«بودجه کم است و افزایش آن از روال عادی مقدور نشده؟ برای جبرانش از ظرفیت هایتان استفاده کرده و درآمدزایی کنید!»
به گزارش «تابناک»، جملات فوق نه واقعیت، که برداشتی از واقعیت است؛ واقعیتی که در وزارت علوم کشورمان در حال وقوع است و به زودی آثار و عواقب آن از راه خواهد رسید و چشم همگان را روشن خواهد ساخت!
صحبت درباره تدبیر ویژه وزیر علوم و همکارانش برای جبران بودجه است که اواخر سال ۹۷ آشکار شد. زمانی که وزیر علوم در سفر به گیلان در نشست هیات رئیسه دانشگاه گیلان از طرحهای وزارت خانه تحت امرش برای ساماندهی آموزش عالی سخن گفت و در فرازی از سخنانش، به مبحث درآمدزایی رسید.
طرح و برنامهای کمه ظاهرا شالوده طرح غلامی و همکارانش برای ساماندهی آموزش عالی است؛ اینکه دانشگاهها میبایست به سمت درآمدزایی حرکت کنند. نکتهای کلیدی که هنوز تعطیلات نوروزی ۹۸ پایان نیافته و فعالیت دانشگاهها از سر گرفته نشده، بار دیگر وزیر بر آن تاکید کرده است.
غلامی در گفت و گوی اخیر خود با یک خبرگزاری در خصوص اولویتهای وزارت علوم برای سال جدید، گفت: امیدوارم برنامههایی را که در سال ۹۷ شروع کردیم، در سال جدید با جدیت بیشتر پیش ببریم. از جمله این برنامهها، برنامه ساماندهی و ارتقای دانشگاهها به لحاظ کیفی است که از سال گذشته آغاز شده و بنا داریم در سال جدید نیز با قوت بیشتری آنها را ادامه دهیم.
وی در ادامه به پروژه تبدیل ۵ دانشگاه و واحد پژوهش برتر کشور به تراز بینالمللی اشاره کرد و گفت: دانشگاهها و پژوهشگاههایی که در برنامه هستند، حمایت میشوند تا بتوانند به شاخصهای جهانی دست یابند.
اما بخش جالب توجه سخنان وزیر آنجایی بود که از «افزایش پذیرش دانشجویان خارجی شهریه پرداز» در سال ۹۸ خبر داد و آن را از جمله برنامههای محوری سال جدید خواند؛ «توسعه پذیرش دانشجویان خارجی شهریه پرداز از برنامههای محوری سال آینده است که باید کار زیادی در این زمینه انجام شود.»
تاکیدی که میتوان آن را تلاش جدی برای تحقق هدف درآمدزایی در دانشگاهها نامید. هدفی که ظاهرا جذب دانشجویان خارجی شهریه پرداز، فاز نخست تحقق آن است؛ جذب دانشجویان پولی که معلوم نیست ظرفیت جذب شان از کجا تامین خواهد شد و به چه میزان خواهد بود.
ابهاماتی که ظاهرا از دید مسئولان وزارت علوم بی اهمیت هستند چراکه بودجه دانشگاهها در سال ۹۸ افزایش اندکی (کمتر از نرخ تورم) داشته و مشکلات اقتصادی سال گذشته، تامین هزینهها را دشوارتر از همیشه کرده است. وضعیتی که نسخه وزارت علومیها برای فرار از آن، درآمدزایی است، ولو همراه با ابهام!