این شوهای تلویزیونی خودرویی، دیگر مردم را سرگرم نمی کند

فرارهای اینچنین از پاسخگویی و اتهام زنی ها به یک چنین حرکتی مردمی و در سطح ملی به هیچ وجه منجر به پاک و مبهم شدن واقعیت نخواهد بود و این واقعیت تنها یک چیز است: کمپین خودروی صفر ممنوع، یک تغییر تاریخی در جریان اقتصاد ایران است؛ یک حرکت ملی با ابعاد بسیار عمیق.
کد خبر: ۵۲۶۲۷۱
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰ 23 August 2015
|
35844 بازدید
|
شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی مربوط به وضعیت اخیر خودروسازی در کشور و بحران به وجود آمده از پی تحریم عمومی و خودجوش صنعت خودرو، سه تن از مسئولان به نمایندگی از سه طیف حضور داشتند و سخنان خود را بیان کردند؛ سخنانی که البته و هرچند در ظاهر نشانی از یک گفت وگویی انتقادی داشت، در نهایت از بطن سخنان و فحوای آنها کاملا مشخص بود که هماهنگی های پشت پرده برای برگزاری یک شوی تلویزیونی به خوبی صورت گرفته است.

به گزارش «تابناک»، بحران برای خودروسازان به اوج میرسد و گویا در شرایط حاد پدید آمده، مسئولان صنعت خودرو به هر دستاویزی برای رهایی از این وضعیت مستمسک می شوند؛ از مقابله به مثل های مسبوق به سابقه در جریان رسانه ای تا تهدید بازار خودرو با روش های مختلف و متهم کردن حرکت خودجوش مردمی به جریان های پشت پرده و حتی برگزاری یک شوی هماهنگ شده تلویزیونی درباره قیمت خودرو.

شب گذشته در جریان برنامه تیتر، موضوع افزایش یا کاهش قیمت خودرو به بحث گذاشته شد که البته مانند همیشه این برنامه نیز همچون سابق بدون هیچ نتیجه منطقی به پایان رسید. نماینده سه طیف، یکی از سوی خودروسازان دیگری از شورای رقابت و یک نماینده مجلس در این برنامه حضور داشتند که نکته جالب آن استفاده از سیاست «نه سیخ بسوزد و نه کباب» در این برنامه بود.

زبان نرم و افشاگری، سیاست نماینده خودروسازان


در این برنامه طبق معمول نماینده خودرو سازان یعنی داود میرخانی رشتی، اظهارات خودروسازان در دفاع از وضعیت فعلی را بیان کرد که البته به همراه اعترافاتی در مورد کیفیت پایین خودرو کمی تلطیف شده بود. وی باز هم از موضع بالا و دستوری سخن گفت و اشاره کرد: این توهم که در اذهان عمومی وجود دارد که قیمت خودرو با ورود خودروهای خارجی پایین می آید باید بشکند. اگر بخواهیم قیمت خودرو پایین تر بیاید، باید هزینه ها را کاهش دهیم؛ این یعنی بیکار شدن شاغلان این صنعت. اگر 100 هزار نفر شاغل در خودرو را بیکار کنیم تبعات اجتماعی سنگینی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مشکلات مدیریتی در دوران دولت قبل اشاره کرد و گفت: من یک فایلی دارم که 7 هزار استخدام دستوری به من تحمیل شده بود. نه تنها افراد را معرفی که پست آنها را نیز مشخص می کردند و می گفتند باید در همین پستی که می گوییم بنشیند.

این شوهای تلویزیونی خودرویی، دیگر مردم را سرگرم نمیکند

سخنان میرخانی رشتی البته محتوای چندان جدیدی نداشت و پیش از این، بارها از سوی مسئولان و دست اندرکاران صنعت خودروی کشور بیان شده بود. در واقع اظهارات مسئولان خودروسازی به گونه ای است که اگر مجموع استدلال ها و سخنان آنها را در یک ورق کاغذ جمع کنیم، می توان بدون کم و کاست در هر برنامه تلویزیونی هر شخصی را به جای آنها نشاند و آن اظهارات را به دست وی داد تا از زبان خودروسازان سخن بگوید.

