مدیرکل شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش به معرفی مدارسی که بیشترین بمباران و آمار شهدا را داشتند پرداخت
به گزارش میزان، محمد رضا رزاقی امروز در نشست خبری یادواره ۳۶ هزار شهید دانشآموز و سالگرد شهادت شهید فهمیده گفت: شرایطی که امروز در جامعه داریم از هر زمان دیگری نیاز به خوانش ایثار و جوانمردی در راه تحقق اهداف اسلامی را دارد.
مدیرکل شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به روز بسیج دانش آموزی و اربعین سالار شهیدان افزود: این فرصت مغتنمی است که این موقعیت را بهتر ترسیم کنیم. شهدا دانش آموز سرآمدان همیشه تاریخ هستند، چراکه آنچه آموخته اند به کار برده اند.
وی با بیان اینکه شهدای دانش آموز در طراز امروز جامعه به واقع تیزهوشترینها بودند تصریح کرد: همه آنان رتبه اول ورود دانشگاه رضوان الهی را کسب کردند. این حقیقت را باید ترویج، نشر و پاس بداریم.
رزاقی در ادامه گفت: شهدای دانش آموز ما کسانی هستند که در همراهی و در برخی از موارد جلوتر از معلمها آموختند و عمل کردند و در نهایت ۳۶ هزار دانش آموز شهید شدند. در هر استان و در هر شهر شهدای دانش آموزی وجود دارند که شهدای شاخص آن شهرستان مطرح هستند.
وی تاکید کرد: امسال مراسمی را در روز ۱۴ آبان ماه در دبیرستان شاهد هفتم تیر با حضور معاون اول رئیس جمهور، رئیس بنیاد شهید و وزیر آموزش و پرورش و جمعی از خانواده شهدا برگزار خواهیم کرد. در شرایط امروز باید ایثار و شهادت را نشر بدهیم تا در این آزمون نیز سربلند بیرون بیایم.
رزاقی با تاکید بر اینکه اصرار داریم مدارسی که در طول جنگ باعث شد تا شهدای دانش آموز را تقدیم جامعه کنیم معرفی کنیم گفت: تعداد ۶۵ مدرسه در هشت سال دفاع مقدس بمباران شده اند.
وی با اشاره به مهمترین مدارس بمباران شده افزود: دبستان رشیدی کرمانشاه در ۲۴ مهرماه سال ۱۳۶۵ بماران شد و ۱۷ دانش آموز و یک معلم شهید شدند. دبستان فیاض بخش و امام حسن (ع) بروجرد در ۲۰ دی ماه ۱۳۶۵ تعداد ۶۸ دانش آموز شهید شدند. مدرسه راهنمایی پیروز بهبهان در ۴ آبان ماه ۱۳۶۲ تعداد ۷۵ دانش آموز و ۵ فرهنگی شهید شدند. مدرسه زینبیه و ثارالله شهر میانه در ۱۲ بهمن ماه ۱۳۶۵ تعداد ۳۷ دانش آموز و یک معلم شهید شدند و گروه سرود قم در اول بهمن ماه سال ۱۳۶۵ نیز ۹ دانش آموز و یک معلم شهید به جامعه تقدیم کرد.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگر با اشاره به کوچکترین شهدای دانش آموز گفت: احمد نظیف ۱۱.۵ ساله از سبزوار، محمد حسین فهمیده ۱۳ ساله از کرج، بهنام محمدی ۱۲ ساله از خرمشهر، مرحمت بالازاده ۱۳ ساله از اردبیل، سهام خیان ۱۲ ساله از هویزه در هشت سال دفاع مقدس شهید شدند و ناهید فاتحی کرجو ۱۶ ساله از سنندج بدست کومله و محبوبه دانش آشتیانی ۱۶ ساله از تهران ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ شهید شدند.
وی بیان داشت: مدرسه سلمان فارسی از منطقه ۱۷ شهر تهران با تعداد ۱۵۷ شهید دانش آموز، دبیرستان شهید منتظری نجف آباد با تعداد ۲۳۴ شهید دانش آموز، دبیرستان هاتف ناحیه ۴ اصفهان با ۱۱۲ شهید، هنرستان ابوذر ناحیه ۱ اصفهان با ۱۱۲ شهید، مدرسه تسلیمی ناحیه ۵ اصفهان با ۱۳۲ شهید، مدرسه امام خمینی کاشان با ۱۱۴ شهید، دبیرستان شهیدان عبداللهی آران و بیدگل با ۱۱۴ شهید و مدرسه امام صاق استان قم با ۱۶۰ شهید جزو مدارسی هستند که بیشترین شهید را دارا هستند.
وی افزود: شهدا در استانها شاخص هستند و در سطح ملی انچه به وقوع پیوسته است و برجسته شده است شهید فهمیده است که سعی داریم دیگر شهدا را هم معرفی کنیم.
مدیرکل شاهد و ایثارگر کیفیت بخشی مدارس شاهد را یک سیاست جدی دانست و گفت: این سیاست در سند تحول آمده و مورد تاکید ماست.
