نحوه و زمان دسترسی به قوانین نشر آگهی |
خرید مجموعه قوانین سنواتی که هر ساله چاپ و منتشر میشود. |
از طریق تلفن گویای روزنامه رسمی کشور میتوان عناوین قوانین منتشره در20 روز گذشته را دریافت نمود |
از طریق سایت به آدرس www.rooznamehrasmi.ir |
خرید روزنامه رسمی به صورت روزانه یا از طریق اشتراک |
خرید ضمیمه روزنامه رسمی که به صورت دفترچههایی در فواصل یک تا دو ماه منتشر میگردد |
اظهار نظر مسئولان در خصوص نشر آگهی |
||
نام |
سمت |
اظهار نظر |
حجتالاسلام مصطفی پومحمدی |
رییس سازمان بازرسی کشور |
یکی از مشکلات عمده کشور در بخش نظارت، عدم هماهنگی است که سبب میشود تا با وجود پتانسیل بالا نتوانیم نتیجه لازم را به دست آوریم. |
بازپرس طوفانی |
رئیس شعبه 12 دادسرای ناحیه 2 تهران |
دو کلاهبرداری که در بسیاری از موارد به وسیله آگهیهای تبلیغاتی شروع میشود. طی سالهای اخیر شاهد آن بودیم پیشفروش یک ساختمان یا زمین به چند نفر یا فروش ملک دیگران با جعل سنداست .کلاهبرداران معمولاً سعی میکنند قیمت مالی که میخواهند بفروشند کمتر از قیمت واقعی باشد تا فرد آن را فرصتی مناسب برای خود بداند و سریع خرید کند. لذا مردم پیش از انجام معامله باید از مالکیت واقعی و صلاحیت فرد اطمینان حاصل کنند و همه جوانب را در نظر بگیرند. |
قاضی سعید کریمی |
رئیس شعبه 1165 مجتمع قضایی قدس |
اغلب کلاهبرداریهای سنگین از طریق انتشار آگهی انجام میشود. و از نظر قانونی نشریات و مطبوعات مکلف نیستند تا صحت و سقم مفاد آگهی را بررسی کنند باید بر نحوه انتشار آگهیها نظارت بیشتری شود تا هر فردی نتواند با نشر آگهیهای دروغین مردم را فریب دهد. |
سرهنگ علی غیاثوند |
رئیس پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ |
برابر تحقیقات انجام شده، متهمان با انتشار آگهی های مختلف بازرگانی و افتتاح دفاتر مختلف در قالب خرید و فروش در سطح گسترده ای اقدام به کلاهبرداری از مردم می کنند و هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود |
فاطمه پنداری نیا |
کارشناس علوم اجتماعی |
آگهی های فریبنده ای که در برخی روزنامه ها به چاپ می رسد به ناهنجاری هایی دامن می زند که امنیت روحی و روانی جامعه را با خطری جدی مواجه می کند. برخی از دختران جوانی که به دام باندهای تباهی گرفتار شده اند متأسفانه ازطریق همین آگهی ها جذب مراکزی تحت عنوان شرکت یا مؤسسه شده اند و بسیاری از این دختران به خاطر مشکلات مالی مجبور به همکاری با این افراد سودجو شده اند، با این حال بی سرو سامانی وضعیت درج آگهی در روزنامه ها نظارتی سیستماتیک را می طلبد تا هم اعتماد مردم را جلب کند و هم از وجود ناهنجاری های اجتماعی جلوگیری کند. |
مهندس شاهمرادی |
کارشناس اقتصادی |
به اعتقاد من نه تنها نظارتی بر چاپ آگهی روزنامه ها وجود ندارد، بلکه نظارت لازم نیز بر نهادها و ارگان هایی که چنین مجوزی به نام شرکت یا مؤسسه صادر می کنند اعمال نمی شود و یا اگر نظارتی هم وجود دارد کافی نیست. بارها شاهد بوده ایم در مکانی که تجاری نبوده اما افرادی اقدام به دایر کردن شرکت کرده اند و هیچگونه نظارتی هم بر نحوه فعالیت آن ها صورت نگرفته است، این درحالی است که ادامه چنین روندی سبب سلب اعتماد مردم از شرکت ها و آگهی آنها در روزنامه و رسانه های گروهی خواهد بود. نبود همین سیستم نظارتی سبب شده تا مردم هم سرگردان باشند و ندانند کدام آگهی قابل اعتماد است، چراکه هر از چند گاهی در بخش حوادث شاهد گرفتار شدن برخی ها به دلیل اعتماد به چنین آگهی هایی هستیم. |
