دانستنی‌های حقوقی؛

آشنایی با طرق اعتراض به جریمه‌های نادرست پلیس راهور

در کنار تمامی وظایف پلیس راهور، یکی از امور بسیار مهمی که این نیرو بر عهده دارد، تأمین نظم و امنیت شوارع و جاده‌ها و نظارت بر اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی است. این وظیفه خطیر، نیازمند رعایت مبادی آداب و اصول اخلاقی شغلی از سوی مأموران است.
کد خبر: ۸۸۵۷۵۱
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 15 March 2019
|
106781 بازدید
|

در کنار تمامی وظایف پلیس راهور، یکی از امور بسیار مهمی که این نیرو بر عهده دارد، تأمین نظم و امنیت شوارع و جاده‌ها و نظارت بر اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی است. این وظیفه خطیر، نیازمند رعایت مبادی آداب و اصول اخلاقی شغلی از سوی مأموران است.

به گزارش «تابناک»؛ افرادی که مسئول اجرای تأمین نظم خیابان‌ها هستند باید از تخلف، هم از سوی خود و هم از سوی دیگران، جلوگیری کنند؛ اما در این میان ممکن است سهل‌انگاری برخی مأموران باعث بروز تخلف از سوی آن‌ها شود که این تخلفات قابل رسیدگی هستند. پلیس ایران در سال ۱۳۷۰ پس از تلفیق شهربانی و ژاندارمری و نیز کمیته انقلاب اسلامی به وجود آمد و در حال حاضر، رسما نیروی اصلی مسئول حفظ امنیت داخلی کشور است. هم‌اکنون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران وظایف متعددی دارد و به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود که یکی از قسمت‌های مهم آن پلیس راهنمایی و رانندگی یا همان پلیس راهور است.

پلیس راهنمایى و رانندگى و امور حمل و نقل یکى از پلیس‌های پیش‌بینى‌شده در سازمان نیروى انتظامى است که وظایف و مأموریت‌هاى آن را می‌توان به طور اختصار این‌گونه بیان کرد: برنامه‌ریزى و هدایت فعالیت‌هاى راهنمایى و رانندگى به منظور تأمین نظم عبور و مرور؛ اجراى مقررات راهنمایى و رانندگى و حمل و نقل؛ امور توزین و حفظ حریم راه‌ها در سطح کشور با توجه به مقررات داخلى و بین‌المللی؛ هدایت تخصصى واحدهاى تابعه نیرو در زمینه امور راهنمایى و رانندگى و حمل و نقل؛ برنامه‌ریزى در جهت انجام مأموریت‌هاى خدماتى و تأمین سلامت عبور و مرور و حمل و نقل و تدوین رویه‌ها، صدور دستورالعمل‌ها در کلیه زمینه‌هاى مرتبط با راهنمایى و رانندگى و امور حمل و نقل از قبیل: تسهیل عبور و مرور، رسیدگى به تصادفات، آزمایش رانندگی، صدور پروانه‌ها، صدور گواهینامه بین‌المللى و پلاک ترانزیت، تبدیل گواهینامه‌هاى خارجى به ایرانی، معاینه وسایط نقلیه، شماره‌گذاری و اخذ جرایم و اجرائیات، از جمله وظایف و مأموریت‌هاى پلیس راهنمایى و رانندگى است.

مواردی که غیرمجاز شناخته شدند

همانطور که بیان شد وظیفه اصلی پلیس راهور تأمین نظم و نظارت بر رعایت اصول رانندگی در خیابان‌ها و جاده‌هاست، اما گاهی پیش آمده که برخی افراد به ناحق توسط مأمور راهنمایی و رانندگی جریمه شده‌اند. برخی رفتار‌ها و اعمال باعث شده تا جریمه‌های نادرست و خلاف واقع صورت بگیرد که به دو مورد از آن‌ها که بسیار شایع بوده‌اند اشاره می‌کنیم.

متوقف کردن خودرو‌ها بدون مشاهده تخلف

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ با صدور رایی، حکم بر ابطال بند ۲ بخشنامه شماره ۲-۹۲/۷ مورخ هفدهم مهر سال ۱۳۹۲ بازرسی پلیس راهور ناجا صادر کرد. برابر این بند پلیس راهور می‌توانست بدون مشاهده تخلف مبادرت به متوقف ساختن خودرو‌های در حال حرکت کند. استدلال این بود که برخی تخلفات مانند همراه نداشتن مدارک، رعایت شروط گواهینامه‌های مشروط، اضافه سرنشین و برخی جرایم مانند نداشتن گواهینامه، بدون متوقف کردن خودرو قابل تشخیص نیست.

طبق ماده ۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی «به افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که برای تشخیص تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور تعیین شده و آموزش لازم را دیده‌اند اجازه داده می‌شود، تخلفات مربوطه را وفق قانون تشخیص داده و قبض جریمه صادر کنند.»

طبق ماده ۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی پلیس زمانی می‌تواند خودروی در حال حرکت را متوقف کند که تخلفی مشاهده کند. در غیر این صورت، چنانچه بدون دلیل خودرویی را متوقف کند، دستور دهنده مرتکب تخلف شده است. این ماده مقرر می‌کند، «به مأموران موضوع ماده ۲ این قانون اجازه داده می‌شود متخلفین از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را پس از تشخیص تخلف و انطباق آن با میزان جرایم متوقف کنند.» برابر ماده ٢ قانون ذکرشده تنها افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از چنین اختیاری برخوردارند و حتی در صورت مشاهده تخلف از سوی سربازان، آن‌ها فاقد چنین صلاحیتی هستند.

در ماده ٩ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، عدم صلاحیت و اختیار پلیس جهت متوقف ساختن خودرو‌ها بدون مشاهده تخلف آشکارا مورد تاکید قرار گرفته است. چنانچه در بند نخست این ماده ضمن بیان تکلیف رانندگان برای همراه داشتن مدارکی مانند گواهینامه، کارت خودرو و بیمه‌نامه معتبر شخص ثالث و برگه معاینه فنی برای خودرو‌هایی که بیش از پنج سال از تولید آن گذشته است، در ادامه می‌گوید: «مأموران در صورتی مدارک رانندگان را مطالبه می‌کنند که شاهد تخلف از سوی راننده بوده یا تحت تعقیب قضایی یا انتظامی باشد.»

طبق ماده ٤٢ قانون بیمه اجباری وسایل نقلیه موتوری مصوب سال ۱۳۹۵، حرکت وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمه‌نامه موضوع این قانون ممنوع است و تمامی دارندگان وسایل نقلیه موضوع قانون مکلفند سند حاکی از انعقاد قرارداد بیمه را هنگام رانندگی همراه داشته باشند و در صورت درخواست مأموران راهنمایی و رانندگی یا پلیس راهور ارایه کنند. قانونگذار برای اینکه بی‌جهت خودرو‌های اشخاص متوقف نشوند، مقرر داشته است: مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه موظفند از طرق مقتضی مانند دوربین‌های نظارت ترافیکی ضمن شناسایی وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه نسبت به اعمال جریمه‌های مربوط اقدام کنند؛ بنابراین همان‌گونه که بیان شد جریمه‌کردن افراد توسط مأموران راهنمایی و رانندگی باید با دلیل و مستند باشد و حتما تخلفی از سوی شخص راننده صورت گرفته باشد در غیر این‌صورت مأمور راهنمایی و رانندگی نمی‌تواند خودرو را متوقف و شخص را جریمه کند که این موضوع، تخلف محسوب می‌شود.

قانون در خصوص پرداخت جریمه و نحوه اعتراض چه می‌گوید؟

افراد خاطی ملزم به پرداخت جریمه هستند، اما گاهی برخی افراد به جریمه خود اعتراض دارند. ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی می‌گوید: متخلف موظف است ظرف مدت شصت روز از تاریخ مندرج در قبض جریمه یا تاریخ ابلاغ ‌شده در قبض جریمه‌ای که به اطلاع او می‌رسد جریمه را به حسابی که از طرف خزانه‌داری کل تعیین و اعلام می‌شود پرداخت و رسید دریافت کند یا مراتب اعتراض خود را ظرف مدت مذکور با ذکر دلایل به اداره اجرائیات راهنمایی و رانندگی تسلیم کند. اداره مذکور موظف است حداکثر ظرف بیست و چهار ساعت پس از وصول اعتراض بررسی لازم را انجام داده و در صورت غیرموجه دانستن اعتراض مراتب را به معترض ابلاغ کند، در صورت اصرار معترض، اداره اجراییات موضوع را جهت رسیدگی به واحد رسیدگی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی ارسال می‌کند.

واحد فوق‌الذکر متشکل از یک قاضی با ابلاغ رییس قوه‌قضاییه و یک کارشناس راهنمایی و رانندگی با معرفی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مربوطه است و ریاست آن واحد با قاضی خواهد بود که پس از اخذ نظر مشورتی عضو دیگر مبادرت به صدور رأی می‌کند. رأی صادره قطعی است.

در صورتی‌که متخلف در مهلت قانونی مذکور اعتراض خود را تسلیم نکرده یا ظرف بیست روز پس از ابلاغ رأی واحد جریمه را پرداخت نکند، موظف است جریمه را به مأخذ دوبرابر مبلغ مندرج در قبض جریمه بپردازد.

مجازات قانونی برای مأموران متخلف

تبصره ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی می‌گوید: «در صورتی که ثابت شود مأموران و نیز داوطلبان مذکور در ماده (۲) حسب مورد به ناحق قبض جریمه صادر کرده یا با علم و اطلاع گزارش خلاف واقع در مورد امور مربوط به این قانون داده‌اند، ضمن جبران خسارت وارده به مجازات بزه گزارش خلاف واقع محکوم می‌شوند.»

نحوه اعتراض به خلافی خودرو

اما در کنار جریمه‌های صادره، گاهی افراد پس از مراجعه به مراکز پلیس+۱۰ و اخذ خلافی خودرو، با رقم‌های سنگین جریمه‌هایی مواجه می‌شوند که از نظرشان این جریمه‌ها غیرقانونی هستند و به آن‌ها اعتراض دارند. این افراد چه‌کاری باید انجام دهند؟

اگر فردی نسبت به صورت وضعیت تخلفات اعتراض داشته باشد ابتدا به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه می‌کند و درخواست اعتراض می‌دهد، این درخواست از طریق سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال شده و اجرائیات برابر قانون ظرف مدت حداکثر ۲۴ ساعت باید موضوع را رسیدگی کند و پاسخ دهد که البته این رسیدگی معمولا در کمتر از چند ساعت رسیدگی و پاسخ داده می‌شود.

در این مرحله اگر متقاضی قانع شد نسبت به پرداخت جریمه اقدام می‌کند، ولی در صورتی که قانع نشده باشد می‌تواند به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه کند که در این واحد یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی تخلفات را بررسی و حکم نهایی در این مورد را قاضی صادر می‌کند، لذا در این مرحله رای صادرشده قطعی بوده و قابل اعتراض نیست.

