آیا حاضرید از حق خود برای قصاص بگذرید؟

قصاص از احکام اسلامی است که خداوند آن را سبب حیات جامعه دانسته، ولی به شکیبایی و گذشت از حق قصاص نیز توصیه کرده است. موج گذشت از حق قصاص در سال گذشته، زندگی را به حدود سیصد تن باز‌گردانده است؛ اما آیا شما حاضرید در موقعیتی مشابه از حق خود برای قصاص بگذرید؟ دیدگاه‌های بینندگان در این باره تا ساعت ۲۱ ‌‌برخط (آنلاین) منتشر شد.
کد خبر: ۳۹۳۵۵۶
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۸ 16 April 2014
|
28098 بازدید
|
قصاص یکی از احکام کیفری در اسلام است که قرآن آن را مایه حیات جامعه می‌داند. وجود حکم قصاص در شرع برای جلوگیری از انتقام‌های کور و دور از عدالت و برای جلوگیری از جرأت یافتن جنایتکاران در قتل یا ضرب و جرح شهروندان دانسته می‌شود؛ البته قرآن به شکیبایی و گذشت از حق قصاص نیز توصیه کرده است.

در ماه‌های اخیر، موارد متعددی از گذشت خانواده‌ها گزارش می‌شد و محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در آخرین کنفرانس خبری خود اعلام کرده، «در سال گذشته تعدادی از کسانی که محکوم به قصاص نفس بودند و پرونده‌هایشان به دلایلی با مشکلات مواجه شده بود با دستور ویژه رئیس دستگاه قضایی تعیین تکلیف شدند و پس از این دستور تعدادی از قضات به این کار گمارده شدند و کاری با ارزش کردند و مردم هم کاری با ارزش‌تر از دستگاه قضایی کردند. به این ترتیب که بیش از ۳۰۰ تن از کسانی که صاحب حق قصاص بودند، رضایت دادند و از حق قصاص گذشتند‌».

توجه افکار عمومی به یک مورد خاص در روزهای اخیر در شهر نور در استان مازندران، به گذشت خانواده‌ای منجر شد که فرزند هفده ساله آن‌ها شش سال پیش، جان خود را در یک درگیری از دست داده است. خوانده می‌شوید امروز به همین موضوع اختصاص دارد.

