گزارشی تکان دهنده از فعالیت سازمان یافته دلالان در پشت پرده بازار خودرو

ورود نقدینگی به بازار خودرو؛ این دلیلی است که برخی کارشناسان و حتی مسئولان برای افزایش لجام گسیخته نرخ خودرو در روز‌های اخیر بیان می‌کنند، اما آیا ماجرای افزایش روزانه و ساعتی قیمت خودرو در این روز‌ها به این سادگی است؟ کنکاش در این خصوص به پاسخ هایی مستند و تکان دهنده می‌رسد.
کد خبر: ۸۹۵۶۸۰
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸ 30 April 2019
|
13471 بازدید
|
تابناک اجتماعی -
ورود نقدینگی به بازار خودرو؛ این دلیلی است که برخی کارشناسان و حتی مسئولان برای افزایش لجام گسیخته نرخ خودرو در روز‌های اخیر بیان می‌کنند، اما آیا ماجرای افزایش روزانه و ساعتی قیمت خودرو در این روز‌ها به این سادگی است؟

به گزارش «تابناک»، حتی یکی دو روز دیرتر فروختن خودروتان به نفعتان تمام می‌شود و چند روز زودتر خریدن خودرو، هزینه کمتری برایتان در پی دارد. این وضعیتی است که هرچه روز‌های بیشتری از سال ۹۸ سپری می‌شود، تشدید می‌شود و در روز‌های اخیر به جایی رسیده که اختلاف قیمت در ساعات مختلف روز هم در نوسان است و افزایش می‌یابد.

کار به جایی رسیده که شنیدن قیمت میلیاردی برای خودرو‌هایی که سال گذشته در این ایام به چند صد میلیون نمی‌رسیدند، عادی شده و افزایش قیمت خودرو‌هایی که زیر صد میلیون قیمت داشتند به چند صد میلیون هم تعجب برانگیز نیست. افزایش‌هایی که به رغم لجام گسیخته بودنشان، این تصور در بازار وجود دارد که می‌بایست به آن‌ها تن داد چراکه معلوم نیست فردا قیمت‌ها به کجا‌ها خواهد رسید.

شرایطی که ظاهرا مسئولان قوا و زیرمجموعه هایشان ترجیح می‌دهند در خصوص آن سکوت پیشه کرده و موضع انفعال بگیرند و آن‌هایی هم که درباره چرایی رقم خوردنش مورد سوال قرار می‌گیرند، ادعا می‌کنند که نتیجه سرازیر شدن نقدینگی‌های موجود در جامعه به بازار خودرو است. همان نقدینگی‌هایی که یکبار به بازار طلا و سکه سرازیر می‌شود، بار دیگر از مسکن سر در می‌آورند و... و ظاهرا تمامی ندارند!

اما آیا افزایش قیمت خودرو، آن هم با این شتاب شدید و روزافزون، صرفا نتیجه نقدینگی و سرازیر شدن آن به این بخش است یا عواملی مانند قصور خودروسازان، سیاست‌های غلط مسئولان، کوتاهی ناظران و حتی نقش آفرینی دلالان هم در آن نقش دارد؟ این سوالی کلیدی است که اگرچه می‌تواند پاسخ‌های متفاوتی به دنبال داشته باشد و در نهایت به نقش آفرینی همه این عوامل و حتی عوامل دیگر منجر شود، اما کنکاش در خصوص میزان نقش دلالان در آن، مورد توجه «دیجیاتو» قرار گرفته و به نکات قابل تامل و حتی تکان دهنده‌ای رسیده است.

گزارشی به قلم «امیر مستکین» که ماحصل بررسی موشکافانه وی در این خصوص است و به بررسی نقش دلالان آنلاین در بازار خودرو و تغییر قیمت‌ها می‌پردازد و مستنداتی جالب توجه ارائه می‌دهد. مستنداتی از جنس اسکرین شات که بی شک دستمایه خوبی برای بررسی‌های مقدماتی و کلید زدن بررسی‌های تخصصی، اطلاعاتی و قضایی در این ماجرا به شمار می‌آید و در صورت پیگیری، خواهد توانست دست این سودجویان را از بازاری که همه می‌دانیم تلاطم در آن به دیگر بازار‌ها قابل سرایت است، به دنبال داشته باشد.
 