مهلت اعتراض به خلافی یا قبوض جریمه صادره، طبق ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ۶۰ روز از تاریخ مندرج در قبض یا تاریخ ابلاغ‌شده در قبض جریمه‌ای که به اطلاع راننده می‌رسد، تعیین شده است. در صورتی که متخلف در مهلت قانونی ذکرشده اعتراض خود را تسلیم نکند یا ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ رای واحد رسیدگی، جریمه را پرداخت نکند، باید جریمه را به ماخذ دو برابر مبلغ مندرج در قبض جریمه بپردازد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۴
در انتظار بررسی: ۱۳۰
انتشار یافته: ۱۸۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
درشهری جریمه شده ان که انشهررا هرگز نده ام ولی ارزش دارد بخاطر 40هزارتومان.. دویست هزارتومان هزینه کنی ونتیجه هم نگیری واعصابت خورد و وقتت هدرشودتنها موردی که نیست راستی وقانون است
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
جناب ناشناس همین چهل هزازتومن هاست که میلیاردها میشود چرا نباید پیگیری کرد با پیگیری توسط ما وضعیت این گونه جرایم بهتر میشود
توانا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
راستی میگی واقعا ، تو این کرونایی ما خونه نشینیم ، ولی چیزی که عاید ما شده چندتا جریمه تو شهرهای مختلفه و کسی هم جواب گو نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
در 14 سال گذشته حداقل 10 بار بدون هیچ تخلفی خودرو من متوقف شد و از من مدارک خواسته شد. این توقف های بدون دلیل علاوه بر اینکه طبق مطالب فوق غیرقانونی است وسیله سوءاستفاده برخی خلاف کاران شده که با پوشیدن لباس پلیس و به نام گشت نامحسوس با توقف خودروها مخصوصا خودروهای سنگین اقدام به اخاذی و گاهی سرقت خودرو می کنند. بد نیست پلیس محترم مطالب مطرح شده در تابناک را جداً پیگیری کند.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
سلام چرا باید برای خیابانی که خیمه امام حسین هست چایی میدن پلیس میاد مردمو برا ایستادن چای جریمه میکنه خواهش میکنم این افرادی که روی دین مردم پا میزارن جمع کنین کد مامورو دارم
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
حداقل در دوسال گذشته سه بار برای رویت مدارک دستور به ایستادن دریافت کرده ام ، یکبارهم درحین عبور از عوارضی همدان ساوه دستور توقف دادند ، البته در حال حرکت باسرعت بسیار کم برای پرداخت عوارض بودم
متاسفانه برخی پلیسها رفتارشان کاسبکارانه است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
پلیس راهنمایی و رانندگی شده پلیس جریمه و اعصاب خردی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
همش کشکه.شما یه نظر سنجی بکنید ببینید چند درصد افراد تونستند از اعتراضشون نتیجه بگیرند.فقط وقت مردم تلف میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
تکلیف عوارض مطالبه شده توسط شهرداری چه می شود. من بدون آنکه وارد محدوده زوج یا فرد شوم برایم پیامک ارسال می شود و مرا به شهرداری بدهکار و بدهکارتر می کنند. حتی عدم خلاف هم از پلیس +10 گرفتم. اگر به محدوده وارد شده باشم حداقل باید محل ورود و زمان آن را به من اطلاع دهند یا اگر دوربین ثبت کرده تصویر آن برایم ارسال شود.
میلاد
|
France
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
ضمن احترام به نویسنده محترم مثل اینکه ایشون با تبصره ماده 6 قانون هوای پاک آشنایی ندارن.این ماده صریحا اجازه متوقف کردن و بررسی وضعیت سلامت فنی خودرو رو به پلیس راهنمایی،تاکید میکنم پلیس راهنمایی و نه افسر ماده 2 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی رو میده. سعنی حتی یه سرباز صفر.پس عملا شکایت در خصوص نگه داشتن بی مورد خودرو توسط پلیس بی نتیجه هست. ضمنا ماده قانونی فوق بیشتر به کار مردم میاد چون وقتی مامور آدم دلسوزی باشه میتونه به جای جرایم سنگین راننده رو با مبلغ 5 یا 10 تومن به علت عوارض شهرداری جریمه کنه که اجرای رای دیوان این عمل رو غیر ممکن میکنه. در خصوص رسیدگی به اعترضات هم بهتر ما رو .....ولش کن. تو 95 درصد شهرستانها حتی معترض اجازه دیدن قاضی رسیدگی ماده 5 رو نداره چه برسه به دفاع از خودش.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
دو روز پیش در کنار خیابان پارک کردم بعد از گذشت حدودا ربع ساعت بر گشتم و با برگ جریمه 20هزار تومانی که نوشته شده بود توقف در محل مطلقا ممنوع مواجه شدم بالای برگ جریمه با خودکار نوشته شده بود نداشتن برچسب سی پی حالا سوال من این است جریمه توقف در کارت پارک چه ارتباطی به پلیس دارد و مگر نیم ساعت اول پارک کردن رایگان نیست چرا مرا بلافاصله جریمه کردند .
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
اصولا همه سازمانهای مرتبط با اداره کشور و شهرو روستا و جاده و خیابون ، برای تامین هزینه هاشون ، شخصی و سازمانی ، مردمو تلکه میکنند .
یه توصیه هم به هموطنا دارم ، یه وقت گول نخوری بری و شکایت بکنی، فقط وقت و پولت هدر میره
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
تابناک جان خواهشمندم این صحبت های بنده را بنویسید
پلیس راهور نزدیک شب عید خیلی سخت گیرانه و بی رحمانه داره جریمه می کنه و مشخصه که هدفش چیه
در نقاط کور کمین می گیرند و جاهایی که سرعت ماشین نا خودآگاه زیاد میشه مثل سر آشیبی ها
دوربین ها قبلن سرعت کمتر از 100 رو نمی گرفت الان رو سرعت مجاز تنظیم شدند
بعضی از پلیس راه ها در چهار راه ها و میدان ها قرار می گیرند که خیلی این خطرناکه و حواس راننده ها رو پرت می کنه
خلاصه بنده یک استاد حق التدریس هستم که به علت مسافت زیاد تا دانشگاه شهرستان و به علت اینکه یه موقع دیر سر کلاس نرسم علی رغم اینکه سعی می کنم سرعت مجاز برانم ولی خب بعضی جاها مثل سرآشیبی ها یک لحظه سرعت ماشین زیاد میشه که پلیس های محترم اونجا کمین کردند
خلاصه اینکه دو هفته من نزدیک 200 هزار تومن جریمه شدم در حالی که کل درآمد حق التدریسم به 200 تومن نمیرسه با این پولی که دانشگاه میده و اونم یه سال بعد میده
دیگه خیلی اعصابم خورد شده بود اومدم دست به دامان شما شدم
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