اما میرخانی رشتی دیشب سعی داشت این اظهارات تکراری را در ظاهری آراسته بیان کند. به این ترتیب که با آمیخته کردن آنها با چاشنی انتقاد ظاهری از کیفیت خودرو وجهه مردمی به آنها بدهد. البته با کمی دقت مشخص می شود، این اظهارات هم خود انتقادی نیست بلکه انتقاد شدید از قطعه سازانی است که از دید میرخانی، کیفیت پایین قطعات آنها منجر به پایین بودن کیفیت خودرو است! سخنانی که البته محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان به خوبی پاسخ آن را داده است. ضمن آنکه نباید فراموش کرد، بنا بر گزارش ها، خودروسازان اکنون مطالبات قطعه سازان را با خودروی چینی پرداخت می کنند!

رئیس شورای رقابت و ادامه استراتژی پاتک


اما سخنران بعدی این شوی تلویزیونی، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت بود که آنچه در مورد وی می توان گفت، این است که از زمان تکیه دادن به صندلی ریاست این شورا، استراتژی پاتک را در دستور کار خود قرار داده است؛ به این معنا که هر از چند گاهی با یک مصاحبه تند و انتقادی، خودروسازان را برای تن دادن به دستورالعمل قیمت گذاری و پذیرش نقش این شورا مورد حمله قرار می دهد و بعد از آن چند صباحی سیاست مماشات را با ایشان در پی می گیرد.

این سیاست البته دلایل خاص خود را دارد که مهمترین آن ها این است که رضا شیوا خود می داند که جایگاه شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو یک جایگاه تشریفاتی است و تلاش های این شورا برای تن دادن خودروسازان به قیمت های دستوری این شورا یک تلاش مذبوحانه است. در جایی که رئیس این شورا به گفته نمایندگان ناظر مجلس در شورای رقابت تمایلی به استفاده از بازوهای اجرایی برای پیش بردن کار را ندارد، اظهار نظرات شورای رقابت در مورد قیمت خودرو و وضعیت آن به موضوعاتی تبدیل شده که کمتر کسی آن را جدی می گیرد و در نتیجه حفظ شأنیت این شورا حداقل با نشان دادن یک وجهه انتقادی، می تواند بهترین راهکار باشد!

این همان سیاستی است که شب گذشته رضا شیوا دوباره ادامه داد و در حالی که سعی می کرد، وجه انتقادی خود را در برابر دوربین حفظ کند، از سخنان وی کاملا مشخص بود که خود می داند، نه خودروسازان سخنان وی را جدی می گیرند و نه مردم. در نتیجه استراتژی پاتک همچنان ادامه داشت و در حالی که وی در پاسخ به جمله میرخانی رشتی در مورد بیکاری 100 هزار شاغل و تبعات اجتماعی آن گفت: اگر 100 هزار نفر را در جاده ها بخاطر کیفیت پایین خودرو به کشتن بدهیم چه؟ تبعات اجتماعی ندارد؟ اما بعد از آن این راهکار دلجویی و تفقد بود که محور اصلی سخنان بعدی وی شد.

وی گفت: از سال گذشته برای خودروسازان شرایطی گذاشته شد و خودروسازان با آن همکاری کردند و حاشیه بازار از بین رفت و قیمت خودروهای زیر 2500 سی سی در سایت های خودروسازان نوشته می شد و واسطه دیگر در فروش دخالت نداشت، و اما بعد از بحث توافق انتظار مردم در کاهش خودرو بود و به همین دلیل، ما با افت تقاضا مواجه شدیم و اکنون تولید و تقاضا متناسب نیستند و با توجه به رکود تورمی، هنوز عرضه و تقاضا همخوانی ندارد.

رئیس شورای رقابت اما به همین بسنده نکرد و با یک گریز ظریف، سعی کرد سهم خود را در نجات خودروسازان از بحران فعلی ایفا کند و گفت: اکنون تقاضا پایین و بهترین موقع برای خرید است و الان قیمت در کف است.

کاملا مشخص است که منظور شیوا از این جمله چیست: قیمت خودرو پایین تر نمی آید و مردم بهتر است، تحریم عمومی صنعت خودرو را در این فرصت طلایی بشکنند؛ سخنانی که از زبان شخصی که در جایگاه مبارزه با انحصار نشسته، بسیار تأسف برانگیز است.

