گره ترافيك پايتخت كورتر مي‌شود!

کد خبر: ۶۴۷۸۰۰
|
۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵ 12 December 2016
|
11343 بازدید
|
داستان و قصه گره كور ترافيك اين روزها و به خصوص عصرها و شب‌هاي تهران شايد از همان روزي به اين شكل كليد خورد كه شهروندان تهراني با بارش نخستين برف پاييزي و از همان ابتداي صبح با ترافيك عجيب و غريب رو به رو شدند و بسياري با ساعت‌ها تاخير در محل كارهاي‌شان حاضر شدند.
 
به گزارش اعتماد، اين رخداد را شايد بتوان نقطه آغاز سناريويي دانست كه از آن روز تاكنون، همچنان تهران‌نشينان را كلافه كرده است به طوري كه در روزهاي اخير، به خصوص در ساعت‌هاي بعدازظهر، باعث شده تا ساعت‌ها در ترافيك خيابان‌هاي قفل شده شهر اسير شوند. اين اتفاق حتي به فضاي مجازي هم كشيده شده است و معمولا در ساعت‌هاي عصرگاهي، گروه‌هاي مجازي پر مي‌شوند از نقشه‌هاي ترافيك گره خورده آن ساعت خيابان‌ها و اتوبان‌هاي تهران. اين ترافيك و گره كور آن تا آنجايي ادامه پيدا كرده كه كم كم صداي خود مديران شهري را هم درآورده است.
 
ابوالفضل قناعتي، عضو هيات رييسه شوراي شهر يكي از همين مديران است كه با انتقاد از ترافيك بسيار سنگين و گره خورده عصرگاهي خيابان‌هاي تهران اعلام كرده موضوع ترافيك غيرطبيعي اين روزهاي پايتخت در كميسيون عمران بررسي خواهد شد و براي دومين بار به پليس تذكر داده خواهد شد.
 
قناعتي با اشاره به افزايش بار ترافيكي اين روزهاي پايتخت گفت: روز پنجشنبه و جمعه ترافيكي را تجربه كردم كه تا امروز در تهران نديده بودم و اين موضوع بايد بررسي شود كه چه اتفاقي افتاده كه چنين بار ترافيكي در برخي از مناطق تهران به خصوص مناطق شمالي شهر رخ داده است. وي گفت: اين موضوع در كميسيون عمران بررسي مي‌شود و كارشناسان اين كميسيون در اين خصوص بررسي‌هاي لازم را انجام خواهند داد. همچنين از پليس راهور مي‌خواهيم كه دليل ترافيك غيرطبيعي پايتخت را توضيح دهد. قناعتي با تاكيد بر اينكه راه‌حل كاهش بار ترافيكي، افزايش محدوديت‌ها نيست، گفت: نبايد مردم را از اين محدودتر كرد. اين كنترل ترافيك نياز به مديريت دارد.
 
 
 اين اظهارات به همراه شكايت‌هاي گسترده مردم از ترافيك عجيب اين روزهاي پايتخت باعث شد تا رييس پليس راهور تهران نيز روز گذشته به اين مساله واكنش نشان دهد.
 
سردار محمد رضا مهماندار در گفت‌وگو با تسنيم گفت: هر ساله در اين فصل با توجه به تغيير مدت روز، برودت هوا و عوامل ديگر شاهد تغييرات ترافيكي و افزايش بار ترافيكي عصرگاهي و شبانگاهي در شهر تهران هستيم. اوگفت: من به‌ عنوان كسي كه ٢٨ سال تجربه كاري مرتبط با فعاليت ترافيكي دارم، عنوان مي‌كنم كه برخي انتقادات نسبت به تاثير اين علل، به هيچ‌وجه انتقادات كارشناسي نيستند.
 
