به گزارش خبرگزاری فارس، فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی در خصوص قاچاق کالا از مبادی رسمی و تخلفات گمرک گزارشی تهیه کرده که نسخهای از آن در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفت. متن گزارش به این شرح است:
متأسفانه انواع قاچاق کالا از راههای زمین، آسمان و دریا و از طریق مبادی رسمی وارد کشور میشوند و این امر ضربه سنگینی به اشتغال و تولید داخلی وارد ساخته است و مقام معظم رهبری نیز در این بحث لزوم جدیت در امر مبارزه با انواع قاچاق تأکید داشتند.
لذا به همین منظور فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی با هدیه و ایثار جان و آبروی خود با تمام قدرت در مقابل فساد و مافیای قاچاق ایستاده و فرامین مقام عظمای ولایت را تا حصول نتیجه نصبالعین قرار داده است و در این راستا اقدامات و پیگیریهای خود را در شناسایی راههای ورود قاچاق کالا از مبادی رسمی را به شرح ذیل اعلام مینماید:
1- قاچاق از طریق اظهار خلاف واقع در سامانه جامع گمرکی و جعل اسناد در این خصوص
یکی از مهمترین راههای ورود قاچاق کالا که با تبانی سازمان یافته از مبادی رسمی میباشد وجود سامانه جامع گمرکی است که بیش از 70 درصد کالاهای وارده به کشور از طریق این سامانه از کانالهای سبز و زرد گمرکی بدون هیچگونه کنترل و نظارت فیزیکی عبور نموده و وارد کشور میشوند که بدین طریق قاچاقچی یا تاجر متخلف با اظهار خلاف واقع و جعل اسناد یا تبانی کالایی را که دارای ارزش و کیفیت بسیار بالایی است و مأخذ گمرکی آن بالا میباشد و میبایستی از طریق کانال قرمز و با کنترل و نظارت دقیقتری وارد شود را کالای بیارزشی اظهار میکند با مأخذ گمرکی پایین که در کانال سبز یا زرد قرار گیرد و بدون هیچگونه کنترل و نظارتی ترخیص میشود. مثلاً کالایی که 76 درصد یا بالاتر ارزش تعرفه گمرکی آن است با اظهار خلاف یا با جعل اسناد کالایی که ارز شو مأخذ گمرکی آن صفر یا تا 10درصد میباشد آن را در مسیر سبز و یا زرد قرار میدهد و انی کالا به جای عبور از کانال قرمز با تبانی و بدون پرداخت عوارض گمرکی و بدون هیچ گونه نظارت و کنترلی از این کانالها ترخیص میشود که همین امر موجب گردیده که از این راه هزاران کانتینر کالای قاچاق که صدها هزار میلیارد تومان ارزش و تعرفه گمرکی دارند بدون پرداخت هر گونه عوارضی و یا تضییع حقوق بیتالمال به کشور وارد شود که به عنوان مثال میتوان قاچاق بیش از سه هزار کانتینر ظروف شیشهای و کریستال که طی سالهای 94 لغایت 96 از گمرکات کشور صورت گرفته که این کالا با اظهار خلاف واقع و ارائه اسناد جعلی تحت عناوین ضایعات شیشه و درب پوش شیشهای و ظروف دهنگشاد و شیشه فلاسک با تضییع صدها میلیارد تومان از حقوق مسلم بیتالمال ترخیص شده.
2-1- پرونده 1128 کانتینر قاچاق ظروف شیشهای مربوط به آقای س-ح که تحت عنوان دربپوش اظهار شده است. همانطور که مستحضرید این پرونده ابتدا وقتی توسط فراکسیون رسانهای شد با تکذیب مدیران گمرک و وزارت اقتصاد و دارایی مواجه گردید و اعلام کردند که حتی یک کانتینر اسناد هم وجود ندارد که در نهایت با ارائه اسناد و مدارک به اثبات رسید، در حال حاضر هم قطعیت حکم افراد خاطی در این پرونده به تحمل حبس و پرداخت جزای نقدی صدها میلیاردی نشانگر فساد و تبانی شده جهت قاچاق کالا میباشد.
