در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

ممنوعیت واردات خودرو به دلیل حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیست/ ایران خودرو و سایپا اجازه کاهش در بخشی از هزینه‌های خود را ندارند/ آیا آزادسازی قیمت خودرو در فضای انحصاری صورت بگیرد یا رقابتی؟

در یک سال اخیر خودروسازان دائماً به قیمت خودرو‌های اعلامی از سوی دولت اعتراض داشته اند و هم اکنون مدتی است که به دنبال آن هستند که قیمت خودرو‌ها را آزاد کنند. البته همه کارشناسان خودرو در این زمینه توافق دارند که قیمت خودرو باید آزاد شود و دولت در قیمت گذاری آن دخالت نکند، اما عده‌ای از این کارشناسان معتقدند که قبل از آزاد سازی باید انحصار بازار خودرو شکسته شود و عده دیگر نیز معتقدند که انحصاری وجود ندارد که شکسته شود.
کد خبر: ۸۵۶۷۴۷
|
۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶ 02 December 2018
|
25719 بازدید
|
ممنوعیت واردات خودرو به دلیل حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیست/ ایران خودرو و سایپا اجازه کاهش در بخشی از هزینه‌های خود را ندارند/ آیا آزادسازی قیمت خودرو در فضای انحصاری صورت بگیرد یا رقابتی؟در یک سال اخیر خودروسازان دائماً به قیمت خودرو‌های اعلامی از سوی دولت اعتراض داشته اند و هم اکنون مدتی است که به دنبال آن هستند که قیمت خودرو‌ها را آزاد کنند. البته همه کارشناسان خودرو در این زمینه توافق دارند که قیمت خودرو باید آزاد شود و دولت در قیمت گذاری آن دخالت نکند، اما عده‌ای از این کارشناسان معتقدند که قبل از آزاد سازی باید انحصار بازار خودرو شکسته شود و عده دیگر نیز معتقدند که انحصاری وجود ندارد که شکسته شود.
 
به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، مدتی است که قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها از قیمت بازاری آن‌ها فاصله گرفته و همین موضوع سبب شده است تا سود‌های فراوانی به جیب دلالان دارای رانت، واریز شود. در این میان خودروسازان، قطعه سازان و حتی می‌توان گفت: تقریباً تمام کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که تنها راه برون رفت از این وضعیت کنونی بازار خودرو، آزادسازی قیمت هاست و دولت باید پای خود را از ماجرای قیمت گذاری خودرو به بهانه حمایت از مصرف کننده بیرون بکشد و قیمت گذاری را به بازار واگذار کند. البته همان قدر که در موضوع آزادسازی قیمت خودرو در بین کارشناسان خودرو اجماع وجود دارد به همان میزان در مورد پیش شرط‌های این آزادسازی تفاوت عقیده در بین کارشناسان دیده می‌شود.
 
عده‌ای معتقدند که باید قبل از آزادسازی قیمت خودروها، انحصار بازار خودرو از طریق آزادسازی واردات خودرو شکسته شود و عده دیگر اصلا عقیده‌ای به انحصار در بازار خودرو داخلی ندارند و معتقدند که بدون نیاز به پیش شرطی مانند واردات خودرو می‌توان به آزادسازی قیمت خودرو‌ها دست زد.
 
ممنوعیت واردات خودرو به دلیل حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیست/ ایران خودرو و سایپا اجازه کاهش در بخشی از هزینه‌های خود را ندارند/ آیا آزادسازی قیمت خودرو در فضای انحصاری صورت بگیرد یا رقابتی؟
 
برای بررسی موضوع آزادسازی قیمت خودرو به سراغ سه تن از کارشناسان و فعالان بازار خودرو رفتیم و نظرات آن‌ها را در این زمینه جویا شدیم و آن‌ها نیز به نکات قابل توجهی در این زمینه اشاره نمودند.
 
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان در پاسخ به این پرسش که آیا موافق آزادسازی قیمت خودرو‌ها می‌باشد یا خیر گفت: حدود دو دهه قبل وضعیت صنعت سیمان دقیقاً مشابه وضع کنونی صنعت خودرو بود. یعنی قیمت هر پاکت سیمان به عنوان مثال در درب کارخانه ده تومن بود، اما همین پاکت سیمان در بازار آزاد پنجاه تومن به فروش می‌رسید. این اختلاف قیمت باعث شده بود تا عده‌ای که پارتی و آشنا داشتند به کارخانه مراجعه کنند و سهمیه سیمان دریافت نمایند و بعد این سهمیه را در بازار آزاد بفروشند و سود‌های کلانی نصیبشان شود. این وسط هم کارخانه‌های تولید سیمان و هم مصرف کنندگان ضرر می‌کردند.
 
