آقای وزیر، به وعده کاهش قیمت خودرو عمل کنید؛ منتظر خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا هم هستیم

وزیر صنعت در مراسم روز ملی اصناف وعده داد که دو خودروساز بزرگ نهایتاً تا سال ۹۹ به بخش خصوصی واگذار شوند. این در حالی است که تا پیش از این و در اسفند ماه ۱۳۹۴ رئیس جمهور روحانی نیز در سخنرانی خود وعده داده بود که صنعت خودرو خصوصی شود و در اختیار مردم قرار گیرد. نبود شفافیت در عملکرد خودروسازان و شیرین بودن تصدی‌گری، دو مانع اصلی در خصوصی سازی خودروسازان در این سال‌ها بوده است.
کد خبر: ۹۰۷۳۵۷
|
۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲ 23 June 2019
|
16765 بازدید
|
تابناک اقتصادیرضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی اصناف وعده داد که دو خودروساز بزرگ نهایتاً تا سال ۹۹ به بخش خصوصی واگذار شوند. این در حالی است که تا پیش از این و در اسفند ماه ۱۳۹۴ رئیس جمهور روحانی نیز در سخنرانی خود وعده داده بود که صنعت خودرو خصوصی شود و در اختیار مردم قرار گیرد. نبود شفافیت در عملکرد خودروسازان و شیرین بودن تصدی‌گری دو مانع اصلی در خصوصی سازی خودروسازان در این سال‌ها بوده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در یکم تیر ماه ۱۳۹۸ در حالی که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی اصناف حضور یافته بود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مشکل مردم در مورد خودرو با توجه به اینکه دو خودروساز بزرگ کشور هر قیمتی که می‌خواهند خودرو‌های خود را عرضه می‌کنند چگونه حل خواهد شد، گفت: هر دو خودروساز را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه مصمم به واگذاری خودروساز‌ها به بخش خصوصی است، گفت: کار‌های واگذاری انجام شده و نهایتا این واگذاری‌ها تا سال ۹۹ انجام می‌شود. وزیر صنعت اظهار داشت: البته امسال هم کار واگذاری از اموال غیرتولیدی و شرکت‌های وابسته خودروساز‌ها آغاز شده است و من نسبت به این واگذاری جدی هستم.
 
آقای وزیر، به وعده کاهش قیمت خودرو عمل کنید؛ خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا پیشکش!

این نخستین بار نیست که در مورد خصوصی سازی دو خودروساز بزرگ سخن به میان می‌آید و احتمالاً آخرین بار هم نخواهد بود. در اسفند ماه ۱۳۹۴ رئیس جمهور روحانی در سخنرانی خود اعلام کرد: در اینجا به صراحت می‌گویم که سیاست دولت یازدهم آن است که صنعت خودرو خصوصی و در اختیار مردم باشد. دولت هیچ گاه مدیر خوبی در صنعت و از جمله صنعت خودرو و در کل اقتصاد نخواهد بود.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو نیز در بهمن ماه ۱۳۹۶ در همایش صنعت خودرو، صندلی خود را به بخش خصوصی تعارف زد و گفت: همین جا اعلام می‌کنم همین امروز سه سرمایه گذار پیدا شوند سه تا صندلی ایران خودرو و سه تا سرمایه گذار هم پیدا شوند سه صندلی سایپا را در اختیار بگیرند. همین امروز عصر آقای جهرودی (مدیرعامل وقت سایپا) و من را عوض بکنند، مطمئن باشید این به نفع این مملکت خواهد بود.

همان گونه که ملاحظه می‌شود در این سال‌ها با بالا گرفتن تنش در بازار خودرو، بار‌ها مسئولین و مدیران عامل دو خودروسازی از خصوصی سازی سخن به میان آورده اند، اما این صحبت‌ها هرگز از حد تعارفات فراتر نرفته و به مرحله اجرا نرسیده است. اینکه چرا تاکنون خصوصی سازی دو خودروساز بزرگ اتفاق نیفتاده و یا اینکه چقدر می‌توان به عملی شدن این صحبت‌های رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت امیدوار بود، پرسش‌هایی است که در ذهن هر مخاطبی ایجاد می‌شود. در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ داده خواهد شد.

شاید اولین مانع بر سر راه خصوصی سازی دو خودروساز بزرگ، نبود شفافیت در عملکرد خودروسازان است. عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز طی مصاحبه‌ای در این باره گفت: ما خودمان هم که در کمیسیون هستیم، دقیقاً این اطلاعات را از خودروسازان نداریم چه برسد به باقی مردم. شاید اولین موضوع در هنگام واگذاری یک مجموعه این است که باید مشخص باشد که آن مجموعه چقدر سود، زیان انباشته و یا چقدر دارایی دارد.

هر چند صورت‌های مالی دو خودروساز بزرگ مرتب منتشر می‌شوند، در مورد آمار‌ها این صورت‌های مالی تشکیک جدی وجود دارد.

برای نمونه، صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۷ دو خودروساز بزرگ در ۲۸ خرداد ماه ۱۳۹۸ منتشر شده است. این صورت‌های مالی نشان می‌دهند که در مجموع زیان انباشته دو خودروساز بزرگ در سال ۹۷ به عددی معادل ۱۳ هزار و ۷۳۲ میلیارد و ۴۷۹ میلیون تومان رسیده که این رقم در مقایسه با سال ۹۶ رشدی تقریباً ۲۰ برابری (۱۹۰۰ درصدی) داشته است. از این میزان زیان انباشته، سهم ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز داخلی ۷ هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان است که این میزان در مقایسه با سال ۹۶ حدود ۱۶۵۰ درصد رشد داشته است. همچنین زیان انباشته سایپا در سال ۹۷ حدود ۵ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان عنوان شده که این میزان زیان انباشته نیز در مقایسه با سال ۹۶ رشدی در حدود ۴۲۴ درصد داشته است.

همچنین صورت‌های مالی این دو خودروساز بزرگ نشان می‌دهد، مجموع بدهی آن‌ها طی سال ۹۷ به حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. سهم ایران خودرویی‌ها از این ابربدهی، بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان است و ۲۷ هزار میلیارد تومان دیگر نیز به سایپایی‌ها مربوط می‌شود؛ بنابراین، بدهی غول‌های جاده مخصوص در سال ۹۷ و نسبت به ۹۶، ۱۸ هزار میلیارد تومان رشد کرده که معادل ۴۶.۲ درصد است.

هر چند مسئولین خودروسازان این افزایش زیان انباشته را به تحریم‌ها مرتبط می‌دانند، باید گفت که قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مصاحبه اخیر خود، بخشی از زیان انباشته خودروسازان را با به کارگیری نیرو‌های مازاد مرتبط دانسته و گفت: شرکت‌های خودروسازی اضافه بر سقف سازمانی خود کارگر به کار گرفته اند. برخی‌ از جا‌های مختلف این کارگران را به خودروسازان تحمیل کرده اند و اکنون علت اصلی بخش اعظمی از زیان انباشته خودروسازان به علت همین پرداختی هاست.

شایان ذکر است، بررسی صورت‌های مالی نشان می‌دهند از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ (قبل از اعمال تحریم ها) تعداد کارکنان در گروه ایران خودرو با افزایش حدود ۱۳ درصدی از ۵۰۹۲۱ نفر به ۵۸۰۲۵ نفر افزایش یافته است. البته این میزان افزایش در حالی در گروه ایران خودرو رخ داده که اولاً در خود شرکت اصلی ایران خودرو طی بازه زمانی مذکور تعداد کارکنان کاهش یافته است و از ۲۱۱۷۰ نفر در سال ۱۳۹۲، به ۲۰۷۶۹ در سال ۱۳۹۶ کاهش یافته است و ثانیاً میزان تولیدات در ایران خودرو طی سال‌های مذکور افزایش نداشته است و تعداد تولید کل خودرو سبک از ۷۲۹۴۹۵ در سال ۱۳۹۲ به ۷۱۲۲۶۸ در سال ۱۳۹۶ رسیده و ثالثاً در بخش عملکرد مالی، زیان این گروه خودروساز طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶، در حدود ۳۱ درصد افزایش داشته است و از ۱۲۷۹۳۰۵۸ میلیون ریال در سال ۱۳۹۲ به ۱۶۸۷۳۸۰۴ میلیون ریال در سال ۱۳۹۶ رسیده است.

