نابساماني در عمليات عمره، مقصر كيست؟

بيشتر زايران عمره را كساني تشكيل مي‌دهند كه براي بار نخست مشرف شده و ممكن است به علت كهولت سن يا ناتواني مالي تا پايان عمر ديگر اين فرصت را پيدا نكنند؛ اگر براي مسئولان و خدمه عمره، اين يك فعاليت روزمره و عادي است، براي بسياري از زايران يك فرصتي استثنايي است كه مدتها منتظر آن بوده‌اند و نمي‌توان با بهانه‌اي قصور و تقصيرها را توجيه كرد.
کد خبر: ۹۰۲۶
|
۲۶ فروردين ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۸ 14 April 2008
|
14209 بازدید
در حالي كه برگزاري عمليات عمره در سال‌هاي گذشته با كيفيت مناسب‌تري انجام مي‌شد، امسال نارضايتي بسياري در ميان زايران وجود دارد.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، مشخص نبودن ساعت بسياري از پروازها تا يك روز پيش از انجام پرواز، كيفيت نامناسب غذا، سردرگمي در اسكان، محل نامناسب هتل در مكه، فقدان توانايي و اطلاعات خدمه، ناكافي بودن امكانات پزشكي، عدم ارايه خدمات لازم به مسافران و... تنها بخشي از مشكلات است و مسئولان ستاد عمره، تنها با اعلام اين‌كه هم‌اكنون اوايل انجام عمره امسال است، قصد رفع و رجوع كردن آن را دارند، اما به راستي اين دليل مي‌تواند پس از دو دهه انجام عمليات عمره، پذيرفته شود؟

بيشتر زايران عمره را كساني تشكيل مي‌دهند كه براي بار نخست مشرف شده و ممكن است به علت كهولت سن يا ناتواني مالي تا پايان عمر ديگر اين فرصت را پيدا نكنند؛ بنابراين، اگر براي مسئولان و خدمه عمره، اين يك فعاليت روزمره و عادي است و بارها تكرار مي‌شود، براي بسياري از زايران يك فرصتي استثنايي است كه مدتها منتظر آن بوده‌اند و نمي‌توان با اين بهانه كه اوايل كار است، قصور و تقصيرها را توجيه كرد.

براي نمونه، در مورد كيفيت غذا، مسئولان ستاد عمره آن را مربوط به ابتداي كار بودن مي‌دانند، در حالي كه دليل آن مشخص است. اگر مواد غذايي همان‌گونه كه مورد ادعاست، مرغوب باشد، كيفيت غذا به دليل ناتواني تيم آشپزي پايين است و اين هم به دليل آن است كه خدمه آشپزخانه، عموما از افراد مخلص و متديني هستند كه براي اجر و ثواب اين مسئوليت را بر عهده گرفته‌اند، اما چه بسا تخصص لازم در پخت غذا در مقياس گسترده را ندارند و عوامل ستاد عمره با خودداري از استفاده از عوامل حرفه‌اي، عملا آسيب سنگيني به زايران كه به دليل شرايط سني بالا، قادر به هضم و استفاده از غذاهاي با كيفيت نامناسب نيستند، مي‌زنند.

برخي ديگر از خدمه نيز از شرايط مشابهي برخوردارند و بيشتر آنان با نيت خير و با استفاده از ارتباط و دوستي با مسئولان آژانس‌ها و سازمان حج و زيارت وارد تيم عمليات عمره شده‌اند و هرچند حسن نيت دارند، اما فاقد توانايي‌هاي لازم مانند تسلط به زبان عربي، تخصص در فعاليت‌هاي توريستي مانند هتل‌داري، حمل‌ونقل و برنامه ديگري هستند و نتيجه آن نيز شرايط نابسامان كنوني است؛ براي نمونه با تخريب هتل شرايتون، هتل پنج ستاره‌ براي حجاج درجه يك اجاره شده كه از يك سو داراي امكاناتي است كه مورد نياز زايران نيست (مانند تلويزيون‌هاي LCD، مايكروفر، لوازم تشريفاتي و گرانقيمت و ...) و از سوي ديگر، داراي نقاط ضعفي است كه موجب آزار زايران است؛ مانند دوري به حرم، عدم امكان بردن غذا به اتاق و ممنوعيت شستشوي لباس. اما اگر تخصص و پيگيري لازم در ميان مسئولان عمره وجود داشت، هتلي نزديكتر به حرم با امكانات تشريفاتي كمتري اجاره مي‌شد كه هم هزينه كمتري داشت و هم رضايت مشتري را جلب مي‌كرد.