به گفته وی، در آن زمان دولت برای سامان بخشیدن به این وضعیت، دست از قیمت گذاری سیمان برداشت و قیمت را به بازار آزاد سپرد. این خروج دولت از قیمت گذاری سیمان باعث شد تا مصرف کننده با قیمت منطقی تری سیمان را خریداری کند و کارخانه‌ها نیز از ضرردهی خارج شدند و به سودآوری رسیدند. نهایتاً بعد از ۲۰ سال آنقدر سیمان مقرون به صرفه شد که کارخانه‌های زیادی در این زمینه ایجاد شدند و الان حتی با مازاد سیمان مواجه هستیم. بازار کنونی خودرو نیز حکم آن موقع بازار سیمان را دارد. وی ادامه داد: به طور کلی می‌توان گفت: هر وقت دولت در قیمت گذاری دخالت کرد هم مصرف کننده و هم تولیدکننده متحمل ضرر و زیان شدند و این وسط تنها واسطه‌ها نفع بردند.
 
رئیس انجمن قطعه سازان در پاسخ به این پرسش که آیا مقصودتان از واسطه‌ها همان دلال هاست گفت: نه اصلا مقصودم دلالان با آن معنایی که در ذهن شما هست، نیست. منظور از واسطه‌ها آن افرادی هستند که برای حفظ ارزش پول و سرمایه خود اکنون وارد بازار شده اند و سعی می‌کنند با خرید و فروش خودرو ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. نظرسنجی‌های صورت گرفته از خریداران مشخص نموده است که بیش از ۹۵ درصد از کسانی که خودرو را ثبت نام کرده اند و تحویل گرفته اند، این خودرو را برای مصرف خریداری نکرده اند و به دنبال خرید و فروش آن برای حفظ ارزش سرمایه خود بوده اند.
 
نجفی منش ادامه داد: برای خروج از وضعیت کنونی پیشنهاد این است که همان شیوه سال ۱۳۷۶ باز گردیم. در آن زمان هم چنین معضلی را داشتیم و برای حل آن شورای اقتصاد تصمیم عاقلانه‌ای را گرفت و اعلام کرد که قیمت خودرو در حاشیه بازار باشد. یعنی اگر قیمت خودرو در بازار ۱۰ میلیون تومان است، خودروساز خودروی خود را ۹.۵ میلیون تومان به فروش برساند. این باعث شد که اولا تقاضا‌های کاذب از بازار خارج شوند و ثانیا مصرف کننده نهایی با قیمت کمتر از قیمت بازار خودرو را خریداری کند.
 
رئیس انجمن قطعه سازان در پاسخ به این موضوع که هم اکنون با توجه به اینکه در بازار خودرو انحصار وجود دارد و این آزادسازی قیمت خودرو به ضرر مصرف کننده تمام می‌شود و بهتر است برای رقابتی‌تر شدن بازار خودرو و کاهش قیمت خودرو، واردات خودرو آزاد بشود، گفت: من این موضوع را قبول ندارم که انحصار وجود دارد. ببینید در حال حاضر ۶۸ شرکت خودروسازی در کشور فعال می‌باشند و حدود ۱۰۰ واحد هم برای تولید مجوز گرفته اند. از این گذشته هیچوقت، هیچ واحدی مانع ورود واحد دیگر به بازار خودرو نشده است. البته قبول دارم که دو شرکت خودروسازی ما از سایر شرکت‌ها بزرگترند، اما این بزرگتر بودن هیچوقت باعث نشده است که این دو مانع ورود سایر شرکت‌ها به صنعت خودروسازی شوند!
 
این قطعه ساز در پاسخ به این پرسش که اگر این شرایطی که می‌گوید بر بازار خودرو حاکم است پس چرا بقیه شرکت‌ها رشد نکرده اند؟ گفت: چون قیمت‌ها جذاب نیستند! اگر قیمت‌ها جذاب باشند واحد‌ها رشد خواهند کرد.
 
وی در ادامه افزود: در ضمن من مخالفتی با واردات خودرو ندارم، اما اینکه الان خودرو وارد نمی‌شود به دلایل شرایط کنونی اقتصاد کشور و نیاز کشور به ارز می‌باشد به همین منظور دولت واردات را ممنوع نموده است و این به دلیل حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیست.
 
در مصاحبه دیگری حسن کریمی سنجری یکی از کارشناسان بازار خودرو پیرامون آزادسازی قیمت خودرو گفت: به طور کلی موضوع آزادسازی قیمت ممکن است که در کوتاه مدت موجب افزایش قیمت بشود، ولی در نهایت این موضوع به نفع مصرف کننده خواهد بود. یعنی هر چه ما به سمت خارج کردن اقتصاد از حالت دستوری پیش برویم و به مکانیسم عرضه و تقاضا تن بدهیم این به نفع همه می‌باشد، اما در برخی کالا‌ها مثل خودرو باید یک سری مراقبت‌هایی را نیز داشته باشیم و این مراقبت به دلیل آن است که بازار خودرو ما نشانه‌هایی از انحصار را در خود دارد. یعنی تولیدکنندگان خودرو تقریبا در کشور ما مشخص هستند و دولت باید بر عرضه این دو خودروساز نظارت داشته باشد تا این شرکت‌های خودروساز برای کنترل بازار، عرضه خود را مدیریت نکنند.
 
این کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این پرسش که واقعا چقدر از ضرر و زیان خودروسازان به دلیل نوسانات ارز و افزایش قیمت قطعات می‌باشد و چقدر از این ضرر و زیان به نحوه مدیریت آن‌ها باز می‌گردد گفت: ببینید خودروساز‌های بزرگ ما خصوصی نیستند بنابراین حتی اگر هزینه‌های سربار آن‌ها افزایش پیدا کرده باشد این به دلیل محدودیت‌هایی است که به این شرکت‌ها تحمیل کرده ایم.
 
شما ببینید مثلا شرکت پژو وقتی قراردادش را با ایران لغو می‌کند چندین هزار نیرو خود را تعدیل می‌کند، برای اینکه این شغل‌ها را برای بازار ایران ایجاد کرده بود، ولی شرکت‌هایی مثل ایران خودرو و سایپا در شرایطی که خیلی تولید آن‌ها خوب است و بازار خوبی دارند همین تعداد نیرو را دارند و وقتی هم که تولید و متعاقب آن فروش آن‌ها افت می‌کند باز هم همان تعداد نیرو را دارند. یعنی این دو شرکت اجازه تعدیل نیرو را ندارند و بنابراین اجازه کاهش در بخشی از هزینه‌های خود را نیز ندارند؛ بنابراین این وضعیتی است که ما به این صنعت و به این شرکت‌ها تحمیل کرده ایم.
 
از طرف دیگر نرخ همه نهاده‌های تولید افزایش یافته است. یعنی فولاد، آلومینیوم، مواد شیمیایی، مواد پلیمری و ... افزایش یافته است. بخشی از قطعات که از خارج وارد می‌شوند، با افزایش نرخ ارز قیمت هایشان به شدت افزایش یافته است. بخش دیگری از قطعات نیز هم اکنون به دلیل شرایط تحریم به صورت واسطه‌ای خریداری می‌شود و همین خود موجب تحمیل هزینه‌های دیگری شده است.
 
وی در انتهای صحبت‌های خود گفت: پیشنهاد من برای افزایش قیمت خودرو این است که قیمت به حاشیه بازار سپرده شود. این باعث می‌شود تقاضا‌های کاذب از بازار خارج شوند.
 
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز ضمن اعلام این موضوع که با آزادسازی قیمت خودرو موافق است گفت: بنده از سال ۱۳۹۱ که به صورت تخصصی در حوزه خودرو در حال فعالیت می‌باشم، با مبحث آزادسازی قیمت خودرو موافق هستم، اما بحث این است که آیا این آزادسازی قیمت در فضای انحصاری صورت بگیرد یا رقابتی؟
 
هم اکنون حدود ۹۲ درصد از بازار خودرویی ما در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور است و بهای تمام شده خودرویی که آن‌ها تولید می‌کنند بسیار بالاست و این به دلیل هزینه‌های سربار آن هاست که افزایش یافته است و نه هزینه‌های دیگر. با این وضعیت، هزینه تولید خودرو به خودی خود بالاست، اما اینکه بخواهیم جلوی این افزایش قیمت را بگیریم کار صحیحی نیست و دولت بهتر است اگر می‌تواند بر عملکرد این دو شرکت نظارت داشته باشد و ببیند این دو شرکت چه کار می‌کنند که هزینه تولید خودرو‌های آن‌ها بالا در می‌آید.
 