حالا اگر فرض کنیم به طور میانگین به هر یک از این ۸ هزار کارکنان حدود ۳ میلیون تومان دستمزد (حقوق، پاداش و ...) ماهانه پرداخت شود، در کل به طور میانگین ماهانه مبلغی حدود ۲۴ میلیارد تومان حقوق پرداخت شده که این رقم در سال برابر است با ۲۸۸ میلیارد تومان؛ هرچند مشخص نیست این افراد چه کسانی هستند و برای چه کاری در ایران خودرو استخدام شده اند، ولی با یک حساب معمولی این افراد حداقل چند صد میلیارد تومان سالانه برای گروه ایران خودرو هزینه به همراه دارند.

همچنین بررسی جزئی‌تر صورت‌های مالی نشان می‌دهد که گویا بخشی از این زیان انباشته خودروسازان نیز صوری است و هدف از آن این بوده که دو خودروساز از این طریق بتوانند فشار بیشتری برای افزایش قیمت خودرو‌ها بیاورند. به عنوان نمونه ایران خودرو در صورت‌های مالی ۱۲ ماهه منتهی به سال ۹۷ قیمت خودرو‌های تولیدی شرکت را بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان کمتر از میانگین قیمت سال ۹۷ درج کرده است. برای مثال در حالی که میانگین قیمت خودرو تندر ۹۰ در سال ۹۷ حدود ۴۵ میلیون تومان، دنا ۶۸ میلیون تومان، رانا ۵۰ میلیون و وانت آریسان حدود ۴۲ میلیون تومان بوده است، در صورت‌های مالی ایران خودرو، قیمت این خودرو‌ها به ترتیب ۴۰.۳ میلیون، ۴۰.۱ میلیون، ۳۶.۱ میلیون و ۲۹.۱ میلیون تومان درج شده است.

وعده خصوصی سازی خودروسازان؛ زیر سایه رشد ۱۹۰۰ درصدی زیان انباشته در یک سال

همان گونه که ملاحظه می‌شود، به رغم انتشار صورت‌های مالی توسط دو خودروساز، اصلا عملکرد آن‌ها شفاف نبوده و رقم دقیق زیان انباشته یا سود آن‌ها مشخص نیست تا بخش خصوصی بتواند بر روی خرید یا عدم خرید این دو خودروساز تصمیم درستی بگیرد.

از سوی دیگر، حتی اگر این آمار‌های ارائه شده در صورت‌های مالی دو خودروساز صحیح هم باشد، بخش خصوصی پیدا نخواهد شد که با این وضعیت مدیریت دو خودروسازی بزرگ را در اختیار بگیرد.  

دومین مانع بر سر راه خصوصی سازی دو خودروساز بزرگ نبود عزم جدی در مدیران خودرویی و دولت به دلیل شیرین بودن لذت تصدی‌گری است. حسن روحانی در یکم تیر ۱۳۹۶ طی صحبت‌هایی در همین زمینه اعلام نمود که تلاش دولت یازدهم از ابتدا حذف تصدی‌گری بوده است، اما همه وزرا در ابتدای دولت، قول واگذاری می‌دهند، ولی پس از گذشت مدتی، گویا تصدی گری لذت بخش می‌شود و برای عبور از آن بهانه و دلیل می‌آورند که البته ممکن است این دلایل درست باشد! بنابراین همین شیرین بودن تصدی‌گری یکی از دلایلی است که مانع خصوصی سازی خودروسازان بوده است.

