«فروشنده» هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی در حالی در جشنواره بینالمللی کن رونمایی میشود که همزمان با رونمایی از برخی سکانسهای این فیلم، جزئیات تازهای از داستان و کیفیت این اثر مشخص شده است؛ جزئیاتی که نشان میدهد فرهادی هنوز گرفتار تکرار نشده و حرفهای تازهای برای گفتن دارد و میتواند مخاطب را همچنان درگیر آثارش کند.
به گزارش «تابناک»، «فروشنده» اثر تازه اصغر فرهادی روایتگر داستان زوج جوانی است که به عنوان بازیگر آماتور در حال اجرای نمایشنامه مرگ فروشنده آرتور میلر هستند. رابطه آنها پس از نقل مکان به خانهای که پیشتر زنی به نام آهو در آن ساکن بود، به خشونت کشیده میشود. این دو خط تنها اطلاعاتی بود که درباره جزئیات فیلم تازه فرهادی منتشر شده بود و طبیعتاً برای شناخت این فیلم، نیاز به تماشایش است.
همزمان با رونمایی از فیلم هفتم در جشنواره بینالمللی فیلم کن، چند سکانس از این فیلم در سایت جشنواره کن منتشر شده که مشخصاً قالب آنونس ندارد و به انتخاب فرهادی، قرار است کارکرد همان آنونس را داشته باشد. اینکه چند سکانس به عنوان ویدیوی تبلیغاتی و معرفی یک فیلم استفاده شود، در سینمای ایران مرسوم نیست اما در جشنوارههای بینالمللی و حتی جشنواره فیلم فجر، همواره چند سکانس برای معرفی فیلم به رسانهها ارائه میشود که ظاهراً این چند سکانس کارکرد اینچنینی دارند.
در یکی از سکانسها که بازی عماد (شهاب حسینی)، رعنا (ترانه علیدوستی) دیده میشود، ظاهراً خانهای که عماد و رعنا در آن ساکن هستند، بر اثر ریزش ساختمانشان، مجبور به ترک خانه میشوند و در سکانس دیگری بابک کریمی در حال نشان دادن خانه جدید به این زوج است که ظاهراً حوادث در بستر این آپارتمان رقم میخورد؛ اما در عین حال، نوع انتخاب سکانسها به گونهای بوده که داستان چندان لو نرود.
فیلمبرداری درخشان این فیلم که نسخه پذیرفته در جشنواره کن ۱۲۵ دقیقه است، در همین چند سکانس قابل تشخیص است و حسین جعفریان در این اثر نیز توانسته انتظارات را برآورده کند، هرچند برای قضاوت دقیقتر درباره جزئیات مختلف از جمله مسائل فنی، ضروی است تا اندکی صبر کرد و منتظر نمایش فیلم «فروشنده» در سینماهای ایران و پیش از آن، خواندن نقدهای به نگارش درآمده منتقدین شناخته شده بینالمللی پس از نمایش فیلم فرهادی در جشنواره کن بود.
اگرچه در بخش معرفی فیلم «فروشنده» در وبسایت جشنواره کن، اثری از عنوان تهیه کننده نیست اما آلکساندر ماله-گی به عنوان تهیه کننده فرانسوی که در تهیه فیلم با اصغر فرهادی مشارکت داشته درباره این فیلم با نیویورک تایمز گفت و گو کرده و در این باره متذکر شد: «(در فروشنده) یک داستان، جنبه اخلاقی و ابعاد اجتماعی، طبقه اجتماعی و بُعد مذهبی وجود دارد. اصغر فرهادی مخالف حکومت نیست. اما همه چیزها در میان دیالوگ ها(فیلمنامه) اتفاق می افتد. سینمای او چنین است.»
هرچند حال و هوای این فیلم شبیه آثار پیشین فرهادی است، به نظر میرسد او در این اثر خط داستانی تازهای در پیش گرفته و موفقیت گذشتهای باعث نشده تا او یک سبک داستانی بدون تغییر را در پیش بگیرد. البته این تعابیر عمدتاً در معدود نوشتهها درباره ماهیت فیلم فرهادی ذکر شده و همان گونه که تأکید شد برای شناخت بهتر فیلم تازه این کارگردان توانمند ایرانی، باید تا تماشای فیلم صبور بود و هرگونه نقد پیش از تماشای این فیلم، نمیتواند دقیق و مبنای قضاوت باشد.
اکنون 4.5 دقیقه از «فروشنده» را در قالب سه سکانس مهم فیلم در «تابناک» تماشا میکنید؛ سه سکانسی که همچنان باید تاکید کرد نمیتواند مبنای قضاوت یک اثر باشد اما میتواند یک تصویر کلی از آنچه فرهادی در اثر تازهاش به تماشاگر نشان میدهد را روایت کند؛ به خصوص آنکه این سکانسها توسط فرهادی انتخاب شده و اهمیت این سکانسها را برای کارگردان و در کلیت اثر متذکر میشود.