در آگهی شرکت کرمان موتور قیمت هر خودروی هیوندا آزرای ۲۰۱۹ با احتساب هزینه شماره گذاری ۹۵۰ میلیون تومان عنوان شده که اگر این خودروها در سال گذشته به کشور وارد و در انبارهای گمرک دپو شده باشند، باید با ارز دولتی و یا ارز نیمایی وارد شده باشند که در این صورت، قیمت آنها بسیار پایینتر از مبلغ ۹۵۰ میلیون تومان است.
به گزارش «
تابناک اقتصادی»؛ شرکت کرمان موتور اولین آگهی فروش هیوندا آزرای ۲۰۱۹ را در خرداد ماه سال جاری منتشر کرد. در این آگهی قیمت فروش نقدی خودروی آزرا مدل ۲۰۱۹ را ۹۱۵ میلیون تومان اعلام کرده بود که با هزینه شماره گذاری آن در مجموع قیمت فروش این خودرو به ۹۵۰ میلیون تومان میرسید. زمان تحویل خودرو سی روز کاری و مهلت نام نویسی از ۱۹ تا ۳۱ خرداد ماه اعلام شده بود.
دوباره این شرکت در تیرماه سال جاری دومین آگهی را برای فروش هیوندا آزرا مدل ۲۰۱۹ منتشر کرد. تقریباً شرایط پیش فروش این خودرو به مانند شرایط پیش فروش قبلی بود؛ با این تفاوت که این بار زمان ثبت نام از ۲۹ تیرماه تا ۵ مرداد ماه سال جاری بود.
نکته مهم در پیش فروش خودروی هیوندا آزرای ۲۰۱۹ توسط شرکت کرمان موتور این است که در سی ام خرداد ماه سال گذشته، محمد شریعتمداری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامهای به مجتبی خسروتاج رئیس وقت سازمان توسعه تجارت، رسماً ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالاهای لوکس و غیرضروری را اعلام کرد، خودرو نیز جزو آنها بود؛ بنابراین واردات خودرو از ابتدای تیرماه سال گذشته تاکنون ممنوع بوده است.
به علاوه وحید منایی، معاون کالاهای سرمایهای و خدمات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، در دوم مرداد ماه ۱۳۹۸ طی مصاحبهای در ارتباط با پیش فروش خودروهای وارداتی توسط برخی از شرکتها گفت: پیرو ابلاغ مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالا از جمله خودرو، موضوع ممنوعیت پیش فروش خودرو به شرکتهای عرضهکننده خودروهای وارداتی ابلاغ شده است.
همچنین در ۲۱ خرداد ماه سال گذشته، اعلام شد که شرکت هیوندا از اواسط مرداد ماه ۹۷ و با آغاز تحریمهای صنعت خودروسازی ایران همکاری خود با شرکت کرمان موتور را متوقف خواهد کرد.
حالا پرسش این است که با توجه به ممنوعیت واردات و پیش فروش خودرو و همچنین قطع همکاری شرکت هیوندا به دلیل تحریم ها، شرکت کرمان موتور چگونه اقدام به پیش فروش خودروی وارداتی هیوندا آزرای ۲۰۱۹ طی دو مرحله در یک ماه اخیر کرده است؟
در هجدهم تیرماه ۱۳۹۸ سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس طی مصاحبهای در این زمینه گفت: "ممکن است شرکتی براساس ضوابط و روابطی که دارد، قطعات یا CKD از خارج وارد کرده و در داخل کشور مونتاژ کند که این اقدام منع قانونی ندارد و به دلیل اینکه خودروی داخلی محسوب میشود، پیش فروش آن امکان پذیر است، اما قطعا پیش فروش خودروی کامل وارداتی به دلیل اینکه واردات خودرو ممنوع است، مشکل دارد و تخلف محسوب میشود".
با توجه به این صحبتهای عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، باید در ابتدا مشخص شود که خودروی هیوندای ۲۰۱۹ توسط شرکت کرمان موتور به صورت قطعات وارد کشور شده یا اینکه واردات آن به صورت خودروی کامل انجام شده است؟
آن گونه که مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتوگو با خبرنگار تابناک اقتصادی اعلام کرد، این خودروها به صورت قطعه جهت مونتاژ در داخل وارد نشده اند بلکه به صورت کامل وارد شده اند.