در انتها می‌توان این گونه عنوان کرد که به دلیل نبود شفافیت در عملکرد خودروسازان، از یک سو و همچنین شیرین بودن تصدی‌گری برای دولتمردان از سوی دیگر به نظر می‌رسد این بار هم علیرغم وعده وزیر صنعت، خصوصی سازی خودروسازان از حد تعارفات فراتر نخواهد رفت و اجرایی نخواهد شد. به علاوه اینکه وزیر صنعت در آذر ماه سال گذشته وعده افزایش تولید و فروش خودرو‌های کارخانه با ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار را به منظور به آرامش رساندن بازار خودرو داده بود که وعده افزایش تولید محقق نشد و فروش خودرو‌های کارخانه با ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار هم نتوانست بازار خودرو را به آرامش برساند. حالا اینکه دوباره وزیر صنعت وعده خصوصی سازی دو خودروساز بزرگ را تا پایان سال ۹۹ می‌دهد کمی جای تأمل دارد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۴
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
در مورد خودرو 2 تا مساله وجود داره: اول اینکه قیمت خودرو بهرحال چه بخواهیم چه نخواهیم تابعی از قیمت دلار است، پس باید قیمت ارز خارجی مهار شود. اما مساله دوم حباب قیمتی در بازار خودرو است که نتیجه فعالیت دلال ها و مافیای خودرو است. در واقع دو متغیر دلالی و متغیر ارزی روی بازار خودرو اثر گذاشته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
همه اینها بیعرضگی و نخاستن مسئولین است و تمام
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
اولاقبل از افزایش دلار هم خودرو گران بود وثانیا دلال هم خودشون هستند اصولا قیمت خودرو در ایران سه برابر ارزش واقعی به مردم فروخته میشودولی مردم درمانده از همه چیز می خرند و تشکر هم میکنند خوب وقتی اونا می ببیند که مردم صف می کشن واسه خرید منطقا هیچ وقت دنبال نوآوری و کیفیت و کاهش قیمت نمی روند واصلا در این وضعیت هیچوقت خصوصی سازی نمی کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
البته در بلندمدت و در صورت تخصیص ارز بازار حرف شما درست است. اما خودروسازان از فرصت پیش آمده استفاده کرده اند تا بدهی های هزار ملیاردی را از بیت المال و جیب مردم جبران کنند. به عنوان مثال پارسال بیش از 4 میلیارد دلار ارز دولتی گرفته اند که متوسط قیمت آن کمتر از قیمت سال 96 بوده ولی قیمت خودروها چند برابر شده است. به عنوان مثال دیگر، ..... پارسال فروردین ماه قطعات بیش از 400 دستگاه فوتون دوکابین رو ترخیص کرده (زمانی که قیمت فوتون 95 میلیون تومان بود) و الآن که آن ها را ساخته به صورت رسمی با قیمت بیش از 300 میلیون تومانی می فروشد.
از تابناک عزیز خواهش می کنم منتشر کند، جان مردم از دست این دو خودرو ساز به لب آمده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
میران دلال.........دلالان مدیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
بحث بازار خودرو بحث انحصاره...
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
تا برخی مدیران دلال پیشه را داریم وضع همین است
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
تاریخ احتکار این دو شرکت بر میگرده به فروردین 97 یعنی قبل از بالا رفتن قیمت ارز
تازه اینا میگن کمین نخریدن خودرو کار غربی هاست تا صنعت خودرو رو زمین بزنند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
فعلا خودروهایی که طبق قرارداد و رسمی قرار بوده یکسال پیش تحویل بدن رو به مردم برسونه توهمات پیشکش
شهرام رودپیمای رشت آبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
با سلام .