وي در تشريح ديگر دلايلي كه منجر به افزايش محسوس ترافيك شبانگاهي طي دو هفته اخير شده است، افزود: علاوه بر برودت هوا كه به افزايش ميل شهروندان به استفاده از وسایل نقليه شخصي منجر مي‌شود، اتمام ماه صفر نيز در افزايش ترافيك عصرگاهي و شبانگاهي دو هفته اخير اثرگذار بوده است چراكه اتمام اين ماه مصادف مي‌شود با آغاز برگزاري مراسم جشن و عروسي و همچنين افزايش سفرهاي درون‌شهري به مناطق مركزي و مراكز خريد. مهماندار ادامه داد: همچنين تعيين ساعت ١٩ به عنوان زمان اتمام ممنوعيت طرح زوج و فرد نيز باعث شده تا سفرهاي درون‌شهري به بعد از ساعت ٧ شب موكول شود كه اين موضوع به خودي خود مي‌تواند ترافيك شبانگاهي را افزايش دهد. مهماندار گفت: متاسفانه بايد گفت كه ترافيك امروز شهر تهران در شرايطي است كه مي‌توان اعلام كرد كه در شرايط اشباع قرار داريم و تمام ظرفيت معابر پايتخت در ساعات پايان روز، در اشباع كامل قرار دارد و اين در حالي است كه روزانه ١٠٠٠ موتوسيكلت و خودرو به تعداد وسایل نقليه شهر تهران اضافه مي‌شود.
 
مهماندار از توسعه شبكه حمل و نقل عمومي و افزايش محدوده زوج و فرد در شهر تهران به عنوان راهكارهايي براي كاهش حجم ترافيك اين روزهاي پايتخت ياد كرده.
 
قفلي كه شايد باز نشود
 
اما در اين بين احمد دنيا مالي، رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر معتقد است كه بايد مشكل ترافيك تهران را به شكلي ريشه‌اي‌تر ارزيابي كرد: چه بخواهيم و چه نخواهيم تهران بيش از ١٠ درصد از جمعيت كشور را در خود جا داده و بين ٤٥ تا ٥٠ درصد از خودروهاي توليدي كشور، سر از خيابان‌هاي اين كلانشهر در مي‌آورند. از سويي تراكم جمعيت كه دركل كشور ٤٦ نفر در هر كيلومتر مربع است در تهران به بيش از يكصد نفر در هر كيلومتر مي‌رسد. وي ادامه داد: در چنين شرايطي و در حالي كه به گفته سازمان مديريت و وزارت اقتصاد و دارايي سهم تهران از ماليات برارزش افزوده ٤٤ درصد از سهم كل كشور است و اين كلانشهر يكي از قطب‌هاي اصلي صنعتي و تجاري و بازرگاني و البته از مجهزترين شهرهاي كشور در حوزه‌هاي درمان و آموزش و... است، طبيعي است كه با حجم بالايي از ترددهاي روزانه مواجه باشيم كه بايد براي آنها تمهيدات لازم انديشيده شود.
 
دنيامالي در بخش ديگري از سخنان خود از عدم تحقق شهرالكترونيك و كاستي‌هايي كه در بخش‌هاي حمل و نقل عمومي وجود دارد به عنوان يكي ديگر از عوامل افزايش ترافيك ياد كرده و به «اعتماد» گفت: اگر شهر الكترونيك محقق مي‌شد مسلما بسياري از سفرهاي امروزي درون‌شهري كمتر مي‌شد ضمن اينكه كمبودهاي موجود در حوزه اتوبوسراني و مترو كه بارها و بارها نيزبه آنها اشاره شده است، نيز مي‌تواند از ديگر عوامل تشديد ترافيك و افزايش تعداد خودروها در خيابان‌ها باشد.
 
با اين حال وي نيز در اين نكته با رييس پليس راهور موافق است كه تغيير فصل و شرايط اقليمي هم در تشديد شرايط ترافيكي موثر است: هر سال در دي‌ماه و آذرماه به دليل كوتاه شدن روز و تاريك شدن زودتر هوا در كنار آغاز موج سرما و بارندگي، شاهد افزايش ترافيك هستيم. ولي اينكه تا اين حد داستان ترافيك به صورت هر روزه تكرار شود در واقع زنگ خطري است كه مي‌تواند براي مديران به صدا در آمده باشد. چرا كه با ادامه اين رويه معلوم نيست چه چيزي در انتظارحمل و نقل در خيابان‌هاي تهران است.
 
رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر اما برخلاف قناعتي معتقد است كه پليس نقش چنداني در ايجاد اين ترافيك ندارد: پليس به واقع نقش نظم دهي به ترافيك را دارد كه به حق نيز به خوبي از عهده اين وظيفه برآمده است گرچه معتقدم بايد تلاش بيشتري براي انجام وظايف خود در اين حوزه داشته باشد. ضمن آنكه تجربه سال‌هاي گذشته نشان داده كه ترافيك عجيب اين روزهاي پايتخت، گذرا و مقطعي است. اما راهكار برون‌رفت از اين بحران ترافيكي اين روزهاي پايتخت چيست؟ سوالي كه دنيا مالي اينگونه به آن پاسخ مي‌دهد: ترافيك تهران حل شدني است. به شرط اينكه واقعا و به دور از حركت‌هاي شعاري و نمادين تمامي سازمان‌هاي مرتبط پاي كاربيايند و با تشكيل كميته‌اي، هركدام وظيفه‌اي را برعهده بگيرند تا بتوانيم از اين بحران خارج شويم وگرنه دور از انتظار نخواهد بود كه اين قفل امروزي ترافيك، روز به روز محكم و سفت‌تر شود و حركت در خيابان‌هاي تهران هر روز سخت‌تر و زمان برتر.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۳۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
ما که خارج نرفتیم ولی اونایی که رفتن میگن فرهنگ رانندگی در ایران از ضعیف ترین و بدترین کشوری که رفته اند بدتره.
اینو در نظر داشته باشید که ملاک مقایسه آنها تهران بوده. !!!
گاهی اوقات خودمان هم در مشکلاتمان نقش داریم.
پاسخ ها
اميد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
جمعيت زيادي كه به اين نظر راي مثبت داده اند خوب راه حل چيست فقط بايد مردم بنشينند تماشا كنند كه مشكل ضعف رانندگي در ايران است كه ترافيك داريم اين مشكل فرهنگي و نرم افزاري است چكار بايد كرد كه درست شود اينكار بسيار زمانبر است در كوتاه مدت چه بايد كرد. بهتر است در اين زمينه مردم نظر بدهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
یعنی مردم بیان پول بگذارن اتوبوس بخرن یا هر کی یه بیل بیاره تونل مترو بکنه ؟ تنها کاری که از دست مردم بر میاد اینه که بیان مسافرکشی کنن جای تاکسیها که الحمدالله به خاطر موج بیکاری که به وجود اومده از این امر سربلند بیرون اومدن . مهمترین آیتم برای باز شدن یک گره آن است که یک نفر آن گره را باز کند اگر شما گرهی را صد سال یه گوشه بگذارید باز نمیشود .
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
ببخشید .. میخواستم بپرسم اون رانندگی بد رو چه کسی انجام میده !!! من و شما هستیم پشت فرمون ماشین ! مگر بغیر از خودمون کسی دیگری هست... ؟ چرا نشستیم که بقیه یه فکری بکنن... خودمون باید به فکر خودمون باشیم... ضمنن رانندگی بدتر از ما هم وجود داره ... خارج بهشت نیست.. بله در امریکا رانندگی خیلی بهتره ... یک سری قوانبن گذاشتن که باید رعایت بشه ولی کی قانون رو رعایت میکنه ؟
ضمنن هند رو هم دیدم... ماشین گرفتیم از یک شهر ما رو به شهر دیگری ببره بارون شدیدی میبارید و برف پاکن ماشین خراب شده بود.. در عین رانندگی راننده در ماشین رو باز میکرد همینطور که پا روی گاز بود از سر جاش بلند میشد و سعی میکرد برف پاکن ارو درست کنه
پاسخ به ناشناس بيل و كلنگي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
اگرجنابعالي يك كارشناس يا يك فرد فني بودي اين چنين پاسخ نميدادي هدف اين نظر سنجي ارائه راه حل براي كمك به مسولين ميباشد تا خواسته افكارعمومي بيشتر مطرح شود
محمد باقر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
مشگل ترافيك تهران انقدر جدي هست كه هر روز تيتر روزنامه ها و سايت ها شود . متاسفانه شهرداري و ساير ارگان ها كلا شهر را در خصوص معضل ترافيك رها كرده اند . روزانه ميليون ها نفر ساعت مردم در ترافيك معطل ميشوند.
