح این طرح در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: گویا در بحث خودرو، دلیل عمده مشکلات خلأ قانونی است. ما طرحی برای این منظور به مجلس آوردیم و در دوم اردیبهشت این طرح در مجلس با فوریت به تصویب رسید، ولی با شش ماه دیرکرد به صحن بازگشت، حال آنکه کمیسیون موظف بود، این طرح را ظرف یک ماه به صحن بیاورد، ولی هم اکنون دو ماه از آن تاریخ گذشته و خبری از آن نیست؛ بنابراین، تا زمانی که قانونی برای خودرو نداشته باشیم، این وضعیت درست نخواهد شد و نمی توان با این وضعیت، با این مافیا مبارزه کرد.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: شعار خودروسازها این است که ما با این صنعت اشتغال ایجاد کرده ایم، ولی هنگامی که صحبت های سخنگوی انجمن قطعه سازان را می شنویم، می بینیم، آنان حدود 15 هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکارند؛ معنی این آن است که خودروسازان نه تنها اشتغال ایجاد نکرده اند، بلکه حقوق کارگران قطعه ساز را نیز نپرداخته اند، حال آنکه خودروساز خودروهای خود را پیش فروش کرده و پول آن را نیز از قبل گرفته است.

وی در خصوص طرح ساماندهی بازار خودرو نیز افزود: متأسفانه خواسته اصلی طراحان در کمیسیون کاملا تغییر یافته است. یکی از اصلی ترین خواسته های طراحان این بود که سقف تعرفه واردات به سال قبل بازگردد تا فضای مختصر رقابتی هم که وجود داشت بسته نشود و شاهد این میزان انحصار نباشیم؛ اما کمیسیون این ماده را برای دولت آزاد گذاشته تا هر میزان که می خواهد سقف بگذارند، در حالی که این اساسا نیاز به قانون ندارد.

وی همچنین یادآور شد: ما در این طرح گفته بودیم که سقف تعرفه ها باید سالی 5 تا 10 درصد کاهش پیدا کند تا در پایان برنامه بیست ساله، به 20 درصد برسد که این هم توسط کمیسیون حذف شد. مورد دیگر حذف عوارض بر روی خودروهای هیبریدی بود که در جهت حمایت از هوای پاک و محیط زیست بود اما این مورد نیز نیز توسط کمیسیون حذف شد.

پیشنهاد دیگر ما این بود که با توجه به عملکرد ضعیف خودروسازی ها در بخش خدمات و ایمنی، بعد از وقوع حادثه، کارشناسان اگر تشخیص دادند خودروساز مقصر بوده، باید هزینه آن را پرداخت کند، ولی این ماده هم حذف شده و زمان آن را تا پایان زمان گارانتی در نظر گرفته اند.

اکنون پرسش این است: اگر ایربگ یک خودرو پس از یک سال در حادثه ای عمل نکرد، مقصر کیست؟ چون راننده که نمی تواند باشد، پس حتما تقصیر خودروساز خواهد بود!

وی گفت: هم اکنون مسائل اصلی مطرح در این طرح، عملا از بین رفته و طرح بی خاصیت و حتی به ضرر مصرف کننده تغییر پیدا کرده است. البته ما پیشنهاد اصلاحی دادیم و از آنجایی که نماینده ها به این موضوع واقفند، به مشکلات جامعه و قیمت های افسارگسیخته خودرو و عدم پاسخگویی خودروسازها احتمالا بتوانیم در صحن رأی گیری کنیم.