وی ادامه داد: چون بازار خودروی داخلی انحصار کامل است دولت باید با یک تعرفه منطقی اجازه واردات خودرو را نیز صادر کند تا این فضا رقابتی شود. این کار باعث می‌شود خودروساز داخلی هم ترغیب شود که هزینه‌های خود را کاهش دهد و کیفیت کالای خود را برای رقابت افزایش دهد.
 
این رقابتی کردن فضا باعث می‌شود حتی اگر خودروساز داخلی نتوانست کیفیت خودروی تولید خود را در کوتاه مدت افزایش دهد مجبور شود که هزینه‌های تولید خود را کاهش دهد تا بتواند قیمت تمام شده خودروی تولید شده را پایین‌تر از خودرو‌های وارداتی در بیاورد و بتواند حداقل به لحاظ قیمتی با این خودرو‌ها رقابت کند و مردم ترغیب شوند که به خاطر قیمت خودروی داخلی را مثلا خریداری کنند. این گونه می‌توان امید به پیشرفت صنعت خودرو در سال‌های آینده داشت.
 
دادفر در پایان صحبت‌های خود گفت: خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو‌ها در ماه‌های اخیر هزینه حقوق و دستمزد کارگران را بهانه می‌کنند و پرسش این است که مگر چند درصد از قیمت تمام شده یک خودرو متعلق به بخش هزینه حقوق و دستمزد کارگر است؟ بر اساس یافته‌های مالی و حسابداری شرکت‌های خودروساز ۳ درصد از قیمت تمام شده کل خودرو متعلق به حقوق و دستمزد مستقیم تولید است. خودروسازان برای این سه درصد این قدر مانور می‌دهند که اگر افزایش قیمت صورت نگیرد ما برای جبران هزینه‌های خود کارگران را تعدیل می‌کنیم. این آقایان هیچوقت نمی‌گویند ما برای بقا از سر میز خودمان و ریخت و پاش‌های خودمان هزینه‌های سربار خود را کم می‌کنیم.
 
به گفته وی موضوع دیگر این است که خودروسازان مدام می‌گویند هزینه مواد اولیه و قطعات افزایش یافته است پس ما باید قیمت خودرو‌ها را برای جبران افزایش دهیم، حالا پرسش این است که مگر میزان درصد به کار رفتن هر یک از این نهاده‌ها در یک خودرو چقدر است که این آقایان افزایش قیمت نهاده‌ها را برای افزایش قیمت خودرو بهانه می‌کنند؟ این‌ها ضرایب وزنی دارد که در یک خودرو سرشکن می‌شود و این موارد باید بررسی گردد.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
ثابت شد خودکفایی در صنعت خودرو عملا دروغ بوده.
صنعتی بنام خودروسازی نداشتیم. همش دلال بازی بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
کارخانجات خودروسازی ما دانشگاه تخصصی دلالان هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
ایران خودرو ادعا میکنه هزینه ها بالاست در حالی که در وعده های غذایی کارمندان شرکت ۲ غذا در لیست غذایی ارائه میده !!!!
هر چند سال یکبار به کارمندانش خودرو نصف قیمت میده
انواع بن ها و سبد غذایی خانوار به کارمندانش در ماه میده
انواع پاداش نقدی بالا به مدیرانش میده
انواع .......
....
.
سایپا را دیگران بهتر از من میشناسند