1-3- قاچاق سازمان یافته 1700 کانتینر ظروف شیشهای:
در این پرونده نیز با توجه به وجود سامانه جامع گمرکی 1700 کانتینر ظروف شیشهای به طور غیرقانونی ترخیص شده و به صورت اظهار خلاف واقع کالایی با ارزش بسیار پایینتر اظهار میشود و با اسناد جعلی این کالاها ترخیص میگردد که ناظر وقت گمرکات استان به صراحت در این مورد اعلام قاچاق نموده ولی متأسفانه سرپرست جدید طی نامهای به گمرک ایران اعلام نموده است که کانتینرهای موصوف قاچاق نیست که با توجه به بررسیهای این فراکسیون و اسناد به دست آمده کالاهای کشف شده قاچاق و پیگیریهای به عمل آمده برایبررسی و پیگیری تحقیقاتی به مراجع ذیصلاح ارجاع گردید.
1-4- پرونده قاچاق سازمان یافته ظروف شیشهای و کریستال که قفل درب اظهار شده بود: با توجه به گزارشات واصله و مستندات به دست آمده در این فراکسیون مشخص گردید محمولهای تماماً قاچاق که با استناد به اسناد جعلی و به صورت سازمان یافته ظروف شیشهای و کریستالهای گران قیمت را قفل درب اظهار نمودهاند که متأسفانه ترخیص هم شده است که این پرونده به مرجع قضایی ارسال گردیده و برای هر کدام از برادران ط – ح مبلغ یکصد و پنجاه میلیون تومان قرار صادر گردیده است.
1-5- پرونده صدها کانیتنر کاغذ دیواری:
این پرونده چند صد کانتینر کاغذ دیواری را تحت عنوان کوکوبیت با حقوق و عوارض بسیار پایین اظهار نمودهاند و موفق شدهاند که کالاهای مذکور را نیز ترخیص نمایند.
2- قاچاق به صورت صادرات صوری:
در این روش صاحب کالا با تبانی کاملاً سازمان یافته در گمرک، کالا را در ردیف مرزی خروجی تسویه و به ظاهر صادر مینماید ولی کالایی در کار نبوده و صادرات کاملاً به صورت صوری و کاغذی میباشد و صاحب کالا، کالا را در داخل مصرف مینماید که در این خصوص به صورت نمونه به سه پرونده اشاره میگردد:
2-1- پرونده قاچاق بیش از 2000 تانکر الکل خوراکی:
در سالهای 92 و 93 چند شرکت مبادرت به صادرات الکل خوراکی از یکی از گمرکات مرزی مینمایند که این صادرات صوری بوده به طوری که کالاها با تبانی سازمان یافته گمرک و صاحب کالا در ردیف مرزی خروجی قرار میگیرد و به ظاهر الکل صادر ولی کالا در داخل مصرف میگردید و موضوع وقتی علنی گردید که چند کانتینر و تانکر در حال تخلیه و توزیع در شرق تهران بوده که توسط دستگاههای نظارتی کشف و جهت رسیدگی به مرجع قضایی ارجاع گردید.
2-2- صادرات صوری شرکتهای پتروشیمی:
سه شرکت پتروشیمی که محصولات خود را تحت عنوان صادرات به یکی از گمرکات جنوب (عسلویه) اظهار تا از طریق گمرکات میرجاوه، شلمچه و باشماق خارج نماید، ولی برای عدم پرداخت 9درصد مالیات ارزش افزوده که مبالغ نجومی میباشد با تبانی با گمرکات مرزی مهر خروج از کشور روی پروانه گمرکی این شرکتها خورده ولی متأسفانه به صورت صوری و کاغذی بوده و کالا از کشور خارج نشده ولی محموله در داخل به فروش میرسد. این هم یک محموله به طور تصادفی در یکی از انبارهای تهران در حال تخلیه بوده توسط دستگاههای نظارتی کشف شده و در مراجع ذیصلاح در حال پیگیری میباشد.