وی در پایان ادامه داد: گویا لابی های خودروسازی به راحتی توانسته اند، فضای کمیسیون صنایع را به نفع خود تغییر دهند و این نشان می دهد، قدرت مافیا در کشور به چه میزان بوده و چقدر می تواند در مجلس نیز نفوذ داشته باشد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۷۲
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
عامل اصلی التهاب بازار عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان است، لذا نمی‌توان هم با خلف وعده بازار را ملتهب کرد و هم انتظار داشت بر اساس قیمت‌های بازار خودرویی که خود تولیدکنندگان موجب التهابش شده‌اند قیمت‌ها را افزایش داد .
بی‌ثباتی بازار، افزایش نرخ ارز، تورم، بدهکاری و . . . فقط گریبان‌گیر خودروسازان نیست و عموم مردم را شامل می‌شود لذا خریداران نبایستی متحمل ضرر چندبرابری شوند.
اگر خودروسازان کمبود قطعه دارند چرا در بازار آزاد به هر تعداد ماشین با قیمت آزاد موجود است؟ این قیمت ها از کجا می آید و ضمن اینکه اگر مشکل عدم تحویل خودرو قطعه و تحریم است با آزاد سازی قیمت خودرو آیا مشکل حل می شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
خودت رو خسته نکن. مشکل هز مردمه که پیش پیش میرن عین زامبی خودرو ثبت نام میکنن....
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
تنها راه نخریدنه
این جعبه های آهنی جز مردم کشور خودمون جای دیگه خریدار نداره که بخوان صادرات کنن، پس یه مدت نخرید یا به اندازه ضرورت خرید کنین تا نه دولت نه دلال تو هیچ زمینه ای نتونه تو این بلبشو ازمون سوء استفاده کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
از این نماینده ها آبی برای مردم گرم نمیشود. باید در انتخابات بعدی به افرادی به غیر از اینها رای بدهیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
کاااملا موافقم
حسن
| Netherlands |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
خودرو سازان با عرضه کم باعث افزایش قیمت خودرو در بازار می شوند.
بعد داد و بیداد راه می اندازند که قیمت کارخانه به صرفه نیست و باید به قیمت بازار نردیک شوند.
در مرحله نهایی باقیمت ساختگی که خود عامل ایجاد آن هستند رقابت نموده و با بالاتر بردن قیمت کارخانه طوری که از قیمت بازار کمتر باشد اقدام به فروش خودروها به مردم می کنند.

این فریب کاری باید جایی متوقف شود.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
داد از بیداد ..
پاسخ ها
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
وقتی رئیس انجمن قطعه سازان هم زمان رئیس هیئت مدیره ایتراک (شرکت زیر جموعه ایرانخودرو و آرمایش قطعات) باشه همینه دیگه ..
کجای دنیا قطعه ساز هم زمان بالاترین مسئول تاییید قطعات هم هست!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
بابا یه میلیون بار گفتم باز میگم نخرید این خودروهای .... مگه حرف تو کله کسی میره بزنم با یه مشت این کامپیوترو خورد خاکشیر کنما
ناشناس
| Germany |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
ایران قربان!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
برادر عزیزی که گفتید نخرید .... به شما و دوستان بزرگوار هم نظر شما عرض کنم والله از سر دلخوشی نیست که به خرید این ماشینا رضایت می دیم. با حقوق کارگری و بعد از سالها شرمندگی در مقابل زن و بچه ها ، مجبوریم که حتی همین خودروهای بی کیفیت رو هم با کلی بدبختی و قرض و وام ثبت نام کنیم تا بعد از سالها به آرزوشون برسند که اونم با خبرهایی که می شنویم باید تو خوف و رجا به سر ببریم که آیا بالاخره می تونیم ما هم صاحب ماشین بشیم یا نه، اگه گرونش کنند که بعد از این همه امیدواری، واقعا دیگه نمیتونم سرم رو جلو زن و بچه بلند کنم. خدایا خودت رحم کن
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
چرا شورای رقابت را حذف کردند؟

آیا حقیقت دارد رئیس انجمن قطعه سازان عضو هیئت مدیره ایتراک است؟ ( در این صورت آیا این صحیح است که کسی هم رئیس قطعه سازی باشد هم بالاترین مقام تایید قطعات و هم خواهان افزایش قیمت خودرو؟؟؟!!!!!)
کاربر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
یکی لطفا پاسخ دهد وقتی خودرو سازان عزیز با حواشی و سر و صدای زیاد عنوان می کنند ما خودروی صددر صد ایرانی و داخلی را ساختیم و دم از خودروی ملی می زنند.
آن وقت اصلا ارز بری خودروی ملی برای چیست؟ پس چرا میخواهند گران کنند؟ مگر ارز دولتی نگرفتند؟ مگر معافیت گمرکی نگرفتند؟ یوزانس نگرفتند؟ حالا نوبت جیب مردم است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
طبق ماده4 آئین‌نامه حمایت از مصرف کنندگان خودرو ملاک محاسبه قیمت خودرودر قرارداد های پیش فروش عادی قیمت مصوب در زمان مندرج در قرارداد هست .به این معنا که خودرو ساز قانونا نمی تواند دعوتنامه ی شما رو حبس کرده تا با قیمت بالاتر حساب کند.واگر چنین اتفاقی بیفتد می توانید با کپی قرارداد و این آئین نامه به سازمان صنعت معدن تجارت شهرتان از خودرو ساز شکایت کنید. لطفا نگذاریدبا عدم اطلاع هموطنان گران فروشی انجام شود.
نقل قول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
سلام تا کجا افزایش قیمت تا کی تا چه قیمتی ، چرا همه شدند هم صدا با این دوتا خودروساز ،چرا کسی نیست به داد ما قشر کارگر برسه اخه صدای نارضایتی ما از از این دوتا خودروساز به گوش کی برسانیم ،بخدا قسم که این متن دارم با چشمی پر از اشک می نویسم بخدا فشار زندگی دیگه برام قابل تحمل نیست ،چون وام گرفتم ماشین بخرم باهاش کرایه کشی کنم قیمت ماشین رفته بالا دارم از پول وامم قسط خودش با خرج زن بچه ام میدم به والله به ته ته ته خط رسیدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
چرا هیچ کی به داد ما نمی رسه؟؟؟؟؟ به خدا زن و بچه ما هم حسرت یه مسافرت راحت دارند تا کی با اتوبوس و ..... آخه. والا اگه خودشون و خانوادشون یک ماه فقط یک ماه بدون وسیله شخصی بتونن سر کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
ما خودروسازی نخوایم کی رو باید ببینیم،جون مردم هم مگر بازیچه شماست
پاسخ ها
مصطفی قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
فقط کافیه همت کنیم و خرید رو تحریم کنیم فقط همین به همین سادگی
وحید
| Hong Kong |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
حدود چند سال پیش فکر کنم دوره ریاست جمهوری مرحوم هاشمی بود یک بحثی در تلوزیون بود سر خودرو که یکی از طرفای بحث یک استاد دانشگاه بود و طرف دیگر از نمایندگان خودرو ساز . خوب یادمه که استاده ادعا کرد که من معتقدم اون پولیکه سایپا از ملت می گیرد و پراید تحویل مردم میدهد را اگر به کره بدهیم همون ماشین و شاید بهتر از اونو بما میده و از پول باقیمانده هم میتونیم کارگرا و مهندسین کارخانه را هم تو خونه هایشان بنشانیم و به انها حقوق بدیم ...!!! یعنی تا این حد شما خودروی بی کیفیت را گران می فروشید !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
خالی بندی در حد لالیگا آقا وحید! پراید در زمان هاشمی؟ خخخخ
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
مخاطب ناشناس 19:40، مرحوم هاشمی سال 72 تا 76 هم رئیس جمهور بودند. اگر شما دچار فراموشی شدین باید عرض کنم که پراید سال از سال 72 توسط سایپا تولید شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
خودروی ملی رو آتیش باید زد ، حرام خوارها
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
به وضع ایمنی خودروها معترضیم به گوش همه برسونید لطفا.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
پولپرستی در نماینده گان کار آیی و اعتماد را در آنها از بین برده است . دولت هم که حال و روزش مشخص است. به نظر من مردم باید به صحنه بیایند و اعتراض خود را به هر طریق که با قانون منافاتی نداشته باشد اظهار کنند. مثل نصب پلاکارد برای اعتراض به خودرو ساز ها در اماکن عمومی یا روی ماشین های خود تجمع در چلوی خودرو سازی ها و....
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
اتفاقا مردم به صحنه آمدند و خودروهای لگن را تا دو سال بعد پیش خرید کردند
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