سخنی از سر انصاف

بدون شک، بحران خودروسازی در ایران به نفع هیچ کس نیست، نه خودروسازان، نه قطعه سازان و نه در نهایت مصرف کنندگان. اما نکته در این جاست که چه کسی این بحران را خلق کرده و چرا شرایط خودروی ایران به این جا رسیده؟ پاسخ این سؤال را بدون شک باید در دهه ها سوء مدیریت، انحصارطلبی، خودخواهی و یکجانبه نگری خودروسازان ایرانی جستجو کرد که سیاست های دولتی در برهه های مختلف مکمل آنها بوده است.

دهه ها انتظارات انباشته شده مصرف کنندگان خودرو در کشور ـ که هیچ گاه منطقی و اصولی پاسخ داده نشده ـ کار را به جایی رسانده است که اکنون این انتظارت انباشته و اجحاف سیستماتیک در حق مشتریان، نتیجه خود را به شکل بحران برای خودرو سازی نشان می دهد؛ بحرانی که کمپین های مردمی و خودجوش تنها بخشی از آن است.

نکته آنکه خودروسازان اکنون قصد دارند تا این حرکت ملی و خودجوش را وابسته به جریانات پشت پرده همچون وارد کنندگان خودرو قلمداد کنند. سوال اینجاست، چند درصد از تحریم کنندگان خودرو واقعا توان واردات خودروی خارجی با تعرفه نزدیک به 100 درصد را دارند؟

فرارهای اینچنین از پاسخ گویی و اتهام زنی ها به یک چنین حرکتی مردمی و در سطح ملی به هیچ وجه منجر به پاک و مبهم شدن واقعیت نخواهد بود و این واقعیت تنها یک چیز است: کمپین خودروی صفر ممنوع یک تغییر تاریخی در جریان اقتصاد ایران است. یک حرکت ملی با ابعاد بسیار عمیق؛ حرکتی که برای اولین بار قدرت هماهنگی مصرف کنندگان برای تحت فشار قرار دادن بازار و تولید کنندگان را به رخ کشیده است؛ حرکتی که بیان کننده نوعی از اتفاق مردمی برای مطالبه خواسته های بحق از یک جریان است.