ماجرایی که از بررسی یک فرضیه کلید خورده که گروه‌های مختلفی برای هماهنگی جهت دست‌کاری قیمت خودرو وجود دارد و در این مسیر، به عضویت خبرنگار در برخی از این گروه‌ها منجر شده که تعیین کننده نرخ خودرو جک هستند. خودرویی که شرکت کرمان خودرو تولید و مونتاژ می‌کند و از جمله خودرو‌هایی است که افزایش نرخ بسیار شدیدی نشان می‌دهد و دست کم در یکی دو هفته اخیر، ۵۰ میلیون گران‌تر شده است.

اما بشنوید از ادامه ماجرا. از گروه‌هایی که پیام رسان‌های آنلاین فعالیت می‌کنند و اعضای آن‌ها با نظرسنجی و به شیوه دموکراتیک (!) تعیین می‌کنند که نرخ بعدی خودرو جک چقدر باشد و بعد این نرخ مصوب را در پلتفرم‌های آنلاین خرید و فروش مانند دیوار، شیپور، باما و ... با درج قیمت، هم به عنوان فروشنده و هم به عنوان خریدار، تثبیت می‌کنند!

ساز و کاری که البته بیش از این‌ها در طراحی آن دقت شده تا جایی که این گروه‌ها برای خارج کردن نرخ‌های دیگر از گردونه هم راهکار‌هایی موثر در آستین دارند به این صورت که اگر فروشنده‌ای واقعی قصد عرضه خودرواش را در این پلتفرم‌ها داشته باشد، اعضای گروه ماموریت پیدا می‌کنند با انبوه تماس‌های تلفنی با وی، مجابش کنند که نرخش ارزان است و در حال آتش کشیدن به دارایی اش است. نتیجه گیری‌ای که اگر در ذهن آن فروشنده نقش ببندد، آگهی اش حذف شده و آگهی جدیدی با نرخ بالاتر جایگزینش می‌شود اگر این گونه نشود هم تدبیری دیگر برای از دور خارج کردن وی در دستور کار گروه قرار می‌گیرد.
 
گزارشی تکان دهنده از فعالیت سازمان یافته دلالان در پشت پرده بازار خودرو

تدبیر بعدی از جنس ریپورت کردن آگهی افرادی است که قیمت خودروشان را تغییر نمی‌دهند و قصد فروش خودرو به قیمت واقعی را دارند که در این صورت، انبوه ریپورت‌هایی که اعضای این گروه رقم زننده آن هستند، پلتفرم‌های خرید و فروش را مجاب می‌کند که مالک آگهی (همان فروشنده واقعی) ریگی به کفش دارد و مثلا قصد فروش ندارد یا پاسخگو نیست یا تخلف دیگری مرتکب شده که این همه شکایت علیه آگهی وی شکل گرفته است و در نتیجه، آگهی وی را حذف خواهند کرد.

مجموعه تدابیری که در نهایت موجب می‌شود نرخ خودرو آن چیزی شود که اعضای گروه در نظرسنجی‌ها به آن رسیده اند. نرخی که تلاش‌های وسیع دیگری برای تثبیت آن در بازار به کار بسته می‌شود که همه در این گروه‌های ویژه پایه ریزی می‌شوند که شاید از حوصله این مطلب خارج باشد، اما مستندات درج شده در گزارش یاد شده حکایت از موفقیت آمیز بودن آن‌ها دارد.

