جام جم نوشت:
در حالی که هماکنون در بسیاری از کلانشهرهای دنیا میزان حضور ماموران راهنمایی و رانندگی در معابر و خیابانهای شهر کمتر از 2 درصد است، اما در کشور ما به دلیل فراهم نبودن زیرساختهای لازم که همان تجهیزات و ابزارهای کنترل هوشمند و مکانیزه است، همچنان ماموران راهنمایی و رانندگی مانند نیمقرن پیش سر چهارراهها میایستند تا تردد خودروها را کنترل کنند!
این وضعیت علاوه بر اینکه وقت و انرژی زیادی را از ماموران میگیرد امکان کنترل و نظارت دقیق از یکسو و شناسایی و اعمال قانون برای برخورد همزمان با چندین راننده متخلف را با دشواری بسیاری مواجه میکند.
روزانه حدود 50 هزار قبض جریمه رانندگی در تهران صادر میشود و این در حالی است که به گفته مسوولان راهنمایی و رانندگی به دلیل کمبود نیرو امکان پوشش مستمر تمام تقاطعها و خیابانهای شهر توسط ماموران راهنمایی و رانندگی وجود نداشته و به همین دلیل در شرایط فعلی این امکان وجود دارد که وقتی ماموری در حال جریمه یک راننده متخلف است، همزمان 10 راننده متخلف دیگر از کنار او رد شوند و این مامور به عنوان اهرم کنترلی نتواند آن چنان که باید نقش خود را به درستی ایفا کند.
کارکرد جدید دوربینهای نظارت تصویریرئیس پلیس راهور تهران در این راستا از آغاز ثبت تخلفات رانندگی توسط دوربینهای نظارت تصویری نصب شده در سطح شهر خبرداد و گفت: مدتی است برخی رانندگان متخلف فقط به حضور فیزیکی پلیس اکتفا کرده و زمانی که مشاهده میکنند در محلی پلیس حضور ندارد اقدام به تخلف میکنند به همین منظور و برای جلوگیری از سودجویی متخلفان از هفته گذشته فاز جدید پلیس الکترونیک در پایتخت به مرحله اجرا گذاشته شده که بر این اساس تخلفات رانندگان علاوه بر کنترلهای ماموران، از طریق دوربینهای نظارتی سطح شهر نیز به صورت لحظهای ثبت میشود.
سردار حسین رحیمی با اشاره به این که این طرح در راستای فعالسازی هرچه بیشتر پلیس نامحسوس در تهران است، افزود: ماموران آموزش دیده پلیس راهور تهران با استفاده از بیش از 600 دوربین کنترل ترافیک، علاوه بر کنترل ترافیک پایتخت با تخلفاتی مانند تجاوز به گذرگاه عابر پیاده، توقفهای دو و سه ردیفه، توقف در محلهای ممنوع و داخل و حریم میادین، عبور از چراغ قرمز و... برخورد میکنند.
رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته با همکاری خوب شهروندان بیش از 90 درصد عابران، رانندگان خودرو و موتورسواران قوانین و مقررات رانندگی را رعایت کرده و در پشت گذرگاه عابرپیاده متوقف میشوند، تصریح کرد: بحث پاکسازی گذرگاه عابرپیاده از برنامههای اصلی پلیس است و گذشت آن زمانی که راننده خودرو یا راکب موتورسواری روی گذرگاه عابرپیاده بایستد و پس از حضور مامور بگوید که حواسش نبوده است.
ما مدرک داریماگر فکر میکنید میتوانید مثل گذشته در نهایت خونسردی مرتکب تخلف رانندگی شوید و وقتی هم که قبض جریمهتان به منزل ارسال شد، براحتی تخلف خودتان را با این بهانه همیشگی که در ساعت و روز مذکور اصلا در آن محل حضور نداشتهاید کتمان کنید، سخت در اشتباهید چراکه تصویر خودروی شما هنگام ارتکاب تخلف در ساعت و روز مورد نظر در بانک اطلاعات پلیس راهور تهران ثبت شده است.
سردار رحیمی این را هم میگوید که شهروندان در صورتی که نسبت به تخلف خود اعتراض دارند، میتوانند با مراجعه به مرکز کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی تهران، عکس خودروی خود را هنگام ارتکاب تخلف مشاهده کنند.
این روزها وقتی کمی دقیقتر به ماموران راهنمایی و رانندگی مستقر در سر چهارراهها و خیابانهای شهر نگاه میکنیم کمتر افسر راهنمایی و رانندگی را با قبض جریمه و خودکار به دست میبینیم، دلیلش هم این است که قبضهای جریمه جای خود را به دستگاههای کوچکی شبیه کارتخوان دادهاند تا دیگر بتدریج روش سنتی جریمه کردن که همان نوشتن قبضها به صورت دستی و با خودکار است، حذف و به جای آن شیوه الکترونیکی صدور قبض جایگزین شود.
رئیس پلیس راهور تهران با تاکید بر این که یکی از برنامههای اصلی پلیس راهور تهران در سال جاری حذف کامل صدور قبض جریمه به شیوه سنتی و به جای آن صدور قبض جریمه الکترونیکی است، گفت: در حال حاضر تمامی افسران کادر در پایتخت مجهز به دستگاههای الکترونیکی ثبت تخلف شدهاند و قبوض جریمه دستی جمعآوری شده است.
کنترل محدوده زوج و فرد بزودی با دوربینهماکنون کنترل تردد خودروها در محدوده طرح ترافیک و بخصوص ورودیهای آن با کمک دوربینهای نصب شده در این محدوده انجام میشود و به گفته سردار رحیمی قرار است تا سال آینده با تجهیز تمامی ورودیهای محدوده زوج و فرد به دوربین، کنترل تردد خودروهای غیرمجاز در این محدوده و اعمال قانون برای آنها نیز به طور الکترونیکی پوشش داده شود.
تشدید برخورد با تخلفات در بزرگراههاقرار است داخل خودروهای محسوس و نامحسوس پلیس بزرگراههای تهران نیز دوربینهای ثبت تخلف نصب شود. به گفته رئیس پلیس راهور تهران، این دوربینها ضمن فیلمبرداری از تخلف رانندگان به سامانه استعلام پلاک خودرو و نمره منفی مجهز هستند و در صورتی که خودرویی تخلف حادثهساز داشته باشد و تعداد نمرات منفیاش به 30 رسیده باشد از طریق سیستم مرکزی به اطلاع افسر حاضر در تیم گشت پلیس بزرگراه میرسد.