* آیا حاضرید در موقعیتی مشابه از حق خود بگذرید؟

* آیا بخشش را سبب جرأت یافتن و تکرار حوادث تلخی چون قتل نمی‌دانید؟

 دیدگاه‌های بینندگان در این باره تا ساعت ۲۱ ‌‌برخط (آنلاین) منتشر شد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۲۳۲
انتشار یافته: ۳۸۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
نه اصلا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
اینجوری نیست نه اصلا!
مردم ایران خیلی خیلی احساساتی هستن یعنی واقعا تحت جو و احساسات قرار میگیرن زود عصبانی میشن زود اروم میشن.برای همین من میگم تو موقیعته که میشه اینو جواب داد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
ربطی به احساسات نداره. منطق حکم میکنه که بزهکاران را هر چه سریعتر از صحنه روزگار حذف نمود.
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
به نظر من نباید افراد را زیر فشار افکار عمومی قرارداد تا رضایت بدهند این کار زشتی است. اما وجدان آدم ها به عدالت نزدیکتر است و هر چه وجدان بگه همونه. حتی اگر بگوید اعدام.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
امین درست میگه. متأسفانه این حرکات ریاکارانه ای که انجام شده، باعث تحت فشار قرار گرفتن خانواده های داغدیده شده.
باید بانیان آن، از خدا طلب بخش کنند.
عدالت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
گذشت از یک قاتل یعنی بی حرمتی به خون انسانهای قربانی و حتی دیگر انسانهایی که احتمال دارد دوباره توسط همان قاتل کشته شوند. دقت کنید که خدواند متعال قصاص را باعث ادامه حیات جامعه میداند این نکته بسیار مهمی میباشد.
جواد محسنی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
باید در موقعیت قرار بگیری و بعد پاسخ دهی. یک حرکت بچه گانه می تواند از یک فرد معمولی یک قاتل بسازد. بله منطق حکم میکنه که بزهکاران را هر چه سریعتر از صحنه روزگار حذف نمود اما هر قاتلی بزهکار بالفطره نبوده که نتوان از قصاص گذشت.
عدالت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
مطمئن باش شخصی که حتی بزهکار حرفه ای نبوده ولی یک انسان را کشته پس به احتمال قوی باز هم ممکن است در همان موقعیت قرار بگیرد و باز هم انسان بکشد خوب اونموقع پاسخگو کیست؟؟؟؟؟ چطوری میتونی تضمین بدی که آن قاتل دوباره مرتکب قتل نشده به خصوص وقتی به زندان رفته و جری تر شده و حتی اگر مجرم نبوده به علت نشست و برخواست با مجرمین صد در صد روحیه همان بزهکاران را پیدا کرده. پس راه حل برای جوامعی مانند ما که خشونت در آن زیاد است فقط اعدام میباشد چون اگر همین اعدام هم از بین بره سنگ روی سنگ بند نمیشه البته هرگز حکم اعدام حذف نخواهد شد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
بسمه تعالی
سلام
من هم با این "نه اصلا" موافقم و البته مخالفم !
موافقم در شرایطی که کسی که مرتکب قتل شده ، این کار رو در یک درگیری انجام داده باشه ، چاقو توی جیبش داشته باشه ، لات بازی درآورده باشه ، یا مثلا توی یک سانحه رانندگی به دلیل بی فکری محرز باعث مرگ دیگران شده باشه مثل سرعت خیلی بالا ، سبقت واقعا بدون دید و از این قبیل موارد .
بله در این موارد نظر من هم "نه اصلا" هست .

ولی اگر در یک مورد به یک دلیل خارج از کنترل باشه و واقعا طرف به دلیل شرارت یا بی عقلی باعث مرگ طرف مقابل نشده باشه بلکه صرفا بدشانسی یا حادثه بوده باشه ، خب واقعا گزینه اصلی باید گذشت باشه .

چیزی که باید جلوش گرفته بشه اینه که مردم در اثر شرارت همدیگه رو بکشن یا زخمی کنن و در این موارد قصاص باید انجام بشه به نظر من .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
لطفا" توجه بفرمائید که قصاص مجازات کسی است که قتل عمد انجام داده. پس کسی که مبادرت به کشتن کسی میکند پس اصلا" حق نداره که از اولیای دم تقاضای بخشش بکنه.
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
جناب ((جواد محسنی)) مطمعنا هیچ فردی در هیچ کجای جهان قاتل بالفطره به دنیا نیومده ،بله زمانی هست که دو نفر سر شوخی مثلا همدیگر رو هل میدن بدون انگیزه قتل که این جای بخشش داره ولی اینی که طرف چاقو برداره بزاره جیبش بزنه مردم رو با همون چاقو بکشه بدون این کار رو از عمد کرده یعنی اون چاقو رو فقط با انگیزه ارتکاب جرم در جیب گذاشته وگرنه حمل اون بی معنی هست یا مثلا سر چهار راه درگیر میشن سر عبور از خیابون که به قتل منجر میشه اینم بگم فردی که اینقدر مستعد قتل هست بهتره تو جامعه نباشه
، درکل قصاص ضامن سلامت جامعه هست و خالق هستی اون رو تعیین کرده و احدی نمیتونه فردی رو برای این خواسته مشروعش ملامت کنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
منم از حق خودم گذشت نمی کنم