دکتر الهه منصوبی |
کارشناس علوم اجتماعی و استاد دانشگاه |
اگر پرونده های کلاهبرداری و جنایت در دادگستری ها را ملاحظه کنیم خواهیم دید که بخشی از آنها توسط همین آگهی ها صورت گرفته، دراین اوضاع و احوال که متأسفانه نظارتی کارشناسانه و دقیق بر نحوه چاپ آگهی های تبلیغاتی وجود ندارد مردم باید هوشیارتر باشند و نگذارند فرزندان جوانشان در دام گروه ها و باندهای تبهکار گرفتار آیند. تنها راه برون رفت از این معضل مدرن امروزی اعمال نظارت همه جانبه بر فعالیت شرکت های خصوصی است به عقیده من فقط داشتن شماره ثبت برای شرکت ها نمی تواند اعتماد مردم را نسبت به عملکرد آن شرکت جلب کند، این درحالی است که امروزه شاهدیم بسیاری از این شرکت ها یک شبه دایر می شوند و پس از کسب درآمدهای هنگفت و کلاهبرداری فراوان که متأسفانه ازطریق فراخوان های عمومی در آگهی نشریات موفق به این کار شده اند، پس از مدت کوتاهی که بار خود را بستند شبانه هم محل شرکت را ترک کرده و میلیاردها تومان پول بی زبان مردم را بالا کشیده اند |
اشرفی |
قاضی شعبه 11 دادیاری دادسرای ناحیه 12 تهران |
خانواده ها نباید به سادگی به آگهی های تبلیغاتی اطمینان کنند، چراکه برخی از همین آگهی ها صرفاً برای فریب مردم و کلاهبرداری و سوءاستفاده از افراد منتشر می شوند و دراین باره لازم و ضروری به نظر می رسد تا خانواده ها بیشتر مراقب جوانان دختر و پسر خود باشند. متأسفانه نظارتی درخصوص انتشار این آگهی های فریبنده صورت نمی گیرد و خانواده ها نیز بدون اینکه تحقیقات کافی دراین زمینه انجام دهند به این قبیل آگهی ها اطمینان می کنند و درنتیجه دچار ضرر مالی و چه بسا جانی می شوند. |
سیامک اکسیری |
کارشناس حقوق قضایی و استاد دانشگاه |
یکی از خلأهای قانونی نبود قانون تبلیغات در میان قوانین جاری کشورمان است، اگر تا دیروز به دلیل معدودبودن نشریات ضرورتی برای تصویب چنین قانونی در ایران احساس نمی شد امروزه اما به دلیل تعدد روزنامه های کثیرالانتشار و تیراژ بالای آنها در مقایسه با گذشته این ضرورت را عینیت می بخشد و باید مسیولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا مراجع قضایی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هرچه سریعتر به دنبال تهیه لایحه یا طرحی در نظارت و کنترل آگهی های مندرج در نشریات و نحوه برخورد با متخلفین تبلیغات در رسانه های مکتوب باشند. |
آمار کلاهبرداری طی 7 ماه امسال بر اساس اعلام معاون مبارزه با جرایم کلاهبرداری، جعل و جرایم رایانهای پلیس آگاهی |
|||
نوع پوشش کلاهبرداری |
درصد |
نوع کلاهبرداری |
درصد |
کلاهبرداریها در پوشش معاملات |
82 درصد |
جعل اسناد و مدارک شناسایی |
32 درصد |
اداره واحدهای مسکونی، تجاری و اداری |
3 درصد |
جعل اسناد مالکیت |
8 درصد |
واسطهگری و دلالی در امور اداری |
7 درصد |
جعل قرارداد و قولنامه |
5 درصد |
کاریابی و استخدام |
3 درصد |
جعل مدارک تحصیلی و آموزشی |
2 درصد |
رمالی و فالگیری |
2 درصد |
سایر اسناد دولتی |
9 درصد |
دریافت ویزا |
1 درصد |
، اسناد غیر دولتی |
7 درصد |
فریب در خواستگاری و ازدواج |
1 درصد |
جعل علایم تجاری و صنعتی |
یک درصد |
امور خیریه،فرهنگی و آموزش |
1 درصد |
3 هزار و 300 نفر به اتهام کلاهبرداری دستگیر شده اند |