2-3- صادرات صوری سیب و موز
در سالهای گذشته صدها کامیون سیب درختی به طور صوری پروانه صادراتی را صادر تا صاحب کالا بتواند از مزایای این پروانه صادراتی برای ورود موز استفاده نماید که پس از اینکه یک محموله در شلمچه به طور تصادفی کشف و برای صادرکنندگان صوری در این پرونده مبلغ چهارصد میلیون ریال مطالبه نامه واهی صادر و پرونده بلاتکلیف در معاونت حقوقی گمرک مشمول مرور زمان شده است.
3- قاچاق به صورت ترانزیت:
این قاچاق یکی از موارد فساد سازمان یافته میباشد که صاحبان کالا با تبانی بعضی از کارمندان و مسئولین ذیمدخل گمرک کالا به داخل کشور ترانزیت میشود به قصد خروج از کشور مثلاً در یکی از گمرکات داخل و از گمرکی دیگر به کشور همسایه خارج میگردد که در این میان با تبانی کالا را چیز دیگری اظهار و در داخل پملپ باز میشود و با جابهجایی کالای گرانقیمت کالای بیارزشی که اظهار شده است بارگیری و خارج میشود. به عنوان مثال:
3-1- پرونده ترانزیتی چند صد کانتینر سنگین که از گمرک شهید رجایی وارد، محموله حاوی پارچههای نفیس و گرانقیمت بوده که با تبانی کاملا سازمان یافته در داخل تخلیه و به جای آن مجدداً سنگ بارگیری شده و از مرز امیرآباد خارج و به مقصد قزاقستان ترانزیت میشده که با توجه به مستندات به دست آمده شرکتی با تعداد 279 فقره اظهارنامه گمرکی طی سه سال به این کار خلاف مشغول بوده است که با بررسیهای به عمل آمده توسط این فراکسیون تعدادی از این اظهارنامهها جهت رسیدگی به مراجع ذیصلاح و قضایی جهت اقدامات مقتضی ارسال گردیده است.
3-2- ترانزیت مواد مخدر:
در فروردین سال 98 سه کانتینر سنگ ترانزیتی از طریق گمرک بازرگان وارد کشور تا از طریق مرز بیلهسوار به مقصد آذربایجان خارج شود که صاحبان کالا با تبانی 170 کیلوگرم مواد مخدر را در کانتینرها جاسازی و از مرزی که دارای اکیس ری و سگهای موادیاب بود خارج که متأسفانه این محمولهها توسط ایکسریهای کشور آذربایجان کشف که هماکنون در مراجع ذیصلاح فضایی در دست بررسی است.
3-3- ترانزیت 68 کانتینر باطری خارجی:
در این پرونده 68 کانتینر باطری تحت عنوان ترانزیت خارجی از گمرک بوشهر به مقصد گمرک بندرعباس ترانزیت خارجی میگردد. ولی محموله بدون اینکه وارد گمرک بندرعباس شود با هماهنگی گمرک و شرکت «ت» پروانه به صورت صوری تسویه شده و محموله در داخل کشور به فروش میرسید که این پرونده توسط وزارت اطلاعات به مرجع قضایی ارسال گردیده است.
4- قاچاق با جعل اسناد:
در این روش صاحب کالا با جعل بعضی از اسناد اظهارنامه گمرکی و با تبانی سازمان یافته موفق به ترخیص کالای خود از گمرک میشود که صاحب کالا با جعل مجوزهای لازم که برای کالاهای ممنوعه بوده و به داخل کشور مجوز صادر نمیگردیده است موفق به واردات کالا به کشور میشود که به عنوان مثال:
4-1- واردات لوازم یدکی غیرمجاز با جعل مجوز استاندارد:
دو نفر از صاحبان کالا در یکی از گمرکات مرزی با جعل مجوز استاندارد صدها کامیون لوازم یدکی غیرمجاز و قلابی را با تبانی از گمرک ترخیص و وارد کشور نمودهاند، صرفنظر از خسارت و تشییع حقوق بیتالمال و حتی ضربه زدن به تولیدات داخلی، با ایمنی آنان نیز بازی می کنند و با این لوازم یدکی تقلبی مانند لنت ترمز یا هر چیز دیگری امکان خطر برای خودروهای که از این لوازم یدکی استفاده میکنند وجود دارد.
4-3- واردات مواد خوراکی با جعل مجوز بهداشت:
شرکتی با جعل مجوز بهداشت و مقدار زیادی مواد خوراکی غیر قابل مصرف با اسکات با دمبل دستکاری تاریخی مصرف آنها با تبانی کاملاً سازمان یافته وارد کشور می نماید متأسفانه پرونده سالها در گمرک در حال پیگیری است و تاکنون نتیجه اعلام نگردیده است و پرونده نیز هم اکنون در مراجع قضایی در دست بررسی است.
4-3- قاچاق با جعل اسناد بانکی:
با توجه به گزارشات واصله جهت خروج ارز شرکتی قریب به سه هزار کانتینر پلی اتیلن با تبانی سازمان یافته از طریق جعل و استفاده از اسناد مجعول اقدام به قاچاق و پولشویی نموده است که هماکنون در مرجع قضایی در دست رسیدگی است.
5- قاچاق با سوءاستفاده از قانون کالاهای مرجوعی:
در این روش صاحبان کالاها با تبانی با بعضی از کارمندان و مسئولین ذیمدخل همچنین لنجداران، کالاهای غیرمجاز را در گمرک اظهار و وارد مینمایند و به هر دلیل، غیرقابل ترخیص بوده این کالاها برای آنها پروانههای مرجوعی صادر تا به کشور مبدأ مرجوع گردد که صاحبان کالا به صورت صوری و کاغذی با تبانی برای کالا پروانه مرجوعی صادر فقط اسناد را با جعل نامه و امضا کشور مبدأ مبنی بر اینکه کالا وارد کشور مبدأ شده است ولی کالاها مرجوع نمیگردند و با تبانی و بدون پرداخت هیچگونه عوارض گمرکی و مالیات، کالا از گمرک خارج و در داخل کشور به فروش میرسد. به عنوان مثال:
5-1- در یکی از پروندههای به دست آمده مربوط به کالای مرجوعی که کالا به صورت صوری مرجوع شده است که صاحب کالا پس از اخذ پروانه مرجوعی باید به تأیید کشور امارات و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی میرسید وقتی طبق نامه رسمی مشخص میشود که تأیید فوق صوری و جعلی بوده بازرسی گمرک فقط اقدام به تشکیل پرونده قاچاق نموده و تاکنون هیچگونه پاسخی در این مورد ارائه نشده است که در این مورد طی نامه مذکور صدها مورد از این نوع قاچاق به دست آمده است که در حال حاضر پیگیری جهت برخورد قانونی به مراجع قضایی توسط این فراکسیون ارسال شده است.
6- قاچاق با سوءاستفاده از مقررات ته لنجی:
صاحبان لنجها و ملوانها بعد از هر سفر حداکثر برای چهار بار در سال میتوانند مواد ضروری و عمدتاً خوراکی به میزان معلوم و محدودی وارد نمایند اما صاحبان کالاها با تبانی با گمرک در هر سفر دهها کامیون لوازم خانگی و پوشاک و سایر کالاهای غیر ضروری و لوکس را تحت عنوان تهلنجی بدون هیچگونه پرداخت عوارض و حقوق گمرکی موفق به ترخیص و ورود کالا به داخل کشور میشوند. به طوریکه با توجه به مستندات به دست آمده در یکی از دفاتر گمرکی یکی از مسئولان گمرکی طی یکسال با اخذ رشوه 304 میلیون تومانی اجازه ورود 9860 کامیونت به ارزش پنج هزار میلیارد ریال را میدهد که پس از مصاحبه تلویزیونی رئیس فراکسیون، مقامات و بعضی از مسئولین با شایعهپراکنی این نوع قاچاق را تکذیب نمودند که با پیگیریهای به عمل آمده پس از یکسال مدیر گمرک مربوطه براساس حکم مرجع قضایی در خصوص یکی از این پروندهها به 5.5 سال حبس محکوم و هماکنون در حال تحمل کیفر خود میباشد.