حتما باید قصاص بشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
قانون باید طوری وضع شود که اگر قاتلی مورد بخشش اولیای دم قرار گرفت و از زندان ازاد شد بمحض ارتکاب اولین محازات حکم اعدام در مورد او به اجرا درخواهد آمد. بدینترتیب پیشگیری از تکرار قتل و جنایت بعدی توسط او بعمل خواهدآمد.
ارباب جمشيد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
شرايط دارد اگر قتل با تصميم قبلي نباشد و يك اتفاق بودهبشد اري . ولي بنده سال پيش در فرنامه ماه عسل ديدم پدري قاتل پسر سربازش را كهبا قاتل شرور كه گويا از دست پليس فراري بود گلاويز شده بود و فرد شرور اورا ميكشد انهم با سلاح سرد بخشيد كه به نظر اينجانب خيانتي بزرگ به جامعه كرد. واين را بدانيم كه ما از خدا مهربانتر نيستيم وقتي خدا ميگويد در قصاص حيات است پس حتما چنين است اما در درگيري اني كه چه بسا در خيلي موارد خود مقتول مقصراست عفو و گذشت زيباست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
در بعضی موارد بله
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
اگر قاتل، با نامردی کشته باشد، نه؛ ولی اگر بی قصد و غرض باشد، بله.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
ما ایرانیها کلا کارامون با کل دنیا فرق میکنه کسی که اسید پاشی میکنه بخشیده میشه و با اصرار زیاد مورد عفو قرار میگیره و قصاص نمیشه و دوباره کسایی دیگه به خود اجازه چنین کاری میدن و یا کسی که یه نفرو با چاقو میکشه همه میخوان بخشیده بشه و قصاص نشه ولی در عوض کسی مثل آن دو جوان که با چاقو تهدید کردند یه نفرو و پولشو دزدیدند در ملا عام اعدام شدند!!! این کجاش عدالته؟ کسی که قتل میکنه و یا اسید پاشی میکنه اصرار به بخشش همه میکنن ولی کسی که آدم نمیکشه و فقط تهدید میکنه در ملا عام اعدام میشه جای تعجب نداره؟؟!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
خیلی سخت است.جزای قاتل فقط قصاص فوری است
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
من به هیچ وجه حاضر نیستم از حق قصاص بگذرم. چون اینکار نوعی خیانت به جامعه و دیگران است.
به هیچ وجه کار پسندیده ای نیست. بازگرداندن یک قاتل به میان دیگران؟!
پاسخ ها
h
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
به نظر من همه درست می گن ولی این یه بحث نسبیه یعنی بستگی داره چه کسی و تو چه شرایطی این کار رو کرده و چه کسی تو چه شرایطی کشته شده بعضی وقتها مقتول از قاتل گناهکار تره
کاظم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
پس فرق تو با اونی که قتل کرده چیه ؟
هموطن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
ببین محمد یه فردی هست که برای کشتن از قبل برنامه ریزی میکنه. هزار و یک روش رو که به عقل جن هم نمی رسه بررسی میکنه و راه در رو برای خودش باز میکنه. ولی یکی مثل دایی من - خدابیامرزه همه رفتگان رو - در اوج عصبانیت دوستشو کشت و خودش بعد از هشت سال اعدام شد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
باید در شرایطش قرار گرفت.
ولی اگر رسانه ها (مثلا برنامه نود) فشار بیاورند به هیچ عنوان گذشت نمی کنم.
منصور
| United States |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
خدا در قرآن فرمود قصاص حقی برای اولیای دم علیه قاتل است ولی "اگر عفو کنید این برای شما بهتر است." والسلام ختم کلام
آرمان
| United States |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
اگه اعدام نشه ولی به جامعه هم برنگرده چی؟
ناشناس
| United Kingdom |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
فردی رو در نظر بگیرید که با نقشه قبلی و با برنامه ریزی اقدام به قتل یک نفر میکنه , مقایسه کنید با یک فرد ابرو دار و موجه که در یک دعوای ساده و هول دادن طرف مقابل باعث مرگ یک نفر میشه

درسته که در هر دو حالت یک انسان کشته شده و لی نفر اول با نفر دوم مثل همند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
خدا در قرآن فرمود قصاص حقی برای اولیای دم علیه قاتل است ولی "اگر عفو کنید این برای شما بهتر است." والسلام ختم کلام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
فک نکنم بتونم !

مگر اینکه فرد مقابل بالذات آدم خوبی بوده باشه خیلی سهوری باشه ! اینم شاید بگذرم شاید نگذرم !