دادفر با اشاره به اینکه تعداد این خودروها حدوداً دو هزار دستگاه است، در رابطه با قانونی بودن یا غیرقانونی بودن واردات این خودروها گفت: خودروهایی که کرمان موتور اقدام به پیش فروش آنها نموده است، خودروهایی است که قبل از ممنوعیت واردات خودرو ثبت سفارش آنها انجام گرفته است و از طریق بانکی وجه آن پرداخت شده، تخصیص ارز هم برای آن صورت گرفته است. این خودروها وارد انبارهای گمرک شده اند و هم اکنون آنچه از گمرک ترخیص شده است، به فروش میرسانند و آنچه هم که در گمرک باقی مانده است، اگر مصوبه دولت در مورد ترخیص خودروهای در گمرک مانده، تمدید شود تحویل داده خواهد شد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که با توجه به ممنوعیت واردات و قطع همکاری هیوندا با ایران به دلیل تحریم ها، آیا واقعاً مدل این خودروها مدل ۲۰۱۹ میباشند، گفت: چندین ماه مانده به پایان سال میلادی سفارش گذاری خودروها جهت خرید، برای سال جدید انجام میگیرد و بنابراین، کد مدل این خودروها برای سال جدید میلادی میخورد، به مانند آنچه که در ایران صورت میگیرد؛ به عنوان مثال شما خودرویی را در ایران در سال ۹۷ ثبت نام میکنید، اما در سال ۹۸ آن را تحویل میگیرید و مدل آن نیز ۹۸ میخورد.
همان گونه که ملاحظه میگردد طبق اظهارات معاون کالاهای سرمایهای و خدمات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان پیش فروش خودروهای وارداتی ممنوع است، اما یک استثنا در این رابطه وجود دارد و آن هم این است که این خودروهای کرمان موتور جزو ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک باشند که به دلیل ممنوعیت واردات خودرو اجازه ترخیص به آنها تا ۱۶ دی ماه سال گذشته داده نشده بود.
در شانزدهم دی ماه ۹۷، دولت طی مصوبهای اجازه واردات به خودروهایی که به صورت قانونی وارد گمرکات کشور شده بودند را صادر و اعلام کرد که واردکنندگان خودرو میتوانند این خودروها را ظرف مدت چهارماه از تاریخ مصوبه ترخیص کنند. با پایان یافتن مهلت مصوبه در شانزده اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ و ترخیص نشدن بخش عمدهای از خودروهای در گمرک مانده، دولت دوباره این مصوبه را دو ماه دیگر تمدید کرد؛ بنابراین، حالا با فرض اینکه این پیش فروش خودروها و شرایط مندرج در آگهی کاملا درست باشد و وجه قانونی داشته باشد، پرسش این است که اگر این خودروها در سال گذشته وارد کشور شده اند و در انبارهای گمرک قرار گرفته اند، با چه ارزی وارد کشور شده اند؟ ارز دولتی، نیمایی و یا آزاد؟ چرا هم اکنون باید به قیمت ۹۵۰ میلیون تومان به فروش برسند؟
بیشتر بخوانید
با توجه به اینکه واردات خودرو از یکم تیرماه ۱۳۹۷ به بعد ممنوع بوده است این خودروها به احتمال زیاد با ارز دولتی و یا ارز نیمایی وارد کشور شده اند.
از آنجا که گفته میشود قیمت این خودروها در بازارهای جهانی حدود ۳۵ هزار دلار است، بنابراین اگر با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده باشند که باید قیمت آنها در گمرک حدود ۱۴۷ میلیون تومان و اگر با دلار نیمایی وارد کشور شده باشند با توجه به اینکه قیمت دلار نیمایی در سال گذشته حدود ۸ هزار تومان بوده، در این صورت قیمت این خودروها در گمرک ۲۸۰ میلیون تومان بوده است. حتی در بازار دوبی، در حال حاضر، هر دستگاه آزرا ۲۰۱۹، با درهم به نرخ آزاد در بازار تهران، حدود ۴۷۰ میلیون تومان میباشد که بازهم اختلاف چشمگیر با نرخ اعلامی کرمان موتور دارد؛ هرچند این خودروها، با ارز آزاد وارد نشده است.
هر چند مرحله ترخیص تا شماره گذاری خودرو هزینههایی را در بر دارد، گویا باز هم قیمت واقعی این خودروها اختلاف بسیار زیادی با قیمت ۹۵۰ میلیون تومان مندرج در آگهی فروش شرکت کرمان موتور دارد.
در پایان اشاره به این نکته ضروری است که اگر همه شرایط پیش فروش این خودروهای وارداتی درست و قانونی باشد، باز هم این احتمال وجود دارد که شرکت کرمان موتور در انجام تعهدات خود در این زمینه قصوراتی را داشته باشد چرا که این شرکت در گذشته سابقه بدعهدی در انجام تعهدات را داشته است؛ برای نمونه در ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۷ جمعی از مشتریان این شرکت در اعتراض به تخلفات در زمینه تحویل خودرو مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. ماجرا از این قرار بود که ۹ ماه از زمان ثبت نام مشتریان در طرح پیش فروش خودروهای این شرکت میگذشت، اما شرکت کرمان موتور در زمان تحویل خودرو برخلاف آنچه در قرارداد ذکر شده بود، از مشتریان قیمت روز خودرو را طلب کرده بود که این امر برخلاف قانون به نظر میرسید.
به هر صورت با توجه به ابهامات موجود در قیمت و شرایط پیش فروش این خودروها، بهتر است هر چه زودتر وزارت صنعت در مورد قانونی یا غیرقانونی بودن این پیش فروش و شرایط آن واکنش نشان دهد.