7- قاچاق با سوءاستفاده از پته مسافری:
عدهای از صاحبان کالا، کالاهای وارداتی خود را که دارای ارزش بالا بوده یا نیاز به مجوزهای خاص بهداشت، استاندارد و ثبت سفارش و غیره را داشته است به جای تنظیم اظهارنامه گمرکی با تبانی با مسئولین ذیمدخل به صورت پته غیرتجاری که نیاز به مجوز یا پرداخت حقوق گمرکی ندارد وارد مینمایند.
7-1- در این خصوص میتوان یکی از فسادهای دامنهدار در گمرک مربوط به قاچاق 18 دستگاه بیهوشی پیشرفته در فرودگاه امام خمینی است که صاحب کالا در سال 94 موفق میشود با کمک تعدادی از عوامل خود در گمرک 18 دستگاه موصوف را با تبانی سازمان یافته ترخیص نماید.
7-2- پرونده دیگر در این مورد مربوط به دو کانتینر شال و روسری بوده که صاحب کالا با جعل مدارک یک دیپلمات دو کانتینر شال و روسری که دارای ارزش و حقوق عوارض بسیار بالا بوده را با تبانی به صورت پته غیرقانونی (مسافری) وارد کشور مینماید. پرونده فوق از 4 سال پیش تاکنون در شعبه هشتم کارکنان دولت در حال رسیدگی میباشد.
8- قاچاق از طریق دربهای ورودی کالا به کشور خارج از دربهای خروج گمرک (مناطق آزاد و شیلات) و دفاتر گمرکی:
در بازدید به عمل آمده توسط هیأت پارلمانی از بعضی از گمرکات کشور از جمله شهید رجایی، باهنر، فشم، لنگه، کیش، چابهار و غیره با توجه به ارائه گزارشات و بررسی مستندات و مشاهدات به عمل آمده مشخص گردید که قاچاق به صورت سازمان یافته یا تبانی از طریق بعضی از گمرکات صورت میپذیرد.
8-1- قاچاق از دربهایی که گمرک هیچ گونه نظارتی بر آنها ندارد:
در این گمرکات دربهای ورود و اسکلههای مناطق آزاد و شیلات وجود داشت که صاحبان کالا، کالا را به نام مناطق آزاد بدون پرداخت عوارض گمرکی از این دربها وارد و از اسکلههای آنها به سرزمین اصلی خارج مینمودند.
8-3- قاچاق از طریق ناکارآمدی بعضی از دفاتر گمرکی:
با توجه به بررسی به عمل آمده یکی از دفاتر گمرکی 15 کیلومتر از اسکله بارگیری دورتر بود و صاحبان کالا با تبانی کالای خود را بارگیری و به جای گمرک و انبارهای آن از مسیر دیگری کالاهای خود را خارج و به انبارهای خود انتقال میدادند و کالای مورد نظر را در گمرک اظهار نمیکردند.
8-4- قاچاق با توجه به انبارهای خارج از دفاتر گمرکی:
در یکی از گمرکات، انبار گمرک خارج از درب خروج گمرک بود. صاحبان کالا کالای خود را ازگمرک به مقصد انبار گمرک و اظهار خارج میکردند و با تبانی کالا به انبار گمرک ارسال نمیشد و بدون هیچگونه پرداخت عوارض و حقوق گمرکی کالا را به انبارهای خود انتقال میدادند.
9- قاچاق با تبانی در مورد خودروهای لوکس خارجی:
در این خصوص واردکنندگان خودرو که عمدتاً واردات خودرو را در انحصار خود دارند (چهار خانواده میباشند) با تبانی و جعل گواهی مبدأ و ثبت سفارش موفق در ترخیص تعداد زیادی خودرو به داخل کشور شدهاند که در این خصوص میتوان به پرونده یکی از واردکنندگان انحصاری خودرو اشاره کرد که بدون اخذ گواهی مبدأ و با جعل اقدام به ترخیص خودرو نموده است.
