در شرايطي که ارکسترهاي کشور به دليل کمبود بودجه تعطيل هستند و هنرمندان موسيقي به سختي روزگار ميگذرانند، به نظر ميرسد که اولويتهاي مسئولان؛ برگزاري کنسرتهاي چهرههاي معروف با هزينههاي مالي بسيار است. به راستي چه ديدگاهي در پس چنين عملکردي است؟ آيا برگزاري کنسرتهاي کيتارو و ياني، وضعيت موسيقايي کشور را سامان ميبخشد؟
به گزارش ايلنا، تالار وحدت، براي يک شب اجرا مبلغ 8 ميليون تومان بابت اجارهبها دريافت ميکند و استانداردترين سالن کنسرت در ايران است که البته، اجازه برگزاري کنسرت پاپ در آن وجود ندارد. سالن برج ميلاد، براي يک سانس اجرا همراه با تجهيزات 17 ميليون دريافت ميکند و اگر در يک شب، درخواست دوسانس اجرا داشته باشيد، اجاره سالن اصلي 41 ميليون تومان ميشود. برج ميلاد هم مدتي است که اجازه برگزاري کنسرت پاپ به هنرمندان اين عرصه نميدهد. سالن ميلاد از شنبه تا چهارشنبه براي يک سانس بيشاز 30 ميليون و براي دو سانس حدود 50 ميليون دريافت ميکند. پنجشنبهها و جمعهها نيز به اين مبالغ درصدي اضافه ميشود. اما تالار وزارت کشور، براي يک سانس 80 ميليون و براي دو سانس 120 ميليون تومان، بابت اجاره سالن دريافت ميکند.
نظارتي بر سالنهاي کنسرت وجود ندارد
مجيد روغني (برگزارکننده کنسرت)، درباره وضعيت اجاره سالنها توضيح داد: تالار وحدت، يک سالن را شبي 8 ميليون تومان به شما اجاره ميدهد. اين اجاره بها، باتوجه به امکانات و ظرفيت سالن، بسيار مناسب است. تالار وحدت استانداردترين سالن تهران است و جالب اينجاست که از تمام سالنهاي ديگر هم اجاره بهاي ارزانتري دارد. او ادامه داد: متاسفانه هيچگونه نظارتي بر اجاره بهاي سالنها وجود ندارد و درواقع مرجعي براي اين نظارت نداريم. تالار وزارت کشور، سالن ميلاد نمايشگاه بينالمللي در شرايطي که امکانات مناسبي براي برگزاري کنسرت ندارند، ارقاميغيرمنطقي براي اجاره بها قرار دادهاند.
اين برگزارکننده کنسرت درباره نگاهي مادي به حوزه فرهنگ گفت: به طورمثال، تالار وزارت کشور زيرنظر يک تعاوني از وزارت کشور است و براي اجاره بهاي تالارش مبلغ 120 ميليون تومان را درنظر گرفته است. با تعيين چنين مبلغي، واضح است که نگاه فرهنگي به حوزه موسيقي وجود ندارد. متاسفانه بسياري از مديران شعار حمايت از موسيقي ملي ايران و موسيقي فاخر را ميدهند اما درواقع حرکتي صورت نميگيرد. صدرالدين حسينخاني نيز درباره شرايط سخت برگزاري کنسرت ميگويد: متاسفانه براي برگزاري يک کنسرت، مشکل دريافت مجوز، هزينه اجاره سالنها و پس از تاييد کنسرت، زماني که صرف دريافت مجوز ميشود؛ رمق برگزارکننده را ميگيرد. براي اينکه يک کنسرت برگزار شود، مراحل فوقالعاده پيچيدهاي صرف خواهد شد و اين اساسيترين مشکل ماست.
برابري کنسرت موسيقي با برندهاي تجاري
مجيد روغني با اشاره به برخوردهاي متفاوت شهرداري براي برگزاري يک کنسرت گفت: شهرداري تنها جايي است دغدغه حمايت از موسيقي ايراني را دارد، در بخش اجاره سالن برج ميلاد تخفيف تا سقف 50 درصد براي کنسرتهاي موسيقي سنتي ايراني قرار داده است اما درباره تبليغات کنسرت هنوز به شرايطي براي نگاه متفاوت بين يک برنامه فرهنگي و يک شرکت تجاري مثل سامسونگ و ال جي، نرسيده است و يک بيلبورد را با همان قيمت در اختيار هر دو حوزه قرار ميدهد. البته اين مشکل، ناشي از اجاره تابلوهاي تبليغاتي به شرکتهاي تبليغاتي ميباشد. او ادامه داد: روزنامه همشهري براي يک تبليغ دو کادره، 2878500 تومان دريافت ميکند که براي يک برگزارکننده با توجه به بازخورد و تعداد اطلاعرساني اين قيمت اصلا به صرفه نيست و درنتيجه به سراغ تبليغات محيطي شهري با بيلبورد و استرابورد ميرود. بابت يک بيلبورد 32 متر مربعي، 200 ميليون براي يک ماه پرداخت ميکنيم. قيمت يک استرابورد سه در چهار متر نيز 13 ميليون تومان براي يک ماه است. اين مبالغ براي تبليغات شرکتهاي تجاري هم به همين ترتيب است. بهتر است شهرداري نگاه متفاوتي به اين دو حوزه در زمينه اطلاعرساني داشته باشد.
دريافت ارقام بيجهت براي برقراري نظم و امنيت برگزاري کنسرتها
روغني درباره دريافت وجه نقدي براي حفاظت کنسرتها گفت: خدمات انتظاميبراي هر سانس کنسرت در برج ميلاد مبلغ 5 ميليون تومان بابت برقراري امنيت و نظم از برگزارکننده کنسرت دريافت ميکند که در تعداد سانسهاي بالا عدد زيادي است و اگر نگاه حمايتي از موسيقي ايراني وجود دارد؛ خواهشمندم بين اين موسيقي و موسيقي پاپ که درآمدهاي متفاوتي دارند؛ تفاوت قائل شوند تا بار هزينهها در آخر براي تهيه بليت به سبد فرهنگي خانوار نيفتد. صدرالدين حسينخاني نيز درباره دريافت اين وجه گفت: متاسفانه اين روزها هرکسي در هر مقامي، تا جايي که بتواند سعي بر درآمدزايي دارد. اين مساله تنها مربوط به حوزه فرهنگ نميشود و يک مشکل کلي در جامعه است. دليل دريافت چنين وجههايي براي خود ما هم مبهم است. مجيد روغني درباره وضعيت موسيقي ايراني ميگويد: ما نيازمند حمايت از موسيقي سنتي هستيم.
مشکل مديريتي در ايران و تعريف دوباره سيستم توسط مديران، مشکلي ديرينه است. براي نشان دادن فرهنگ و امنيت ايران؛ پيشتر، هنرمندي چون کريس دي برگ به ايران آمد و چهره متفاوتي از ايران و ايراني را به دنيا معرفي کرد به شکلي که در مصاحبه با بزرگترين خبرگزاريهاي دنيا ايران را امنتر از کشورهاي ابرقدرت معرفي کرد. روغني درباره تعطيلي ارکسترها به بهانه کمبود بودجه گفت: مبالغي نجوميبراي برگزاري کنسرت ياني و کيتارو پرداخت ميشود اما ارکسترها به بهانه کمبود بودجه تعطيل هستند. چرا اولويتي براي مسائل موسيقي در ايران وجود ندارد؟ ما در گذشته براي برگزاري کنسرت ارکستر ملي بابت اجاره سالن، اجارهبها ميپرداختيم و اين يک فاجعه بود.