نقص ديگر ستاد عمره كمبود امكانات خدماتي است، وسليه عزيمت به مسجد «تنعيم» براي عمره مجدد وجود ندارد، در حالي كه كمترين هزينه را دارد. پزشك ايراني بسيار كم و در سه هتل براي بيست هزار زاير وجود دارد، آن هم تنها در هشت ساعت از شبانه‌روز، اطلاع‌رساني مناسب صورت نمي‌گيرد و مراسم مذهبي به ميزان كافي وجود ندارد و ... احتمالا پاسخ به همه اين مسائل، هفته‌هاي اوليه كار است!

مسئولان عمره پاسخ دهند براي زايري كه همه اين مشكلات را تحمل مي‌كند، چه تفاوتي دارد كه هفته‌هاي اول يا آخر عمره است؟ او تنها ده روز يا دو هفته در مكه و مدينه است و مي‌خواهد يكي از شريفترين دوران‌هاي معنوي خود را در كنار خانه خدا و قبور رسول خدا(ص) و ائمه بقيع ـ عليهم السلام ـ بگذارند، عذرخواهي زباني چه مشكلي از او را حل مي‌كند؟ در حالي كه اگر از تيم باتجربه و داراي تخصص لازم در مديريت كاروان‌ها، آشپزخانه و ستاد استفاده شود، هفته‌هاي اول و آخر تفاوتي نمي‌كند.

يكي از زايران عمره به خبرنگار «تابناك» گفت: در محل پزشك ايراني با صف طويل بيماراني روبه‌رو مي‌شويم كه گاه حتي صندلي كافي براي نشستن در نوبت نيست، در حالي كه اگر تنها اندكي كفايت و مديريت در ستاد عمره بود، مي‌شد با استفاده از پزشكان ماهر بسياري كه داوطلب خدمت در حج هم هستند، بدون هزينه، خدمت بسيار بهتري ارايه كرد و با ارايه يك دستورالعمل ساده به خدمه، جلوي سرگرداني و آزار زايران را گرفت.

وي پرسيد: به راستي، اگر به جاي بنده، شخص مسن‌تر يا با حال وخيم‌تري بود كه پس از ساعت‌ها سرگرداني و بدون كوچكترين راهنمايي و كمكي از سوي مسئولان، دچار حادثه‌اي مي‌شد، چه كسي پاسخگو بود؟

متأسفانه، مسئولان ستاد عمره و خدمه كاروان‌ها با تكرار اين‌كه اعتراض موجب از بين رفتن حال معنوي مسافران مي‌شود، تلاش دارند بر اين قصورها و تقصيرها سرپوش گذارند، اما بايد بدانند هرچند شايد كسي اين مشكلات را در ايران پيگيري نكند و مسئولان حج و ستاد و نمايندگي با توجه به ارتباط دوستانه با هم از آنها بگذرند، اما در پيشگاه صاحب اين خانه، آزارهاي پياپي زايران محفوظ است و صرفا به دليل اين‌كه مسئولان و خدمه حسن‌نيت دارند، توجيه‌شدني نيست، چراكه بنا بر فتواي تمامي مراجع و حكم عقل، اگر كسي توانايي كافي براي انجام مسئوليتي را ندارد، پذيرفتن آن جايز نيست، ولو اين‌كه داراي حسن نيت، اخلاص و حتي تخصص و تحصيلات در ديگر مسائل غير از مسئوليت خود باشد.

