به گزارش «تابناک»؛ فروردین ماه سال ۹۰ آزمایشی طرحی در مدارس کشور به اجرا درآمد که بر اساس آن، تعطیلی مدارس در هفته به دو روز افزایش یافت. تعطیلی پنجشنبههای مدارس که کمی بعد دولت وقت از استقبال خانوادهها از آن خبر داد و رسما از مهرماه سال ۹۱ اجرایی شد.
این اتفاق در حالی رخ میداد که حجم مطالب درسی و حتی عناوین درسی به نسبت گذشته افزایش یافته بود و مخالفان این طرح تأکید داشتند، نتیجه این دو اقدام (افزایش عناوین و حجم درسها و تعطیلی پنجشنبه ها)، وارد آمدن آسیبهای جدی به بنیه علمی دانش آموزان و بروز مشکلاتی برایشان خواهد بود.
البته هدف از این گزارش، نه پرداختن به آن موضوعات، که یادآوری فشردگی کلاسهای درسی دانش آموزان و زمان اندک آموزگاران برای تدریس مفاد درسی و سنجش دانش آموزان است؛ همان چیزی که مخالفان طرح افزایش تعطیلی مدارس بر آن تأکید داشتند و معتقد بودند، موجب افزایش فشارها بر دانش آموزان خواهد شد.
افزون بر این موارد، ایده مهم دیگری هم در این سالها در مدارس به اجرا درمیآید که بر اساس آن، تقریبا تمامی مفاد درسی در بازه زمانی مهرماه تا نوروز تدریس میشود و باقی مانده سال تحصیلی ـ که سال به سال کوتاهتر هم میشود و مدت هاست از پایان خرداد به پایان اردیبهشت ماه رسیده! ـ به مرور و سنجش اختصاص پیدا میکند.
تغییراتی بسیار بزرگ در نظام آموزشی که موجب شده آموزش در مدارس به روندی بسیار پرشتاب تبدیل شود که هر توقف و اختلالی در آن، لطماتی جبران ناپذیر بر جای خواهد گذاشت و دانش آموزان و اولیای ایشان را به مصائب و مشکلاتی جدی مبتلا خواهد کرد؛ اتفاقاتی که بسیاری از مدارس با دریافت وجه از والدین و دایر کردن کلاسهای جبرانی و فوق برنامه، میکوشند با آنها مقابله کنند.
با مرور این موارد، اکنون کافی است بدانید که هنوز توزیع کتب درسی در برخی مدارس در سطح کشور صورت نگرفته تا دریابید چقدر اوضاع برای این دانش آموزان و خانواده هایشان نگران کننده است. وضعیتی که رقم زننده آن وزارت آموزش و پرورش است که از چند سال پیش کار توزیع کتب درسی را در مقاطع پایه در دست گرفته است.
به این صورت که لازم است والدین دانش آموزان پیش از آغاز سال تحصیلی در سامانهای ویژه ثبت نام کرده و با پرداخت وجه، متقاضی دریافت کتب درسی برای دانش آموزشان شوند. خریدی عجیب که در نهایت به تحویل کتابهای درسی به مدرسه دانش آموزان و توزیع به واسطه ایشان میرسد، اما برخی مسائل ناگفته در ابتدای سال تحصیلی جاری موجب بروز اختلالاتی در آن شده است.
این را والدین دانش آموزانی خبر میدهند که هنوز کتابهای خریداری شده توسط ایشان به دست دلبندانشان نرسیده و پیگیری هایشان از اولیای مدارس و حتی مسئولان آموزش و پرورش در این خصوص نیز راه به جایی نبرده است، جز اینکه به ایشان توصیه شود، فایل پیدیاف کتابها را دریافت کرده و برای استفاده موقت دانش آموز، آن را پرینت نمایند!
مشکلی بزرگ که علی باقرزاده، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی تلویحا آن را تکذیب میکند و میگوید: «تمام کتابها حتی بیشتر از میزان مورد نیاز چاپ و در اختیار تمامی شهرستانها گذاشته شده است. ممکن است برخی شهرستانها در توزیع کتاب قصور و کم کاری کنند و یا مدیر مدرسهای به دلیل جابجاییهایی ها و نقل و انتقالاتی که اتفاق میافتد، کتاب دانش آموزان را تحویل نگیرد.»
اظهارنظری عجیب که نشان میدهد، وزارت آموزش و پرورش به روزهایی بازگشته که اهمیت نداشت کتاب درسی بموقع به دست دانش آموزان میرسد یا با تأخیر طولانی و تبعات آن چیست؛ با این تفاوت که این بار مدیران برخی مدارس مقصر اعلام میشوند و هیچ کس توضیحی نمیدهد که چرا از این مدیران مقصر در سالهای گذشته خبری نبوده و از آن مهم تر، این چه نظام توزیعی است که قصور برخی در آن، موجب نرسیدن کتاب به دانش آموزان دو هفته بعد از آغاز سال تحصیلی میشود؟!