در سالهای اخیر و به ویژه به موازات پیشرفت روند مذاکرات هستهای ایران و گروه ۱+ ۵ که به حصول توافق هستهای منجر شد، مطالب متعددی درباره تلاشهای سعودیها برای لابیگری علیه ایران منتشر میشد. گزارشی که به تازگی درباره هزینههای عربستان در این زمینه منتشر شده، نشان میدهد که گستره اهداف سعودیها، بیش از صرف موضوع ایران بوده و افکار عمومی و رسانههای آمریکایی را مورد توجه قرار میدهد.
به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی Intercept در مطلبی به بررسی هزینههای عربستان سعودی جهت لابیگری در عربستان سعودی پرداخته و مینویسد، این کشور به تازگی از طریق عقد قراردادی با شرکت «بی. جی. آر»، لابیگرهای آمریکایی بیشتری را به استخدام خود درآورده است. ریاست این شرکت را هالی باربور بر عهده دارد که سابقاً رئیس کمیته ملی جمهوری خواهان آمریکا بود.
بر اساس این قرارداد ـ که جزئیات آن به تازگی فاش شده ـ دولت سعودی سالانه ۵۰۰ هزار دلار به «بی. جی. آر» پرداخت میکند تا این شرکت، زمینه دسترسی آسانتر سعودیها به رسانههای آمریکایی را فراهم کند. یکی از افرادی که نقش مهمی در این زمینه دارد، جفری برنباوم، خبرنگار سابق «واشنگتن پست» است. اد راجرز، از مقامات سابق دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری ریگان، دیگر فرد کارآمد این حلقه است که هم اکنون در واشنگتن پست ستون ثابتی با نام «پست پارتیزان» دارد.
اما این قرارداد، تنها یکی از نمونههای تلاشهای عربستان در این زمینه و در واقع، جدیدترین آنها به شمار میرود. در واقع از سال ۲۰۱۴ به بعد، عربستان سعودی با شماری از افراد شرکتهای لابیگر آمریکایی قرارداد امضا کرده که برخی از آنها عبارتند از؛
«گروه پادِستا» که یکی از حامیان مالی مهم هیلاری کلینتون آن را اداره میکند؛ نورم گلدمن، سناتور سابق جمهوری خواه؛ اچ. پی. گلدفیلد، لابیگری که با شرکت «هوگان لاولز» کار میکند و همزمان، ریاست مؤسسه آلبرایت استانبریج، وابسته به مادلین آلبرایت، وزیر خارجه پیشین آمریکا را بر عهده دارد؛ گروه روابط عمومی «ادلمن»؛ گروه «پیروزی هدفمند» که توسط مشاوران سابق میت رامنی، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تأسیس شده است؛ همچنین دو مؤسسه حقوقی به نامهای «دی الای پایپر» و «پلیزبوری وینتراپ».
افزون بر این موارد، عربستان سعودی در سالهای اخیر روابط خود را با شرکت «کورویس» (Qorvis) که از مدتها پیش برای آل سعود لابیگری میکند، توسعه داده است. سال گذشته، کورویس برای یک دوره شش ماهه فعالیت خود از سفارت عربستان، ۷ میلیون دلار دریافت کرد که نسبت به دوره مشابه قبل، بیش از دو برابر شده بود.
مهمتر از همه این موارد، هفته گذشته شبکه خبری «العربیه» که به خاندان آل سعود وابسته است، تشکیل شورایی را با نام «کمیته روابط عمومی سعودی ـ آمریکایی» اعلام کرد. این شورا، یکی دیگر از نمودهای تلاشهای لابیگرانه سعودیها برای جلب حمایت حلقههای سیاسی و رسانهای آمریکا به شمار میرود.
پولی که سعودیها در اختیار این گروهها و شرکتها قرار میدهند، با هدف مقابله با موج رو به گسترش نارضایتی از سعودیها در آمریکا هزینه میشود. زمانی که در ماه ژانویه، شیخ نمر باقر النمر، روحانی سرشناس عربستانی به دست آل سعود اعدام شد، «گروه پادستا» به کمک سعودیها آمد و ترتیبی داد که «نیویورک تایمز» در مطلبی از نمر با عنوان «تروریست» یاد کند. دیگر شرکتهای لابیگر وابسته به عربستان نیز موج گستردهای را در شبکههای اجتماعی علیه نمر به راه انداختند.
دولت عربستان سعودی از این شرکتهای لابیگر برای مقابله با انتقاداتی که نسبت به وضعیت حقوق بشر در عربستان وجود دارد، استفاده کرده است. افزون بر این، شرکتهای مذکور با نفوذ خود تلاش میکنند نقش عربستان را در منطقه خاورمیانه بیش از حد واقعی مهم جلوه داده و بر اقداماتی همچون تجاوز به یمن و عدم مقابله عربستان با داعش، سرپوش بگذارند.