پشت پرده سفر ناگهانی «مایک پمپئو» به عراق؛ تهدید یا تطمیع!؟

تنش بین ایران و ایالات متحده آمریکا در ماه‌های اخیر و همزمان با افزایش فشار‌های واشنگتن بر تهران به شکل کم‌سابقه‌ای افزایش یافته است. به نظر می‌رسد یکی از کانون‌های تنش و رقابت میان ایران و آمریکا، عراق باشد. کشوری که در هجده سال گذشته، صحنه رقابت جدی میان دو کشور بوده است.
کد خبر: ۸۹۷۷۲۱
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶ 08 May 2019
|
11513 بازدید

تنش بین ایران و ایالات متحده آمریکا در ماه‌های اخیر و همزمان با افزایش فشار‌های واشنگتن بر تهران به شکل کم‌سابقه‌ای افزایش یافته است. به نظر می‌رسد یکی از کانون‌های تنش و رقابت میان ایران و آمریکا، عراق باشد. کشوری که در هجده سال گذشته، صحنه رقابت جدی میان دو کشور بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، تنش های اخیر میان ایران و آمریکا، منجر به افزایش فشارهای واشنگتن بر بغداد شده و مقامات این کشور از عراقی ها خواسته اند، به تحریم های آمریکا علیه ایران پایبند باشند و در همین راستا، معافیت های عراق از معامله تجاری با ایران را لغو کرده اند.

شب گذشته نیز «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا سرزده وارد عراق شد و با مقامات این کشور دیدار و گفت وگو کرد؛ دیداری که با تمرکز بر موضوع ایران و روابط تهران و بغداد انجام شده بود.

پمپئو در توضیح ادعاهای مطرح درباره قصد ایران برای تهدید منافع آمریکا در عراق گفت: «تلاش‌هایی در جریان بودند تا نیروهای آمریکایی که مبارزه علیه داعش را ادامه می‌دهند از عراق بیرون رانده شوند. این برای دولت عراق اهمیت باورنکردنی دارد».

این اظهارات وزیر خارجه آمریکا را می‌توان به نوعی فرافکنی علیه جمهوری اسلامی ایران تلقی کرد، چون این مردم و احزاب و جریان‌های سیاسی عراقی هستند که در وهله اول، خواستار خروج نیروهای آمریکایی از خاک کشور خود هستند. چندی پیش بود که ائتلاف‌های بزرگ پارلمانی در عراق از جمله ائتلاف‌های «اصلاح و سازندگی» و «البناء» در بیانیه‌هایی جداگانه خروج هرچه سریع‌تر آمریکایی‌ها از عراق را خواستار شدند.

وزیر خارجه آمریکا اما در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را از سفر خود مطلع کرده و ترامپ از او خواسته چندین پیام به مسئولان در عراق برساند. وی مدعی شد: «پیام اصلی این است: ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم عراق در وضعیتی است که رابطه‌ای که ما با آنها تشکیل داده‌ایم و رابطه‌ای که متحدان ما در منطقه با آنها تشکیل داده‌اند مستحکم می‌ماند».

پشت پرده سفر ناگهانی «مایک پمپئو» به عراق؛ تهدید یا تطمیع!؟

در این رابطه، پرسش مشخص این است که چرا پمپئو غیرمنتطره وارد عراق شده و دستور کار اصلی این سفر چه بوده است؛

نخست اینکه، برخی خبرها حاکی از آن است که پمپئو از عراق خواسته تصمیم نهایی خود در روابط میان ایران و آمریکا را اعلام کند. در واقع، عراق باید بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کند و آن را به اطلاع مقامات آمریکایی و ایرانی برساند.

در همین زمینه، کریم علیوی، نماینده ائتلاف فتح با اشاره به سفر ناگهانی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به عراق ـ که چهار ساعت به طول کشید ـ گفت: طرح‌های زیادی از سوی آمریکا وجود دارد که هدفش قرار دادن عراق در کنار خود است. هدف سفر وزیر خارجه آمریکا درخواست از دولت عراق است که به سوی ایران نرود. آمریکا خواهان قدرت بزرگ در منطقه نیست.

وی بیان کرد: دولت عراق بدون آگاهی پارلمان اقدامی نخواهد کرد و این موضوع در پارلمان عراق در هفته آینده بررسی خواهد شد.

فرضیه دوم این است که باتوجه به افزایش تنش ها بین ایران و آمریکا، پمپئو در این سفر از دولت عادل المهدی خواسته است تا از حمله احتمالی گروه های طرفدار ایران در عراق به مواضع نیروهای آمریکایی در این کشور جلوگیری کنند.

سوم؛ سفر وزیر خارجه آمریکا به بغداد برای بستن قرارداد‌های تجاری در حوزه نیرو بوده است؛ مسأله‌ای که پس از بازگشت از عراق به رسانه‌ها اعلام کرد. با این حال، غیرمنتظره بودن سفر، این فرضیه را تضعیف می کند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # لبنان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