9-1- اعلام قاچاق 125 هزار خودرو توسط یک واردکننده سرشناس با جعل گواهی مبدأ و فشار آن توسط رئیس فراکسیون:
یکی از واردکنندگان انحصاری خودرو با توجه به مستندات به دست آمده و بررسیهای به عمل آمده در دادگستری بندرعباس با جعل گواهی مبدأ توانسته تعداد 125 هزار خودروی لوکس خارجی را طی این چند سال وارد کشور و ترخیص نماید که پرونده وی در مراجعذیصلاح در حال رسیدگی است.
9-2- افشای ثبت سفارش 34 هزار خودروی لوکس خارجی توسط رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی و انکار و تکذیب وزرای محترم صمت و اقتصاد و دارایی و همچنین مدیران ارشد گمرک:
با توجه به اسناد به دست آمده در زمان بسته شدن سایت ثبت سفارشات توسط وزارتصمت عدهای با تبانی سایت را دربازه معین 9 روزه طی ساعت خاصی باز کردهاند و 34 هزار ثبت سفارش نامتعارف صادر نمودهاند که از این تعداد 6481 خودرو در گمرکات اظهار و بعضاً بعضی از واردکنندگان با تبانی توانستهاند که تعدادی از این خودروها را ترخیص نمایند که همگی آنها قاچاق میباشد که توسط این فراکسیون به قوه قضاییه جهت پیگیری ارجاع شد.
9-3- ترخیص خودرو با تعهد محضری:
در یکی از پروندهها واردکنندگان خودرو تعداد زیادی خودرو را با تبانی و با سپردن تعهد محضری به جای ارائه ثبت سفارش موفق به ترخیص تعداد زیادی خودروی لوکس خارجی شدهاند که همگی قاچاق و پرونده در مرجع قضایی در حال رسیدگی است.
10- تخلفات گمرکی که با تبانی موجب تضییع حقوق دولت و بیتالمال گردیده است:
10-1- یکی از تخلفات عمده در گمرکات که به علت بیتفاوتی بعضی از مدیران عالی گمرک همواره بر اثر مرور زمان به فراموشی سپرده میشود موضوع مرور زمان اظهارنامهها میباشد. بدین صورت که گمرک در صورت مشاهده تضییع حقوق دولت از سوی صاحبان کالا شش ماه فرصت دارد نسبت به وصول مطالبات اقدام نماید. اما در بعضی از گمرکات پس از انقضای مهلت شش ماهه فرصت مبادرت به صدور مطالبه نامه نموده که این مطالبهنامهها فاقد اعتبار قانونی بوده و هرگز قابل وصول نیست که فقط به جهت فرار از مسئولیت قانونی و پیگیریهای بعدی این را انجام میدهند که به عنوان مثال: مسئول بازبینی یکی از گمرکات برای شرکتی حدود 5 هزار میلیارد تومان پس از انقضای مهلت شش ماهه، مطالبهنامه صادر نموده به علت عدم وصول، پرونده این شخص فقط به هیأت تخلفات گمرک ارسال و نامبرده با یک توبیخ آن هم پس از سه سال محکوم میگردد بدون اینکه ریالی از این مطالبهنامه وصول شده باشد که براین اساس این فراکسیون با ارائه گزارش و مستندات این پرونده به سران محترم سه قوه خواهان پیگیری و برخوردهای قانونی شده است.
10-2- جعل ضمانتنامهها:
یکی دیگر از تخلفات محرز و سازمان یافته مربوط به گمرک تهران بوده که در سال 97 قریب به 30 نفر از کارکنان این گمرک به اتهام جعل اسناد گمرکی از سوی مرجع قضایی و دیوان محاسبات بازداشت و پرونده در حال پیگیری است که این افراد میلیارد ها تومان با جعل اسناد گمرکی از ضمانتنامهها و سپردهها را استرداد نمودهاند.
