سرویس اجتماعی ـ حسن رضوانی درباره نتایج بررسی موضوع فروش احتمالی بانک اطلاعات مشترکان تلفن همراه از سوی اپراتورها، اظهار داشت: قضیه به معنای فروش نبوده و ممکن است بخشی از اطلاعات از کانالهای غیررسمی بیرون رفته باشد.
به گزارش «تابناک»، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: گفتهام که این کانالها را اصلاح و اطلاعات مشترکان را به گونهای به روز کنند که این مسأله حل شود.
وی تصریح کرد: شاید موارد امنیتی را رعایت نکردهاند که به آنها تذکر داده شده تا اصلاح کنند.
وی در ادامه گفتوگو با فارس افزود: خودشان نیز پذیرفتهاند، به گونهای رفتار میکنند که نشت این اطلاعات به بیرون به حداقل یا صفر برسد.
خبرنگار پرسید: به این ترتیب یعنی نرمافزاری که نمایش داده شد و در آن جنسیت، نام و تاریخ تولد دارنده سیمکارت مشخص بود، درست بوده اما این اطلاعات را اپراتورها به صورت رسمی نفروختهاند؟رضوانی در پاسخ به این پرسش گفت: منطقیتر این است که اپراتور با آگاهی به اینکه این موضوع حریم خصوصی است، برای ده تا پانزده میلیون تومان خود را خراب نکند.
وی گفت: احتمالاً اطلاعات از کانالهای غیررسمی (غیر از مخابرات) خارج شده است.
معاون رگولاتوری افزود: قضیه به آن شدت نیز نبوده است.
وی گفت: اگر هم اطلاعات بیرون آمده، کامل نبوده است؛ اما این موضوع را رد نمیکند و ممکن است اطلاعات جنسیتی نیز وجود داشته، ولی اطلاعات جنسیتی همه مشترکان نبوده است.
رضوانی تصریح کرد: بلکه اطلاعات ناقصی از مسیرهایی که اپراتورها مراقبت نکردند، خارج شده که با تذکراتی که به اپراتورها داده شد، از این پس مراقب این موضوع هستند.
رضوانی در پاسخ به این که آیا این اطلاعات درباره همراه اول و ایرانسل است، پاسخ مثبت داد.آیا اطلاعاتی که از مشترکان نمایش داده شد، اطلاعات همه مشترکان اپراتورها بوده یا یک باکس از مجموع اطلاعات بوده است؟رضوانی گفت: اطلاعات تمام مشترکان نبوده است.
وی ادامه داد: از اینکه موضوع فروختن بوده، هنوز اطمینان نداریم، اما یک اطلاعات خارج شده که برخی از آنها نیز اصلاً اطلاعات کاملی نبوده که معنی حریم خصوصی پیدا کند.
معاون رگولاتوری گفت: این اطلاعات شامل اطلاعات منطقهای، یکسری کد پستی و شماره موبایل بوده است و تفسیر اینکه آیا حریم خصوصی بوده است یا نه، باید بررسی شود، زیرا آدرس پستی کاملی نبوده است.
نام صاحب خط نیز بوده است؟نام نبوده، شماره و کدپستی بوده است.
آیا شماره و کدپستی کامل بوده است؟کامل که بگوییم همه شمارهها، دارای کدپستی بوده است، خیر. اطلاعات منطقهای جسته و گریخته بوده است.
گفتید که به اپراتورها گفتهاید که موارد امنیتی را بیشتر رعایت و اطلاعات مشترکان را به روز کنند، یک مشترک که نمیتواند نام یا شماره یا کدپستی خود را عوض کند؟رضوانی در این باره اظهار داشت: حالا باید دید که آیا این موارد نقض حریم شخصی بوده است یا خیر.
وی تصریح کرد: در گذشته در دفترچههای 118، نام، شماره تلفن و محدوده آدرس مشترک درج میشد و همه هم این دفترچهها را داشتند و خرید و فروش هم میشد و کسی نمیگفت که این دفترچه حریم خصوصی است.
رضوانی تصریح کرد: هماکنون این موضوع در دنیا هم مرسوم است؛ این اطلاعات، برای تبلیغات به کار میرود و اگر منطقهای اطلاعرسانی شود نمیدانم حریم خصوصی میشود یا خیر.
وی گفت: از نظر قانونی این روال در گذشته بوده است و با کدپستی میتوان شماره را پیدا کرد.
وی گفت: این اطلاعات، کامل یا آدرس کامل نبوده است؛ اطلاعاتی بوده که از داخل آن میشده منطقه آدرس را پیدا کرد و از روی چند رقم نخست کدپستی، شماره موبایلهای آن منطقه را پیدا میکردند.
تاختوتاز
تبلیغاتی در حریم خصوصی مردم +توضیح ایرانسل