اتفاقاتی که فارغ از مسئولیت‌هایی که می‌شود برای پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین در این خصوص قائل بود یا رای به برائت آن‌ها از دلال بازی‌های رایج در جامعه داد، می‌بایست مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار گرفته و برای مقابله با آن‌ها تدابیری اتخاذ کرد چراکه کیست نداند تغییر قیمت یک خودرو به واسطه این گروه ها، به تغییر قیمت دیگر خودرو‌ها سرایت خواهد کرد و با عبور از بازار خودرو، به نرخ مسکن و دیگر اقلام خواهد رسید و در نتیجه، سود شماری از دلالان و سودجویان و زیان عموم ایرانیان را به دنبال خواهد داشت.
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
مسكن هم همينطوري گرون كردند و ميكنند بايد تمام سايت هاي نظير شيپور و ديوار و املاكي ها تعطيل شوند نميدونم چرا كاري با اينا ندارن گير دادن به اينستاگرام اگه فكري نشه فاجعه وحشت ناكي گرييان اقتصاد ايران رو ميگيره
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
قیمت سازی به همین راحتی
و وزیر صمت در اندیشه 5 درصد زیر حاشیه بازار
ای خدا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
فقط یک راه برای مهار این بلبشو هست و آن هم مالیات است. دولت و در واقع دستگاه مالیاتی کشور باید تمام این آگهی ها را چه در خودرو چه در مسکن و چه در موارد دیگر به عنوان فرار مالیاتی در نظر بگیرد و با فروشنده و خریدار -اگر خریداری واقعا وجود داشته باشد- ازطبق قانون مالیات بر درآمد و سایر موراد برخورد کند. در مورد مسکن که اوضاع بدتر است و با اهرم مالیاتی میشود چنان این دلالان را نقره داغ کرد که دیگر به این کا نپردایند. ولی ظاهرا خود دولت هم از این اوضاع رضی است که اقدام نمیکند.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
امروز هم که دستور فرمودند خودرو ساز 10 در صد بیشتر از تولید روزانه خود را به صورت فروش فوری به قیمت 5 درصد زیر حاشیه بازار بفروشد
.
تاریخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
اینها دارند برای خودرو سازها پیش دلالی می کنند. چون هر چه قیمت خودرو در بازار بالاتر برود؛ خودروساز نیز به قیمت بیشتری خودرو خود را خواهد فروخت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
ما هم خیلی راحت نمی خریم و با خودرو قبلی می سازیم. هر چقدر دلتان خواست گران کنید.
یکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
این همین داستان در مورد خانه هم صادق است . دلالان قیمت خانه را افزایش می دهند تا کمیسیون بیشتری بگیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
رئیس بانک مرکزی و وزارت صنایع و معادن که جلوی واردات خوردرو را گرفته اند . و بدبختی برای همه ایجاد کرده اند ابزار صنعتی هم گیر نمی اید بروید از کارگاه های تولید قطعه بپرسید ببینید چه بدبختی است
محمد
|
France
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
وضعیت همینه چراخودرورابهانه قرارمیدین مگه اقلام ضروری ازشب عیدتاامروزمثل پیازپنج برابرنشده سایراقلام غذایی چطور
مردم به حال خودشان رهاشدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
خود مسوولانش هم میدانند ولی یک سالی است مدعی بازار ازاد مطلق شدن بدون دخالت
چیزی که در هیچ کشوری این نوع مدیریت را تایید نمی کنند و اگر مجبور باشند دخالت در بازار می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
خود مسوولانش هم میدانند ولی یک سالی است مدعی بازار ازاد مطلق شدن بدون دخالت
چیزی که در هیچ کشوری این نوع مدیریت را تایید نمی کنند و اگر مجبور باشند دخالت در بازار می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
حالم از این اوضاع بهم میخوره هرکی از راه میرسه گوش اون یکی رو می بره مسئولین هم به فکر پست ومقام خودشون هستند
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
عواملی مانند قصور خودروسازان، سیاست‌های غلط مسئولان، کوتاهی ناظران و حتی نقش آفرینی دلالان هم در آن نقش دارد؟?//..
بابا رفتیم به باد فنا دیگر جمع کردن این بدبختیها کار هرکسی نیست؟/..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
بی رقابتی بازار را به این روز رسانده جلو واردات را باز کنید چرا به این روز افتادیم .بنظر میرسه دولت هم بدش نمی آید پرایدو 100 میلیون بفروشه آخه این ملت چقدر بدبختی باید بکشن . دلال بازی بی داد میکنه خیلی خوب میشه واردات آزاد بشه بجاش این دلال ها بد بخت بشن
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