بيماري هاي انچناني در هواي الوده خورده خورده جان مردم را تهديد مي كند . حمل و نقل شهري ناكافي هست . سفر داخل شهري مردم مديريت نمي شود . اتوبان ها از منظر مهندسي در جاهايي موجب ترافيك و تشديد ان هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
احسنت
حمل و نقل شهری خصوصا در مناطق شمالی تهران بسیار ناکافی و ناکارامد است
درسته نقاط شمالی تهران جای از ما بهترون ولی ما که باید به اون سمتها برای کار و دانشگاه بریم چه گناهی کردیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
آقای رییس محترم پلیس صحبت هایشان قانع کننده نیست. چطور بسیار یاز افراد که بالای بیست سال ساکن تهرانند به عمرشان چنین گره ترافیکی ندیده اند؟! چطور قبل از محرم و صفر چنین بساطی نبود؟! مگر همین مردم شهریور ماه ساکن تهران و مشغول خرید مدارس برای فرزندان خود نبودند؟!
رضااا
|
Spain
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
مشکل مملکت ما جدا از هزاران موارد خاص این است که مدیران دوره ای چند ساله سر کار هستند و میروند و هیچ کس هم نمیپرسد وقتی بودید چه کردید و بنابر این هیچ آینده نگری در کار نیست...
گره ترافیک تهران و سایر مشکلات ریشه در سالهای دور داره.. وقتی به فکر پارکینگ نبودند... وقتی به فکر عرض خیابان نبودند ... وقتی به فکر حذف تقاطع ها با پل و زیرگذر نبودند...
ترافیک تهران زمانی حل میشه که اولاً تقاطع های مهم همه با پل یا زیر گذر خذف بشن و برای پارک خودروها فکر اساسی بشه تا مزاحم تردد سایر وسایل نقلیه نشوند.
در کنار اینها بجای خرید هواپیما که مستیقاً نشان از صرف بودجه بیت المال برای قشر مرفه دارد پول خرخ پیشرفت حمل و نقل عمومی بشود تا خطوط مترو زودتر راه اندازی شود و به تعداد قطارها افزوده شود تا مردم رقبت کنند وسیله نقلیه خود را کنار بگذارند و از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.. متأسفانه عده ای از مسئولین که سالهای بسیاری است قدم در وسایل نقلیه عمومی نگذاشته اند و خبر از صفهای طویل و له شدن در این وسایل را ندارند در حال شعار دادن جهت عدم تردد خودرو های تک سرنشین و .... هستند!!!
نهایتاً باید شهرستانها سر و سامانی از نظر امکانات و اشتغال بگبرند تا حجم مهاجرت به تهران کاهش پیدا کند...
خلاصه خانه از پایبست ویران است...
خودتان سطح مدیریت مدیران ترافیک شهری راقضاوت کنید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
سردار..مدیرترافیکی اعلام کرده برودت هوا، تغییر مدت روز،بارش های جوی، گردی زمین و....عامل ایجاد ترافیک بوده وراه حل آن افزایش محدوده زوج وفرد وطرح ترافیک، افزایش نرخ جرایم رانندگی، گران کردن نرخ خدمات به مردم وحبس اجباری مردم در خانه هاست.........................................خدایا حقمونه....وضع زندگیمون عوض شده وخدامیگه وضع هیچ قومی عوض نمیشه مگه اینکه خودشون بخوان عوض شه......واقعاخودمون میخوایم؟
کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
من یک سوال از کارشناسان و مسئولان حمل و نقل شهری دارم
با توجه به معابر تنگ در اکثر خیابان های پایتخت و هجوم ماشین ها به بزرگراه ها متاسفانه شاهد جدا کردن خط اتوبوس از بزرگراه ها هستیم که ظرفیت بار ترافیکی را حداقل یک سوم کرده است و ایا بررسی شده است که این خطوط چقدر ظرفیت خالی دارند که استفاده نمیشوند و چه تبعات اقتصادی برای شهر دارد
بهتر نبود از مونو ریل استفاده میشد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
جناب کریمی، منوریل یک وسیله حمل نقل فانتزی است با هزینه زیاد و گنجایش کم نسبت به مترو. اگر کمی تحقیق کنید، می بینید که منوریل اکثرا در شهرهایی استفاده شده است که توریستی بوده و استفاده از منوریل و دیدن شهر از ارتفاع، برای توریست ها جذابیت دارد.