دروغ چرا ! بعیده !
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
آفرین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
دقيقا
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
موافقم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
البته این را هم بدانید که نظر مردم اجتماع با نظرسنجیهای اینترنتی بسیار تفاوت دارد. خدا را شکر در میان جامعه هم بیش از 95 درصد مردم موافق قصاص هستند. الحمدلله
پاسخ ها
رضا جلالی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
این امار دقیق رو از کجا اوردید؟ میتونه این درصد بیشتر یا کمتر باشه. بهتره که فقط نظر خودمون رو اعلام کنیم و از زبان دیگران نظر ندیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
به هیچ عنوان حاضر نیستم
این کار نتنها باعث افزایش جنایت میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
به تو میگن یک آدم عاقل.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
دوست عزیز در سوییس این مجازات وجود ندارد ولی یک مورد هم جنایت ندارند. فکر نمیکنی مشکل ریشه ای تر باشد. و واقعاً فکر میکنی با این مجازات کل جامعه اصلاح میشود؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
تو سویس یک موردم جنایت ندارن؟ این آمارو از کجا اوردی؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
بله
پاسخ ها
عدالت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
بعد اگر این قاتل جان یک شخص بی گناه دیگر را بگیرد، تو مسئول غیر مستقیم آن قتل هستی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
آقای عدالت. اولیا دم اختیار دارند.
بعد فکر نمیکنی در دانشگاه ها در رشته های مختلف افرادی که فارغ التحصیل میشوند و توانایی ندارند و مثلا در حرفه پزشکی یا مهندسی باعث کشته شدن غیر عمد میشوند هم قتل عمد انجام داده اند و هم اساتید این ها هم شریکند؟!!!!!
اگر مثل شما فکر کنیم خیلی ها مقصرند.
اولیاء دم بزرگوارند نه مسوول یا مقصر.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
گذشته از شوخی، خلاصه اینکه:

فقط اعـــــدام ...

تنها راه نجات جامعه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
در جامعه ما حرف شما کاملا درست است. به نظرم برای کلاهبرداری ها نیز باید حکم اعدام بگذارند تا بلکه این جرایم کمتر شوند
جواد محسنی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
برادر عزیز هر اعدامی قصاص نیست کما اینکه هر قصاصی هم اعدام نیست. مثلا ممکنست فردی به قصاص گوش یا بینی محکوم شود. در مورد جرائم علیه نظم عمومی و جرایمی که وجدان جامعه رو بشدت متاثر میکند باید از باب تعزیر قاطعانه برخورد کرد ولی در مورد قصاص خدا و قانون اختیار را به اولیای دم داده و در نهایت تاکید کرده که گذشت بهتر است. با این وجود باز هم باید انسان در همان موقعیت حساس تصمیمی حساس بگیرد.
من از صمیم قلب به انسان های بزرگی که داغ از دست رفتن عزیزی را دیده اند ولی با این وجود حاضر به گذشت هستند احترام می گذارم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
یک سوال اینجور که میگی باید در راه نجات باشیم.
الان خودت فکر میکنی جامعه نجات پیدا کرده؟!!!
یعنی آمار دزدی و قتل کم شده یا زیاد شده؟!
فکر نمیکنی راه اصلاح جامعه موارد زیر باشه؟:

1) تربیت صحیح در مدارس
2) ازدواج به موقع
3) اشتغال
4) توانایی مالی همه مردم جامعه

کمی تفکر کن و ببین با راه نجاتی که ارائه دادی جامعه اصلاح می شود؟
امیدداوالا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
خیلی سخته -البته به شرایط قاتل هم مربوط میشه اگه اوباش باشه ابدا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
قابل بخشش نیست
چرا عاقل کند کاری که باز اید پشیمانی

منم در این شرایط قرار بگیریم انتظار بخشش ندارم
بحرینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
با سلام خدمت کلیه خوانندگان عزیز:
به نظر شما چه طور ممکنه یه نفر برادر یا یکی از اعضای خانواده تان را از روی عمد بکشه و بعد شما او را ببخشید؟! من که به هیچ عنوان نمی توانم خودم را قانع بکنم و حتماً تقاضای قصاص می کنم.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