بررسیهای خبرنگار «تابناک»، از نقش جالب روزنامه «ایران» در گسترش و عضوگیری شبکههای هرمی حکایت دارد.
به گزارش خبرنگار «تابناک» اجتماعی، در تاریخ هشتم دی ماه سال 1388، روزنامه «ایران» که با تسهیلات دولتی ارتزاق میکند، به بهانه انتشار آییننامه شرکتهای بازاریابی شبکهای، تیتر «شبکههای بازاریابی هرمی قانونی شد» را منتشر کرد؛ تیتری که در اوج کجسلیقگی و فهم پایین از آییننامه بازاریابی شبکهای، برگزیده و به عنوان تیتر یک روزنامه دولت استفاده شد.
بنا بر مستندات به دست آمده از آمار ورود افراد و مردم به این شبکههای هرمی، دیده شد که به محض انتشار این تیتر، آمار ورود مردم به مجموعهها و شرکتهای هرمی داخل ایران، دو برابر افزایش یافت؛ امر مهمی که با سکوت قوه قضائیه، به فراموشی سپرده شد، ولی نتیجه آن هنوز هم افراد بیشتری را به گرفتاری و بدبختی میکشاند.
بنا بر این گزارش، در عملیاتهایی که در راستای انهدام دفاتر شرکتهای هرمی انجام گرفته، دیده شده که در بیش از ششصد دفتر هرمی، تیتر و تصویر نیمصفحه اول روزنامه «ایران» قابشده هست و حتی در جزوات و کاتالوگهای آزمایشی آنها نیز موجود است و از این تیتر و تصویر به عنوان تأیید قانونی بودن فعالیتهای هرمی استفاده میکنند.
به رغم این که هنوز هم در دفاتر شرکتهای هرمی، از تیتر روزنامه «ایران» برای فریب و اغفال مردم بهره برده میشود، این روزنامه که باید در راستای نظام، دولت و قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت کند، نسبت به اصلاح تیتر خود اقدام نکرده و عملا در خلاف جهت قوانین کشور حرکت میکند.
تصویر زیر، نمودار عضوگیری شبکههای هرمی در ایران است که در نمودار تأثیر عضوگیری و اغفال مردم با تیتر کاذب روزنامه «ایران» کاملا مشخص است.