پس از آنکه گروهی از نقاشان با حضور در گالری، میزبان نقاشیهای تهمینه میلانی کارگردان سینما، نسبت به برگزاری نمایشگاه برای آثار ضعیف او واکنش نشان دادند که با مقاومت این گالری همراه شد، انتشار نمونه آثار هنرمندان خارجی که آثار میلانی به صورت واضح یک کپی ضعیف از آثار آنها بود، منجر به لغو نمایشگاه نقاشی او شد؛ اتفاقی که درباره میلانی تازگی ندارد و او پیش از این نیز برای کپی فیلمنامه «واکنش پنجم» در وضعیت مشابهی قرار گرفته بود؛ اتفاقی که تکرارش، تکاندهنده و معنادار است.
به گزارش «تابناک»؛ نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی کارگردان سینمای ایران روز جمعه شانزدهم شهریورماه با نام «فیلمهایی که نساختم» با حواشی فراوان در گالری ایوان افتتاح شد. با توجه به انتشار تصویر برخی از نقاشیهای میلانی، عدهای از منتقدان هنری به نقد کیفیت آثار او پرداختند و او بر خلاف برخی همکارانش آنقدر خوششانس نبود که بیسروصدا نمایشگاه نقاشی یا عکاسی برگزار کند و هرچه عرضه کرده را به قیمتهای قابل توجه بفروشد.
در جریان این اعتراض، گروهی از هنرمندان با نمونههایی از آثارشان به این نمایشگاه آمده بودند و با نمایش آثارشان، تأکید داشتند که این آثار نقاشی است و نه آنچه میلانی کشیده و حال قصد دارد به اسم نقاشی به فروش بگذارد. البته این نوع مواجهه با مخالفتهایی همراه بود و بسیاری از منتقدان اعتقاد داشتند که باید اجازه داد مخاطب انتخاب کند و کیفیت اثر با قضاوت عمومی مشخص میشود و با همین رویکرد، گالری ایوان نیز کوتاه نیامد و قرار بود این نمایشگاه تا 21 شهریور تداوم داشته باشد اما یک اتفاق تازه که به اعتراضها گره خورده، ورق را به نفع منتقدان بازگرداند.
شماری از 26 تابلوی نقاشی تهمینه میلانی کپی از آب درآمد که از آن جمله یکی از آثار «جنی میلیهوف / Jenny Meilihove» هنرمند روسی ساکن سرزمینهای اشغالی بود. اثر دیگر از سمانه علیجانی، هنرمند ایرانی بود که البته این اثر در نمایشگاه رونمایی نشد و میلانی عدم رونمایی از این نقاشی را اینگونه توجیه کرد که چون این اثر را تحت تأثیر فیلم «مَلی و راههای نرفتهاش» کشیده و چون فیلمش را ساخته است، در نمایشگاه «فیلمهایی که نساختم» قرار نمیگیرد و لابد قرار بوده در نمایشگاه «فیلمهایی که ساختم» به نمایش درآید.
تهمینه میلانی پس از این رسوایی نوشت: «من الان رفتم در صفحه خانم jenny meilihove و این تصویرو دیدم و متوجه شباهت نقاشی خودم با کار ایشان شدم. از این بابت قلبا متأسفم. اين تابلو را از نمايشگاه خارج و صدمه ي وارد شده را جبران مي كنم. حقيقتا نمی دانستم این تصویر که احتمالا روی یککارت پستال برایم ارسال شده در ناخودآگاهم نقش بسته است. ایشان را تا دیشب نمی شناختم و حتما از ایشان هم عذرخواهی خواهم کرد. در ضمن دوستاني كه گالري ايوان را متهم به كسب درآمد مي كنند، عرض مي كنم كه كليه ي عوايد اين نمايشگاه صرف خيريه مي شود. از مسئولين نمايشگاه و شما دوستان عزيز، دوستاني كه تذكر دادند و خانم نقاش صميمانه عذرخواهي مي كنم.»
البته تهمینه میلانی سابقه چنین حرکتهایی را دارد و در سال 1384 نیز مهرنوش خرسند، نويسنده اصلي فيلمنامه «واكنش پنجم»، توانسته پس از حدود سه سال شكايت و دوندگي در دستگاه قضایی، ادعای خود را عليه تهمينه ميلاني به اثبات برساند.
اين فيلمنامهنويس آن زمان گفته بود: «اواخر سال 1378، فيلمنامه سينمايي «بنبست» را به خانم تهمينه ميلاني ارائه كردم و سپس آن را در كانون فيلمنامهنويسان خانه سينما به ثبت رساندم و در فرم مذكور متذكر شدم كه نسخهاي از آن در اختيار خانم ميلاني است. متأسفانه ايشان بدون كسب اجازه و اطلاع اينجانب، فيلمنامه را پس از تغييراتي تحت عنوان «واكنش پنجم» در بيستويكمين جشنواره فيلم فجر به نمايش در آورد كه اين فيلم جوايز و نشانهاي بيشمار داخلي و خارجي نصيب آن فيلمساز هنرمند كرد.»
اکنون پس از رسوایی تازه، گالری ایوان نتوانست از ادامه برگزاری این نمایشگاه دفاع کند و با صدور اطلاعیه، نمایشگاه میلانی را لغو کرد تا رسوایی رخ داده سر به فلک بزند. «جنی میلیهوف» که پیش از این در استوری حساب کاربریاش در اینستاگرام به این موضوع واکنش نشان داده و نوشته بود: «یک فرد مشهور تصویر مرا کپی کرده و فروخته است.» در استوریهای بعدی از تعطیل شدن این نمایشگاه خبر داده و از بانیان تعطیلی آن قدردانی کرده است.
گالری ایوان در اطلاعیه خود درباره این اتفاق تأکید کرد: «گالری ایوان علی رغم تمایل همیشگی به حمایت از هنرمندان نواندیش و نوپا، این بار در راستای ادای احترام به کارگردان نامی سینمای ایران و با توجه به استقبال مخاطبین از نمایشگاه عکس ایشان سال ۱۳۹۶ گالری آریانا و البته تائید مشاور هنری این پروژه تصمیم به برگزاری این نمایشگاه گرفت، که به طبع در مواردی مورد استقبال و در مواردی مورد انتقاد قرار گرفت. و اما در پاسخ به انتقادها که در مواردی صحیح و قابل توضیح بودند، باید گفت: مدیریت گالری تنها به اعتبار و اعتماد به نام تهمینه میلانی این رویداد را برگزار کرده و به هیچ وجه قصد صحه گذاری بر آثار وجود نداشته است کما اینکه گالری همواره برای سلیقه های مختلف، عام و خاص احترام قائل است و خواهد بود.
در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «اکنون که دو روز از برگزاری این نمایشگاه گذشته است، با یاری چندی از صاحب نظران متأسفانه به شک خود مبنی بر تأثیر شدید برخی نمونه های کار تصویرگر غیر ایرانی بر آثار به نمایش درآمده ی خانم میلانی مطمئن شدیم و مدیریت گالری بر آن شد تا فورا نمایشگاه را لغو کرده و در پی عذرخواهی از هنرمندان و هنردوستان گرامی باشد. البته لازم به ذکر است که مشابه چنین اتفاقی به دفعات در گالری های معروف و با سابقه ی تهران پیش آمده است که با درایت گالری داران به سرانجام درست رسیده است. امیدواریم پس از این شاهد چنین اتفاقات تلخی در حوزه ی هنر و خصوصا گالری و گالری داری مخصوصا گالری ایوان نباشیم.»