برای مقابله با این حرکت ملی، اتهام و آشفته سازی و فرار به جلو پاسخگو نیست. چاره را باید در آسیب شناسی علمی و منصفانه و بعد از آن حرکت برای برطرف کردن ایرادات و در نهایت پاسخ به مطالبه ها و انتظارات بر حق مشتریان جستجو کرد. در جایی که نهادهای نظارتی و دولتی نمی توانند بنا به دلایل عدیده پاسخگوی مشکلات باشند، اتفاق و هماهنگی مردمی می تواند همواره اثرگذار باشد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۸۷
انتشار یافته: ۷۸
بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
جناب رشتي به شعور مردم و مسولين باهم توهين كردند و مردم،دولت و مجلس روبدهكار خودروسازها(بنجل سازها) كردند! خوب وقتي دولت و مجلس اين آقايون رو از خواب خرگوشي بيدار نميتونه بكنه طبيعي است كه ملت با كمپين نخريدن خودرو صفر اين كار رو انجام بدهند!!!!
پاسخ ها
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
این عصبانیت خودرو سازان نشانه اینه که مردم بر روند درست در حرکت هستند اگر دیدید که اونها خوشحالند بدانید که مردم اشتباه میکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
میر خانی رشتی یه گوشه از فساد خودرو رو بالا زد....
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
زنده باد سایت تابناک. سایت های دیگر خجالت بکشند و با حرکت مردم همراه شوند.ما خودرو نمی خریم تا قیمت آن نصف و کیفیتشان بالا رود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
تابی جان سلام
یه درخواست ازتون دارم خدا وکیلی انجامش بدید
یک تحقیق جامع و مفصل از قیمت خوردو انجام بدید ببیند و با مدرک برای همه شفاف سازی کنید که قیمت تمام شده یک خودرو با توجه به همه مسائل چقدره و این شرکت ها چقدر دارن سود می برن و این سود چگونه تقسیم میشه
پاسخ ها
سید حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
در فضایی که به نظر می رسد اکثر پایگاههای خبری از سوی تولید کنندگان خودرو تطمیع گشته اند به واقع تابناک و خبر آنلاین شجاعانه از این کمپین دفاع نموده اند.و به نظر بنده این درخواست کاربر ناشناس فوق درخواست بسیار بجایی می باشد که با بررسی قیمت جزء به جزء یک خودرو به همراه هزینه های سربار و ... از سوی تابناک ارائه گردد
سروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
تحریم تحریم تحریم ، تا وقتی که خودرو روز اروپا با قیمت پایین تولید نشه هیچ ماشینی نمیخریم، چطور قیمت بنزینو کردن فوب خلیج فارس،قیمت خودرو هم بکنن فوب خلیج فارس
reza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
سلام
دولت محترم تعرفه گمرکی رو برداره هر کسی هر ماشینی خواست بخره
بنزین قیمتش بشه 2 هزار تومن بعد از اونجا پول بده به خودروسازا بدون تولید بشینن حقوق کارکنانشونو بدن
مردم هم ماشینی بدستشون میرسه که با مصرف بسیار کمتر از این ماشینای ایرانی هزینه بنزین بالاتر براشون جبران میشه و ماشین دلخواه رو با قیمت بسیار مناسب سوار میشن
الان هم ماشین میگیرن با 3 برار قیمت که کیفیت هم نداره کلی بنزین هدر میده کلی هم هزینه نگهداری و تهمیرات داره
لایک کن اگه موافقی
پاسخ ها
علی اصغر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
احسسسسسنت حرف دل مردم را زدی امممما کو گوش شنوا
سید رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
اقا هوارتا لایک ولی :
سود انی برای اقایون که به جیب مبارک سرازیر میشود بهتر سود بیت المال و حفظ جان مردم است .
ناشناس
|
United States
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
افرین تابناک.افرین که حامی حقوق مردمی.شیر مادرت حلالت نویسنده.
جهانگیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
در 50 سال گذشته آمار تمامی شهدایی که برای دفاع از کشور جان خود را از دست داده اند 230 هزار نفر اعلام شده در حالی که از بعد از انقلاب تاکنون بیش از 800 هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی در کشور جان خود را از دست داده اند.
در ثانی 100 هزار نفر قرار نیست که بیکار شوند فقط یه مقدار سود رو کم کنید و کیفیت رو افزایش بدید
و در آخر اینکه مطمئنأ 100 هزار نفر در این دو تا خودرو ساز کار نمیکنند و تمام قطعه سازها رو هم جمع بزنیم این تعداد نمیشه و اینها دارند از همین حربه بر علیه ملت استفاده میکنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
هنوز مردم فراموش نکرده اند که خودروسازان چگونه خودروهای صفر دچار مشکل را روانه بازار می کردند و در تعمیرگاه های مرکزی رفع مشکلات را با صرف زمان بسیار به خریدار تحمیل می کردند.
خودروهایی که بدون بوق و بدون رادیو پخش تحویل مشتری می شد هیچ وقت فراموش نخواهد شد و در هیچ جای دنیا چنین اتفاقی نمی افتد.
قرار ندادن رادیو پخش که حتی در شرایط تحریم به وفور در بازار موجود بود و فقط خریدار را به زحمت می اندازد، به جز اینکه در یک بازار انحصاری ارزشی برای حقوق مشتری وجود ندارد، چه معنای دیگری می تواند داشته باشد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
سال 90 پژو 206 صفر از ایران خودرو خریدم، گیربکسش زوزه داره. هر وقت رفتم تعمیرگاه، سنگ قلاب شدم. میگفتن اگه عوض کنیم از این بدتر میشه. باهاش برونی خوب میشه! صداش میافته! هنوز هم زوزه داره. ولی گارانتی نداره. حالا میگن درست میشه! با گیربکس استوک وارداتی. استوک(بازار یدکی) = دست دوم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
متاسفم برای شورای رقابت و امثالهم نهادی که باید حامی مردم باشه الان شده...؟؟؟؟
همین کارا باعث شده که کره جنوبی با ما ماشین سازی رو شروع کنه و ما حتی به گرد پای اوناهم نمیرسیم فقط بدلیل اینکه اونا سالم کار می کنند
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