در حالی که شهروندان تهرانی از آلودگی هوا و ترافیک رنج میبرند و اصلیترین مطالبه خود را این دو امر میدانند، این روزها کمیپنی تبلیغاتی از سوی برخی مسئولین شهری با نام آرزوهای شهروندان تهران کلید خورده تا باز هم مطالبات شهروندان تهران را بشنوند.
به گزارش «تابناک»، این روزها یکی از اعضای شورای شهر تهران با راه اندازی کمپینی، سعی در جلب مشارکت شهروندان دارد؛ غافل از اینکه شهروندان در میدان هستند و مسئولین در بیرون میدان!
وقتی مردم داد میزنند و مسئولین نمیشوند
در تعریف این کمپین آمده است: کمپین «آرزوهای تهران» برای ایجاد ارتباطی دوسویه بین شهروندان و مدیران شهری پایتخت شکل گرفته و برای نخستینبار پنج ارگان از مجموعه مدیریت شهری را برای پیشبرد یک برنامه دور هم جمع کرده تا مشارکتی کم نظیر درشناسایی مشکلات و همفکری برای حل آنها تحقق یابد.
این کمپین قصد دارد مدیران شهری تهران، سریع، شفاف و بی واسطه خواستهها و آرزوهایی که شهروندان برای بهبود زندگی و ارتقای کیفیت زیست شهری دارند، بشنوند تا با برآورده ساختن آنها تهران شهری مطلوبتر برای شهروندانش شود.
بنابراین، برای رسیدن به این هدف سامانهای راهاندازی شده تا شهروندان از آرزوهای خود برای بهبود شهر بگویند و با همیاری یکدیگر، آرزو یا آرزوهایی را برگزینند تا مسئولان شهری آنها را برآورده کنند.
این در حالی است که مرکز ۱۳۷ و ۱۸۸۸ برای ارتباط مستقیم شهروندان با مسئولین با هزینهها و امکانات زیاد و در نظر گرفتن تعداد زیادی نیروی انسانی، سالیان سال است که راه اندازی شده و مردم درخواستها و پیامهای خود را در این سامانهها ثبت میکنند.
همین پیامهای ارسالی که هر روزه به خاطر دلسرد شدن شهروندان از تعدادش کاسته میشود به نحو مناسب مورد پیگیری قرار نمیگیرد و بعضا مسئولین ذیربط از پیامهای این سامانه اطلاع لازم ندارند، اما گویا مسئولین نمیخواهند مطالبات شهروندان را بشنوند و باز در پی ایجاد مجموعهای تحت نظارت خود هستند!
موازی کاری شهرداری و عضو شورا؛ دو عنوان یک راهبرد
زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران به عنوان طراح این کمپین گفت: یکی از جدیترین مسائلی که در شهر تهران و به صورت کلی در مدیریت شهری وجود داشت، کمبود مشارکت و یا محدودیت مشارکت شهروندان در ارتباط با تصمیمگیریهای شهری بود. مشارکت یک فرصت بینظیر است که میتواند ظرفیتهای شهر را ارتقا دهد و امکان توسعه شهری را برای مدیریت شهری فراهم کند. مبنای شکلگیری مشارکت اعتماد است. این اعتماد متقابل مابین شهروندان و مدیریت شهری منجر به مشارکت و توسعه مشارکت شهروندان در سطح شهر میشود. باید احساس تعلق شهروندان به شهر ارتقا پیدا کند و این محقق نخواهد شد، مگر اینکه خود در تصمیمسازیها و تصمیمگیریها باشند.
وی افزود: از آنجایی که فاوا یک بستر را در قالب سایت «با هم» فراهم کرده بود، تصمیم گرفته شد تا انجام این کار به فاوا سپرده شود. فکر کردیم میشود تعادلی بین با هم و کمپین برقرار کرد و از سویی نیز «با هم» را رشد داد و عمومیتر کرد. چون این خواستهی فاوا هم بود و وجود کمپن میتوانست این ظرفیت را برای بیشتر دیده شدن و شناخته شدن «با هم» نیز فراهم کند.
در ادامه این مسیر بود که معاونت اجتماعی، مرکز مطالعات شهری و مرکز ارتباطات و امور بین الملل و شهرداری منطقه ۶ به ما پیوستند. یکی از امتیازهای این کمپین این است که در اختیار یک سازمان یا معاونت نیست. تلاش شد تا در راستای یکپارچکی و همگرایی مدیریتی همه ظرفیتها را در کنار یکدیگر قرار بدهیم. حدود دو ماه است که دبیرخانه کمپین فعال شده است.
هزینه برای شنیدن دوباره مطالبات!
مطالبات و خواستههای مردم مشخص است، اما امری که هنوز برای آن راهبرد مشخصی وجود ندارد چگونگی پیگیری مطالبات مردمی است. مردم در امور شهری مشارکت دارند، اما مدیران شهری پاسخ درخوری به این خواستهها نمیدهند و در انتها مشاهده میشود مردم ناراضی هستند و به جای اصلاح امور دست به ایجاد سامانه، کمپین و یا هر مجموعهای دیگر زده میشود که نه تنها کاری از پیش نمیبرد، بلکه هزینههایی روی دست شهر میگذارد. ایجاد سایت، مدیریت نیروهای انسانی و انجام یک عمل در قالب دو سایت یا چند کمپین، جزو انتقادهای کلیدی این دست اقدامات بالا به پایین مسئولین قلمداد میشود.
سود کمپینهای موازی به جیب چه کسانی میرود؟
هر کمپین باید از سوی مردم راه اندازی شود و به تعبیری مردمی باشد. هنگامی که یک کمپین از سوی مسئولین راه اندازی شود با هزینههای زیاد باید مردم را برای مشارکت به میدان آورد.
راه اندازی کمپین آرزوهای شهروندان از سوی مسئولین تنها به روند فربه شدن سیستم کمک میکند. مطالبات و درخواستهای مردم مشخص و واضح است و هر یک از درخواستها در مناطق مختلف ثبت میشود. کاش مسئولین به جای فعالیتهای تبلیغاتی با عزم جدی برای مطالبات ریز و درشت شهروندان اقدامی انجام میدادند و پیگیر خواستههایی بودند که از طریق پژوهشهای شهری، سامانههای مختلف و... به دست مسئولین میرسد و گزارش مشخصی از این مطالبات ارائه شود.
متاسفانه این روزها مسئولین علاقه بیشتری به ایجاد کمپین دارند و برای هر یک از این اقدامات نیاز به نیروی انسانی و سایت یا هر امکانات دیگر برای ارتباط با شهروندان دارد که این دلیل علاقه برای شهروندان مشخص نیست. از این روی، لازم است هزینه کمپینهای موازی شفاف در دسترس عموم قرار بگیرد تا دست هر شائبهای را کوتاه کند.
تنها شانزده لایک برای کمپین آرزوهای تهران
در نهایت با اتمام بخش نخست این کمپین، آرزویی که از طرف مردم در سایت آرزوهای تهران بیشترین لایک و درخواست را گرفت، بازیافت نخالههای ساختمانی از طرف شهرداری و جلو گیری از دفن آنهاست؛ وظیفهای که به آرزو تبدیل شد و آیا شنیدن این مشکل نیاز به این همه وقت و انرژی از طرف مسئولان شهری داشت؟!