10-3- سوءاستفاده از کارتهای یکبار مصرف:
یکی از تخلفات مهم که طی چند سال گذشته در رسانهها نیز بازتاب گستردهای داشته گمرک، بازرگانی و اتاق بازرگانی توأماً در این فساد کوتاهی نمودهاند سوءاستفاده از کارت بازرگانی یکبار مصرف میباشد به طوری که طبق مصاحبه رسمی رئیس سازمان مالیاتی کشور و دادستان تهران در طی پنج سال گذشته بیش از 300 هزار میلیارد ریال دارندگان کارت بازرگانی یکبار مصرف بدهی مالیاتی دارند و به علت نامعلوم بودن این اشخاص هیچ مبلغی از این مقدار قابل وصول نمیباشد. که به عنوان مثال: در خصوص ترخیص صدها خودروی لوکس و صدها کانتینر لوازم متفرقه توسط دو زن که تماماً با تبانی سازمان یافته صورت گرفته است ب نامهای م. د و س.م معرف و یک نانوا بوده که آنها به نان شب محتاج هستند هر کدام بابت این کارتهای یکبار مصرف بدهی چندین میلیارد تومانی دارند که توسط رئیس فراکسیون این پرونده افشا و عاملان اصلی شناسایی و همراه مستندات به قوه قضاییه جهت برخورد قانونی ارسال گردید.
10-4- در طول 5 سال گذشته بیش از هزاران کانتینر کالاهای لوکس و غیر ضروری با این تسهیلات و با تضییع هزاران میلیارد از حقوق دولت با استفاده از کارتهای بازرگانی یکبار مصرف و ضعف مدیران تضییع شده است و چه میزان صنایع و کارخانههای داخلی را به ورشکستگی کشانده است و چندین هزار کارگر را خانهنشین کرده است.
از آنجاییکه یک ترخیص کار میتواند ترخیص کار چندین شرکت مهم شود و هزاران کانتینر لوازم خانگی را با تبانی و پرداخت حق حساب ترخیص نماید و متأسفانه هر بار پس از خروج کالا اظهارنامههای ایشان مفقود میباشد و هیچ گونه اقدامی صورت نمیپذیرد و از آنجایی که مهمترین اداره نظارتی گمرک که رسالت اصلی در راستای مبارزه با قاچاق و فساد و رشوه دارد توسط اشخاص مدیریت میشوند که به استناد نامه رئیس حراست وزارت اقتصاد و دارایی، دارای پرونده فساد اخلاقی و مالی است چه انتظاری میتوان داشت؟
فلذا به همین دلیل فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی طی جلسات متمادی با نهادهایذیربط از جمله خبرگان رهبری و ارائه گزارش به مراجع قضایی و وزارتخانه مبتوعه و ریاست محترم قوه مقننه و یا ارائه طرح تحقیق و تفحص از گمرک و تذکرات لازم به مسئولین گمرک در طی جلسات مکرر و همچنین ارائه راهکار و پیشنهاد جهت شناسایی راههای ورود قاچاق کالا و چگونگی مسدود کردن این راهها با پیگیریهای به عمل آمده توانسته قدم موثری بردارد و امنیت از افراد خاطی را بگیرد که همین امر موجب ورود دستگاههای نظارتی گشته است و تعداد زیادی از کارشناسان ذیمدخل وافراد خاطی دستگیر شدهاند که با برملا شدن همین موضوع و شناسایی نقاط ضعف سامانه توسط این فراکسیون منجر به شناسایی و دستگیری 130 نفر از کارشناسان مجازی متخلف گردید.
فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی با بازدیدهایی که به عمل آورده نقاط ضعف و قوت گمرکات را شناسایی و ضمن تذکر به مسئولین مربوطه و اعلام حمایت قانونی خود از افراد دلسوز در این گمرکات همچنین تا ریشهکن شدن فساد و معرفی افراد فاسد به دستگاه قضا تاحصول نتیجه از هیچ گونه کوششی دریغ نخواهد کرد که همین امر موجب جلوگیری و استرداد هزاران میلیارد تومان از حقوق بیتالمال نیز شده است.
این فراکسیون در همین راستا پیرو گزارشات مستند خود تقاضای پیگیری و برخورد جدی با تشکیل شعبات ویژه با خاطیان فساد سازمان یافته اعم از قاچاق و تخلفات اداری مندرج در گزارشات که موجب تضییع هزاران میلیارد تومان از بیتالمال گردیده را دارا میباشد.