مسئولان ستاد عمره و خدمه بدانند كه قطعا در ايران، افراد بسياري با توانايي بيشتر و تخصص عميقتر از آنان وجود دارند كه مشتاق به خدمت در جوار خانه خدا و مدينة‌النبي هستند و اگر با اشغال اين مسئوليت‌ها نمي‌توانند به درستي به زايران خدمت كنند، خوب است جاي خود را به كساني بدهند كه از عهده كار بهتر برمي‌آيند و از حجم زياد مشكلات و نارضايتي زايران مي‌كاهند.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۶
با عرض سلام و خسته نباشید بنده الان نزدیک به 12 ساعت است که از عمره به مشهد بازگشتم تمام صحبت های زیر مستند است و اگر خواستید شماره تمام شاهدان را برایتان ارسال می کنم تا تحقیق و بررسی کنید .
وضعیت غذا بسیار افتضاح بود و در جواب اعتراض ما مدیر ثابت هتل صرفا می گفت "ما مسئول نیستیم غذا کلی تهیه میشود" یا "شما آمده اید اینجا خودسازی کنید و صبر وتحملتان را بالا ببرید " اعتراض ما هم به جایی نرسید حتی روزی قرمه سبزی که دادند بسیار شور بود و ایشان (مسئول تشریفات) پس منت های بسیار با مرکز تماس گرفتند تنها پاسخ ایشان این بود که این کار عمدی نبوده دستگاه نمک زنی خراب شده بود (بماند که ماهم نفهمیدیم اصلا این دستگاه نمک زنی وجود خارجی دارد یا نه ) در حالی که اصولا چنین کاری غیر عمدی است مگر این که کسی عناد با زائران حرمین داشته باشد که از عمد غذای آنان را شور کند
پیرو دستور مدیر ما نیز تحمل کرده و تا شب صرفا همان ماست و پرتقال را خوردیم برای شام که آمدیم تقاضای کمی غذای اضافه کردیم (چون از ظهر چیزی نخورده بودیم) که مسئول پذیرایی طوری که ارث پدرش را توزیع میکرد با اکراه اندکی غذا آورد وگفت :"بخورید ولی اسراف نکنید " جمعی از همراهان ما به خصوص مدیر کاروان نسبت به رفتار بدش اعتراض کردند و شام نخورده سالن را ترک کردیم و دسته جمعی به برای شام بیرون رفتیم.
این فقط یک روز ما بود از 14 روز: هواپیما، دروغ گویی و توجیه گری مسئولان، وضعیت هتل ،سرویس رفت آمد (وسط اتوبوس روی زمین نشستن) ،غذا ، برخورد طلبکارانه مسئولین وهزاران مورد دیگر که اگر خواستید امر بفرمایید تا تک تک را با مستند ات و شواهد برایتان بیان کنم
تو خود حديث مفصّل بخوان از اين مجمل
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۶
با سلام
خیلی جالب است برنج ایرانی خودمان را به کشورهای دیگر می دهند بعد خودمان باید در عربستان برنج پاکستانی بخوریم. سال 85 که مکه بودم کیفیت غذاها خیلی خوب بود ولی امسال که مشرف شدم جدا کیفیت غذاها و پذیرایی خیلی خیلی ضعیف بود. ان شاء الله که دست اندرکاران این امر به فکر باشند.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۶
به نام خدا
اينجانب يكي از حاضرين در عمره سال جاري بوده و تمامي موارد اعلام شده بالا را كه توسط زائرين محترم اعلام شده و خيلي از انهااعلام نگرديده تصديق و تاييد ميكنم.
لازم به ذكر است كه تكراري بودن و كيفيت پايين غذاها منجر به بيماري افراد
ميگرديد .
ضمنابنظر ميرسيد مسئولين و كادر در نظر گرفته شده همگي از سازمان و شهر مشخصي معرفي شده بودند و تيمي مويد همديگر و خنثي.
وضعيت هواپيما نيز بسيار نا مرتب بود بگونه اي كه مثلا صندلي هاي مشخص شده براي يك خانواده 4 نفره شامل والدين و دو فرزند 5و 10 ساله در 4 نقطه كاملا متفاوت و فاصله دار از هم در نظر گرفته شده بود و اين وضعيت كلي بوده و بي نظمي و شرايط سختي را براي زائرين فراهم كرده بود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۶
سلام
انشاءالله که به مرور زمان و تا نیم قرن دیگر درست میشود ولی به خدا همانطور که در بالا آمده خیلی ها امکان مالی و جسمی برای زیارت مجدد ندارند .
مسئول محترم شما را به صاحب همان خانه قسم با مشورت از قدیمی های این امر نسبت به انتخاب افراد اصلح و توانا و گزینش و آزمون انها در تهران اقدام نمایید تا دیگر با این همه ادعایی که سازمان حج دارد دچار این مسائل نباشیم.
خدا به زائرین فصل گرما (تیر و مرداد و ... ) رحم کند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۶