از نظر اینجانب وزیر صنعت و معدن و تجارت انسان خوبی است . ایشان دلسوز برای کشور و مملکت هستند از رفتار

و طرز بیان و مصاحبه هایشان در تلویزیون مشخص میشود که وزیری لایق هستند ....البته وزیران دیگر دولت هم خوب

هستند در هر صورت منابع مالی محدود است و شاید دستشان خالی باشد واقعا" نتوانند آنطور که شایسته است

برای مردم کار انجام دهند ........در هر صورت خداوند میداند که چه کسی چه کار میکند ........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
ولی من اصلا موافق بینش ایشان در صنعت خودرو نیستم، ایشون حتی زمانی که نماینده تبریز هم بودند، بیشترین سعی شون بر حمایت از ایرانخودرو و تاحدود کمتری سایپا بوده و حتی در
زمانی که کشور ارز کافی هم داشته ایشون ساز افزایش تعرفه ها را می زدند و هیچ وقت منافع عموم مردم که منعت نظام هم در آن است (نه در حمایت از دو شرکت ورشکسته) را مدنظر نداشته اند. به همین دلیل من انتظار حمایت از حقوق مصرف کننده را از ایشان ندارم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
آقاي رشت ابادي بس كن ...از درج اسمت معلومه هدف از اين مجيز گويي چي هست
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
میبینم که اسم و فامیلت هم کامل نوشتی
احتمالا یا میخوای توی وزارت صنعت مشغول به کار بشی یا یکی از همین نفرات تحمیلی.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
یک احتمال دیگه برای درج این زیان انباشته صوری اینه که موقع واگذاری به بخش خصوصی(افراد وابسته به خودشون) رقم کمتری واسه خرید پرداخت میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
گفته بودم به وعده های توخالی دل نبندید
اینا این کاره نیستند


لیاقت مردم هم بیشتر از این نیست
همین مردم ، خودشان کمپین را شکستند و خودروسازان را به اژدهای ۷ سری تبدیل کردند که دیگه نمیشه اونو نابود کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
تفكري غلط
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
مردم عادی خیر یک مشت زالو صفت ودلال خیر ندیده البته با همراهی برخی مدیران فاسد
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
کاملا موافقم
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
مافیای خودرو از رنج ملت لذت میبره..
تا مافیا هست وضعیت همینه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
نمیدونم چرا همه واگذاریها موقع نزدیک شدن به انتخابات یادشون میافته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
هر روز یک وعده می دهند .قیمت خودرو چه ربطی به واگذاری دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
سناريوي پتروشيمي كرمانشاه در حال تكرار هست، يه عده سرمايه دار با همكاري مديران خودرويي در قصد بلعيدن صنعت خودرو را دارند.
قيمت واقعي صنايع خودرو ما حدود 20 تا 30 هزار ميليارد هست در حالي كه مديران خودرويي با ضرر ده نشان دادن صنعت خودرو و عدد سازي قصد دارند قيمت را تا حدود 2 الي 3 هزار ميليارد پايين بياورند و يك شبه ره صد ساله طي شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
در شرایط تورمی که سطح عمومی قیمت‌ها بالا می رود و ارزش پول ملی کاهش می یابد هرکسی می خواهد جلو ضرر را با تبدیل دارایی جبران کند مثل خرید دلار و سکه و خودرو و غیره . البته خودروسازان و متولیان آنها قطعا کوتاهی هایی در برنامه ریزی تولید و توزیع دارند که باید پاسخگو باشند مخصوصا از این بابت که سالهای سال است از بومی سازی خودرو حرف می زنند در حالیکه الان میگویند خودروهای تولیدی شأن به خاطر نقص قطعه انبار شده است و خودرو ملی آنقدرها هم که می گویند ملی نیست و وابستگی‌هایی دارد . وزیر محترم صمت هم فرموده بودند که با فروش خودرو در حاشیه ی بازار قیمت‌ها را خواهند شکست که تاکنون موفقیت چندانی نداشته اند پیشنهاد میشود در کنار رفع مشکلات عرضه ی خودرو سایر دستگاههای متولی نیز به فکر افزایش ارزش پول ملی و آرام کردن نقدینگی باشند .
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