چرا هزینه های اضافی شرکتها را مردم باید بپردازند ؟
جبار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
بازار خودروی ایران شبیه یک جنگل بی قانونه که هر کی زورش بیشتره قانون می نویسه و اجرا می کنه .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
بهتر است مسئولان فکر اساسی برای وضیعت کشور کنند. تحریم خرید نفت ایران بسیار موفق بوده و اروپا هم هیچ امکانی برای مقابله با این تحریمها ندارد و چین هم کاملا در برابر ترامپ عقب نشست و قطعا یکی از موارد موافقت بین چین و ترامپ همکاری کامل چین در تحریمهای نفتی و بانکی ایران است. این مسئولان خودرو سازی و قطعه سازی هم فقط به فکر حقوقها خود هستند. خوب اصلا قیمت خودرو برسد به بازار و مثلا یک پراید بشود 50 میلیون. در وضیعت سو مدیریت این مدیران مثلا خودرو ساز تغییزی حاصل نمی شود. چون در انصورت اصلا مردم قدرت خریدی نخواهند داشت که پژو 100 میلیونی بخرند و باز این خودرو سازها مجبور به بستن در کارخانه ها خواهند شد. همین حالا میزان تولید و مونتاژ خودرو از 160 هزار در اردیبهشت به 30 هزار در اذر رسیده و شاید تا بهمن و اسفند به زیر 20 هزار برسد. درامد نفت ایران هم با توجه به پدیده فروش نفت در برابر کالا به یک ششم اردیبهشت رسیده و نمی تواند حتی پاسخگوی مواد غدایی و اساسی برسد. تازه با این توافقات اخیر چین و هند با امریکا قطعا ترامپ می تواند میزان درامد نفت ایران را تقریبا به صفر برساند و نفت در برابر غذا . به خود بیاییم. . دارمد نفتی برای اقتصاد ایران مانند خون در بدن است. اگر شاهرگ دست فردی را قطع کنند ان فرد نمی تواند بگوید مسئله ای نیست و من مقاومت می کنم! واقعیت را بپذیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
دمت گرم . تحلیل بسیار درست و دقیقی بود.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
برادر چرا اینقدر منفعل هستی؟اولا مسایل مطرح شده راجع به تحریم فروش نفت 90 درصد جنگ روانی است و در دنیای تجارت هیچ وقت یک متقاضی خرید نفت به واسطه گل روی امثال ترامپ نفت ارزان تر را رها نخواهد کرد تا به خرج جیب خودش امثال ترامپ را خوشحال کند فقط مکانیسم های خرید غیر شفاف می شود اگر غیر این بود ما تجارت چند هزار میلیارد دلاری مواد مخدر را در دنیا نداشتیم و این حضرات با این توانایی های ادعای این تجارت را از بین می بردند ثانیا چرا فکر می کنی حیات و ممات ما به نفت وابسته است همه می دانیم که نفت دولت مستعجل است پس محدودیت فروش ان را باید به فال نیک بگیریم که منجر به شکوفایی اقتصاد داخلی می شود .خود من به عنوان یک فعال اقتصادی امسال به یمن عدم امکان یا گرانی واردات با چنان سفارشات کار نجومی مواجه شده ام که به خواب هم نمی دیدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
آقا رضا ایشون منفعل نیستند. جرف حق را زدند و حرف حقم تلخه. نمیشه از توی شهر بری تو قلب بیابون ساکن بشی و بگی همه مایحتاجم را خودم تهیه میکنم که
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
وای بر این دو خودروساز که هر اشغالی و تولید میکنن و متاسفانه سرمست و مغرور از حمایت های نابجای دولت به مردم مظلوم این مملکت غالب میکنن
اگر وجدان دارید از همین تولیدات اشغال خودتان سوار شوید مدیر سایپا ایا جرات و جسارت این را دارید که پراید سوار شوید ؟؟؟
یا ان یکی دیگر پژو سوار شوید ؟؟؟؟
صابر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
ول کن توروخدا تابناک جان کی آخه به فکر مردم هست اخه سازمان حمایتم که هیچ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
انحصار همیشه به ضرر مصرف کننده بوده و هست. اگر واردات آزاد شود همه راحت میشوند هم خودروساز هم مردم و هم دولت. به پیشرفت کشور هم کمک بزرگی خواهد شد.
فریبرز
|
France
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
ممنوعیت واردات خودرو حتماً برای جلوگیری از خروج ارز است و یا ممانعت از ورشکستگی تولید کنندگان داخلی. فعلاً که تحریم هستیم ولی اگر نبودیم هیچکدام از داخلی ها قادر به رقابت کیفی و قیمتی در بازار نبودند. اینها همش شعار است.
پاسخ ها
رضا
| Germany |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
برادر اگر عمه من هم سبیل داشت عمو میشد شما چی صادر می کنی که انتظار داری با ارز و ثروت خلق شده از ان خودرو وارد شود ؟ برو خدا را شکر کن که همین دو تا هستند وگرنه مجبور بودی مثل مردم افریقا سوار چهار پا شوی
مهدی
| Germany |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
هدف هم چهار پا است البته برای مردم نه مسئولان!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
موضوع حمایت از تولید و.مردم.و آلودگی هوا نیست گاز cng آلوده کننده شدید هوا است. واردات بدون تعرفه خودروهای برقی وهیبریدی هم نیست موضوع جیب آقایان وتامین هزینه های دلاری آقازاده ها در امریکا واروپا است.بغیر از روستائیان دور دست همه ملت میدانند ولی چاره چیست باید صبور بود
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