با سلام - تروخدا درخصوص پروازها و مشكلات داخل هواپيما هم بنويسيد . بنده به همراه خانواده در روز 14/01/87 ساعت 1 بامداد رفت و روز 23/01/87 ساعت 7 بعداظهر با پرواز شماره 2692 سعودي ( ماهان ) برگشتم متاسفانه بليطها از قبل صادر شده بود و پس از سوار شدن به هواپيما مشخص شد چينش صندليهابراساس هواپيماي بوئينگ بوده وليكن هواپيماي ماهان كه از طرف سعودي اجاره شده است ايرباس ميباشد و بطوري كه بر اي دو نفر يك صندلي صادر شده است كه در اعتراض مسافران مهمانداران گفتند كه مدت مديدي است كه وضع به اين منوال ميباشد . همچنين در اين پرواز حتي از دادن يك آبنبات كه در كليه پروازها به دليل ارتفاع به مسافران ميدهند نيز دريغ شد و در هنگام سرماي داخل كابين كه مسافران ميلرزيدند حتي يك پتو به دختربچه هم داده نشد و مهماندار اظهار كرد پتو بما ندادند كه به شما بدهيم اگر ميخواهيد من يك ملافه براي خودم آوردم آن را به بچه بدهم كه همين طور هم شد . ( تمامي مسافران شاهد هستند و ميتوانند شهادت دهند ) .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۶
با سختي فراوان توانستم براي عمره خود و همسرم پول تهيه كنم. و تا 3 هفته ديگه مشرف ميشم انشاالله.ميخوام آنجا بدون دغدغه زيارت كنم و بعيد ميدانم بار ديگر توفيق زيارت نصيبم شود. لطفا مطالب فوق را به نحو مقتضي به اطلاع مسئولان برسانيد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۶
با سلام، با توجه به خبر مربوط به نابساماني عمليات عمره از آنجائيكه خود در تتع 86 از نزديك در امور اجرايي پخت آشپزخانه‌هاي متمركز حضور داشته ام لازم است نكاتي را در خصوص طبخ غذار در عربستان به اطلاع عزيزان برسانم. اولا آشپزها معمولا از افرادي با تجربه و داري سوابق كاري بالا هستند(مثلا افراد آشپزي كه من در خدمتشان بودم تمام آشپزهاي آستان قدس رضوي بودند كه روزي حداقل 10000 غذا پخت مي‌كنند) و از طرفي تمام اين افراد آموزشهاي لازم را نيز ميگذرانند اما نكته اي كه قابل توجه است مربوط به برنج مي باشد، علي الرغم تهيه بهترين برنج خارجي از طرف سازمان، باز هم آن به مزاج ما ايراني ها سازگار نيست بماند كه عزيزان آشپز براي از بين بردن طعم آن از هل، آبليمو و ... نيز استفاه مي كردند. به هر صورت هميشه حق با مشتري(زائر) است وليكن در بعضي موارد لازم است با اطلاعات كامل و جامع به قضاوت پرداخت. حقير در صورت نياز عزيزان آمادگي پاسخگويي دقيق تر در اين خصوص هستم با آرزوي قبولي زيارت تمام عمره گذاران محترم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۶
سلام علیکم ! من به عنوان روحانی کاروان در ایام تعطیلات نوروزی عازم عمره بودم. بسیاری از اعتراضات و نکات مندرج در این خبر مورد تایید است. در مورد غذا اصلا توجیه بردار نیست و احتمالا این مواد غذایی باقیمانده ایام حج تمتع بوده است. کیفیت برنج و .... مورد رضایت زائران نبوده است.
اما در مورد هتل در مکه مشکل این است که عربستان 110 هتل اطراف حرم را تخریب کرده و اینگونه مشکلات پیش آمده است. مساله پزشکی یکی از معظلات عملیات عمره در هر سال است. چرا در مدینه که هتل ها نزدیک هم هستند هر چند هتل یک پزشک ندارد؟ چرا در مکه مکرمه فقط در هتل دره الاصیل مرکز پزشکی است. یکی از زائرین کاروان ما مریض شدند و مدیر و معاون ساعت ها گشتند تا این هتل دره الاصیل را پیدا کردند.
من فکر می کنم پرسنل شریف و خدوم ستاد عمره هم زمان با زائران وارد مدینه و مکه شدند و حال اینکه باید همه آنها چندین روز قبل از ورود زائران در آنجا استقرار می یافتند. یعنی همه دست اندرکاران از روز اول فروردین باید آنجا می بودند. روحانیون کاروان ها که به غیر از عذر خواهی از این وضعیت عمره نوروزی از زائرینی که عموما نخبه های کشور بودند کاری از دستمان بر نیامد؛ امید داریم که این مشکلات را شجاعانه بپذیرند و از زائران عذرخواهی کنند و دست اندرکاران خدوم بیشتر تدبیر نمایند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۶
کاربران محترم به این دو خبر توجه کنید:
پخت متمرکز 36 هزار پرس غذا براي زائران ايراني
http://hajj.ir/hadjwebui/news/wfShowOpinion.aspx?id=31009

10 درمانگاه و مطب در شهر مدينه منوره در خدمت زائران عمره گزار ايراني

http://hajj.ir/hadjwebui/news/wfShowOpinion.aspx?id=31021
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۶
با سلام. ما ان شاء الله امسال عازم هستيم.از اول براي ثبت نام در كاروان با مشكل مواجه شديم به طوري كه عده اي از ساعت 2 شب آمده بودند و ليست نوشته بودن در حاليكه قرار بود از ساعت 8 ثبت نام آغاز شود و عده اي مثل ما كه براي اولين بار مشرف مي شدند و اين مسائل را نمي دانستند با مشكل پر شدن كاروانهاي با شرايط خوب شدند بطوري كه تا ساعت 8:20 دقيقه تمام كاروانهاي مورد نظر ما پر شد و مامجبور شديم دور تهران بزنيم تا كاروانهاي ديگري پيدا كنيم.همچنين مشكل اخذ گذرنامه توسط كاروان حدود 3 ماه مانده به عزيمت بود كه با اعتراض مامواجه گرديد كه گفتند روال كار همين است اگر نميخواهيد مشكلي نيست انصراف دهيد در صورتي كه به گفته سازمان حج گذرنامه ها مي بايست تا 20 روز مانده به اعزام توسط كاروان در اختيار سازمان براي صدور رواديد قرار داده شود. با اين گفته هايي هم كه شما فرموديد خدا آخرش رو به خير بگذراند.
به نظر من بايد افراد شكايت خودشون را اعلام كنند در غير اين صورت مسئولاني كه در تهران هستند از كجا بايد اين موارد را بفهمند و رسيدگي كنند.
با تشكر
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