وی با اشاره به مدارسی که بیشترین شهید را داشتند ادامه داد: مدرسه سلمان فارسی منطقه ۷ تهران با ۱۵۷ شهید دانش آموز، دبیرستان شهید منتظری نجف آباد با ۲۳۴ شهید دانش آموز، دبیرستان هاتف اصفهان با ۱۱۲ شهید، هنرستان ابوذر اصفهان با ۱۲۹ شهید، مدرسه تسلیمی اصفهان با ۱۳۲ شهید، مدرسه امام خمینی کاشان با ۱۱۴ شهید، دبیرستان شهیدان عبداللهی آران و بیدگل با ۱۱۴ شهید و مدرسه امام صادق (ع) با ۱۶۰ شیهد از جمله مدارسی هستند که با کسرت شهدا مواجه بودند و این مدارس را گرامی میداریم.
رزاقی در بخش دیگری از صحبتهایش به کیفیتبخشی در مدارس شاهد اشاره کرد و گفت: کیفیتبخشی از سیاستهای اصلی وزارت آموزش و پرورش و به دنبال آن مدارس شاهد است که مدرسه را در این کیفیتبخشی اولویت اول میدانیم بر همین اساس برنامههای متعددی را در راستای تحقق این هدف در نظر گرفتیم که چارچوب آن تدوین و استانداردسازی شده است تا فعالیتهای آموزشی و پرورشی متناسب با آن پیش رود.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس شاهد، مدارس یکدستی نیستند گفت: ملاک ورودی دانش آموزان مبتنی بر کیفیت درسی نیست و اجبار داریم برخی از دانش آموزان را به دلیل ضوابط این مدرسه و مشمول ضوابط بودن بخشی از دانش آموزان ثبت نام کنیم، اما سعی میکنیم با وجود این شرایط کیفیت آموزشی و پرورشی را ارتقاء دهیم.
وی افزود: با استفاده از اجرای طرح پراکنده هزار و ۸۰۰ دانش آموز در سایر مدارس کاسته شده و به سمت مدارس شاهد سوق پیدا کردند البته بخشی از دانش آموزان به دلیل فارغالتحصیلی در آمار محسوب نمیشوند، اما با وجود این آمار قابل توجهی از طریق طرح پراکنده به سمت مدارس شاهد روی آوردند.
رزاقی درباره وضعیت ثبت نامی دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید گفت: امسال در پایه اول و دهم با رشد دانش آموز مواجه بودیم، اما در پایه هفتم علی رغم تصوری که مبنی بر افزایش جمعیت دانش آموزی داشتیم تعداد چندانی افزایش را شاهد نبودیم در عوض رشد چشمگیری در پایه دوازدهم وجود داشت همچنین امسال تعداد کلاسهای درس از ۱۳ هزار و ۸۹۴ کلاس به ۱۴ هزار و ۸۹۱ کلاس افزایش پیدا کرد.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش درباره سهم دانش آموزان شاهد و غیر شاهد در مدارس گفت: آمار دانش آموزان هنوز کامل نیست و تعدادی از آنها همچنان در حال نقل و انتقالات هستند سال گذشته ۵۱ درصد دانش آموزان از طریق سهم ایثارگری و ۴۹ درصد از سایر گروههای دانش آموزی بودند و همانطور که در اساسنامه مدارس شاهد آمده است ورود سایر دانش آموزان به این مدارس برای حفظ تعادل آموزشی و پرورشی مانعی ندارد.
وی به موضوع آموزشهای مهارتی در مدارس شاهد هم اشاره کرد و گفت: آموزشهای مهارتی را به دو شکل در مدارس دنبال میکنیم اول از طریق انعقاد تفاهمنامه با معاونت آموزش متوسطه و دیگری از طریق برنامههای ویژه مدارس شاهد است.
رزاقی در ادامه گفت: بر اساس این برنامهریزیها تمامی دانش آموزان متوسطه اول تحت پوشش آموزشهای ایران مهارت قرار میگیرند علاوه بر این موضوع مدیران مدارس شاهد متناسب با شرایط استانی و منطقهای در هر سه مقطع تحصیلی آموزشهای مهارتی را برای دانش آموزان در نظر میگیرند.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش همچنین از اجرای کاردانش ضمیمه برای مدارس شاهد از سال آینده خبر داد و گفت: قرار بر این بود تا این برنامه امسال اجرایی شود، اما محقق نشد و از سال آینده هنرستان ضمیمه با دو رویکرد آشنایی با مشاغل و اشتغالزایی در دستور کار قرار میگیرد.
رزاقی درباره وضعیت نیروی انسانی در مدارس شاهد گفت: در مدارس شاهد ساعات مکملی وجود دارد که جزء ساعات رسمی محسوب میشود به این ترتیب که در دوره ابتدایی این زمان ۲ ساعت و در متوسطه اول و دوم ۴ ساعته است که حقالزحمه معلمان برای این ساعات مکمل از طریق آموزش و پرورش پرداخت میشود و خانوادهها نباید مبلغی برای این منظور بپردازند.
وی افزود: در مدارس شاهد ۶ ساعت تدریس مدیر و معاون وجود ندارد و این موضوع در تمامی مدارس شاهد سراسر کشور صدق میکند.