به جای منوریل، می بایست مترو گسترش داده شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
حیف که نمیشه بیش از یک منفی بدم
معلوم از اون تک سرنشینهایی
اخه چرا به اونهایی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده میکنن فکر نمیکنی بالاخره به خاطر اینکه اونا لطف کردن و مثل شما ماشین توی خیابون نیوردن که محیط را همه جوره فقط به خاطر اسایش خودشون الوده کنن باید یک امتیازی در تسریع حمل و نقلشون وجود داشته باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
ناشناس 10:47:معلومه اصلا نمی دونی منوریل چی هه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
ظرفیت خیابان بیشتر منجر میشه به خودروی شخصی بیشتر. راه حل اضافه کردن خیابان نیست!
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
پایتخت باید عوض شود
پاسخ ها
فرامرز
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
حداقل پایتخت سیاسی رو عوض کنند. مثل خیلی کشورها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
اقتصادی را بای عوض کنند وزرات نفت وزارت کشضاورزی وزارت ووووووووووووووحداقل 10 تا از این وزارتخانه ها باید از تهران برونند هم شهرهای دیگر را اباد کند هم تهران نفس بکشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
مسافر کش های شخصی که در خیابان های تهران دنبال مسافر می گردند هم خود دلیلی برای افزایش حجم ترافیک هستند . از بعضی از شهرستان ها به صورت گروهی برای مسافر کشی به تهران می آیند که بعضاً از پلاک خودرو قابل تشخیص است .
مسئولین محترم هم طبق معمول به جای توسعه و بالا بردن کیفیت حمل و نقل عمومی به تولید پراید و فروش آن به مردم ادامه می دهند
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
اگرجنابعالي يك كارشناس يا يك فرد فني بودي اين چنين پاسخ نميدادي هدف اين نظر سنجي ارائه راه حل براي كمك به مسولين ميباشد تا خواسته افكارعمومي بيشتر مطرح شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی یک درمان خوب برای این درد می تواند باشد ، باور کنید استفاده از مترو و بی آر تی اینقدر زجر آور شده که آدم حاضر است با ماشین خودش ساعت ها پشت ترافیک بماند ولی ستون فقراتش از فشارهای سنگین در امان باشد!!! چراغ های راهنمایی در برخی معابر باید اصلاح شود و زمان هایش بصورت هوشمند بار ترافیک را کاهش دهد... مسیرهای فرعی جایگزین باید بصورت کارشناسی شده شناسایی شود در حال حاضر خیلی از مسیرهای جایگزین در معابر پر رفت و آمد یا به اشتباه مسدود شده یا به اشتباه با یک طرفه شدن برعکس خود باعث افزایش بار ترافیک شده است. در نهایت باید معابر تنگ و باریک شده در اسرع وقت بزرگتر شود چون گره اصلی ترافیک باریک شدن ناگهانی خیابان ها است. باید در معابر شلوغ محدوده طرح ترافیک تک سرنشین اجرا شود و خودروهای تک سرنشین در این معابر با جریمه سنگین روبرو شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
مسئولین ببین یه آدم احتمالا معمولی چقد قشنگ چن تا راه حل عملی داد حظ کردیم به خدا، یعنی تا این حدم به ذهن مثلا خلاق مثلا کارشناسا نمی رسه؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
تهران دیگه ظرفیت و کشش جمعیت رو نداره نصفش رو خالی کنید برن
پاسخ ها
علی
| Germany |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
حرفت درسته. ولی چطوری؟ کیا رو بیرون کنن؟ با چه وسیله ای؟ با کدوم قانون؟ کی حاضره بره؟ این مشکل هیچ راه حلی نداره جز اینکه پایتخت عوض شه .با اینکه کار خیلی سخت و پیچیده ایه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
یکیش خودت . کجا میری؟
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