در هفته گذشته بود که رئیس کل بانک مرکزی در جمع فعالان اقتصادی حضور پیدا کرد و با فشل خواندن خودروسازان گفت: آنها (خودروسازان) خودشان میخواهند همه چیز به نفعشان باشد. حالا با گذشت یک هفته از این صحبتهای رئیس کل بانک مرکزی، یکی از مخاطبان سایت تابناک در گفتوگو با خبرنگار تابناک اقتصادی اعلام کرد که شرکت سایپا بر خلاف روند گذشته و برای فرار از پرداخت جریمه دیرکرد بیشتر، قبل از تحویل خودرو به مشتری، اول نامه تحویل و مدارک خودرو را ارسال میکند.
به گزارش «
تابناک اقتصادی»؛ در یک سال و نیم گذشته، خودروسازان همواره به بهانههای مختلف از عدم تحویل بموقع خودروهای پیش فروش شده شانه خالی کرده اند و همین باعث نارضایتی مردم شده است؛ هر چند بخشی از این بدعهدیهای خودروسازان در تحویل بموقع خودروها را باید به حساب تحریم صنعت خودروسازی کشور گذاشت، مقصر بخش دیگری نیز قطعاً خود خودروسازان هستند. طبق آخرین آماری که ارائه شده است دو خودروساز بزرگ کشورمان بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگهای خود دارند که دلیل عمده تجاری نشدن این خودروها را نبود نقدینگی کافی برای خرید قطعه از قطعه سازان عنوان کرده اند.
این در حالی است که در هفته گذشته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در جمع فعالان اقتصادی با اشاره به اینکه خود خودروسازان از دریافت تسهیلات ۸۴۰ میلیون یورویی سرباز زدند گفت: "آنها خودشان میخواهند همه چیز به نفعشان باشد و هر چه گفتند بانک مرکزی بگوید چشم. تا صحبتی هم میکنیم میگویند این همه کارگر داریم و اگر آسیب ببینیم بحران ایجاد میشود. تا کی میخواهیم این خودروسازی فشل را ادامه دهیم؟ بانک مرکزی چرا باید تاوانش را بدهد؟ به ما میگویند شرایط حساس است. ۴۰ سال است که همین حرف را میزنند و میگویند به خودروسازان کمک کنید. چه زمانی میخواهد این شرایط درست شود؟ چه زمانی این رویه باید اصلاح شود؟"
به هر صورت عدم تحویل بموقع خودروها به هر دلیلی که باشد علاوه بر نارضایتی مردم به ضرر خود خودروسازان هم خواهد بود. آنها باید جریمه دیرکرد تحویل خودرو را نیز به مشتریان خود پرداخت کنند که با طولانیتر شدن فرآیند تحویل خودرو هزینههای هنگفتی از جانب پرداخت دیرکرد تحویل خودرو به خودروسازان تحمیل خواهد شد. البته گویا خودروسازان برای فرار از پرداخت هزینه دیرکرد بیشتر و از آنجا که طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی خودشان (خودروسازان) میخواهند همه چیز به نفعشان باشد، چارهای اندیشیده اند که به ضرر مشتریان و به نفع خودشان میباشد. مخاطبان تابناک اقتصادی اعلام کرده اند که شرکت سایپا برای فرار از پرداخت دیرکرد بیشتر دست به ترفند جدیدی زده است.
یکی از مخاطبان در گفتوگو با
خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: در شهریور ماه سال گذشته و در جریان پیش فروش خودروهای سایپا با واریز ۱۵ میلیون تومان، اقدام به پیش خرید خودروی تیبا ۲ با موعد تحویل اسفندماه کردم.
وی افزود: با فرارسیدن اسفندماه ۹۷ نه تنها خبری از تحویل خودرو نشد بلکه حتی برای تکمیل وجه نیز فراخوانده نشدیم. سرانجام در چهاردهم اردیبهشت ماه ۹۸ شرکت سایپا برای تکمیل وجه خرید خودرو ۲۰ میلیون تومان دیگر دریافت کرد و اعلام شد که حداکثر پس از شصت روز کاری، خودرو تحویل داده خواهد شد. این مخاطب تابناک اقتصادی گفت: با پایان شصت روز کاری، خبری از تحویل خودرو نشد تا نهایتاً در هجدهم مهر ۹۸ به ما اعلام شد که جهت دریافت نامه تحویل و مدارک خودرو به نمایندگی مراجعه کنیم.
پس از مراجعه به نمایندگی، مدارک خودرو و نامه تحویل آن را دادند و در کمال ناباوری اولاً تاریخ نامه تحویل خودرو، نهم مهر ماه خورده بود و ثانیاً خبری از خودرو نبود!
وی افزود: پس از آن که دلیل اختلاف تاریخ نامه با زمان تحویل نامه به مشتری و همچنین عدم تحویل خودرو را جویا شدیم متصدی نمایندگی اعلام کرد که شرکت سایپا برای عدم پرداخت دیرکرد بیشتر چنین کاری کرده است! وی گفت: با گذشت ۱۵ روز از زمان تحویل نامه به ما و گذشت حدود یک ماه از زمان تاریخ تحویل نامه (۹ مهر) هنوز خبری از تحویل خودرو نیست و با پیگیری که از امور مشترکین سایپا انجام دادیم، اعلام کردند که خودرو در ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۸ به شرکت پیمانکار جهت تحویل به مشتریان، تحویل داده شده است.
این مخاطب
تابناک اقتصادی گفت: در گذشته روال کار تحویل خودرو به این صورت بود که در ابتدا خودرو تحویل مشتری و سپس مدارک خودرو پس از گذشت دو تا سه هفته به مشتریان تحویل داده میشد، اما هم اکنون شرکت سایپا این روند را معکوس کرده است و این موضوع شائبه فرار شرکت سایپا از پرداخت جریمه دیرکرد بیشتر را افزایش میدهد. بدتر از همه اینکه خودرو را هم بعد از گذشت یک ماه از تاریخ انتشار نامه تحویل و مدارک آن، هنوز تحویل نداده است.
شایان ذکر است، بررسی صورتهای مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه شرکت سایپا نشان میدهد، اوضاع مالی این شرکت چندان مساعد نیست و احتمال اینکه شرکت سایپا برای فرار از پرداخت بیشتر جریمه دیرکرد چنین کاری کرده باشد وجود دارد.
صورتهای مالی نشان میدهد که میزان داراییهای شرکت ساپیا در سال ۹۷ به ۲۴.۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که میزان بدهیهای این شرکت با رشدی ۴۸ درصدی در مقایسه با سال ۹۶ به ۲۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بررسی بدهیها و داراییهای شرکت سایپا در پایان سال ۹۷ نشان میدهد، این شرکت به میزان ۱۱۰ درصد داراییهای خود بدهی دارد!
همچنین زیان انباشته این شرکت از ۱.۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۶.۷ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ افزایش یافته است؛ به عبارت بهتر در مدت یک سال میزان زیان انباشته شرکت سایپا ۵۰۹ درصد رشد کرده است که رقم قابل توجهی است.