فتوای برخی مراجع درباره اجرای حدود در ملأ عام

کد خبر: ۳۸۰۴۲۸
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۹ 20 February 2014
|
10119 بازدید
آیات عظام حضرت آیت الله شبیری زنجانی، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، حضرت آیت الله موسوی اردبیلی، حضرت ایت الله سید صادق روحانی، حضرت آیت الله نوری همدانی و حضرت آیت الله صانعی به پرسشی درباره چگونگی اجرای حدود در ملاء عام پاسخ گفته اند.

به گزارش شفقنا، متن پرسش مطرح شده و پاسخ این مراجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

آیا اجرای حدود در ملاء عام از ضروریات اجرای حدود و جزو لاینفک آن است یا می توان حدود را در ملاء خاص نیز اجرا کرد؟

منظور از ملاء عام در شرع مقدس چیست؟


آیا توصیه یا نهی از شرکت کودکان و افراد غیر بالغ در هنگام اجرای حدود شده است؟ با توجه به آنکه بعضا ممکن است تماشای برخی صحنه ها نظیر اعدام بر روی روح و روان کودک تاثیر مناسبی نداشته باشد، آیا میتوان از شرکت کودکان و افراد غیر بالغ در هنگام اجرای حدود ممانعت به عمل آورد؟

حضرت آیت الله شبیری زنجانی:


- وجوب اجرای حدود در ملاعام از ضروریات دین نیست، بلکه اصل وجوب آن- حتی در حد زنا- مورد اختلاف است. البته در رجحان آن بحثی نیست.

- ممانعت از شرکت افراد در فرض ترتب مفسده بر حضور آنان مانعی ندارد و تشخیص آن با حاکم شرع است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:


الف - دربرخی از حدود سفارش شده که در حضور عده ای اجرا شود،اما اگر اجرای حد در ملا عام پیامدهای منفی داشته باشداز آن پرهیز شود.

ب- سزاوار است در این گونه موارداز حضور آنها جلوگیری شود.

حضرت آیت الله موسوی اردبیلی:

بسمه تعالی

باید اجرای حددرحضور جمعی ،که اقل آن سه نفر است صورت بگیرد. البته در بعضی موارد به حسب دلیل خاصی کم تر ازسه نفر کفایت می کند ولی حضور مردم جزء لا ینفک اجرای حدود نیست وچنانچه حضور مردم مفسده داشته باشد به طور پنهانی اجرای حد می شود وچنانچه حضور بعضی از افراد به مصلحت نباشد،از حضورآنان جلوگیری می شود.

حضرت آیت الله سید صادق روحانی:


باسمه جلت اسمائه

1.اجرای حدوددر ملا عام به مقتضای دلیل که دال است براینکه سزاوار است اعلام شود به مردم برای حضور اقامه عدل وحتی عده ای گفته اند واجب است حضور جماعت همان گونه که حضرت امیر علیه السلام می فرمودندبر حضور در هنگام اقامه حد

2.ظاهر دلیل خاصی نیست ومانعی ندارد.

حضرت آیت الله نوری همدانی:


بسمه تعالی

بهتر است درملاعام باشد وچند نفرهم باشند کافی است . در صورتی که آثارنامطلوب برای بعضی دارد شرکت نکنند.

حضرت آیت الله صانعی:


بسمه تعالی

به طور کلی در شرع مقدس هیچ الزامی بر علنی بودن تعزیرات بلکه حدود ( بغیراز حد زنا فی الجمله ) نداریم و اگر علنی بودن اجرا مجازات موجب اذیت و تضییع حیثیت مجرم و یا وابستگان به آنها یا موجب بد بینی به اسلام و مضر به آن باشد، حرام و غیر جایز و تعدی در مجازات محسوب و معصیت کبیره است و حکم آوردن کودکان و غیر آنها از کسانی که تماشای اجرای حکم موجب تاثیر نامناسب ولو با احتمال در آنها باشد به حکم حرج و ضرر روحی برای آنها نیز حرام و معصیت است.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیت دلار
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات